IQ testet på mönstringen

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
På min tid så bestod IQ-testet på mönstringen bilder på vikta papper som man skulle para ihop med en bild på det utvikta pappret... och fick man hyfsat på det så fick man göra telegrafiprovet...-... ...-- ... och det flunkade jag hysteriskt på.
Sen frågade mönstringsgubben killen före i kön, om han kunde åka skidor och han svarade "ja" och då sa gubben "bra - det har du nytta av i boden"... lite senare när det var min tur så frågade gubben även mig " kan du åka skidor?" och jag svarade, vis av erfarenhet "Nej" varvid gubben sa " det får du lära dig i boden"... :tungan
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Qvint skrev:
Forskning visar att studier av personers IK har stora fördelar när det gäller att tillsätta exempelvis chefer. Alltså att en en persons IK har direkt anknytning till förmågan att leda personal... som exempel... Källa: Hunter; Maboon

Sedan är det rasande kul att mäta sin förmåga i begåvningstest och liknande. Själv pluggar jag just nu för att bli just "testperson" alltså leda tester o liknande. PM:a om du har några frågor...

Onlinetest för IK finns på www.brain.com om jag inte minns fel...
Finns även många intressanta personlighetstest att göra...
Om du pluggar psykometrisk metodik så känner du väl till att det inte finns något test som inte har sina begränsningar. Visst går det att med en mer eller mindre stor felmarginal förutspå en individs framgångar på ett visst kriterium, men det finns alltid risk för att fatta felaktiga beslut. Felvariansen kan ha att göra med faktorer som är mer eller mindre omöjliga att skaffa sig en bra bild av (viljestyrka osv.) men som inte destå mindre är genomgående viktiga. Det innebär att enstaka personer alltid kommer att behandlas orättvist om t.ex. en arbetsgivare bara går på testdata till 100% vid en anställning.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Qvint skrev:
Faktan ovan är påhittad och baserad på hörsägen, inget som säger att det är så mao.
Sen kan man ju ha lite moral i kroppen med och försöka hålla sig till sanningen i en anställnings-/antagningssituation :rolleyes:

Det är för övrigt också en egenskap som uppskattas mycket, men som är svår att mäta.
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Domifuling skrev:
Det är en del av ett IQ test som visar din förmåga på logisk problemlösning.

Att IQ tester skulle vara värdelösa är idioti att säga. Ett IQ test säger mycket, dock inte hur "bra" du är som person. Dock är föreningar som Mensa lite... "jag vill bevisa att jag...". E man smart så märks det.

"logisk problemlösning."

Där har ni vad IQ är. Extra vikt på logisk, man har förmågan att kunna analysera och utesluta/beräkna. Logisk problem lösning har du nytta av hur ofta som helst. Det kan jag intyga.

//Fredda
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Fredda66 skrev:
"logisk problemlösning."

Där har ni vad IQ är. Extra vikt på logisk, man har förmågan att kunna analysera och utesluta/beräkna. Logisk problem lösning har du nytta av hur ofta som helst. Det kan jag intyga.

//Fredda
Givetvis, men man får inte bli alltför insnöad på testen och tro att de är fullkomliga.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag skulle inte påstå att Pangbruden är helt fel ute. Till viss del kan man faktiskt öva upp sig på testen (kallas i vissa sammanhang för övningseffekter inom metodlära).

Finns massvis av tester på nätet. Ut och öva :tummenupp
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
mb skrev:
Sen kan man ju ha lite moral i kroppen med och försöka hålla sig till sanningen i en anställnings-/antagningssituation :rolleyes:

Det skulle vara dumt om det är så att man skulle göra ett kanonjobb men bli underkänd för att man var "ärlig". Är det rätt att fuska så fuska för all del, men ta också konsekvenserna för om du fuska för att sedan inte klara av vad du lovat.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Utifrån ett IQ test så kan man aldrig säga att någon kommer bli/är smart. Men man kan nog säga att dom flesta som är smarta är duktiga på IQ test. Ungefär som att man kan inte säga att alla muslimer är terrorister men man kan säga att dom flesta terrorister är muslimer.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Domifuling skrev:
Utifrån ett IQ test så kan man aldrig säga att någon kommer bli/är smart. Men man kan nog säga att dom flesta som är smarta är duktiga på IQ test. Ungefär som att man kan inte säga att alla muslimer är terrorister men man kan säga att dom flesta terrorister är muslimer.

