Irriterande trafikskollärare.

OverTheTop

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR
Just det

När jag gjorde slalombanan så sa min lärare alltid-
låt hojen jobba , inte du, alltså blev följden att man använde
motstyrning mycket effektivare (även om man inte visste det då)
. Ungefär som en slalomskidåkaren du är överkroppen och hojen är benen.
Alla lärare har väl sina teorier men jag klarade banan på 17s med en strypt gammal skranglig CB500 från 1982. Måste ju iof erkänna att jag tog svängen tillbaka efter den sista konen jäävligt tight.
 

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
929
Det beror ganska mycket på vilken hoj man har också.

När jag körde offroad kunde jag kasta omkring den mellan knäna litet hur som helst. Man juckade till med arslet så svängde hojen.

Sen blev jag med sportmaskin och skillnaden är total. Firebladen har bergstadigt chassi och gaffel som två betongpelare (ungefär lika mjuk), så det händer inte speciellt mycket om jag bara hoppar omkring på sadeln. Försöker man styra den på samma sätt som min gamla DT så plöjer det bara rakt fram.

Nej, Firebladen kräver styrarbete. Man får verkligen knixa med styret, något som aldrig riktigt behövdes på mina gamla rödvita terrängyamahaer. Där var styret mest bara till för att hålla i medan man svajade med kroppen. Firebladen måste man bända in i svängar.

Jag har faktiskt provat det där med att trycka på fotpinnarna, och även om det fungerar så händer väldigt litet på Firebladen. Skall man manövrera knicksigt får man arbeta med hela kroppen, man liksom tar en tjur i hornen och baxar den dit man vill. Vrida styret, röra kroppen, flytta häcken och klättra runt på pinnarna på ett sätt man aldrig behövde på mina sladdriga och förlåtande offroadare.

Även om min Fireblade bara väger 170 kilo torr tycker jag den är förvånansvärt bänglig. Jag hade en RD500 som var smidigare, trots att den vägde minst tio pannor mer. Jag körde fortare, lade ner mer och bromsade senare med min gamla RD500 -84 än med min Fireblade -00! @_@
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Nu får dom vicka på höfterna bäst dom vill för idag kvitterade jag ut lappen. :D
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
John Holmes skrev:
Vem har rätt och vem har fel, J.H eller läraren?


Sedan cyckeln upfanns, 12 000 000 år före kristus har den kontrollerats med styret. Trycka på forpinnar, vicka på höft, jucka med underliv... ...Suck! För varje kraft är det en lika stor kraft i motsatt riktning. Om du låter den landa på sadeln, tailen eller fotpinnen - spelar ingen roll.

Körskollärare är överlag rätt obildade. Du ska inte lyssna så mycket på dem. Motstyrning är inget RR-påhitt. Det är fysikaliska lagar.

/håkan
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top