Beror på om du köper den för att ha en superbra telefon eller en riktigt ball gadget som du kan ringa med.
Jag har en via jobbet och ärligt talat så är jag glad att jag inte betalat den själv. Vi köpte den olåst på plats i italien, ca 570 euro för en svart 16Gb.
Webbläsaren (safari) renderar sidor ganska långsamt, finns inget stöd för vare sig flash eller java applets så alla sidor med film och musik på kan du glömma. Youtube har du en helt egen applikation för.
Mail synkar lysande med exchange, gmail funkar också klockrent. SMS appen är riktigt bra och visar meddelandena ungefär som i en chatt. Bluetooth funkar bara med headset, du kan inte synka via det.
Det enda sättet att få över saker till den är via iTunes, att ta från telefon till dator går inte. Att ta hem gratisapplikationer via appstore kräver att du har ett konto registrerat på iTunes store som i sin tur kräver att du kopplar ett kreditkortsnummer till kontot (eller paypal tror jag).
Min hänger sig ganska ofta, kan få vänta upp till 2 minuter innan den släpper och börjar reagera igen. Det medföljande headsetet låter så fruktansvärt dåligt att jag kräks och jag tror inte den hanterar några andra headset, så med bra lurar har du inget headset...
Men ipoden är kanon, se på film via ipoden går kanon, en fullängds DVD film konverterad är ca 875 Mb med riktigt bra kvalitet, fotohanteringen är skitsnygg.
Gps via google maps är sådär, den som kom med min nokia 6110 navigator är milsvitt bättre. Tex ingen röstnavigering och hittar inte saker som nokians gps gör.
Kameran suger, går inte att filma, ingen mms men det visste du ju.
Sen går det inte att hantera någonting på den förutom volym utan att stå och titta ordentligt på vad man gör eftersom du inte känner något på skärmen. Låter som en skitsak men det gör stor skillnad när du går på stan och ska ringa, eller om du ska ringa i bilen.
Men det är en suverän gadget, tveklöst!
/Danne