vmx-anders
194,237km/h on Ice! (191,19)
Jahaaa! Sicken tur!
VA?...
Kör ni i 300+++ utan stålkord?? (vilket ju ALLA moderna däck har)
Om jag inte tar fel så stålkord är hedenhös idag.Det som dom flesta däckfabrikörer har i däcken är ju kevlar,starkt som fan sen har dom nåt som är hemligt för just det däcket men oftast så sitter det 4 lager kevlar och nylon.Tar man en syl o glödgar den sen trycker den fort igenom kevlar stommen så särar korden på sig varav inga bristningar i korden lite blir det men inte är det många,dom särar på sig.Sen om man är lite osäker på att det kommer o hålla kan man lägga i en kappa oxå o dubba igenom.Sen är det en himla risk o göra en himla massa hål i däcket för sen slänga i en hel del stålskrot o tro att det ska hålla,ibland gör det det o ibland inte.....Den som lever få se....Det är tur att det finns galna människor som gillar o exprimentera.
Om du lägger kappa i däcken, gör du det endast vid mittenraderna eller över hela däcket? Tänkte om det bara är i mitten dubben flyger ur?
Om du lägger kappa i däcken, gör du det endast vid mittenraderna eller över hela däcket? Tänkte om det bara är i mitten dubben flyger ur?
Helst över hela men det är svårt som fan o få det bra..
Uppskuren brandslang blev jag tillsagd av proffsen att använda, eftersom den är armerad. (O den får ju en viss bredd, då).
Det gör att alla spikarna stagar upp varandra, så de inte viker sig när man gasar, ju. "Gummisidan" mot däcket, vill jag minnas, med typ babypuder emellan, så det kan röra sig.
Trodde det var svårt att få tag på brandslang, men det visade sig att brandkåren byter sina med jämna mellanrum, så det behövdes inte ens en bullkrans...
Typ nästan omöjligt att få dit med isracingspik utan press, men med M6 skulle det kunna finnas hopp, då man kan skruva i dem med borrmaskin.
För S-W vet jag inte om det är nödvändigt, men för isracing eller isdragracing, så gör det skillnad.
Uppskuren brandslang blev jag tillsagd av proffsen att använda, eftersom den är armerad. (O den får ju en viss bredd, då).
Det gör att alla spikarna stagar upp varandra, så de inte viker sig när man gasar, ju. "Gummisidan" mot däcket, vill jag minnas, med typ babypuder emellan, så det kan röra sig.
Trodde det var svårt att få tag på brandslang, men det visade sig att brandkåren byter sina med jämna mellanrum, så det behövdes inte ens en bullkrans...
Typ nästan omöjligt att få dit med isracingspik utan press, men med M6 skulle det kunna finnas hopp, då man kan skruva i dem med borrmaskin.
För S-W vet jag inte om det är nödvändigt, men för isracing eller isdragracing, så gör det skillnad.
Ja, kanske man skulle stoppa i en brandslang i år då, jag har 2 meter som ligger o skräpar o i år blev det inget Michelinkvalitetsdäck, som bevisligen höll ihop av sig själv förra året, trots 4 kg skrot...
Kul o se om man lyckas o sedan så skulle ju utsticket bli lite kortare då! Perfekt! Roligare än att slipa ner skruvarna mer också....
fast man lär nog svära en del, innan den där bängliga slangen med alla veck hamnat på plats...
Men för vilka hastigheter håller ett crossdäck? Efter 200 km/h lär det väl bara spruta gummibitar. Blir nog ganska bra brytkraft på dubbarna. Men för lite lek funkar det säkert. Inte för höghastighetsrekord.
Mange: Vad kör de för däck på Paris-Dakar-hojjarna ?
de håller ju 180+ på skitvarm sand, borde verkligen slita sönder däcket mera än ett likadant p is väl ?
Vet att på tidigt 90-tal så höll hojjarna 200kmh (de körde ifrån tv-helikoptern)
lastbilarna 180 +
& bilarna 240+ - på sanddynerna...
