Ishojen.....GSX-R 1000-03

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Bra sätt att sprida "sporten".:tummenupp

Jo, jag var inne på att göra dem kortare, men tror nog istället att det kommer blir uppkört (eller moddigt), så längden behövs för att nå ner!:tummenupp Nu är det 15mm från muttern.
Jag kan ju "fylla hålen" o då blir det 104, men förra året körde jag med många spik, så detta år hade jag tänkt att ha "färre o i mitten".
Kommer man bara upp i fart är det nog ändå bara de i mitten som tar i, då däcket äggar sig. Fast 104 är säkert optimalare...
Det gäller ju att lyckas hitta perfekta antalet för att nå maxhastighet efter 1km, men ändå så få som möjligt, för få så lågt rullmotstånd som möjligt andra km.
Fast problemet är nog snarare att de kan vara för långa om det är skridskois...
Mönstret är nog inte perfekt heller, men det blir iaf 6 olika "spår" i bredd, så inte skruvarna gräver diken. o att det är så långt som möjligt innan skruv i samma "spår" kommer igen. Men de borde nog inte sitta 2 o 2 i bredd, som de gör, för de viker sig ju samtidigt. Mer hävstång ju längre de är. (Men det vart ju som sagt lite fel...) Sick-sack sägs dock motverka vobbel...har det sagts mig....:)
Men jag ville följa däckmönstret också.

Glöm inte att få ner så många dubb som möjligt i isen samtidigt annars kommer däcket inte att hålla..Det är bara o räkna effekten i hojen delat på antalet dubb i isen.Jag är skeptisk till att det kommer o hålla för mig då jag tar ur 450hk i hojen i år....Annars blir det leka i 2 dar....:tummenupp:banana:yoparty:D:tuttar:arsele:rolleyes::):tungan
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Jo precis, men jag tror det är mer viktigt i ditt fall!:)
Ditt bakdäck kommer behöva se ut som en Igelkott! :tummenupp
Jag tror också att när jag drar på från stillastående, så kommer skruvarna (eller snarare gummit) vika sig lite, och skruven därmed "glida av", till skillnad från Isracingspiken förra året, för den sjönk ner hela vägen o gav 100% fäste...
När man däremot kommit upp i fart, så slungas skruven ut och ger mer fäste.
Tänkte att med tjockare gummi iom nytt däck, så skulle det bli lite lagom fjädring...
Däcket är ca 15mm tjockt o brickorna 22 o 25 mm breda o 40mm skruv.
Detta är använt på isdragracing tidigare och de med denna kombination står kvar o sprutar lite is till groggen, innan de kommer iväg...
Så frågan är snarare hur få skruv man vågar ha.
Jag har 145 hk, så om jag har 78, så ska ju du med samma variant ha 234, om man räknar lite enkelt...
Men det hänger ju ihop med så mkt annat, vikt t.ex.
Håller dock med om att 78 känns lite litet. Kanske slutar med 104. (312 för dig, mycket att slipa! ;-)
Men det är bättre att stoppa i fler om ett tag, än att komma på att man vill ta bort några.
hejhejsålänge
 
Last edited:

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Jo precis, men jag tror det är mer viktigt i ditt fall!:)
Ditt bakdäck kommer behöva se ut som en Igelkott! :tummenupp
Jag tror också att när jag drar på från stillastående, så kommer skruvarna (eller snarare gummit) vika sig lite, och skruven därmed "glida av", till skillnad från Isracingspiken förra året, för den sjönk ner hela vägen o gav 100% fäste...
När man däremot kommit upp i fart, så slungas skruven ut och ger mer fäste.
Tänkte att med tjockare gummi iom nytt däck, så skulle det bli lite lagom fjädring...
Däcket är ca 15mm tjockt o brickorna 22 o 25 mm breda o 40mm skruv.
Detta är använt på isdragracing tidigare och de med denna kombination står kvar o sprutar lite is till groggen, innan de kommer iväg...
Så frågan är snarare hur få skruv man vågar ha.
Jag har 145 hk, så om jag har 78, så ska ju du med samma variant ha 234, om man räknar lite enkelt...
Men det hänger ju ihop med så mkt annat, vikt t.ex.
Håller dock med om att 78 känns lite litet. Kanske slutar med 104. (312 för dig, mycket att slipa! ;-)
Men det är bättre att stoppa i fler om ett tag, än att komma på att man vill ta bort några.
hejhejsålänge


