IQ testet på mönstringen

Pangbruden

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha
Hej
Jag undrar om det går att få tag på sådana IQ test som de har på mönstringen då jag hört att det ska vara liknande tester till intagningen för polisutbildningen ohc jag vill ju ha en chans att träna lite i förväg om jag kommer så långt :tuttar
 

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
iq-tester är roliga, men det är nog inte så bra mått på hur hög iq man har, snarare ett mått på hur bra man är på att göra iq-tester... :rolleyes:

mensa.dk har en hyfsad test

den här är dock den bästa jag hittat på nätet, det finns ett par olika tester att välja på också ..
 

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
Forskning visar att studier av personers IK har stora fördelar när det gäller att tillsätta exempelvis chefer. Alltså att en en persons IK har direkt anknytning till förmågan att leda personal... som exempel... Källa: Hunter; Maboon

Sedan är det rasande kul att mäta sin förmåga i begåvningstest och liknande. Själv pluggar jag just nu för att bli just "testperson" alltså leda tester o liknande. PM:a om du har några frågor...

Onlinetest för IK finns på www.brain.com om jag inte minns fel...
Finns även många intressanta personlighetstest att göra...
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
tok_jocke skrev:
den här är dock den bästa jag hittat på nätet, det finns ett par olika tester att välja på också ..
Tyckte den sög, man är ju hopplöst efter när man ska köra språkförståelse på nåt annat än sitt modersmål :(
 

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
Johan skrev:
Tyckte den sög, man är ju hopplöst efter när man ska köra språkförståelse på nåt annat än sitt modersmål :(

Det gör ju det hela bara mer spännande .. nu var det iof. ett tag sen jag va inne på den där sidan, men är det inte bara i "verbal iq test" som man måste öppna sv-eng ordboken? :)
 

Gabor

Guest
Pangbruden skrev:
Hej
Jag undrar om det går att få tag på sådana IQ test som de har på mönstringen då jag hört att det ska vara liknande tester till intagningen för polisutbildningen ohc jag vill ju ha en chans att träna lite i förväg om jag kommer så långt :tuttar

Om du ska fuska dig in på en utbildning behöver du mer iq, å då hjälper inga test i hela världen...vem vill ha en fuskpolis ute på stan sen.... :fatta!
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
IQ säger bara hur akademiskt laggd du är, inget om vardagsmart, allmänbildad, socialförmåga eller nått annat viktigt :)
 

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
kajlyl skrev:
IQ säger bara hur akademiskt laggd du är, inget om vardagsmart, allmänbildad, socialförmåga eller nått annat viktigt :)


det är ju precis det det gör ;)

IK är faktiskt ett bra mätvärde... Börjar användas mer och mer inom psykometrin.

Tyvärr lider vi fortfarande av en periods knarkande på 60 talet då psykometri och därigenom IK tester o liknande ansågs som kränkande mot individen (ty alla människor var lika begåvade inom samtliga områden) och därmed motarbetades. De som var studenter under den tiden har fram tills nu varit de som har gjort exempelvis tester av blivande personal. Men det blir bättre...
 

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
Just det ja. Skall du söka polishögskolan så förbered dig på att första dagen troligtvis består av ett svenskatest och en intervju på eftermiddagen. Iallafall i södra Sverige sist jag kollade hur det gick till.
Vill du träna dessa så läs böcker och gör gamla högskoleprov ORD och LÄS delarna...

Vad det gäller intervjuerna så är ett "vuxet" intryck något att sträva efter. De har en förkärlek för att ta in personer som är något äldre >24. Kan kanske ha med livserfarenhet att göra, vad vet jag. Förbered dig på att svara på hypotetiska frågor eller situtiononella frågor. Dvs "beskriv en situation då du nyligen har...." och "om en kollega gör..."
Rätta svar på dessa frågor finns inte, antingen är du ärlig och svarar som du skulle agera, eller så tänker du till och svarar det du tror att personen vill höra. I de första stegen brukar intervjuaren inte vara en utbildad psykolog, och har därmed ingen erfarenhet av att göra djupintervjuer och se "under ytan", så där kan du ljuga en del....

Faktan ovan är påhittad och baserad på hörsägen, inget som säger att det är så mao.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Hmm, testade just mensas och fick 16 rätt jag med.
Men det testet är ju rätt identiskt rakt igenom vilket gör det ganska lätt när man förstår principen. Har svårt att tänka mig att detta ska kunna bevisa IQ. Snarare förmåga att upprepa uppgifter gång på gång.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Johan skrev:
Hmm, testade just mensas och fick 16 rätt jag med.
Men det testet är ju rätt identiskt rakt igenom vilket gör det ganska lätt när man förstår principen. Har svårt att tänka mig att detta ska kunna bevisa IQ. Snarare förmåga att upprepa uppgifter gång på gång.

Det är en del av ett IQ test som visar din förmåga på logisk problemlösning.

Att IQ tester skulle vara värdelösa är idioti att säga. Ett IQ test säger mycket, dock inte hur "bra" du är som person. Dock är föreningar som Mensa lite... "jag vill bevisa att jag...". E man smart så märks det.
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Mönstringens test är inte ett IQ-test utan ett kunskapstest. :)

Finns vissa logiska uppgifter men också mkt ordkunskap och fysik.
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Conrad skrev:
Mönstringens test är inte ett IQ-test utan ett kunskapstest. :)

Finns vissa logiska uppgifter men också mkt ordkunskap och fysik.[/QUOTE

Är det verkligen ingen som har tillgång till typ mönstringstestet här?
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Johan skrev:
Hmm, testade just mensas och fick 16 rätt jag med.
Men det testet är ju rätt identiskt rakt igenom vilket gör det ganska lätt när man förstår principen. Har svårt att tänka mig att detta ska kunna bevisa IQ. Snarare förmåga att upprepa uppgifter gång på gång.

...Hmm skummt. Även jag fick 16 rätt..kan vi enas om att det är fel på mensa-testet??? :hihi

/KaliZ
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top