Vi har inte heller spikat datumet än, men jag gissar på att det blir i mitten/slutet av juni. Tydligen hyfsat varmt då (med deras mått mätt) samt låg nederbörd, så det borde inte vara allt för mycket vatten i vattendragen.
Vi beräknar vara iväg 3v totalt, varav 2 på Island. Vår ide är att köra runt hela ön på den "stora" vägen, men eftersom det bara är typ 150 mil runt ön så blir det gott om tid över till annat. Funderar på att kanske stanna en dag eller två i vissa stugor och använda dessa som basecamp, så att man kan lämna packväskor och annat trist där under dagen. På så vis kanske vi kan våga oss på några av de mindre vägarna. Tjejen är inte särskilt rutinerad på grus, så det blir hennes tempo som gäller.
Om ni är säkra på att ni ska bo på vandrarhem så är ett hett tips att byta sovsäcken mot ett reselakan. Tar noll plats och funkar hur bra som helst. Filtar/täcken finns det alltid på vandrarhemmen. Reselakan kostar typ 300 på Stadium.
Betr satellittelefon så borde man egentligen ha med sig en, men de kostar APA, så vi kommer skippa det. Jag tror inte att man behöver bege sig väldigt långt från de större vägarna för att det skall bli intressant, så om det händer något är det alltid hyfsat nära ut dit. Ni är ju flera stycken duktiga förare som åker, så ni klarar er garanterat utan. Glöm bara inte att ta med första förband etc om det mot förmodan skulle skita sig.
Jag kommer köra med min gamla Garmin 278. Den funkar prima. Vet inte hur många ni är, men en GPS borde räcka. Ofta hamnar i grupper med två förare i varje, och ska ni köra så så kan det vara en ide att ha en GPS per grupp. På ställen som Island är det lätt att villa bort sig när vägarna inte är tydliga och geografin gör det lite knepigt att hitta. (Det var samma sak i MOngoliet) Vill ni ha billiga och riktigt bra GPSer så rekommenderar jag Garmins 60cx/60CSx. Det är en lite äldre modell (=billig om ni kan hitta den), men den funkar skitbra och tål en del stryk.
Däcken ja... Jag har slanglösa däck på min, så jag tar med pluggsats plus lilla kompressorn. Tjejen kommer ha slangdäck så vi tar väl med däckjärn, lite extra slang till henne och en flaska punkaspray.
Ni kan alltid fylla i med lite punkasprej i däcken INNAN ni fått punka. På så sätt "självläker" mindre hål. Det här funkar bra när man kör i lägre hastigheter, men kör man fort (över 100 typ) så kan man få en liten obalans i hjulen.
Ah, vad trevligt! Hade varit kul att sammanstråla och ta någon av de mer äventyrliga sträckorna.
Hirtshals? Hittar inte det på tidtabellerna. De har tagit bort en del sträckor sedan -08 har vi märkt. Funderade först på att ta färöarna på tillbakavägen om vi skulle åkt över Norge, men nu vi hoppar nog det denna gång.
Hur länge stannar ni?
Vi hade tänkt köra på vandrarhem för att slippa tänka på tält och kunna torka kläderna. Tar med sovsäckar dock så man slipper släpa på sängkläder.
Lutar dock åt att vi åker mot slutet av juni, för att vara säkra på att alla vägar har öppnat, var speciellt några Askja som lät intressanta och med lite mer osäkra med öppettider.
Har också varit inne lite på om man ska fixa satelittelefon. Känns inte monstersäkert när man är bortom all civilisation och kör i spännande terräng.
Vad kör du för GPS? Har inget sånt alls så blir att bygga upp lite utrustning. Räcker en GPS för oss alla, eller bör man ha en varsin/två iaf?
Tänkte du köra på mousse eller bara tjockare slang i däcken? Vi nöjer nog oss med tjockare slang.