Mange: Vad kör de för däck på Paris-Dakar-hojjarna ?
de håller ju 180+ på skitvarm sand, borde verkligen slita sönder däcket mera än ett likadant p is väl ?
Vet att på tidigt 90-tal så höll hojjarna 200kmh (de körde ifrån tv-helikoptern)
lastbilarna 180 +
& bilarna 240+ - på sanddynerna...
Inte en aning faktiskt. Men det börjar bli dags att skaffa sig "rätt" däck för ändamålet. Lite nyfiken om Herr Vestman har provat några nya däck än?
Inte en aning faktiskt. Men det börjar bli dags att skaffa sig "rätt" däck för ändamålet. Lite nyfiken om Herr Vestman har provat några nya däck än?
Nej herr vestman har inte provat nåt däck än pga har inga färdiga dubb.I morron ska jag fräsa 3000st sen ska alla till sala på härdning sen ska dom monteras i däcken 6st bakdäck o 2 st framdäck sen ska dom balanseras sen ska dom på hojen sen ska jag pröva, Jag har lite o göra... o i mellan v3 typ ska jag till Herr marklund för 450
hk hmmmmm
vette fan hur detta ska gå till,nån som vill hjälpa till.
MangeH du får komma hit tror jag.. Nej då jag ska få till det men jag har inget svar förrän i slutet på januari tyvärr..
Nej herr vestman har inte provat nåt däck än pga har inga färdiga dubb.I morron ska jag fräsa 3000st sen ska alla till sala på härdning sen ska dom monteras i däcken 6st bakdäck o 2 st framdäck sen ska dom balanseras sen ska dom på hojen sen ska jag pröva, Jag har lite o göra... o i mellan v3 typ ska jag till Herr marklund för 450
hk hmmmmm
vette fan hur detta ska gå till,nån som vill hjälpa till.
MangeH du får komma hit tror jag.. Nej då jag ska få till det men jag har inget svar förrän i slutet på januari tyvärr..
Du får se det positivt... du slipper ju stå och slipa alla för hand. Ja hade jag haft en näve tid över så. Men jag har fullt upp i mitt garage också fast med andras isdäck. Kanske får ta att beställa en uppsättning Metzeler ändå? Ingen stålkord i dessa va?
Tjena, tänkte jag skulle läsa på lite, men det vart för jobbigt...
Hursomhelst verkar kevlar o sånt vara lite 80-tal o stål mer 90-tal om man läser här:
http://www.mcpoolen.se/tbh/dack/info.html
Z8: Fackengelska som man lätt somnar till, men jag tycker det verkar vara stål, men i lite olika varianter mitt på o på sidorna...
Döm själv:
http://www.metzelermoto.co.uk/web/products/newproducts/roadtecz8/technology/default.page
Fast Ooops...det var ju denna Robz pekade på tidigare....
Tillägg från Dackonlie.se:
Fördelarna med stålcord (som på t.ex Metzeler) är den extremt höga styvheten....etc.
Det verkar inte vara stål i något Michelindäck, så då har inte jag det iaf. De har Aramid/Kevlar.
Samtidigt så ska ju stål vara hållbarare...
Men den verkar ju vara lindad med en enda lång tråd, så om den är "av på mitten lite grann" kanske inte gör så mkt?
Det kanske ändå totalt sett är hållbarare med stål, om det nu ska vara så bra...
Hur man nu än tar sig igenom kevlaren lär ju inte gå helt spårlöst förbi heller...
Om det nu ev. inte går att smälta sig igenom en Z8, kanske man kan banka en syl igenom och sedan skruva i skruven inifrån, så det blir minimal skada, liksom. Förhoppningsvis pressas ståltrådarna åt sidorna, utan att så många går av.
Det borde ju inte skada däcket mer än om det är kevlar eller ngt annat iaf.
Eller...?
Fast jag har aldrig provat, förstås, kanske omöjligt att ta sig igenom...
Men det är det som är tjusningen, nån måste vara först att prova!
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |