Island - sommaren 2009

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Nyligen varit där.Fantastiskt vackert.
Skiftande väder så ta med både varma kläder,regnställ osv.

Hittade en liten turist info lapp för mc hyrning,se länk: http://www.ridingisland.is/

EUR 118 per day Bikes are supplied with a full tank of fuel and must be returned full. We can provide transport to and from the airport for. EUR 48 each way.

Blir nog billigare att ta med hojen själv om man tänker vara borta 1-2 veckor.
Somsagt fantastiskt vackert men man blir samtidigt ganska fort mätt på landskapet.
Relativt dyrt oxå om ni ska ut och äta,även mindre vägkrogar.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Åhfan. Ni planerar visst att åka samtidigt som oss. Vi tänkte sticka från Hirtshals i mitten av juni och stanna till på Färöarna i 2 dagar innan vi hoppar på båten vidare till Island. Det blir jag och tjejen som åker.

Jag på min 1200 GSA och tjejen på en 650GS eller kanske en 800GS. Min hoj är nog i tyngsta laget för de mer äventyrliga sträckorna och tjejen är ingen fena på löst grus, så vi kommer nog mest att hålla oss på de lite större vägarna skulle jag tro.

Vore dock intressant om man kunde korsa de centrala delarna av ön i nord-sydlig riktning. Vi får se hur det är med väder etc. Ska man ut i ödemarken kanske det är bättre om man är några stycken om olyckan skulle vara framme. Vågar mig inte på några större strapatser om det är bara jag och tjejen och dessutom trorjag inte hon är så pigg på det....

Ah, vad trevligt! Hade varit kul att sammanstråla och ta någon av de mer äventyrliga sträckorna.
Hirtshals? Hittar inte det på tidtabellerna. De har tagit bort en del sträckor sedan -08 har vi märkt. Funderade först på att ta färöarna på tillbakavägen om vi skulle åkt över Norge, men nu vi hoppar nog det denna gång.
Hur länge stannar ni?

Vi hade tänkt köra på vandrarhem för att slippa tänka på tält och kunna torka kläderna. Tar med sovsäckar dock så man slipper släpa på sängkläder.

Lutar dock åt att vi åker mot slutet av juni, för att vara säkra på att alla vägar har öppnat, var speciellt några Askja som lät intressanta och med lite mer osäkra med öppettider.
Har också varit inne lite på om man ska fixa satelittelefon. Känns inte monstersäkert när man är bortom all civilisation och kör i spännande terräng.
Vad kör du för GPS? Har inget sånt alls så blir att bygga upp lite utrustning. Räcker en GPS för oss alla, eller bör man ha en varsin/två iaf?

Tänkte du köra på mousse eller bara tjockare slang i däcken? Vi nöjer nog oss med tjockare slang.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi har inte heller spikat datumet än, men jag gissar på att det blir i mitten/slutet av juni. Tydligen hyfsat varmt då (med deras mått mätt) samt låg nederbörd, så det borde inte vara allt för mycket vatten i vattendragen.

Vi beräknar vara iväg 3v totalt, varav 2 på Island. Vår ide är att köra runt hela ön på den "stora" vägen, men eftersom det bara är typ 150 mil runt ön så blir det gott om tid över till annat. Funderar på att kanske stanna en dag eller två i vissa stugor och använda dessa som basecamp, så att man kan lämna packväskor och annat trist där under dagen. På så vis kanske vi kan våga oss på några av de mindre vägarna. Tjejen är inte särskilt rutinerad på grus, så det blir hennes tempo som gäller.

Om ni är säkra på att ni ska bo på vandrarhem så är ett hett tips att byta sovsäcken mot ett reselakan. Tar noll plats och funkar hur bra som helst. Filtar/täcken finns det alltid på vandrarhemmen. Reselakan kostar typ 300 på Stadium.

Betr satellittelefon så borde man egentligen ha med sig en, men de kostar APA, så vi kommer skippa det. Jag tror inte att man behöver bege sig väldigt långt från de större vägarna för att det skall bli intressant, så om det händer något är det alltid hyfsat nära ut dit. Ni är ju flera stycken duktiga förare som åker, så ni klarar er garanterat utan. Glöm bara inte att ta med första förband etc om det mot förmodan skulle skita sig.

Jag kommer köra med min gamla Garmin 278. Den funkar prima. Vet inte hur många ni är, men en GPS borde räcka. Ofta hamnar i grupper med två förare i varje, och ska ni köra så så kan det vara en ide att ha en GPS per grupp. På ställen som Island är det lätt att villa bort sig när vägarna inte är tydliga och geografin gör det lite knepigt att hitta. (Det var samma sak i MOngoliet) Vill ni ha billiga och riktigt bra GPSer så rekommenderar jag Garmins 60cx/60CSx. Det är en lite äldre modell (=billig om ni kan hitta den), men den funkar skitbra och tål en del stryk.

Däcken ja... Jag har slanglösa däck på min, så jag tar med pluggsats plus lilla kompressorn. Tjejen kommer ha slangdäck så vi tar väl med däckjärn, lite extra slang till henne och en flaska punkaspray.

Ni kan alltid fylla i med lite punkasprej i däcken INNAN ni fått punka. På så sätt "självläker" mindre hål. Det här funkar bra när man kör i lägre hastigheter, men kör man fort (över 100 typ) så kan man få en liten obalans i hjulen.

Ah, vad trevligt! Hade varit kul att sammanstråla och ta någon av de mer äventyrliga sträckorna.
Hirtshals? Hittar inte det på tidtabellerna. De har tagit bort en del sträckor sedan -08 har vi märkt. Funderade först på att ta färöarna på tillbakavägen om vi skulle åkt över Norge, men nu vi hoppar nog det denna gång.
Hur länge stannar ni?

Vi hade tänkt köra på vandrarhem för att slippa tänka på tält och kunna torka kläderna. Tar med sovsäckar dock så man slipper släpa på sängkläder.

Lutar dock åt att vi åker mot slutet av juni, för att vara säkra på att alla vägar har öppnat, var speciellt några Askja som lät intressanta och med lite mer osäkra med öppettider.
Har också varit inne lite på om man ska fixa satelittelefon. Känns inte monstersäkert när man är bortom all civilisation och kör i spännande terräng.
Vad kör du för GPS? Har inget sånt alls så blir att bygga upp lite utrustning. Räcker en GPS för oss alla, eller bör man ha en varsin/två iaf?

Tänkte du köra på mousse eller bara tjockare slang i däcken? Vi nöjer nog oss med tjockare slang.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Jo du hyfsat varmt för att vara Island,glöm det.
Klä dig varmt för i sommras när jag var där var det högst 14 grader sista dagen i Reykjavik.
Annars sol,regn och regn,moln,lite klart ja precis som Islandsvädret kan vara.
Snöblandat var det oxå ena dagen.

Men det bekommer en inte och du/ni kommer att drunkna i upplevelserna och naturen.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jo du hyfsat varmt för att vara Island,glöm det.
Klä dig varmt för i sommras när jag var där var det högst 14 grader sista dagen i Reykjavik.
Annars sol,regn och regn,moln,lite klart ja precis som Islandsvädret kan vara.
Snöblandat var det oxå ena dagen.

Men det bekommer en inte och du/ni kommer att drunkna i upplevelserna och naturen.

14 grader är väl hyfsat för att vara Island?! Såg att tempen låg i snitt på 10 grader under juni/juli, med ganska små skillnader mellan dag/natt.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Blev lite fel formulerat.
Japp det är hyfsat varmt för att vara Island.
Så varma kläder och regnställ är att rekommendera.
Var där i slutet av juni månad.
 

ice-tlr

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2008
Ort
malmö
Hoj
1998, suzuki, TLR 1000
hei jag bor for tiden på island de er nok et must med coritex klær og vind tetta underklær. deler til mc kan vera vanskelig og få udan og bestille udomlands. dekk valg er viktig fordi asfalten som er på hoved vegen er grof de heter bundid slitlag og der som dekka er mjuka som på en racer so slidest dem veldig fort. extra bensin må dere ha får og kunne kjøre inn på landet på ordentlige grusveger. jeg reiste sist igennom norge til bergen og tok båten derifra veldig morsom kjoring gjennom norge på minn tlr 1000. ellers om de er noe so kann jeg vera behjelplig om dere trenger :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tack Ice-TLR!

Fredda:
Hittade en sajt med massa bra POIs för Island, såsom alla stugor, mackar, sevärdheter osv osv. Bra att tanka in i din GPS!

http://downloads.cloudmade.com/europe/iceland

Läste också att många av vägarna i inlandet inte öppnar förrän i slutet av juni. Kan ju vara bra att veta när man bokar sin resa.....
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tack Ice-TLR!

Fredda:
Hittade en sajt med massa bra POIs för Island, såsom alla stugor, mackar, sevärdheter osv osv. Bra att tanka in i din GPS!

http://downloads.cloudmade.com/europe/iceland

Läste också att många av vägarna i inlandet inte öppnar förrän i slutet av juni. Kan ju vara bra att veta när man bokar sin resa.....

Ah, bra tips!
Ska som sagt bara hitta en GPS först. Blir nog en för oss, är jag, farsgubben och brorsan som åker.

Jepp, hörde det med. Därför vi senarela resan två veckor. Båt är bokat nu iaf. Den 30e juni bär det av.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sådär, nu är sista hojen inköpt. Blev en 640 Adventure för mig med. En fin -04 med drygt 1100 mil på mätaren.
Följde med en Garmin Quest 2 så även gps-biten är löst.


Rutten är så gott som spikad. I stora drag ser den ut som så: Ankommer till östra Island och vi åker norrvarv eller vad man ska säga. Vi kommer skippa de västra delarna och åka genom inlandet när vi nått norra delen av landet. Ett eller två stopp i inlandet innan vi når Reykjavik. Kommer tillbringa två dagar i staden för att se oss omkring och se lite folk. Då har lite drygt första veckan klarats av och vi beger oss sakta mot färjelägret igen. Vi åker över Landmannalagur och ett par andra orter på vägen upp, bla Hvik och Höfn. Sedan har två underbara veckor med grus och fin natur passerat och en tvådagars båtresa återstår.
 

_rills_

Guest
Fan vad avis! har också köpt mig en 640, men i sommar blir det inget island :(
Hoppas ni lägger ut bilder när ni kommer hem så man får drömma sig bort!
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Sådär, nu är sista hojen inköpt. Blev en 640 Adventure för mig med. En fin -04 med drygt 1100 mil på mätaren.
Följde med en Garmin Quest 2 så även gps-biten är löst.


Rutten är så gott som spikad. I stora drag ser den ut som så: Ankommer till östra Island och vi åker norrvarv eller vad man ska säga. Vi kommer skippa de västra delarna och åka genom inlandet när vi nått norra delen av landet. Ett eller två stopp i inlandet innan vi når Reykjavik. Kommer tillbringa två dagar i staden för att se oss omkring och se lite folk. Då har lite drygt första veckan klarats av och vi beger oss sakta mot färjelägret igen. Vi åker över Landmannalagur och ett par andra orter på vägen upp, bla Hvik och Höfn. Sedan har två underbara veckor med grus och fin natur passerat och en tvådagars båtresa återstår.

2 dagar i Reykjavik ? det räcker med några timmar eller knappt ens det så är du nöjd.
Gågatan i skånska Ystad är större och gemytligare än Reykjaviks gågata :hihi

Det är naturen och bad i källorna som ger nåt.
 

MK36

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Mellan vänern o vättern
Hoj
XT660 X
2 dagar i Reykjavik ? det räcker med några timmar eller knappt ens det så är du nöjd.
Gågatan i skånska Ystad är större och gemytligare än Reykjaviks gågata :hihi

Det är naturen och bad i källorna som ger nåt.

Kan bara hålla med,lägg tiden på valsafari i Akureyri istället.
Åkte runt på en TT600 för några år sen och det funka fint,bodde i tält lr
vandrarhem beroende på vädret.Tycker att man klarar sig fint utan GPS
då det inte finns så många vägar o köra vilse på.Köp en karta ombord på
färjan och studera den under dom 2 dygnen resan dit tar så har du bra koll.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kan bara hålla med,lägg tiden på valsafari i Akureyri istället.
Åkte runt på en TT600 för några år sen och det funka fint,bodde i tält lr
vandrarhem beroende på vädret.Tycker att man klarar sig fint utan GPS
då det inte finns så många vägar o köra vilse på.Köp en karta ombord på
färjan och studera den under dom 2 dygnen resan dit tar så har du bra koll.

Valsafari i Akureyri är planerat. Kartor är inköpta. GPS känns ändå att föredra, slippa fundera på vilken väg man ska ta men framförallt ifall olyckan skulle vara framme, att kunna säga exakt var det hänt.
 

Kentsson

Metal up yours!
Gick med
12 May 2009
Ort
Hillerstorp
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Första posten i detta forum :)

Är nog grymmt sugen på att göra nåt liknande nästa år eller nåt sånt.
Har bott på Island i sex år och kan flytande isländska så det lär ju underlätta. Dessutom har man ju en del släktingar som man kan bo hos :)
Nu drömmer jag mig nästan bort ju :D
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
2 dagar i Reykjavik ? det räcker med några timmar eller knappt ens det så är du nöjd.
Gågatan i skånska Ystad är större och gemytligare än Reykjaviks gågata :hihi

Det är naturen och bad i källorna som ger nåt.

Bodde och arbetade i Reykjavik för några årsedan under 1 års tid, missade du kroglivet när du var där så missade du nog det som den staden har att erbjuda.

För partaja det kan dom hårt och länge, dom har nöjesutbud som klart matchar storstäder som är kända för sitt utbud.

Första posten i detta forum :)

Är nog grymmt sugen på att göra nåt liknande nästa år eller nåt sånt.
Har bott på Island i sex år och kan flytande isländska så det lär ju underlätta. Dessutom har man ju en del släktingar som man kan bo hos :)
Nu drömmer jag mig nästan bort ju :D

Flytande Islänska trodde jag var omöjligt för utlänningar att lära sig.:Bugar

Jag fårstår men svarar på engelska, för deras böjningar är inte att leka med
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Bodde och arbetade i Reykjavik för några årsedan under 1 års tid, missade du kroglivet när du var där så missade du nog det som den staden har att erbjuda.

För partaja det kan dom hårt och länge, dom har nöjesutbud som klart matchar storstäder som är kända för sitt utbud.

Nepp det missade jag inte men tyckte staden var något klen ändå men trots allt gemytlig men tråkig.
 

Kentsson

Metal up yours!
Gick med
12 May 2009
Ort
Hillerstorp
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Flytande Islänska trodde jag var omöjligt för utlänningar att lära sig.:Bugar

Jag fårstår men svarar på engelska, för deras böjningar är inte att leka med

Jag flyttade dit när jag var tre, så jag lärde mig prata där :)
Så det är nog därför och inte hörs det på min svenska att jag bott på Island, så man har lyckats få det bästa ur två världar ;)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nu börjar det närma sig. Däcken är hemma, Maxxis M6006 blev det. Beställde även Maxxis X-strong slang som inte var så x-strong. Blir nå annat där.

Dock har vissa problem med packningsväskor dykt upp. Hur mycket behöver man egentligen? Vi är som sagt tre pers som delar på allt utom fillingar.

Problemtråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=207485
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top