Isle of Man TT, tävla som amatör

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Börja med att köra några bandagar. Känns det bra så köp en bra racehoj och ta licens. Gör ett par säsonger i Rookie1000/Rookie600 och bli tillräckligt snabb för att klassa upp dig till elitförare. Gör sedan några säsonger i PRO Superbike/STK600 tills du fått upp ordentlig fart, och kan köra snabbt medbgoda marginaler utan att kasta dig varje helg.

Sen skulle jag prova på något av dom mindre RRR loppen. Kanske tjeckien/tyskland där man inte behöver visa en lång meritlista för att få starta. Går det bra så kör några av dom kortare RRR racen i England eller på Irland Typ NW200, Ulster, Skerries, Tandragee, etc. Går DET bra så tycker jag du ska söka dig mot Isle Of Man. Det finns flertalet stiftelser och föreningar som glatt hjälper "newcomers" till rätta. Åk dit massor med gånger och åk banan massor med en hyrbil tillsammans med en rutinerad guide som lär dig hitta runt. Börja sedan med att köra ManxGP för att få känna på banan i tävlingsmoment. Går DET bra så är det dags... :)

Gör det mesta på en 600:a, för jag tror inte du får köra Supebike eller STK1000 på IOM som "newcomer". Så var det när jag pratade med dom för ett par år sedan i alla fall...

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vill du köra så pass snart är det bara att träna på halvtid eller mer i år, skaffa licens, köra alla race du kan och välja en klass där du har chans att få köra vilket är TT Zero. På detta sätt kan du i bästa fall köra redan 2013.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Vill du köra så pass snart är det bara att träna på halvtid eller mer i år, skaffa licens, köra alla race du kan och välja en klass där du har chans att få köra vilket är TT Zero. På detta sätt kan du i bästa fall köra redan 2013.

Haha så du tycker han ska bygga en elhoj? :D

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Som jag ser det så är det inte nödvändigtvis IoM som innebär största investeringen utan vägen dit. Att komma upp till den nivå som krävs kommer kosta ofantliga mängder pengar, både i hojar, resor, bandagar, däck och annat.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

Har man tagit bort att man ska kvala in på en förbränningsmotor nu?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som jag ser det så är det inte nödvändigtvis IoM som innebär största investeringen utan vägen dit. Att komma upp till den nivå som krävs kommer kosta ofantliga mängder pengar, både i hojar, resor, bandagar, däck och annat.

Word!

Bara en hel rookiesäsong med så bra material att man har chans att bli uppklassad första säsongen är ju säkert 75´+. Sen åtskilliga bandagar och träningar på det för att som helt grön ha en chans att vara med i matchen i Rookie öht = 50´ till. Hoj och kringutrustning = 150´+. Ett par krascher = 50´.

Och då är det bara 1 säsong :eek:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
jag är 30 och skulle inte tveka en sekund att ställa upp i IOM TT om jag haft chansen, lycka till!

det finns många gat-race i öst-europa som är "billiga" i jämförelse med manx-GP att börja med, bästa tipset är väl att skaffa sig ett team som går in i en race-buss och sedan kuska runt bland dom olika racen en sommar, kanske tom åka över till irland och köra ulster racet eller liknande.

tror absolut att IOM TT inom 4-6 år är genomförbart om du ligger i lite. (och har talangen för det)

finansieringen däremot har jag ingen aning om hur du ska lösa, ragga upp nån rik åldring på en golfbana nånstans? :brynad

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Word!

Bara en hel rookiesäsong med så bra material att man har chans att bli uppklassad första säsongen är ju säkert 75´+. Sen åtskilliga bandagar och träningar på det för att som helt grön ha en chans att vara med i matchen i Rookie öht = 50´ till. Hoj och kringutrustning = 150´+. Ett par krascher = 50´.

Och då är det bara 1 säsong :eek:

Låter som min förra säsong, men då lärde jag mig inte ens köra hoj :D

Killen kanske har deg för det.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Haha så du tycker han ska bygga en elhoj? :D

Nej, jag tycker han ska ha rimliga förväntningar och sikta på typ PRO Sbk men det är tydligen inte önskvärt att framhålla den åsikten.

Efter att ha jobbat med utveckling av både förare och elhojar så kan jag säga att det är BETYDLIGT lättare att sno ihop en elhoj än att bli snabb nog att kvala in till 600-klassen. Fast min tanke var nog att han skulle köpa en hoj, annars har han inte tid att träna på sin körning.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Har man tagit bort att man ska kvala in på en förbränningsmotor nu?

Vet inte hur reglerna ser ut men så länge klassen inte är full så är det lättare att få köra. Självklart bör man köra lite RRR innan men placeringarna är nog inte så viktiga.
2010 ville dom gärna att vi skulle komma dit trots att våra förare aldrig kört RRR eller ens RR på hög nationell nivå.

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Pro-sbk kommer inte ge mycket som är värt att ha i rrr. Isf är det mycket bättre att köra endurance. Det liknar mycket mera hur man kör. Dvs man kör mer "safe" med marginaler osv. IoM liknar mer endurance med långa pass.

En bra serie att köra innan man funderar på IoM är IRRC. Är en rrr-serie på Europa-kontinenten och man får köra mot många andra som kör mycket rrr och sen kan hjälpa en med kontakter osv.

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Vet inte hur reglerna ser ut men så länge klassen inte är full så är det lättare att få köra. Självklart bör man köra lite RRR innan men placeringarna är nog inte så viktiga.
2010 ville dom gärna att vi skulle komma dit trots att våra förare aldrig kört RRR eller ens RR på hög nationell nivå.

2010 körde den Schwieziske läraren ihjäl sig på IoM. Det på en 600cc för han var tvungen att kvala in med förbränningsmotor för at få köra med sin el-hoj. Han hade säkerr 10-års erfarenhet från rrr annars.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Mitt företag sponsrade Christer minin som vart över å kört TT, han har vunnit Sm i 1000cc 3a i VM på endurance som meriter och han hade inte mycket att säga till där över om ja inte minns helt fel..

Mats Nilsson är väl ända svensk som har haft nått att säga till om där över och hans merit lista ska vi inte äns ta upp när det kommer till att ha bollar..

:faktaTittar man i IOMTTs databas så ser det ut som Peter Lindén faktiskt har en tredjeplats och femteplats vilket får anses som bäste svenska prestationen...

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Rätt inställning! :) Jag håller tummarna och hoppas att saker och ting klaffar.

Biaggi började ju först som 18-åring och vinner Superbiketävlingar än idag efter 40-strecket så du har ju iaf gott om tid på dig att bli duktig!

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Go, go, go!

Jag är inget stort fan av jantelagen.

Tycker det är helt rätt att ha drömmar - våga satsa på att nå dem. OM du nu har vinnarskalle och motivation så går det säkert.

De flesta idrottsmän och kvinnor som lyckas bäst är de som stannar längst på träningen, jobbar hårdast och inte ger upp trots stora motgångar. OM man vill något tillräckligt mycket så är allt möjligt ! Det är dock väldigt få personer som har en sådan motivation och vilja att lägga allt det andra roliga åt sidan för att satsa på ett mål långt bort.

Kör hårt! - Börja på banor i Sverige och ta licens!:tummenupp

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Rätt inställning! :) Jag håller tummarna och hoppas att saker och ting klaffar.

Biaggi började ju först som 18-åring och vinner Superbiketävlingar än idag efter 40-strecket så du har ju iaf gott om tid på dig att bli duktig!

Steve Plater(känd BSB/BSS/RRR/Enduranceförare) startade köra RR på de brittiska öarna som 22-åring enligt Wikipedia och vann ett TT-race sedan 2008...en man av det rätta virket.

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Hoj
Panigale 899
Steve Plater(känd BSB/BSS/RRR/Enduranceförare) startade köra RR på de brittiska öarna som 22-åring enligt Wikipedia och vann ett TT-race sedan 2008...en man av det rätta virket.

tror inte RR över lag handlar om ålder bara, snarare bollar. Christer miinin var 27 år när han körde sitt första race 1998

sen följande meriter.

2009
6th Endurance World Championship

2007
Isle of man TT 115.13 mph

2006
3rd Endurance World Championship

2005
Swedish Superbike Champion
Nordic Endurance Champion

2004
Nordic Superbike Champion

2003

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Kan ingen komma med nåt bra exempel på nån som började som 30-åring istället :gråta

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
OM man vill något tillräckligt mycket så är allt möjligt !
Det där kan vara flosklernas floskel.

Pratar vi om sport så är det en försvinnande liten del av de aktiva som har förutsättningarna att bli något. Det spelar liksom ingen roll hur gärna lilla Pelle vill bli proffs i Milan om han inte har något bollsinne. Vissa saker kan man inte träna upp hur gärna man än vill.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kalas med höga ambitoner, men försök ta dig ut på vilken bana som helst och hävde dig, ligg i toppen i tävlingar RR skiktet, tänk sen att omvandla att köra ännu jävligare, hårdare, mindre marginaler, med träd, stenmurar och husväggar bredvid dig...

Tror du har många år framför dig, stenhårt träning och tävling och miljoner kommer att rulla...men go for it om du har möjligheten och ambitonen, ibland är det bättre det stannar vid en dröm :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning