Iphone 3G ngt att ha ?

Nicotin

Guest
Är det ngn som har en iphone och kan berätta om det är ngt att satsa på ?

Visst att man inte kan skicka mms el radio och kameran suger men hur är resten ?

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Beror på om du köper den för att ha en superbra telefon eller en riktigt ball gadget som du kan ringa med.

Jag har en via jobbet och ärligt talat så är jag glad att jag inte betalat den själv. Vi köpte den olåst på plats i italien, ca 570 euro för en svart 16Gb.

Webbläsaren (safari) renderar sidor ganska långsamt, finns inget stöd för vare sig flash eller java applets så alla sidor med film och musik på kan du glömma. Youtube har du en helt egen applikation för.

Mail synkar lysande med exchange, gmail funkar också klockrent. SMS appen är riktigt bra och visar meddelandena ungefär som i en chatt. Bluetooth funkar bara med headset, du kan inte synka via det.

Det enda sättet att få över saker till den är via iTunes, att ta från telefon till dator går inte. Att ta hem gratisapplikationer via appstore kräver att du har ett konto registrerat på iTunes store som i sin tur kräver att du kopplar ett kreditkortsnummer till kontot (eller paypal tror jag).

Min hänger sig ganska ofta, kan få vänta upp till 2 minuter innan den släpper och börjar reagera igen. Det medföljande headsetet låter så fruktansvärt dåligt att jag kräks och jag tror inte den hanterar några andra headset, så med bra lurar har du inget headset...

Men ipoden är kanon, se på film via ipoden går kanon, en fullängds DVD film konverterad är ca 875 Mb med riktigt bra kvalitet, fotohanteringen är skitsnygg.

Gps via google maps är sådär, den som kom med min nokia 6110 navigator är milsvitt bättre. Tex ingen röstnavigering och hittar inte saker som nokians gps gör.

Kameran suger, går inte att filma, ingen mms men det visste du ju.

Sen går det inte att hantera någonting på den förutom volym utan att stå och titta ordentligt på vad man gör eftersom du inte känner något på skärmen. Låter som en skitsak men det gör stor skillnad när du går på stan och ska ringa, eller om du ska ringa i bilen.

Men det är en suverän gadget, tveklöst!
/Danne

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Har en iphone i hemmet som :tuttar får pilla på om hon är snäll och var sin ipod touch som jag pillar desto mera på :D, fullkomligt älskar touchskärmen och de enkla funktionerna, detaljerna, alla program man kan ta ner via app store (gäller båda) med mera med mera.

[YOUTUBE-ID]KKQUZPqDZb0&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Ihpone :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp av fem möjliga.

MMS är ute, det är email som gäller nu:tungan

Har ett år kvar på på den gamla mobilen, efter det så ska jag köpa en iphone DiRect :)

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kolla in Samsung F480 TouchWiz istället eller kanske nya Omnia. Den senare har jag inte testat så den vet jag inget om men TouchWiz:en har allt man behöver och lite till. Plus att den har vibrationsfunktion på pekskärmen så man märker om man trycker, riktigt skönt faktiskt, svårt att vara utan. Levereras med ett par riktigt hyggliga hörlurar också och headsetet går att snacka invid en arbetande svarv (>85 dB) utan att missa nånting. Den är dock inte lika snygg som iPhone men man kan byta både minneskort och batteri i den. Och MMS kommer standard.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Kollade lite på en sån, men eftersom den är stor som ett a4 och dessutom dyr nånting jävulskt så sket jag i det. Sen att Apple verkar försöka ta över världen via iTunes hjälper ju inte heller.

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Det som fortsätter att förbluffa mig som utvecklare av mobiltelefoner, är vad folk är beredda att offra i användbarhet för att få design och coolhetsfaktor. Jag är personligen djupt imponerad av I-phones interface och snabbhet, men det är väl just allt. Det som verkligen spelar roll i slutändan är just de där små irriterande sakerna man kommer att störa sig på under hela produktens livstid. Det kan vara en dålig knappsats med kass känsla, usel kalenderfunktion eller bara så enkelt att man inte kan använda andra hörlurar än de medföljande. Nu är jag säkert färgad av mitt yrke, men just att I-phone inte klarar multitasking t.ex är enligt mig otroligt irriterande. Nu vet jag inte hur det är med nyare programvara, men då jag lattjade med den gick det inte ens att kopiera in ett nummer man fått via SMS till telefonboken. Samma sak med chat. Hade man chat igång och ville kolla en bild eller dylikt, ja då loggade man av från chaten för att programmet ständes ned.

Övriga irriterande grejer med just touchscreen-lurar utan riktigt tangentbord är just att man förlorar den taktila informationen, dvs känseln. Annars är väl just avsaknad av A2DP stöd (stereo BT), MMS mm som stör.

För några år sedan var en HP-I-PAQ det ballaste man kunde ha med en 600MHz processor och standbytid på 8h. Men de kunde allt, hade GPS och en massa roliga program. Snabb som satan också Den kunde man ringa med, till nöds. Men mobiltelefonerna tog död på dem eftersom de var så usla i sina gränssnitt och hade så dålig användbarhet som telefoner. Nu gör tillverkarna samma sak igen och offrar användbarheten i utbyte mot balla gränssnitt mm. Den stora skillnaden ligger i att de nya varianterna riktar sig till vanliga konsumenter, medan man tidigare inriktade sig på businessanvändaren.

Men nu spårade jag ur fullständigt. Förlåt för mitt trådlån.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Alla jag snackat med hittentils som köpt en sådan är missnöjda och skulle inte köpt den idag.

Tydligt mycket problem med mjukvaran, får starta om telefonen för att ringa med den osv.

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Här var det många negativa..

Har en 16GB och är toknöjd!

MMS funkar om du köper SwirlyMMS. Cut n' Paste ska komma. Visst, det är lite meck för att få igång en del standardfunktioner. MMS klarar överlever jag personligen utan.

Ljud/mikrofon är kristallklara. Skärmen är mycket ljusstark och du ser vad som händer på skärmen även i solsken vilket du inte gör på tex HTC TyTn II.

Går alldeles utmärkt att använda vilka lurar du vill då 3G lurarna har vanlig 3,5mm hörlursplug.

Lite dålig batteritid är det och Safari kraschar för mig ibland. Sällan jag behöver starta om hela telefon däremot.

Har du Windows XP kan du använda tex iPhonebrowser för att hantera filer/ringsingnaler på iPhonen.

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
har en Iphone 2G som jag köpte för 2000 kr av en polare då han inte kunde låta bli att uppgradera sig till en 3G med 16Gb :)

Är kort och gott riktigt nöjd med den, detsamma gäller polaren och dom andra människorna jag vet äger en iPhone.
Ett riktigt mysigt program är Texa Hold'em man kan köpa till för typ 17 kronor på Appstore, störtskönt att lira poker på bussen vägen hem från jobbet :) och så gratisprogrammet "Arla's Kokbok" med en massa recept att utnyttja och njuta av :)

(och självklart tycker jag den fungerar bra som telefon och musikspelare)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Bästa lur jag nånsin haft, orkar inte bemöta de uttjatade "argumenten" om MMS och kamera och dylikt, jag vet vad jag köpte när jag köpte den och är toknöjd med vad den har att leverera.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Har dem fått a2dp ännu? Använder bara trådlöst headset så det är ett måste för mig och tidigare har dem inte haft det...

Ädit: Nope ser inte ut så... Förstår inte varför det skall vara så svårt för dem då det redan finns blåtand. Finns rätt många som vill ha trådlöst stereoljud så man kan lyssna på musik utan sladdar.

Bästa lur jag nånsin haft, orkar inte bemöta de uttjatade "argumenten" om MMS och kamera och dylikt, jag vet vad jag köpte när jag köpte den och är toknöjd med vad den har att leverera.

Last edited:

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Ingen längre =(
Har dem fått a2dp ännu? Använder bara trådlöst headset så det är ett måste för mig och tidigare har dem inte haft det...

Ädit: Nope ser inte ut så... Förstår inte varför det skall vara så svårt för dem då det redan finns blåtand. Finns rätt många som vill ha trådlöst stereoljud så man kan lyssna på musik utan sladdar.

Tyvärr inte...

Tycker detta är riktigt uselt av Apple, och när jag innan jag köpte min frågade en snubbe i Teliabutiken så sa han ja, men som vanligt har jag som konsument mer koll än branschfolket, sorgligt :va

Min gamla SE W880i har A2DP och stödjer även kontrollerna i trådlöst, som typ heter WRSDS eller nåt?

Så nu tjänstgör min W880i som gymtelefon då jag avskyr kablar, och speciellt om skiten trasslar in sig i en hantel.

Minus till Apple för att de går bakåt i tiden...jag köpte en ändå för jag är prylbög :hihi

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag tycker det är en sällsynt dålig ursäkt till telefon. Som underhållningsmaskin är Ipod touch bättre och i princip alla telefoner på marknaden är bättre som telefoner.

Surfa: De flesta vanliga 3G mobiler har bättre browser. Opera till S60 föredrar jag. Vad är poängen med youtube om man dessutom inte har fri data?

GPS: Nokia med navigator är betydligt bättre och än en gång så drar google maps löjligt mycket bandbredd.

Titta på film: Visst den är jättebra med sin kanonskärm. Men glöm att du kan sitta på tåget och se en film samt prata en timme i telefonen under dagen utan att ladda den.

Mail: Fungerar utmärkt men varför skall synk mot addressböcker, kalender och dyl funka så illa.

Itunes: Jag betalar en förmögenhet för telefonen och då vill jag äga den och fritt få utnyttja dess fulla funktionalitet. Inga jäkla inlåsningar tack.....

Fast visst är den estetisk tilltalande och kukförlängarfaktorn är skyhög.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Jag köpte en HTC och en iPod Touch istället för en iPhone.
Hade ju varit roligare att ha allt samlat i en enda enhet, men det går inte om man inte vill kompromissa med funktioner vilket jag inte ville göra.

Nicotin

Guest
så igentligen för det pris man får betala så skull eman kunna köpa en Samsung Imnia el SE x1 istället men grejen e att det är ju mer instabilt än ngt annat..ja menar microsoft i en telefon kan ju bara gå en väg..blåskärmar och låsningar och klumpighet..eller ?

jag tittar ju mest på beg lurar och ändå är ju priserna runt 4500 spänn och uppåt för en olåst lur..

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
ja menar microsoft i en telefon kan ju bara gå en väg..blåskärmar och låsningar och klumpighet..eller ?

Absolut inte. Själv äger jag en HTC Touch Cruise. Den har aldrig ens varit i närheten av att låsa sig. Bra på allt + mycket bra batteritid.:tummenupp

Här har du skillnaden på en Microsoftprodukt och en Appleprodukt:
[YOUTUBE-ID]qHO8l-Bd1O4[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Tomt
Haft min sen releasen och är hur nöjd som helst.
Visst, den har sina brister, men vilken mobil har inte det?
Jag har valt att se till helheten, och då finns det ingen annan mobil idag som passar mig bättre!

Någon nämde att Sync funkar dåligt, stämmer inte längre då MobileMe uppdaterats och förbättrats avsevärt.
Att man inte kan byta hörlurar stämmer inte heller, du kan använda vilka hörlurar du vill som har en 3,5mm kontakt, och vill du kunna använda den som just headset finns det adaptrar att köpa till för en billig peng.

Kort sagt, grym telefon, med ännu grymmare möjligheter :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC