Irriterande trafikskollärare.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Går ju på körskola för att slutligen ta MC-kort.

Inför övning på konbana förklarade läraren att vi skulle svänga hojen genom tryck på fotpinnarna samt genom att vicka på höfterna (?) varpå en diskution angående motstyrning inleddes.
Svaret blev då något i stil med: -"Hörrödu, vi håller inte på mè Roadracing utan här styr vi dit vi ska åka"

Orkade inte diskutera mer efter det utan styrde som jag brukar och klarade övningen galant med mycket beröm men iaktog samtidigt att dom elever som aldrig kört hoj innan hade stora svårigheter med att få hojen dit dom ville genom "trycka-på-fotpinnar-och-vicka-på-höft-metoden"

Vad gäller egentligen i dessa farter (40-50 km/h), använder man motstyrning även då?
Vem har rätt och vem har fel, J.H eller läraren?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
om du klarar det bättre än instruktören så har DU rätt.

Du skulle ha bett instruktören göra samma övning med sin "trycka-på-fotpinnar-och-vicka-på-höft" metod.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Swedie skrev:
om du klarar det bättre än instruktören så har DU rätt.

Du skulle ha bett instruktören göra samma övning med sin "trycka-på-fotpinnar-och-vicka-på-höft" metod.

Jag klarar den inte bättre än honom, han är jävligt duktig på att köra. Dock så använder väl även han sig av motstyrningsprincipen, sen att han sitter och trycker på fotpinnarna helt i onödan och tror att det hjälper är ju en annan femma...

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag kommer ihåg när ja körde konbanan och tränade inför mitt körkort. jag tyckte det var svårt att väja för konerna i hastigeter högre än 35 km/h. jag tyckte det gick fort helt enket, även om ja klarade banan på mellan 21 - 19.5 sekunder.. nu så där i efterhand så har ja provat sicksacka mellan "strecken i mitten av vägen" här på en lokal 70 sträcka. och det går fin-fint i 70 km/h.. det är en av mina upplevelser när det handlar om myten/ideérna kring motstyrning.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Undanmanövrar av typen konbana handlar ju i princip helt om att använda höfterna/midjan med överkroppen i en i princip rak linje. Jag antar att det var det läraren försökte lära ut.

Visst kanske man använder en del motstyrning, men absolut viktigaste är det ju att använda höfterna.

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Behöver ju inte direkt bryta hojjen särskillt mycket med motstyrning i så låga farter. Gör de som känns bäst för dig. Är väl bara å testa båda sätten å se vad som funkar bäst.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Så fort du kör fortare än riktig krypfart så använder du motstyrning. Din körlärare borde lära sig hur en hoj fungerar innan han ska lära ut det till er. Visa honom vad som händer om man styr åt samma håll man ska genom att köra mot honom i 40-50 km/h och vrida på styret så ser han att du inte direkt hamnar åt det hållet som du styr åt. Pinsamt att en körlärare inte vet om detta. Men å andra sidan så har jag aldrig hört en körlärare förklara motstyrningsprincipen heller........

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
OLJEKYLD GSXR skrev:
Pinsamt att en körlärare inte vet om detta.
Självklart vet körläraren om detta. Men i serpentinövningen så är inte motstyrningstekniken det viktigaste, det sker ju av sig självt utan att man aktivt måste tänka på det, desto viktigare måste det ju vara att få eleverna att förstå hur dom snabbt åker slalom mellan konerna genom att jobba med höfterna istället för att börja förvirra dom med massa snack om motstyrning.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Men å andra sidan så har jag aldrig hört en körlärare förklara motstyrningsprincipen heller........
Har du pratat med många körskolelärare angående motstyrningsprincipen?

Min lärare hade inget problem att förklara denna teknik när jag pluggade till körkortet och jag har svårt att tro att speciellt många seriösa MC-lärare inte kan/förstår motstyrningsprincipen.

OLJEKYLD GSXR skrev:

visa honom vad som händer om man styr åt samma håll man ska genom att köra mot honom i 40-50 km/h och vrida på styret
Jag vet inte om jag missuppfattade John Holmes, men jag tolkade det inte som om hans lärare sagt åt dom att vrida styret för att svänga.... :rolleyes:

Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Så du menar att man kan köra konbana utan att använda motstyrning? Motstyrning sker utan att man tänker på det, annars kan man inte svänga, det är inte svårare än så. Och han sa att "här styr vi dit vi ska svänga", vet faktiskt inte hur jag ska tolka det annars. Man kan använda fotpinnstryck och höftvickningar men allt kommer ändå ner till samma sak i slutändan, du använder motstyrning varje gång du svänger och alla gör det oavsett om man vet om det eller inte. Och ingen körlärare jag har haft har förklarat för sina elever att om du vrider styret åt höger så svänger du till vänster. Om de sedan kan principen eller inte vet jag inte, men sålänge de inte lär ut tankesättet så gör det fel tycker jag.

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
S3 -04
OLJEKYLD GSXR skrev:
Så du menar att man kan köra konbana utan att använda motstyrning? Motstyrning sker utan att man tänker på det, annars kan man inte svänga, det är inte svårare än så. Och han sa att "här styr vi dit vi ska svänga", vet faktiskt inte hur jag ska tolka det annars. Man kan använda fotpinnstryck och höftvickningar men allt kommer ändå ner till samma sak i slutändan, du använder motstyrning varje gång du svänger och alla gör det oavsett om man vet om det eller inte. Och ingen körlärare jag har haft har förklarat för sina elever att om du vrider styret åt höger så svänger du till vänster. Om de sedan kan principen eller inte vet jag inte, men sålänge de inte lär ut tankesättet så gör det fel tycker jag.

