Irritationsmoment i trafiken

Vilka tre av nedanstående irriterar ni er mest på i trafiken?

• Antal röstningar
    0

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Vilka tre irritationsmoment retar ni er mest på?

/J

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Äsch, jag ville ju klicka i fler än 3 alternativ :)

Men mittfilsfrågan är lite intressant numera, när man betänker att stockholm fått sin första fyrfiliga motorväg. Detta medför att folk inte längre hittar mittfilen, utan de ligger ofta i tredje spår istället.

Dock är det inte så irriterande, eftersom det medför att man får en gräddfil längst till höger, där det i princip är tomt.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Röstade men egentligen är det muppgubbar och muppkärringar som inte vet hur man beter sig i en rondell med att blinka in och blinka ut.
75% av alla svenskar inräknas i den kategorin tyvärr.

RG500-Johannes

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Tom skrev:
Men mittfilsfrågan är lite intressant numera, när man betänker att stockholm fått sin första fyrfiliga motorväg. Detta medför att folk inte längre hittar mittfilen, utan de ligger ofta i tredje spår istället.

Jo, men det *är* ju irriterande. Jag kör essingeleden söderut på morgonen, och sedan tillbaka norrut efter jobbet. Och man blir ju matt på alla mellanmjölks-svenssons som (jag antar) kör i mittfilen för att "det är väl lagom?". Kör man långsamt -håll till hgr.

Så, nu har jag avreagerat mig. Kanske.

/J

RG500-Johannes

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
bgix skrev:
Hatar "vänner av ordning" som på tvåfilig 70-väg ligger i vänsterfil bredvid någon som kör precis 70 - km efter km så att ingen "fortkörare" kommer förbi.

Ach! Den glömde jag, det är ju en klassiker.

/J

GP

Skruvad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! Det är för JÄVLIGT, helt enkelt...
Folk som kör i mittenfilen för att det är lagom är snäppet bättre än de som ligger i vänsterfilen precis jämsides med någon annan så att ingen kan komma förbi.
Det är nog de två fenomenen som retar gallfeber på mig snabbast.
Kör man långsammare än någon annan på vägen SKA man ligga längst till höger! Annars förtjänar man nåt hiskeligt straff...

Ett annat irritationsmoment är folk som byter fil fram och tillbaka när det är kö.

Martin73

Saknar min 929:a
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 400, har haft RD350-86, CBR900RR-96 & CBR929RR-00
Mest av allt så blir jag irriterad av folk som svänger ut mitt framför en och sen inte gasar ordentligt utan bara kör som om dom var på söndagsutflykt. Annars folk som inte håller hastigheten(naturligtvis om omständigheterna tillåter det) och folk som ligger alldelles för nära för att sen inte köra om när det blir tillfälle för det.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Något annat som jag stör mig otroligt mycket på är "Farbror duktig" med rutig keps som svänger ut mitt i vägen när man ska köra om. Tur att man har kolfiber- och kevlarbepansrade handskar. :smasha

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
irreterar mig mest på alla dessa jävla cyklister som ska ut på vägarna och trampa..

Beter sig som dom äger vägen cyklar i bredd och vägrar flytta på sig..

Ibland känner man sig bra sugen på att sparka omkull dom när man kör förbi..

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
sEiKo skrev:
Röstade men egentligen är det muppgubbar och muppkärringar som inte vet hur man beter sig i en rondell med att blinka in och blinka ut.
75% av alla svenskar inräknas i den kategorin tyvärr.

Menar du att man SKA blinka eller ska man INTE blinka i en rondell ??

har sett alla varianter och även sett folk som blinkar lite som dom vill.
Tror personligen att det är bättre att folk koncentrerar sig på att överhuvudtaget ligga i rätt fil i en rondell, jag tror att många får kortslutning när dom dessutom ska börja blinka både när dom kör in i rondellen och när dom kör ut ur rondellen. har sett flera lustiga incidenter med trafikanter som fått åka extra (ärevarv) :D bara för att dom inte har legat i rätt fil :fakta

PS. PÅ BANA KÖR ALLA ÅT SAMMA HÅLL :tummenupp

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
bgix skrev:
Hatar "vänner av ordning" som på tvåfilig 70-väg ligger i vänsterfil bredvid någon som kör precis 70 - km efter km så att ingen "fortkörare" kommer förbi.