Jag håller på med lite olika däck o dubbvarianter slicks o gatdäck,med kappa i däcket,o utan,det blir lite tester i orsa.Fram däcket kan man ta nästan vad som helst för det rullar bara med utan det är bakdäcket som är viktigast.Som jag sa tidigare så funkar nästan vilket däck som helst o dubba o köra under 200km/h med på is men efter 200km/h så har däcken en tendens o spricka sönder,så vi får se hur det går i år med däcken.Jag har tokdubbat ett bakdäck som det sitter 415 dubb i ska bli kul o se hur det funkar i farter...dessutom så blir det första gången jag provar busan med 450hk mot 328hk som jag är van vid dessutom på is kan bli intressant....Håll hårt i styret..:D
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
http://www.youtube.com/watch?v=F3JjE7xZ0pE

5x25 plåtskruv skruvade innefrån funkar te mindre hojjar, men så gör den heller inte mer än maximalt 90 på isen...

skruvarna är inte limmade eller tätade med nånting, bara borrat 2mm hål i varje klack utifrån & sedan skruvade innefrån.
penslat med flytande gummi (vulklösning) på hela insidan dock så att ev: vassa kanten från skruvarna täcks över.
inte tillstymmelsen till problem med däcket, greppet är fantastiskt,,, tills man ramlar...
 
Last edited:

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Coolt!
Ja, mitt gamla M6-framdäck fick flera längsgående sprickor på sidorna, o det var redan vid 130, kanske.
Min gummisnubbe tyckte jag borde höja tycket i däcket med några hekto, mot normalt, (o man ska inte glömma att det krymper ju i kylan också), men jag vet inte exakt vilket fog han hade för att säga så.
Kanske att det ökande "äggandet" kan få däcket att hoppa av fälgen?
Jag har iaf två fälgar i år, så jag har chans att byta om den ena inte funkar.
Men då gäller det för dig att göra armhävningar i vinter då! Så du kan hålla i alla 450 hästarna!:tummenupp
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag håller på med lite olika däck o dubbvarianter slicks o gatdäck,med kappa i däcket,o utan,det blir lite tester i orsa.Fram däcket kan man ta nästan vad som helst för det rullar bara med utan det är bakdäcket som är viktigast.Som jag sa tidigare så funkar nästan vilket däck som helst o dubba o köra under 200km/h med på is men efter 200km/h så har däcken en tendens o spricka sönder,så vi får se hur det går i år med däcken.Jag har tokdubbat ett bakdäck som det sitter 415 dubb i ska bli kul o se hur det funkar i farter...dessutom så blir det första gången jag provar busan med 450hk mot 328hk som jag är van vid dessutom på is kan bli intressant....Håll hårt i styret..:D

Sätter du dubbar på sidan av däcket också? Känns ju överflödigt med massa extravikt som ska snurra med. Däcken väger nog tillräckligt i dessa farter ändå. Jag funderar skarpt på att skippa dubben på sidorna. Men det blir nog slicks i alla fall.
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Sätter du dubbar på sidan av däcket också? Känns ju överflödigt med massa extravikt som ska snurra med. Däcken väger nog tillräckligt i dessa farter ändå. Jag funderar skarpt på att skippa dubben på sidorna. Men det blir nog slicks i alla fall.