Fel igen. Den som är bra på IQ-test är bra på IQ-test. Den som är terrorist är bra på att vara terrorist. Inget mer, inget mindre.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Domifuling skrev:
Det skulle vara dumt om det är så att man skulle göra ett kanonjobb men bli underkänd för att man var "ärlig". Är det rätt att fuska så fuska för all del, men ta också konsekvenserna för om du fuska för att sedan inte klara av vad du lovat.
Vad hände med det gamla ordspråket "ärlighet varar längst" :3freak

Om vi säger så här; hade jag jobbat med personalrekrytering så hade jag lugnt anställt en med lägre IQ-testvärden än Qvint, om jag visste att denne inte tyckte att det var moraliskt godtagbart att sitta och ljuga sin kommande arbetsgivare rakt upp i ansiktet. Jag skulle vidare inte ha lämnat goda vitsord inför kommande anställningar om det visade sig att en person myglat med uppgifterna om sig själv och sina referenser.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
UltraMarine skrev:
På min tid så bestod IQ-testet på mönstringen bilder på vikta papper som man skulle para ihop med en bild på det utvikta pappret... och fick man hyfsat på det så fick man göra telegrafiprovet...-... ...-- ... och det flunkade jag hysteriskt på.
Sen frågade mönstringsgubben killen före i kön, om han kunde åka skidor och han svarade "ja" och då sa gubben "bra - det har du nytta av i boden"... lite senare när det var min tur så frågade gubben även mig " kan du åka skidor?" och jag svarade, vis av erfarenhet "Nej" varvid gubben sa " det får du lära dig i boden"... :tungan

Hehe :hihi Det provet gav i alla fall lite pejl på hur bra man är på rumsuppfattning och inte helt fel för värmplikten med alla dess praktiska göromål. Jag gjorde också telegrafiprovet och misslyckades kapitalt :D Tror man måste ha ett sinne för musik eller taktkänsla för sånt. Polarn som spelade piano klarade sig genom hela (tills det bara lät som wheeeiiiiiii!!! i lurarna...). Jag hade antydan till närsynthet (jägare går då bort) samt så goda "IQ"- och fysiska resultat att jag fick välja placering/tjänst själv! :tummenupp (utom flyget - "det är bara veklingar som kommer till flyget")
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
mb skrev:
Vad hände med det gamla ordspråket "ärlighet varar längst" :3freak

Om vi säger så här; hade jag jobbat med personalrekrytering så hade jag lugnt anställt en med lägre IQ-testvärden än Qvint, om jag visste att denne inte tyckte att det var moraliskt godtagbart att sitta och ljuga sin kommande arbetsgivare rakt upp i ansiktet. Jag skulle vidare inte ha lämnat goda vitsord inför kommande anställningar om det visade sig att en person myglat med uppgifterna om sig själv och sina referenser.

Men, om någon ljugit för dig och sagt att han tex kan vissa saker han inte kan, när du anställt honom så lär han sig sakerna och sedan utför dom utan problem. Så länge man tar ansvar gör det inte vidare mycket, det är värre att lova saker man inte kan hålla.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Domifuling skrev:
...Ungefär som att man kan inte säga att alla muslimer är terrorister men man kan säga att dom flesta terrorister är muslimer.

Vilken fantastisk, uttömmande definition.
 

Gabor

Guest
TomK skrev:
Hehe :hihi Det provet gav i alla fall lite pejl på hur bra man är på rumsuppfattning och inte helt fel för värmplikten med alla dess praktiska göromål. Jag gjorde också telegrafiprovet och misslyckades kapitalt :D Tror man måste ha ett sinne för musik eller taktkänsla för sånt. Polarn som spelade piano klarade sig genom hela (tills det bara lät som wheeeiiiiiii!!! i lurarna...). Jag hade antydan till närsynthet (jägare går då bort) samt så goda "IQ"- och fysiska resultat att jag fick välja placering/tjänst själv! :tummenupp (utom flyget - "det är bara veklingar som kommer till flyget")

Duuuu, jag jobbade i flygvapnet...skulle vilja se dig efter 3 minuter i varierande belastning mellan 2-6 G med g-dräkt kopplad, plus en snygg buntning på 5 sekunder i slutet...dej skulle man få lyfta ur med stol och allt och sätt in i duchen som du var..... :rofl :3freak :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top