"... att det enda som egentligen behöver smörjas är innanför o/x/whatewer-ringarna ..."
-
Jag har skrivit det i de flesta "smörja-kedjan?-trådarna" jag har läst, och gör det härmed igen:
Vet inte hur du tänker nu, men det ENDA som egentligen behöver smörjas är ju faktiskt
innanför kedjerullen som går i drivkransarnas dalar.
Ingenstans smiter det ut fett eller kommer in smuts, om o/x/z-ringarna är intakta.
Mina erfarenheter av kedjesmörjning på 4 landsvägshojar (Suzuki Rf600r -97, Triumph Sprint ST 955 cc -03, Suzuki Dl1000 -07 och KTM 990 SMt -10) är att för de 3- och 4-cylindriga motorerna är det inte särskilt stor skillnad vare sig körmässigt eller servicemässigt hur och när man smörjer kedjan. Faktiskt.
Och, för de "stora" V-twinmotorerna hos Suzuki och KTM är det en ENORM skillnad på att smörja kedjan eller inte. Min upplevelse är att motorn går betydligt "lugnare" och smidigare med en rengjord och välsmord kedja, jämfört med en kedja som inte fått smörjning.
Jag började omkring 2011 (Triumph Sprint ST) med att rengöra kedjan med lampolja och smörja med Castrol O-ring
. För den hojen kunde jag inte med bara "känslan" avgöra om kedjan var rengjort och smord eller inte.
Däremot när jag köpte V-Strom'en så var det som natt och dag med rengjord/smord jämfört smutsig/osmord kedja. Samma sak med KTM'en.
På långturer försökte jag att smörja var 30:e mil, men när man kör i t.ex. Norge så gick det väl kanske 50-60 mil mellan smörjningarna och det märktes väldigt tydligt.
Undantaget när det inte märktes något är när det regnade - vatten har också en "smörjande" effekt, så länge det är blött.
Mina 2 cent, som det ibland skrivs.
/H
-