Gärna en väg med vajerräcken som gör att man (nästan) inte kommer om mellan bilen och räcket.
(Men då har vi med förknasare en bra använning av dödarknappen när man väl tar sig förbi)

Annars är det väl förvirrade människor som inte använder blinkers och inte söker ögonkontakt.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Att ligga bakom lastbilar och husvagnar vid vajerräcken är absolut värst, det är ju inte deras fel men ändå. Personbilar kan man ju köra om bara dom inte slickar räcket.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Folk som kör mot enkelriktat, bäde i bil, MC och cykel.

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Roadrunner skrev:
irreterar mig mest på alla dessa jävla cyklister som ska ut på vägarna och trampa..

Beter sig som dom äger vägen cyklar i bredd och vägrar flytta på sig..

Ibland känner man sig bra sugen på att sparka omkull dom när man kör förbi..

Kan inte annat än att hålla med! :fakta
så länge de inte betalar väg skatt ska de hålla åt sidan!

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Något som får mig att se ut så här :3freak, trots att det inte är någon större trafikförseelse, är den s.k. gubbablinken, dvs. att blinka precis när man svänger och inte i förväg. Blinkerserns funktion är att visa för medtrafikanterna var du är på väg i god tid så att övriga kan planera sin körning, inte att visa att du svänger. Det ser man! Termen 'gubbablink' kommer av att det nästan uteslutande är män i 40-60-årsåldern som beter sig så. Vad som gör mig ännu mer irriterad är att om man försöker diskutera detta med någon av dem förstår de inte alls problemet! Män i den åldern tror av någon märklig anledning att de äger vägen. Nog för att de tjänar pengar och betalar mycket i skatt, men det hindrar ju inte att man faktiskt kan underlätta en del för andra. :mad:

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Bilister som snackar i mobiltelefon + den självklara "svenssonpolisen" som ska lära alla andra hur man kör lagliga hastigheter.... Bilister som inte håller avståndet, till mej, är inte så irriterande utan bara allmänt obehagligt!! Har blivit påkörd bakifrån en gång och höll på att bli det förra veckan igen. Killen i bilen låste dörren när jag stövlade fram och yttrade något om skithögar som sniffar mej i häcken, mellan alla svordomar´... :rodnar

/FrökenW

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
Stör mig på folk som slänger sig ut precis framför mig (med bilen alltså). Det är väl ok om dom är säkra på att dom kör fortare än mig. Men oftast gör dom det inte tyvärr.

Stör mig även på folk som med god fart svänger i rondeller utan och blinka och blir sura när man svänger ut.

Man borde få ta om körkortet var 10e år eller nått såndant. Det finns så jäkla mycket nötter i trafiken. :mad:

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
Har för mig att man får köra förbi på högersidan, på 50- och 70-väg, liksom även vid "filkörning" på 90- och 110-väg :fakta . Iaf kör jag som om det vore så :cool: , för de trefiliga vägarna här omkring Götet tenderar att bli mycket fullare i mitt- och vänsterfilen än i högerdito.

Fast det är nog liknande på många ställen; var i England förra veckan och där var det höger(omkörnings-) eller mittfilen som gällde. Vänsterfilen verkade vara till för (långsamma) lastbilar. Men visst har alla mer bråttom än alla andra...

Dessutom är det j**igt irriterande med folk som kör nära framför ut å inte fattar att hålla undan :fatta! (speciellt när man inte kan köra om dem själv direkt ;) ).

Å tredje sidan är ingen parfekt...

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept