isdäck!!

Rauken

Take me to bed or lose me forever!GIRLS
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Husaberg 670e /SM -02
Alla enduroåkare!!isarna har redan frusit till 20 cm "full körbart"
så vi kanske kan träffas o åka tillsamans....
ge några förslag på sjö o tidpunkt,så kör vi.....
passa på innan snön kommer.

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Älven utanför ICA Maxi på strömpilen!!
Skämt åsido, ut och kör så man kan kolla lite.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Rauken skrev:
Alla enduroåkare!!isarna har redan frusit till 20 cm "full körbart"
så vi kanske kan träffas o åka tillsamans....
ge några förslag på sjö o tidpunkt,så kör vi.....
passa på innan snön kommer.

Ja på Söndag kanske man skulle leta upp nån lämplig sjö! Får ta och kränga på isdäcken imorrn!

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
KTM 625sxc
Honken skrev:
Ja på Söndag kanske man skulle leta upp nån lämplig sjö! Får ta och kränga på isdäcken imorrn!

Är det nån som har några isdäck liggande. Jag behöver 21-18
till den nya Gasen

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Grizzly 600
Bra initiativ Rauken, he kommer bli körning varje helg i alla för mig :)
Ställena som jag kännertill som det ska vara plogat på är Bussjö o Häggsjö.
Har hört rykten om det kanske ska vara plogat på Kulla och I20 också.
Men sen kan man alltid vara på isen o sladda också emellanåt.
Nu är det bara vänta på dubbdäcka som kommer nästa vecka :tummenupp
Vinterkörningen är minst lika kul som att köra sommaren om det inte för kallt förstås :)

Bifogat

• 380.jpg
    380.jpg
    113.2 KB · Visningar: 158
  • xr.jpg
    xr.jpg
    50.8 KB · Visningar: 154
  • drz.jpg
    drz.jpg
    78.3 KB · Visningar: 171

Schvidja

Gick med
5 Feb 2004
Hoj
KTM 625sxc
Bandit skrev:
Bra initiativ Rauken, he kommer bli körning varje helg i alla för mig :)
Ställena som jag kännertill som det ska vara plogat på är Bussjö o Häggsjö.
Har hört rykten om det kanske ska vara plogat på Kulla och I20 också.
Men sen kan man alltid vara på isen o sladda också emellanåt.
Nu är det bara vänta på dubbdäcka som kommer nästa vecka :tummenupp
Vinterkörningen är minst lika kul som att köra sommaren om det inte för kallt förstås :)

Vad har du beställt för nåt ?

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Grizzly 600
Har beställt en uppsättning beg. Michelin och ett par nya Yokohama.
Bara att kolla i blocket och enduromx.com

CBR Johan

Älskar grus & kurvor
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC/SM
Det är redan "fixat" med en lämplig isbana att köra på...
Den finns i Holmsund i anslutning till gamla sporthallen/slalombacken. Ca 1,5km lång. Än så länge ligger ingen snö på isen så att banan är utmarkerad med slanor och avspärrningsband. Tror dock att våra 4-hjuliga vänner är villiga att ploga i vinter då den ligger bra till.
Hade svårt att slita mig där ifrån i går efter 4,5h körning helt solo, hade hoppats på att någon skulle hitta dit.
(Verkar som att det är många som inte lagt om till dubbisar, och missar bästa blankiskörningen.)

Jag hade också en fundering om vi skulle återupprepa fjolårets lyckade koncept med is-champinchip så här på försäsongen. :confused:

Bifogat

• Trelleborg.jpg
    Trelleborg.jpg
    55.6 KB · Visningar: 108
Last edited:

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
CBR Johan skrev:
(Verkar som att det är många som inte lagt om till dubbisar, och missar bästa blankiskörningen.)

Ja fan man skulle ha fått tummen ur och lagt om nu när hojen är i ordning och allti! Det är ju som sagt som allra roligast när det är blankis! :tummenupp

Schvidja

Gick med
5 Feb 2004
Hoj
KTM 625sxc
Kvällsåkning med snösprut

Var ute ett par timmar i går kväll. Det är grymt bra före nu
alla stigar och vägar i skogen är åkbara och isen på stöcksjön
är perfekt. 15cm snö helt jämt, man kan åka feta högfartsladdar
i oändlighet. :banana
Blir det nåra "istävlingar" i vinter ?

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Grizzly 600
Nu äntligen har jag fått på mina sulor :) Fler som är sugna på att sladda i helgen. Tid o plats kan väl skrivas här i tråden :tummenupp

Bifogat

• dubb.jpg
    dubb.jpg
    51.5 KB · Visningar: 110

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Bandit skrev:
Nu äntligen har jag fått på mina sulor :) Fler som är sugna på att sladda i helgen. Tid o plats kan väl skrivas här i tråden :tummenupp

Fan nu ligger man ju efter stort. Jag hade ju tänkt serva hojen och kränga på dubbdäcken på Lördag om det nu inte som vanligt dyker upp en massa annat tjafs! men på Söndag kanske det blir lite sladdning!

Rauken

Take me to bed or lose me forever!GIRLS
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Husaberg 670e /SM -02
Bandit skrev:
Hör gärna av er så kommer jag oxå :)

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Inga förslag än? Själv har jag spenderat eftermiddan och kvällen på jobbet och tvättat/servat hojen (krafsade ur en halv myr utanför luftfiltret :) ) och krängt om till dubbdäck...

Imorrn hade då jag tänkt fara och sladda en sväng på Stöcksjön om det är OK väder och ingen har några bättre förslag!?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Honken skrev:
Inga förslag än? Själv har jag spenderat eftermiddan och kvällen på jobbet och tvättat/servat hojen (krafsade ur en halv myr utanför luftfiltret :) ) och krängt om till dubbdäck...

Imorrn hade då jag tänkt fara och sladda en sväng på Stöcksjön om det är OK väder och ingen har några bättre förslag!?

Det är jag som plogar stöcksjön, och jag vill helst inte att ni kör genom plovallarna på flera ställen, idag var det två motorcyklar ute, en som åkte banan (du?) och en som ville åka lössnö inne i ovalen.

Jag har inget att invända, men andra bybor kan vara av en annan åsikt, men så länge ni kör försiktigt på väg till och från banan så ska det väl gå bra.

Dom som drar ut snö på banan få skotta till efter sig, jag bränner nog soppa på att ploga utan att behöva ut och reparera vallarna.

Dom som vill åka lössnö kan väl göra det utanför, så slipper vi korsande trafik.
.................*All körning givetvis på egen risk*........................

Schvidja

Gick med
5 Feb 2004
Hoj
KTM 625sxc
GuW skrev:
Det är jag som plogar stöcksjön, och jag vill helst inte att ni kör genom plovallarna på flera ställen, idag var det två motorcyklar ute, en som åkte banan (du?) och en som ville åka lössnö inne i ovalen.

Jag har inget att invända, men andra bybor kan vara av en annan åsikt, men så länge ni kör försiktigt på väg till och från banan så ska det väl gå bra.

Dom som drar ut snö på banan få skotta till efter sig, jag bränner nog soppa på att ploga utan att behöva ut och reparera vallarna.

Dom som vill åka lössnö kan väl göra det utanför, så slipper vi korsande trafik.

Det var förmodligen jag som brände genom vallarna trodde inte att det gjorde nåt men jag ska sluta upp med detta otyg. Var ute och tränade lite med frugan. Det vore trevligt med lite mer krokar, det känns som en extrem högfartsbana för sporthojar. Hoppas du godtar ursäkten och jag tackar för ett gott initiativ att ploga. :Bugar

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
GuW skrev:

Japp det var jag som körde nåt varv på banan! Var det du som stod med tidtagaruret?

Jag körde en del på sjön ifjol också och då var det ingen som klagade vad jag vet, iofs håller jag oftast till på andra sidan sjön. Sen är det ju självklart så att man får ha lite vett och hålla sig på avstånd från fiskare ungar och hundar osv. Idag såg bara att det var aktivitet där på E4 sidan och var ju tvungen att åka och titta! Kul initiativ att ploga bana, dock var den lite för snabb för att vara hälsosam! Inte bra när mätaren börjar närma sig 120-130 på rakorna :D Den såg mycket lämpligare ut för bilåkarna!

