Isdäck till RR-hojen

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Hehe, jag tänker inte skruva ur alla bult igen för att slipa om dom, inte i första taget iaf. :huvet
De finns ju dom som kört med oslipade bult och hävdar att de blir skapligt grepp ändå så de lär inte bli sämre med den slipningen vi har gjort.

De där med islagsmutter är de något som du testat? dom har ju ingen låsfunktion så dom lär skruva ut sig själv efter några varv, lär nog böja sig rätt lätt också ifall dom tar i isen..

En utvärdering kommer när isen lagt sig :tummenupp



det är ganska lätt att skipa dom med en vikelslip på plats om du sulle vilja ha dom lite vassare,utan att ta av varken däck eller hela hjulet från hojen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
det är ganska lätt att skipa dom med en vikelslip på plats om du sulle vilja ha dom lite vassare,utan att ta av varken däck eller hela hjulet från hojen.


Lätt att med vinkelslip vässa 300 tättsittande bultar som sticket ut ur ett däck? Monterat på hojen dessutomOk:rolleyes:

Jag har svårt att tänka mig något svårare faktiskt:gnissla:)
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Inte för att vara dryg men helvete vilken skitsida! Bilderna visas inte etc. Synd, för om de ägnade notepad 10 minuter så skulle de ju åtminstone få en sida som fungerade korrekt :näsblod

Ingen fara mannen, hittade sidan länkad på rejsa.nu ! Tänkte att det alltid finns nån som har nytta utav den ju !
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nån som har över lite slipade skruv/bult?

Har ca. 500st som jag köpte av MangeH och skulle behöva ca 100st till :)
brickor och låsmuttrar köpes också ifall ni har över ett gäng.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Vart kan man få tag på slang som passar standardmåtten för en sporthoj?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vart kan man få tag på slang som passar standardmåtten för en sporthoj?

Det kommer nog inte gå så bra att lägga slang i när du har insexskallar som sticker ut. Då måste du nog ha ett skydd mellan skruven och slangen. Har du mätt upp så att du verkligen behöver flera skruv? Du får ju inte ha för många heller då du riskerar att få sämre grepp...
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det kommer nog inte gå så bra att lägga slang i när du har insexskallar som sticker ut. Då måste du nog ha ett skydd mellan skruven och slangen. Har du mätt upp så att du verkligen behöver flera skruv? Du får ju inte ha för många heller då du riskerar att få sämre grepp...

nå skydd i mellan kommer det att vara, eller om man testar att köra med slang ändå. så vassa kanter har ju inte insexskallarna.

Nej har inte mätt, lätt att man räknar fel. Enklare att veta på ett ungefär hur många det behövs och sedan jobba därefter. Det är därför jag undrar ungefär hur många skruv vissa fått plats med och därefter ha det i åtanke.

Det sitter i tex min Aprilia SXV (180-55-17, 5,5" fälg) så ring och säg du ska ha innerslang till en sådan eller kontakta någon med lite sortiment (hojdäck?)

kanon ska kolla upp det.
 
Last edited:

Granz

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasa
Hoj
Honda CB900F Freddie Spencer Superbike
Nu har jag också gjort klart mina egna däck, kastar upp en bild på dom för de som är intresserade.

Obs! nu är dessa knappast optimalt vässade osv. men kommer helt klart att duga till lite is-bus i vinter :)

22zygz.jpg


Det som gick åt:

500st M6x25 10.9
500st låsmuttror
1000st brickor

Jag vässte bultändorna med vinkelkap efter att jag monterat dit alla bultar, då jag inte hade tillgång till någon bandslip att slipa bultarna före montering med.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Har gjort isdäck till tjejjens dotters miniquad:
32st m6x10mm med brickor o låsmutter

samt till min Fiddy. i bakhjulet exakt 300st m5 bultar,
skall bara kapa bultarna efter jag monterat brickorna &
låsmuttrarna, framhjulet haqr 240st M5x12 insexbultar
med låsmutter, utan brickor.
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Nu har jag också gjort klart mina egna däck, kastar upp en bild på dom för de som är intresserade.

Obs! nu är dessa knappast optimalt vässade osv. men kommer helt klart att duga till lite is-bus i vinter :)

Det som gick åt:

500st M6x25 10.9
500st låsmuttror
1000st brickor

Jag vässte bultändorna med vinkelkap efter att jag monterat dit alla bultar, då jag inte hade tillgång till någon bandslip att slipa bultarna före montering med.
Vågar man fråga vad ett sådant däringa däck väger?
 

Granz

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasa
Hoj
Honda CB900F Freddie Spencer Superbike
Vågar man fråga vad ett sådant däringa däck väger?

Ja de vågar du säkert ;) Men jag har redan lagt dom på fälg och orkar inte ta loss fälgarna igen för att mäta vikten på dem.

De väger en hel del, kanske någon annan har vägt upp sina däck?
 

hulten

#29 r1000
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Alinge-Texas
Hoj
yama r1 räser
Tillverkade ett par mördardäck i går!

Inget man vill ha över sig när man vurpar, men mest rädd är jag nog för att kränga på dem på fälgen!!
 

Bifogat

  • 19452_236109498671_629058671_3093812_4531079_n.jpg
    19452_236109498671_629058671_3093812_4531079_n.jpg
    59.4 KB · Visningar: 246

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Tillverkade ett par mördardäck i går!

Inget man vill ha över sig när man vurpar, men mest rädd är jag nog för att kränga på dem på fälgen!!

såg ju fina ut. Vad för däck har du använt? Är det några som är extra mjuka? För annars kan man vara snål och köpa biltemadäck.:tungan
 

hulten

#29 r1000
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Alinge-Texas
Hoj
yama r1 räser
såg ju fina ut. Vad för däck har du använt? Är det några som är extra mjuka? För annars kan man vara snål och köpa biltemadäck.:tungan

Nja mjuka vet i fan, tänker att man vill ha ett så hårt däck som möjligt, hårt stomme framför allt.

det är ett par pirelli.
 

baltra

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Lindome
Hoj
CB900 Hornet
:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet
Har varit sjukskriven i 1 mån (gipsad fot imon åker det av:)) klätrat på väggarna först nu ser jag vad jag skulle gjort hella månaden:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Ingen som vet vart man kan köpa eller har att sälga till en sporthoj?
 

ogga

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 625 SMC
En fråga till er som lyckats tillverka egna isdäck (med slang) som fungerar...
Vad använde ni som skydd mellan skruvskalle och slang?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top