Isdäck till RR-hojen

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Man kan nog säga att jag har fått sämsta möjliga start vad gäller placeringen. Jag gjorde ett testhål där jag trodde att man borde ha dubb...:död Men vafan jag har fler däck så att det ska nog bli bra...

När jag skruvade däck till crossen så förborrade jag med en liten borr från utsidan där jag ville ha skruven, fick en liten svart prick på insidan av däcket där skruven sen skulle sitta. Funkade kanon.:tummenupp

Kommer o kollar när isen har lagt sig............

/Jim
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
En tanke som slår mig är alla rekomendationer att inte laga ett mc däck som man ska köra gata/bana med. Just för att det då är hål i stommen och då kan stomen gå sönder. Så om man lagar ett däck så ska det bytas omgående.
Men borra 300 hål i däcket och skruva i järnsskrot och sen köra 240km/h går utmärkt :va

Jag tycker det rimmar lite dåligt.


Har Lars firman igång fortfarande. :va
Trode han satt i Brasilien och drank [må´skit´os]
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
En tanke som slår mig är alla rekomendationer att inte laga ett mc däck som man ska köra gata/bana med. Just för att det då är hål i stommen och då kan stomen gå sönder. Så om man lagar ett däck så ska det bytas omgående.
Men borra 300 hål i däcket och skruva i järnsskrot och sen köra 240km/h går utmärkt :va

Jag tycker det rimmar lite dåligt.



Har Lars firman igång fortfarande. :va
Trode han satt i Brasilien och drank [må´skit´os]

Det säger väl lite om hur underbyggd fakta det är att däcket sprängs DireCkT om man kör med lagat däck. Lite som att byta hjälm så fort man tappat den från styret.
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
En tanke som slår mig är alla rekomendationer att inte laga ett mc däck som man ska köra gata/bana med. Just för att det då är hål i stommen och då kan stomen gå sönder. Så om man lagar ett däck så ska det bytas omgående.
Men borra 300 hål i däcket och skruva i järnsskrot och sen köra 240km/h går utmärkt :va

Jag tycker det rimmar lite dåligt.



Har Lars firman igång fortfarande. :va
Trode han satt i Brasilien och drank [må´skit´os]

Jodå däcken håller inga problem.jag har testat en hel del däck med dubb i och alla håller med dubb i.för farter till 200 håller dom flesta men kommer du över det så blir det mycket belastning för däcket och blir då lättare att dubben börjar släppa och har du riktig otur så kan du få ett dubb mitt i röva.aj aj det gör ont...Men å andra sidan plogar du upp en bana på isen så kör man runt 150 nån gång ibland 200 så det är nog inga problem med däcken..:tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Införskaffat mig ett set bansliks och tänkte sätta igång. Men har varken verktyg, maskiner för att slipa dubben.

Finns det nån som säljer slipade dubbar/skruvar färdigt?
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Billiga dunlop däck

Jag vet att man inte skall sälja däck på forum,men om nån vill ha stern hårda dunlop däck(slicks eller med skuret mönster) som är jätte bra att bygga is däck av så har jag ca 10 bakdäck å 5 fram däck.Fram 125-80-17 bak 195-65-17, pris 400+frakt(150 kr)
jag tar imot PM ELLER RING 0706361588 MVH TOBBE
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ursäkta att jag behandlar tråden som min byggtråd men jag lägger upp en bild på dagens jobb :p
 

Bifogat

  • 20091112066.jpg
    20091112066.jpg
    235.5 KB · Visningar: 264

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Lånar tråden lite.

Hur fungerar det med regler och lagar på isen?

Jag har hört att det är sjöfartslagen som gäller. Alltså är det fritt fram att köra vilket fordon man vill utan körkort?
(Givetvis inte färjor och dyl men det blir ju svårt på isen)
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Du får nog ta o se över viktfördelningen på däcket.

Jag bygger efter mönstret i däcket så viktfördelningen borde va ok. Jag har dock inte satt ett par skruvar till höger på bilden än.

Lånar tråden lite.

Hur fungerar det med regler och lagar på isen?

Jag har hört att det är sjöfartslagen som gäller. Alltså är det fritt fram att köra vilket fordon man vill utan körkort?
(Givetvis inte färjor och dyl men det blir ju svårt på isen)

När det är is på sjön så gäller terränglagen har jag för mig.
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
När det är is på sjön så gäller terränglagen har jag för mig.

Jag ringde polisen (11414) och frågade och han som svarade kunde inte svara på frågan. Tänkte testa i morgon igen och be om att få prata med en trafikpolis.
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Ska vi köra RR på isen i vinter?
Jag göra däck nu i höst.:banana

klart att vi i vanlig ordning ska köra !!!!! min ny renoverade 525:a kommer till sin rätta uppgift !! för i skogen tröttar den bara ut mig:gnissla

håller åxå på att slipa lite skruv och på mina fingrar.......
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top