IQ hos interner

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
t-rex skrev:
I min bok är någon som kan använda och stava till ett ord som visunånting alldeles tillräckligt intelligent. Vad är det?

"Visuo" har med synen att göra, "spatiell" har med rymd(tänkande) att göra. Förmågan att lösa problem i tre dimensioner ingår här.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
t-rex skrev:
I min bok är någon som kan använda och stava till ett ord som visunånting alldeles tillräckligt intelligent. Vad är det?
Det handlar om att med tanken skapa en bild av ett objekt inne i huvidet som man snurrar runt på, viker och trixar med fram och tillbaka. Mattegenier gar ofta en god spatial förmåga. De "ser" sambanden direkt ungefär som ett knippe kugghjul som hänger ihop.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
URRninja skrev:
"Visuo" har med synen att göra, "spatiell" har med rymd(tänkande) att göra. Förmågan att lösa problem i tre dimensioner ingår här.

Kan man inte lösa problem i mer än tre dimensioner är man väl inte speciellt intelligent. :hihi

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Micke_Lindstrom skrev:
Ja, om man förutsätter att alla som gör IQ-test är tillräckligt motiverade och insatta i själva provformen för att kunna använda sin fulla potential, då är det möjligt att IQ-testen kan vara relativt bra.

Jag säger inte emot, du sätter fingret på ett av problemen.

IQ-tester har säkert sina (mycket begränsade) användningsområden men man måste vara ruskigt försiktig med att lägga för stor vikt vid dem när det kommer till hur man behandlar individer. Och behöver inte alls vara ett mått på intelligens, det beror helt på hur man definierar begreppet till att börja med.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Jag hörde nånstans att NASA eller nå andra grabbar kommit fram till nåt nytt sätt att "mäta IQ:n" då man förstått att iq-testen sög och .. sög... Men detta var väl kanske ett tag sedan.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Micke_Lindstrom skrev:
Kan man inte lösa problem i mer än tre dimensioner är man väl inte speciellt intelligent. :hihi

Nej, en sisådär sex-sju dimensioner ska väl alla klara.. :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Micke_Lindstrom skrev:
Haha, jo faktiskt har en del av de där visio-spatiala testerna tiden som en aspekt förutom det rumsliga trixeriet.

Anna_B

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
-
Problemet med kriminella och interner (med undantag för psykiskt sjuka) är just att de tror att de är så jäkla smarta och att de inte ska åka dit...sen skall man ju inte glömma den ekonomiska brottsligheten...

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
berggren_martin skrev:
Haha, jo faktiskt har en del av de där visio-spatiala testerna tiden som en aspekt förutom det rumsliga trixeriet.

..Ja och det går ju att lösa problem med många fler rumsliga dimensioner men problemet är att det är så förbannat svårt att visualisera det :va

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Anna_B skrev:
Problemet med kriminella och interner (med undantag för psykiskt sjuka) är just att de tror att de är så jäkla smarta och att de inte ska åka dit.
Jag tror dom vet att dom kommer att torska. De beräknar om det är värt tiden de kommer att få sitta inne. Kanske en och en annan hoppas på lite extra tur ibland.
Visst blir det oftare så att de har otur istället.
Kanske det brister någonstans i tänkandet.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Anna_B skrev:
Problemet med kriminella och interner (med undantag för psykiskt sjuka) är just att de tror att de är så jäkla smarta och att de inte ska åka dit...sen skall man ju inte glömma den ekonomiska brottsligheten...
Men frågan kvarstår fortfarande: Kan hög intelligens lika gärna förutsäga framgång inom organiserad brottslighet såsom samhällsnyttig framgång?

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
URRninja skrev:
..Ja och det går ju att lösa problem med många fler rumsliga dimensioner men problemet är att det är så förbannat svårt att visualisera det :va

Hehe, en kurs på KTH förra året (och nu skryter jag så mycket att jag snart får gå med i Mensa :tungan ) hette linjär och kvadratiskt optimering och gick ut på att hitta optimala lösningar på flervariabelproblem.
De optimala lösningarna låg i hörnen i ett matematiskt rum och rummens antal dimensioner berodde på antalet variabler, vilket lätt kunde vara 8 stycken.
Om man inte kunde tänka sig (för det går absolut inte att rita) hörnet på ett 8-dimensionellt rum(där alla kordinataxlarna är vinkelräta på samma sätt som i ett 3-dimensionellt rum) var det lätt att tappa bort sig i beräkningarna.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Micke_Lindstrom skrev:
Hehe, en kurs på KTH förra året (och nu skryter jag så mycket att jag snart får gå med i Mensa :tungan ) hette linjär och kvadratiskt optimering och gick ut på att hitta optimala lösningar på flervariabelproblem.
De optimala lösningarna låg i hörnen i ett matematiskt rum och rummens antal dimensioner berodde på antalet variabler, vilket lätt kunde vara 8 stycken.
Om man inte kunde tänka sig (för det går absolut inte att rita) hörnet på ett 8-dimensionellt rum(där alla kordinataxlarna är vinkelräta på samma sätt som i ett 3-dimensionellt rum) var det lätt att tappa bort sig i beräkningarna.
Det där lät avancerat :)

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
berggren_martin skrev:
Men frågan kvarstår fortfarande: Kan hög intelligens lika gärna förutsäga framgång inom organiserad brottslighet såsom samhällsnyttig framgång?

Det är jag helt överygad om. Att intelligens och moral skulle hänga intimt ihop tvivlar jag starkt på.

Vill man förutsäga om någon kommer att bli kriminell finns det betydligt starkare predicerande faktorer som vilken social kontext man befinner sig i under uppväxten o.s.v. Men visst, jag vill minnas att våldsbrottslingar i gemen visar ett något lägre resultat på IQ-tester än populationsgenomsnittet.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
berggren_martin skrev:
Det där lät avancerat :)

Som tur är så är jag färdig med alla absurt svårbegripliga mattekurser och ska i fortsättningen mest ägna mig åt förbränningsmotorteknik(som jag valt som inriktning). :yoparty

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Micke_Lindstrom skrev:
Hehe, en kurs på KTH förra året (och nu skryter jag så mycket att jag snart får gå med i Mensa :tungan ) hette linjär och kvadratiskt optimering och gick ut på att hitta optimala lösningar på flervariabelproblem. <snip>

Oj helvete, låter lite svettigt det där.. Men du skryter ju inte förrän du berättar hur det gick :hihi

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
-Lowrider- skrev:
Va fan urninja sluta använda dessa ord så vi vanliga döda förstår vad du skriver :tungan :tungan
Haha, sån blir man om man pluggar för mycket. Lätt att klaga på andra, men så gör man samma sak själv rätt som det är. All kurslitteratur på högskolenivå är antingen på engelska eller på svengelska; därav ord som "predicerande" (förutsägande) från engelskans "predict" och "kontext" (sammanhang) från engelskans "context". Äh, du kommer att märka :hihi

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept