Ironi för nybörjare

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ironi är en slags humor som inte är helt lätt att tolka, oftast så förstår man ingenting om man inte känner personerna bakom nicken, därför kan det lätt bli missuppfattningar & sura miner hos dom som inte är insatta.

Man bör dock endast skoja med folk man tycker sig känna och som vill spela på samma nivå, annars kan det lätt bli fel, vissa individer bör man helt undvika att ens konfrontera.

Dock är ironi väldigt roligt om alla är med på det, typ valmers, Freppa, Sweedo, Looke, Jalle samt många andra som ser tjusningen i att skoja lite tuffare men med glimten i ögat.

:tomten

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Hoppas att du inte är en sådan person man inte bör konfrontera.
Vad är denna tråden till för?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
GSXR1100R skrev:
Ironi är en slags humor som inte är helt lätt att tolka, oftast så förstår man ingenting om man inte känner personerna bakom nicken, därför kan det lätt bli missuppfattningar & sura miner hos dom som inte är insatta.

Man bör dock endast skoja med folk man tycker sig känna och som vill spela på samma nivå, annars kan det lätt bli fel, vissa individer bör man helt undvika att ens konfrontera.

Dock är ironi väldigt roligt om alla är med på det, typ valmers, Freppa, Sweedo, Looke, Jalle samt många andra som ser tjusningen i att skoja lite tuffare men med glimten i ögat.

:tomten

Kurs 2

Om man känner sig osäker på det ironiska området, eller inte har skämtat förut med den man skriver till, så finns alltid smileysarna att ta till. De blir som en uttalsförstärkning i ett medium där vi inte kan se den frasmelodi som ligger bakom ironins intention.

Exempel:
x: -"Du såg ut att vara full igår."
y: -"Det ska väl du skita i."

Här blir det genast lite kantigt och knepigt. Även om x och y skulle känna varandra så tycker z att y är en dryg jävel.

Exempel:
x: -"Du såg ut att vara full igår"
y: -"Det ska väl du skita i :rolleyes: "

Genast förstår både x och z att y är ironisk i sitt uttalande.

Slut på lektion 2

gladh

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
gladh skrev:
Kurs 2

Om man känner sig osäker på det ironiska området, eller inte har skämtat förut med den man skriver till, så finns alltid smileysarna att ta till. De blir som en uttalsförstärkning i ett medium där vi inte kan se den frasmelodi som ligger bakom ironins intention.

Exempel:
x: -"Du såg ut att vara full igår."
y: -"Det ska väl du skita i."

Här blir det genast lite kantigt och knepigt. Även om x och y skulle känna varandra så tycker z att y är en dryg jävel.

Exempel:
x: -"Du såg ut att vara full igår"
y: -"Det ska väl du skita i :rolleyes: "

Genast förstår både x och z att y är ironisk i sitt uttalande.

Slut på lektion 2

gladh
Smajlisar är bra för nybörjare, men det pajar liksom lite av grejen, kolla in Jalle, han använder sällan smajlisar & ändå råkkar hans inlägg ironifett :banana

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
GSXR1100R skrev:
Smajlisar är bra för nybörjare, men det pajar liksom lite av grejen, kolla in Jalle, han använder sällan smajlisar & ändå råkkar hans inlägg ironifett :banana

Läs första raderna på mitt inlägg - gammlo :rolleyes: <--- (klargörande ironismajly)

gladh

HanneZ

Guest
ne ja menar de, den där smajlin ser snarare fundersam ut tycker ja

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
gladh skrev:
Läs första raderna på mitt inlägg - gammlo :rolleyes: <--- (klargörande ironismajly)

gladh

Javisst e det så, det är lättare att förstå ironi med smajlisar, dock tappar det lite effekt och känns ibland lite lamt.

Humor har vi alla, det vissa tycker är roligt tycker andra att det bara är larvigt och barnsligt, dock kan deras humor vara minst lika konstig, humor är dock ett bra vapen att orka med vintern.

Att skoja lite gör att vissa garvar och andra bara skakar på huvudet, man kan inte göra alla lyckliga, några universialskämt finns inte, det är alltid någon som inte begriper vad som skulle va så speciellt roligt med just detta skämt.

Postar man sedan filmer som man själv har gjort så är det ofta någon som tycker att det inte va nåt att se, oftast så har dom aldrig gjort en film själva just pga detta.

Försök att slappna av lite och ha lite kul istället, alla är olika (tack & lov).

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Nä, den är såld :(
GSXR1100R skrev:

Mäh! :4skrika Hallå! :hördu Jag då?! :smasha

Fast vissa tål inte mina skämt så jag kanske har blivit lite mesig och får inte va med på din fina lista :mad: Blev ju påhoppad av ett gäng göteborgare som tog mina skämt på blodigt allvar. Tur att Sweedo kom och förklarade för dem att jag var ironisk :fakta Men hallå! Får inte tjejer oxå va ironiska eller?! Va? Va? Ska det va så eller? Va? VA?! (måsta jag lägga till nån smajli för att ni ska fatta att jag är ironisk nu? ;) ) (tycker f.ö. att ;) är en bättre ironismajli än :rolleyes: , visar att man har glimten i ögat lixom typ..)

Apropå ingenting gillar jag den här smajlisen stenhårt. Vem är det som har gjort den? Kan inte den få va med i listan?

Bifogat

• bananahump-slvrathlon.gif
    bananahump-slvrathlon.gif
    3 KB · Visningar: 149

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Polly skrev:
Mäh! :4skrika Hallå! :hördu Jag då?! :smasha

Fast vissa tål inte mina skämt så jag kanske har blivit lite mesig och får inte va med på din fina lista :mad: Blev ju påhoppad av ett gäng göteborgare som tog mina skämt på blodigt allvar. Tur att Sweedo kom och förklarade för dem att jag var ironisk :fakta Men hallå! Får inte tjejer oxå va ironiska eller?! Va? Va? Ska det va så eller? Va? VA?! (måsta jag lägga till nån smajli för att ni ska fatta att jag är ironisk nu? ;) ) (tycker f.ö. att ;) är en bättre ironismajli än :rolleyes: , visar att man har glimten i ögat lixom typ..)

Apropå ingenting gillar jag den här smajlisen stenhårt. Vem är det som har gjort den? Kan inte den få va med i listan?

*suckar tungt* jaja Pållhy får va med på ironilistan trots att hon är tjej, sluta nu att skoja om Göteborgare, dom har ingen humor.

*Typiskt exempel på ironi*

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Det finns ett uttryck som heter: "Den som ger sig in i leken, får leken tåla".

Flera åsiktsmaskiner här i Sporthoj borde lära sig ovanstående.

Vi som kör med ironin hårdast oftast är ganska råa mot varandra, men bara mot varandra. :fakta

Försök läsa igenom några inlägg före innan ni klankar ner på oss. Många gånger får vi ett riktigt elaka påhopp om att vi är taskiga av någon utomstående som inte läst mer än det senaste inlägget.

Jag brukar välja att ignorera den personen, men andra går till attack. Bli inte förvånade om ni blir attackerade med rå ironi om ni halkar in på ett bananskal i en tråd. Läs gärna vad tråden handlar om innan ni väljer att kommentera.

Eller pröjsa oljedrypande gamlot för lektion i uppdatering till ironi 2.0!

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Sweedo skrev:
Det finns ett uttryck som heter: "Den som ger sig in i leken, får leken tåla".

Flera åsiktsmaskiner här i Sporthoj borde lära sig ovanstående.

Vi som kör med ironin hårdast oftast är ganska råa mot varandra, men bara mot varandra. :fakta

Försök läsa igenom några inlägg före innan ni klankar ner på oss. Många gånger får vi ett riktigt elaka påhopp om att vi är taskiga av någon utomstående som inte läst mer än det senaste inlägget.

Jag brukar välja att ignorera den personen, men andra går till attack. Bli inte förvånade om ni blir attackerade med rå ironi om ni halkar in på ett bananskal i en tråd. Läs gärna vad tråden handlar om innan ni väljer att kommentera.

Eller pröjsa oljedrypande gamlot för lektion i uppdatering till ironi 2.0!

Just så är det, folk halkar in på ett :banana skal & orkar inte läsa dom tidigare 485 inäggen.

*Stor ironivarning nu*

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...