Min erfarenhet av att inte dubba på sidorna är att däcket sväller mera i höga farter då det finns mer gummi som drar ihop sig o på sidorna,dubbar man helt ut på sidorna så sväller däcket över hela slitbanan varav det sväller mindre(svårt o förklara):rolleyes:
Vad det gäller slicks ska du tänka på en del,slicks har en arbetstemp på ca 100 grader vilket det inte blir på isen ute i kylan.Gummi blandlingen i ett slicks är att ju varmare däcket blir så blir däcket mjukare å bättre fäste ju kallare det blir dessto hårdare o skörare blir däcket.Låter du ett slicks bli minusgrader o sen slänger det i backen så KOMMER det att spricka.Men å andra sidan har ett slicks en bättre stomme mycket starkare är gatdäck,när jag har dubbat slicks så har jag gort det i värmen o monterat det på hojen i värmen då brukar det inte spricka även när man kör på isen då däcket är uppumpat o monterat men får du punka så är det 50 procents chans att det spricker när gummit rör sig...:confused: det bästa är o ta ett gatdäck av nån modell för det är en helt annan gummiblandning i ett sånt dom tål kyla men å andra sidan sämre stomme..:confused::confused::confused: Dom flesta däcken spricker sönder runt 200km/h. Jag ska köra med båda slicks o gatdäck....få se vem som håller ,kanske ingen....
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Min erfarenhet av att inte dubba på sidorna är att däcket sväller mera i höga farter då det finns mer gummi som drar ihop sig o på sidorna,dubbar man helt ut på sidorna så sväller däcket över hela slitbanan varav det sväller mindre(svårt o förklara):rolleyes:
Vad det gäller slicks ska du tänka på en del,slicks har en arbetstemp på ca 100 grader vilket det inte blir på isen ute i kylan.Gummi blandlingen i ett slicks är att ju varmare däcket blir så blir däcket mjukare å bättre fäste ju kallare det blir dessto hårdare o skörare blir däcket.Låter du ett slicks bli minusgrader o sen slänger det i backen så KOMMER det att spricka.Men å andra sidan har ett slicks en bättre stomme mycket starkare är gatdäck,när jag har dubbat slicks så har jag gort det i värmen o monterat det på hojen i värmen då brukar det inte spricka även när man kör på isen då däcket är uppumpat o monterat men får du punka så är det 50 procents chans att det spricker när gummit rör sig...:confused: det bästa är o ta ett gatdäck av nån modell för det är en helt annan gummiblandning i ett sånt dom tål kyla men å andra sidan sämre stomme..:confused::confused::confused: Dom flesta däcken spricker sönder runt 200km/h. Jag ska köra med båda slicks o gatdäck....få se vem som håller ,kanske ingen....

Ja vi får se vilket däck det blir... Väntar nog tills du provkört dina så får vi se. Men tackar för tipsen! Alltid bra när någon annan provar sig fram till den bästa lösningen... :gnissla
 

Robban #42 NSB

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
R1-03, RM 250 -00, mini-moto
Nån som testat om det går att svänga med sådana här däck?
Kommer väl ihåg reportaget i Bike för många år sedan, då de körde med duktiga nedlägga och jag har varit sigen på att testa själv sedan dess!

Är sjukskriven för utbrändhet just nu, men att åka race R1:a med knäskrap på blankis måste väl vara perfekt medicin för att bli glad igen?

Frågan är ju hur långt man glider när man kraschat:va
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Nån som testat om det går att svänga med sådana här däck?
Kommer väl ihåg reportaget i Bike för många år sedan, då de körde med duktiga nedlägga och jag har varit sigen på att testa själv sedan dess!

Är sjukskriven för utbrändhet just nu, men att åka race R1:a med knäskrap på blankis måste väl vara perfekt medicin för att bli glad igen?

Frågan är ju hur långt man glider när man kraschat:va


Det går alledeles utmärkt o gasa med nästan vilka gatdäck som helst o smiska is så länge du inte åker över 200km/h och du har ett fäste som heter duga.:tummenupp
Och det bästa med isen o trilla är att man inte gör illa sig o hojen oftast håller...Bra träning inför sommarn..

Kolla in på Per Hanssons hemsida www.iceroadracing.net
 

Robz

Guest
Skitkul o spännande läsning :tummenupp:tummenupp
...några tankar som dyker upp dock:
Om man BORRAR igenom däcket, lär man ju skada stålkorden som ju faktiskt är det som håller ihop däcket (gummit håller ju inte ett skit, alltså kvittar det om det är utslitet eller nytt). Är det inte då bättre att dra en plåtskruv igenom för att skapa hålet för M6an? Ett sådant förfarande hade flyttat korden i sidled utan att bryta/kapa den som en borr lär göra. Obruten kord måste ju hålla bättre än en sönder-perforerad? :va

Skall följa er alla tokiga i vinter :tummenupp
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Absolut är det så!
Det tips jag fått från gamla isracingspecialister är att smälta hål med en glödgad eker, (lödkolv är inte lika bra, varför vet jag inte), o det är möjligt att skruva en (ej självborrande) skruv kan funka lika bra.
Halva grejen är liksom att tjabba sig genom hösten o förvintern om vad som ev. kan bli bäst, o sedan få testa (o förhoppningsvis lära sig av misstagen), utifrån sina egna förutsättningar, (som lika ofta ändras).
"Det är vägen som är målet". :)
Kraven på ett isdragracingdäck och ett speedweekenddäck skiljer sig iaf något enormt! Bara det gör det hela dubbelt så roligt!
Den som har flest spikdäck i källaren när man dör vinner!:tummenupp
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Är bara tvungen o lägga in en bild från världsrekord repan då jag lyckades komma upp i 342km/h.När jag ser bilden så tänker jag hur fan lyckades jag komma upp i 342 i detta väder.:confused:
Om vädret är ca 5 minus ren is o strålande sol hur fort går det o åka då??????..
 

Bifogat

  • 1644792407.jpg
    1644792407.jpg
    22.3 KB · Visningar: 154

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindavkylning
:brinnerup:brinnerup


Du lär nog inte komma igenom stålkorden med någon av de prylarna... :confused::confused:

Nej, det är därför man väljer ett däck utan stålkord! Sen smälter man hålet...

Är bara tvungen o lägga in en bild från världsrekord repan då jag lyckades komma upp i 342km/h.När jag ser bilden så tänker jag hur fan lyckades jag komma upp i 342 i detta väder.:confused:
Om vädret är ca 5 minus ren is o strålande sol hur fort går det o åka då??????..

Ja det var mycket imponerande. Inte så bra sikt va?
 
Last edited:

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Jahaja, ja jag har bara gjort två däck.
(fast jag har ju en del kamrater i klubben också som gjort...)
Men orsaken till att det fungerat fint kanske var att vi inte visste att det inte borde gå?! :D
Nej, jag tror nog att det inte är stål i ett normaldäck till en Vmax, i så fall. Men vi kommer inte upp i 300+ heller(än), så Peter får säga om det är stål i hans. :confused:
hejhej
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
VA?...
Kör ni i 300+++ utan stålkord?? (vilket ju ALLA moderna däck har)


Om jag inte tar fel så stålkord är hedenhös idag.Det som dom flesta däckfabrikörer har i däcken är ju kevlar,starkt som fan sen har dom nåt som är hemligt för just det däcket men oftast så sitter det 4 lager kevlar och nylon.Tar man en syl o glödgar den sen trycker den fort igenom kevlar stommen så särar korden på sig varav inga bristningar i korden lite blir det men inte är det många,dom särar på sig.Sen om man är lite osäker på att det kommer o hålla kan man lägga i en kappa oxå o dubba igenom.Sen är det en himla risk o göra en himla massa hål i däcket för sen slänga i en hel del stålskrot o tro att det ska hålla,ibland gör det det o ibland inte.....Den som lever få se....Det är tur att det finns galna människor som gillar o exprimentera.
 

Robz

Guest
Om jag inte tar fel så stålkord är hedenhös idag. Det som dom flesta däckfabrikörer har i däcken är ju kevlar,starkt som fan sen har dom nåt som är hemligt för just det däcket men oftast så sitter det 4 lager kevlar och nylon....
Nope... alla värstingdäck (Slicks, Race, Supersport) har stålkord... resten har "billigare" material.
http://www.us.metzelermoto.com/web/products/technology/production/default.page
Det senaste är dock att som Metzeler börjar laborera med olika spänd tråd i olika delar av däcket (Interact) för olika uppförande o grepp vid olika nedläggningsvinklar på en torr o varm racebana - vilket ju är ointressant här.
Faktum kvarstår, att de bästa race-däcken idag har stålkord.
Mig veterligen också alla Slicks. Man vill ju även behålla värme i däcken vilket stål är komposit överlägset.

Dock kanske det är lite av hemligheten här (?) - att välja ett däck som tål centripetalkraften bäst ifrån dubben. Det borde kanske vara racedäcken om man kan få i dubben utan att skada korden, men vad vet jag...? :tuttar
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top