Självklart ska man inte vara och köra i vallarna och dra ut snö i onödan, kan ju förstås bli ofrivilliga avåkningar men sånt får man ju räkna med och då får man ju självklart efter bästa förmåga ordna till det! Iofs körde jag genom vallen på ytterspår när jag for hem men gjorde det försiktigt just för att inte dra ut snö... kanske ska försöka köra ut vid depån nästa gång? Sen ska nog vi hojåkare hålla oss borta från banan då det är bilar ute då närkontakt knappast är hälsosamt!

På tal om klagomål har jag hört att det är bybor som klagat på att det är bilar ute och kör på isen på kvällarna, om det är ni eller nån annan vet jag inte, för att vara ärlig bryr jag mig inte heller :hihi finns alltid folk som ska ha nåt att klaga över! Jag tycker bara att det är kul att det är lite aktivitet och att titta på bilåkning är ju också skoj!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Schvidja skrev:
Det var förmodligen jag som brände genom vallarna trodde inte att det gjorde nåt men jag ska sluta upp med detta otyg. Var ute och tränade lite med frugan. Det vore trevligt med lite mer krokar, det känns som en extrem högfartsbana för sporthojar. Hoppas du godtar ursäkten och jag tackar för ett gott initiativ att ploga. :Bugar

Det var jag som stod med tidtagaruret..
DET GÅR INTE ATT KÖRA UPP/NER VID DEPÅN!
(okej, hojarna klarar det, men det är ju inne på gården hos folk)

Jorå, jag plogar så länge fyrhjulingen orkar med, och soppan räcker, sen är nog isen tjock nog att ta dit en traktor (vilket jag inte har).

Det är inte främst motorcyklarna som kör sönder vallarna, det är bilar som ligger och tuggar kanten/snurrar av med fullgas som drar ut snö, och hinner det frysa fast så är det kört att ploga bort sen.

Banan är alldelens för rak, men det är lite sent att ändra den nu (jag försöker böja till dom krokar som finns), det får bli med en traktor, men rallybilarna trivs på den som den är, eventuellt kan man lägga in ett alternativspår som är krokigt, men då löper man risken att en bil åker kroken och en bil rakt fram, och möts där banan går ihop.

Jag vill bara poängtera att det enda negativa jag har hört är att det körs för fort till/från själva banan, sköts inte det snyggt måste vi ploga igen den.

Om alla samsas och väntar på sin tur, och inte jagar ikapp okända bilar med ovana förare så ska det inte behöva hända några olyckor.
Dom två rallybilarna som har kört där njuter av att jaga varandra, men alla vill kanske inte leka med andra, utan köra solovarv, då går det bra att vänta tills dom andra går i depå.

Att blanda motorcyklar och bilar går, om man har ett halvt varv emellan, men det är nog bäst ändå att vänta ut ett depåstopp, vill inte bilarna gå i depå, blinka med lyset eller nåt och visa att det är er tur!

Väl mött på isen

PS, När jag plogar så kör jag åt båda hållen, det går bra att köra då med, jag försöker hålla uppsikt, kör bara försiktigt då ni passerar!

Last edited:

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
GuW skrev:
Det var jag som stod med tidtagaruret..
DET GÅR INTE ATT KÖRA UPP/NER VID DEPÅN!
(okej, hojarna klarar det, men det är ju inne på gården hos folk)

Njae det var inte så jag menade utan jag menade ut på isen då jag ska åt andra hållet när jag ska hem, siktar på nudiststranden :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Honken skrev:
Njae det var inte så jag menade utan jag menade ut på isen då jag ska åt andra hållet när jag ska hem, siktar på nudiststranden :D

Jag kan informera om att det finns ändå inga :tuttar där den här årstiden

Den halvoficiella upp/nerfarten är vid den andra badstranden, det är där man ska krypköra för dom som bor där har barn som åker pulka i backen.

Att folk klagar är väl för att dom ser blinkande lysen på sjön, vilket IOFS kan vara snöskotrar, men såna kan man inte klaga på...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning