Irriterande trafikskollärare.

OverTheTop

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR
Just det

När jag gjorde slalombanan så sa min lärare alltid-
låt hojen jobba , inte du, alltså blev följden att man använde
motstyrning mycket effektivare (även om man inte visste det då)
. Ungefär som en slalomskidåkaren du är överkroppen och hojen är benen.
Alla lärare har väl sina teorier men jag klarade banan på 17s med en strypt gammal skranglig CB500 från 1982. Måste ju iof erkänna att jag tog svängen tillbaka efter den sista konen jäävligt tight.
 

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
929
Det beror ganska mycket på vilken hoj man har också.

När jag körde offroad kunde jag kasta omkring den mellan knäna litet hur som helst. Man juckade till med arslet så svängde hojen.

Sen blev jag med sportmaskin och skillnaden är total. Firebladen har bergstadigt chassi och gaffel som två betongpelare (ungefär lika mjuk), så det händer inte speciellt mycket om jag bara hoppar omkring på sadeln. Försöker man styra den på samma sätt som min gamla DT så plöjer det bara rakt fram.

Nej, Firebladen kräver styrarbete. Man får verkligen knixa med styret, något som aldrig riktigt behövdes på mina gamla rödvita terrängyamahaer. Där var styret mest bara till för att hålla i medan man svajade med kroppen. Firebladen måste man bända in i svängar.

Jag har faktiskt provat det där med att trycka på fotpinnarna, och även om det fungerar så händer väldigt litet på Firebladen. Skall man manövrera knicksigt får man arbeta med hela kroppen, man liksom tar en tjur i hornen och baxar den dit man vill. Vrida styret, röra kroppen, flytta häcken och klättra runt på pinnarna på ett sätt man aldrig behövde på mina sladdriga och förlåtande offroadare.

Även om min Fireblade bara väger 170 kilo torr tycker jag den är förvånansvärt bänglig. Jag hade en RD500 som var smidigare, trots att den vägde minst tio pannor mer. Jag körde fortare, lade ner mer och bromsade senare med min gamla RD500 -84 än med min Fireblade -00! @_@
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Nu får dom vicka på höfterna bäst dom vill för idag kvitterade jag ut lappen. :D
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
John Holmes skrev:
Vem har rätt och vem har fel, J.H eller läraren?


Sedan cyckeln upfanns, 12 000 000 år före kristus har den kontrollerats med styret. Trycka på forpinnar, vicka på höft, jucka med underliv... ...Suck! För varje kraft är det en lika stor kraft i motsatt riktning. Om du låter den landa på sadeln, tailen eller fotpinnen - spelar ingen roll.

Körskollärare är överlag rätt obildade. Du ska inte lyssna så mycket på dem. Motstyrning är inget RR-påhitt. Det är fysikaliska lagar.

/håkan
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top