Håller med. Men min körskolelärare visade motstyrning och jag är helt säker på att den som aktivt använder motstyrning kör mycket bättre än om samma person inte gör detta medvetet! Och alla andra har fel! :fakta

Be körskoleläraren att köra slalombanan utan händerna på styret om han är så j-a duktig på att vifta på höfterna! :slicka

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
OLJEKYLD GSXR skrev:
Så du menar att man kan köra konbana utan att använda motstyrning? Motstyrning sker utan att man tänker på det, annars kan man inte svänga, det är inte svårare än så.
Eh, precis vad jag skrev ovan, eller?
" Självklart vet körläraren om detta. Men i serpentinövningen så är inte motstyrningstekniken det viktigaste, det sker ju av sig självt utan att man aktivt måste tänka på det".

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Låt mig gissa vem... Ernst på Framtidens trafikskola! Har jag fel så rätta mig!

Ernst ser saker och ting på sitt eget vis och det är inte lönt att tjafsa emot. Men jag kan garantera att han hjälper dig hela vägen fram till ditt körkort. Men om du tycker en annan sak så håll det för dig själv. Det blir enklare så.

Å det här med motstyrning. Har endast skummat egenom allt här ovan men det bygger på något som kallas gyroeffekt och du använder det även i låga farter. Jag kan tyvärr inte säga något exakt tal. Alla inser inte att dom använder det men det går lätt att testa genom att köra med cykel eller MC i en lagom hastighet och sedan trycka styret åt något håll. Bågen/Cykeln kommer automatiskt att luta sig åt andra hållet.

Man kan även testa detta med ett (helst vattenfyllt) cykelhjul som är löst. Man sätter två pinnar i navet och håller i dessa. Om du nu sätter fart på hjulet och försöker vrida på det åt olika håll kommer du märka ett och annat. Detta kan enkelt förklaras genom att gyrot (cykelhjulet) vill behålla sitt läge i rymden.

Som lite kuriosa kan jag berätta för dom som inte visste det så används samma princip för att piloter ska veta att flygplanet flyger "rakt".

Ok, nu vart det en längre förklaring iaf även om dom flesta visste vad det handlade om! :p

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
GrimReaper skrev:
Låt mig gissa vem... Ernst på Framtidens trafikskola! Har jag fel så rätta mig!

Ernst ser saker och ting på sitt eget vis och det är inte lönt att tjafsa emot. Men jag kan garantera att han hjälper dig hela vägen fram till ditt körkort. Men om du tycker en annan sak så håll det för dig själv. Det blir enklare så.

Nope, fel gubbe och fel skola, annars stämmer allt väldigt bra,,, :D

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
"trycka på fotpinne-knepet" är bra även när det går betydligt fortare, men det kanske du visste, man flyttar ner vikten betydligt och får över den på "rätt sida" hojen i svängarna. Inget som min trafiklärare lärde mig, men skillnad gör det, framförallt på en lätt hoj.

På Don QuiXXXXXX (hur det stavas) ZXR750 fick man mer brottas än att finlira när man skulle svänga, men det är en helt annan historia...

//jaG

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har för mig att jag har läst att "trycka på fotpinnar"-metoden är en aning föråldrad, men man ska ju inte tro på allt man läser. :rolleyes: Själv tycker jag det funkar bra att medvetet använda motstyrning vid snabba kursändringar, dvs. att lägga ner hojen genom att vrida styret åt fel håll. När jag inte tänker på det blir det ofta att jag bryter ner hojen med låren mot tanken, men det går ju åt mer kraft då.

fastwheeler

Terminator
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -96
Måste bara säga att den som har inmalt i skallen detta med motsyrning kommer att klara en panik-undanmanöver mycket bättre än den som inte har nött in det. Man kan aldrig svänga lika snabbt utan motstyrning som med :fakta

Har testat detta många gånger. Det tar ju bara nån sekund att märka vilket som är effektivare. (vilket dom flesta andra nog oxå gjort)

Tidigare när jag körde med stenhård styrdämpare var jag tvungen att svänga åt "fel" håll i korsningar, även när jag nästan stod still. Om jag inte gjorde det hamnade jag på fel sida av gatan i utgången av svängen pga att det tog för lång tid att vrida på styret. :D

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Ska man ha nån speciel teknik i konbanan? :confused:

Jag bara körde utan att tänka så mycket på det.. satte 19sec första gången och ca 17.5 efter lite träning och detta var på körskolans 11kw Dt125 från 80talet :fakta

fastwheeler

Terminator
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -96
Jag har iaf inte haft nån speciell teknik... bara axa upp i rätt hastighet så fort som möjlig och använda motstyrning väldigt flitigt, särskilt i den sista undanmanövern. :tummenupp

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
Det var ett jävla tjat om denna motstyrning.. snart kommer någon köra av vägen bara för att an motstyrt åt helvete för mkt..
Det händer av sig sjäv.. Jävligt svårt att köra på något annat sätt..

Kör i stället..

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...