Isdäck till RR-hojen

crillepille64

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2005
Ort
En bit utanför stan.
Hoj
ZX10R 2011 Banhoj
Helt klart intreserad om du kan få fram var man köpper de dubben:tummenupp

Står lite i denna tråden om isdäck. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132208

För dom som skiter i kostnaden så finns det svensktillverkade isracingspik att köpa. Vet inte vad dom kostar men kan kolla upp.

För att ge däcket stadga lägger man en brandslang inuti däcket (mellan däcket och nabben). Då slipper innerbricka skava mot gummit plus att däcket blir riktigt stabilt.

Hålet i Innerbrickan ska ha samma dimension som skruven eller vad ni nu använder, glappar det minsta lilla kommer dubben och brickan att röra sig mot varandra.
Glappar det får man pumpa jäklar för att däcket ska hålla i. (stötigt och hoppigt)

Sitter däremot nabben fast ordentligt kan man gå ner i lufttryck och få ett däck som följer isen istället för att hoppa fram.

Sen är det nog ingen nackdel att ha så smalt däck som möjligt



Dom flesta isåkare brukar ha gott om gamla kasserade spik som funkar bra så kan vara värt att kolla.

Hjälpte några killar för längesen med att nabba några däck, provkörde aldrig själv men enligt dom vad det bättre fäste på isen än på asfalten.(var bara att lägga ner tills fotpinnarna tog i):tummenupp

Lägger in några gamla bilder från den andra tråden
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Nu vet inte jag vart din kylare sitter men tänk på att framgaffeln trycks ihop rätt så mycket när du bromsar med hojen,då måste det finnas plats för dubben annars går det illa.Höj hojen fram så mycket det går och gör framgaffeln hårdare det brukar räcka.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Har redan max förspänning och max höjt för att kunna få plats med crosstyret så det är nog lugnt. Men jag tänkte mer på om däcket river upp is som kan slå sönder kylaren/kylarflänsen.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Har redan max förspänning och max höjt för att kunna få plats med crosstyret så det är nog lugnt. Men jag tänkte mer på om däcket river upp is som kan slå sönder kylaren/kylarflänsen.

Det är ingen dum idé att klä in kylaren i kartong för arbetstemperaturens skull heller, då slipper du även få is direkt på flänsarna.
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Har redan max förspänning och max höjt för att kunna få plats med crosstyret så det är nog lugnt. Men jag tänkte mer på om däcket river upp is som kan slå sönder kylaren/kylarflänsen.

Aha det var det du mena,klipp sönder en 5 liters plastdunk och ta ena sidan och montera den mitt i kylarn om den sitter mitt bakom hjulet det kan släppa en mutter eller bricka när du kör och då blir det paj i kylarn.

Det lärde jag mig ganska snart då det släppte en och en annan mutter.
Jag är inne på min tredje kylare nu.
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR

Bifogat

  • 86-195_h.jpg
    86-195_h.jpg
    18.8 KB · Visningar: 83
  • DSC01089.jpg
    DSC01089.jpg
    230.7 KB · Visningar: 133

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
jag skulle rekomendera lite med slipad vinkel så skruven blir vassare.
och vill man få ner dubben ännu mer i isen så ska man ha biltemas islagsmutter bricka och mutter i ett,islagsmuttern kan man vända på och vipps har man 4 vassa taggar till i isen och bättre grepp !

Hehe, jag tänker inte skruva ur alla bult igen för att slipa om dom, inte i första taget iaf. :huvet
De finns ju dom som kört med oslipade bult och hävdar att de blir skapligt grepp ändå så de lär inte bli sämre med den slipningen vi har gjort.

De där med islagsmutter är de något som du testat? dom har ju ingen låsfunktion så dom lär skruva ut sig själv efter några varv, lär nog böja sig rätt lätt också ifall dom tar i isen..

En utvärdering kommer när isen lagt sig :tummenupp
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
De där med islagsmutter är de något som du testat? dom har ju ingen låsfunktion så dom lär skruva ut sig själv efter några varv, lär nog böja sig rätt lätt också ifall dom tar i isen..

En utvärdering kommer när isen lagt sig :tummenupp[/QUOTE]

EN DROPPE LOCKHTIGHT :D
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
EN DROPPE LOCKHTIGHT :D

Ja men har du testat?
Jag är nog ingen direkt teoretiker, gillar att testa saker, men jag testar nog inget som jag inte tror på från början, vilket jag inte gör.. har använt mig av dessa islagsbuttrar förut i andra samanhang och hållfastigheten är usel enligt mig..
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Ja men har du testat?
Jag är nog ingen direkt teoretiker, gillar att testa saker, men jag testar nog inget som jag inte tror på från början, vilket jag inte gör.. har använt mig av dessa islagsbuttrar förut i andra samanhang och hållfastigheten är usel enligt mig..

ja ska testa att kompletera mina finndubb däck till crossen med 70 i fram å 100 st i bakdäcket,bakdäcket var i dåligt skick när jag fick de förra vintern å då drog jag 200 spax skruv innefrån med en bricka å lim.den drog inte så bra i gummit .men jävar vilket fäste i isen,finndubbdäcker fram var helt nytt och hadde inte en suck imot bak däcket !! min teori är att att dubb inlusive finndubb viker sig när man ligger å pressar hårt i högfartssvänga och spaxskruven greppar forfarande när den flexar åt sidorna på p.g.r av att den har mycke spår i sig (grovjänga) som hasar i isen medan alla andra former av dubb är runda,allså trots att dom är sylvassa.Men de va vara en teori,men greppar i isen gör dom som fan.trodde först att dom skulle tryckas in mot slangen å göra punka,men inte,hadde limmat en tjock gummi matta med kontaktlimm på inn sidan på däcket.
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Hmm... Undrar om jag hade vågat mej på o stå o filma bakom en R1:a som "burnar" is med hemmagjorda spikdäck!? :död
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Last edited:

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Hehe, jag tänker inte skruva ur alla bult igen för att slipa om dom, inte i första taget iaf. :huvet
De finns ju dom som kört med oslipade bult och hävdar att de blir skapligt grepp ändå så de lär inte bli sämre med den slipningen vi har gjort.

De där med islagsmutter är de något som du testat? dom har ju ingen låsfunktion så dom lär skruva ut sig själv efter några varv, lär nog böja sig rätt lätt också ifall dom tar i isen..

En utvärdering kommer när isen lagt sig :tummenupp
Tyvärr så är det sämre med den slipningen än oslipade.När skruven viker sig lite när du gasar tappar du greppet medans oslipade skruven greppar på kanten om du förstår vad jag menar.Slipa mer spets för bra grepp och så ska du inte ha för mycket dubb heller, ju färre dubb som är i kontakt med isen ju djupare trycks dom ner i isen gäller att hitta en balans.skickar en bild på mina rostiga gamla däck dom funkade bra.. kommer nog att dubba med det avståndet igen.
 

Bifogat

  • DSCF5158.jpg
    DSCF5158.jpg
    223.5 KB · Visningar: 157

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Tyvärr så är det sämre med den slipningen än oslipade.När skruven viker sig lite när du gasar tappar du greppet medans oslipade skruven greppar på kanten om du förstår vad jag menar.Slipa mer spets för bra grepp och så ska du inte ha för mycket dubb heller, ju färre dubb som är i kontakt med isen ju djupare trycks dom ner i isen gäller att hitta en balans.skickar en bild på mina rostiga gamla däck dom funkade bra.. kommer nog att dubba med det avståndet igen.

Men det var ju fan att det ska komma så många bra tipps när man är "färdig" med ett däck... :huvet
 

-Freddy-

Guest
Tyvärr så är det sämre med den slipningen än oslipade.När skruven viker sig lite när du gasar tappar du greppet medans oslipade skruven greppar på kanten om du förstår vad jag menar.Slipa mer spets för bra grepp och så ska du inte ha för mycket dubb heller, ju färre dubb som är i kontakt med isen ju djupare trycks dom ner i isen gäller att hitta en balans.skickar en bild på mina rostiga gamla däck dom funkade bra.. kommer nog att dubba med det avståndet igen.

Jag har byggt isdäck på samma recept, MangeH´s

Har inte haft några problem med fästen varken under fullgas, inbromsning eller i kurvor av det jag testat, så länge man kör på is och inte snö så behöver dom nog heller inte den där längden? bör ju rimligtvis blir mindre spårigt och instablit med kortare. Dessutom kan man placera dom längre ut i vinkel utan att dom tar i framgaffeln eller svingen. På min 636a funkade dom klockrent. Dock skulle jag lägga dom i annat mönster om jag skulle bygga däck igen, så dom inte ligger i samma spår.
 
Last edited:

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Allt är ju såklart relativt.Men vill du lägga knät i isen så ska dom vara spetsig ala isracingdubb.Det är min åsikt.
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Jag tänker testa innan jag säger mitt, sådeså..
Däremot TROR jag inte dom kommer böja sig nämnvärt... men de är som sagt de jag tror
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top