Istället för WaterWetter?

Steffo_b skrev:
Mycket intressant information om vatten

Tack för en utmärkt redogörelse om vatten i alla dess former :)
Det är mycket att ta till sig, vi körde med destvatten i gokartmotorerna på rek av diverse tyckare, det funkade iallafall men det hade ju varit enklare att bara använda kranvatten.
(Ser att du bor i Uppsalatrakten och där är väl vattnet mycket kalkhaltigt, har för mig att bekanta där hade nån form av avkalkningsanläggning på inkommande vatten, är det så fortfarande? )

Det är mycket att ta till sig, vi körde med destvatten i gokartmotorerna på rek av diverse tyckare, det funkade iallafall men det hade ju varit enklare att bara använda kranvatten.
(Ser att du bor i Uppsalatrakten och där är väl vattnet mycket kalkhaltigt, har för mig att bekanta där hade nån form av avkalkningsanläggning på inkommande vatten, är det så fortfarande? )

Ju renare vattnet är desto bättre kyler det.
Därav dest vatten.

Nån kemist kanske kan sprida ljus över vad monoethyleneglycol är för något. Hittade det där på http://www.motul.fr/uk/produits/index.html

"Based on monoethyleneglycol, MOTOCOOL EXPERT contains reinforved hybrid anti-corrosion additives suitable for light aluminium alloys used for bike engine design."

Jag gick på waterwetter sist jag letade iaf.

Mr. Dante föreslår Motul MoCool, så varför kollar du upp MOTOcool? ;)
MoCool ska vara lugnt att använda.

testa blanda en skvätt vatten med biltemas vattenpumpsmörj, häll ut på asfalten, testa friktionen.... det är halare än glykol....

Jaså, säger du det?

Jag använder Biltemas i Supermoto cyklarna.

Är det riktiga "Water wetter" mindre halt på asfalten menar du?

Den är ju däremot sinnessjukt dyr. Drygt 200:- för en liten flaska?

Då är det nästan billigare att renovera vattenpumpen 1 gång per säsong ist....

Skillnaden mellan glykol och dom godkända kylersättningsmedlena är att dom senare inte är hala när dom dunstat. Glykol blir som olja som måste saneras. Även rent vatten är halt på en bana. Så det ska inte testas hur halt det är när det kommer ut på banan utan vad det efterlämnar på banan.

Uppsala har haft väldigt hårt vatten ja. Så hårt som det var tidigare så hade det säkert varit dåligt att hälla i bara det vattnet i kylsystemet då hårt vatten också är korrosivt.
Numera har vi medelhårt vatten i Uppsala efter att dom startat dom nya vattenverken med avhärdare.
Så numera behöver man inte avhärdare på inkommande vatten här heller.

Ju renare vattnet är desto bättre kyler det.
Därav dest vatten.

Sant men ändå inte. Det är sant att vissa föroreningar i vatten kan leda till att det får sämre värmeöverföringsegenskaper men om du jämför destvatten och vanligt kranvatten ur det perspektivet så finns det inga skillnader ifråga om värmeöverföring som kan ha någon påverkan på kylförmågan hos en motorcykel. Det kranvatten vi har är så rent att det är att betrakta som rent vatten i det avseendet. Och det gäller även om du har ett mycket hårt vatten.
Dock är det så att ett väldigt hårt vatten är lite mer korrosivt så har man väldigt hårt vatten så kan det faktiskt vara fördelaktigt att använda destillerat eller avjonat vatten istället. Men hårt vatten försvinner från fler och fler orter pga att väldigt hårt vatten ger ökade kostnader för drift av systemen just för att det kalkar igen eller fräter sönder ledningar.

Last edited:
I med destillerat/avjonat vatten och i med några dl kranvatten så skyddar man sig åt bägge håll. ( ja självklart glykol eller någe annan smörja för vattenpump också)

Fruar och sambos säger sådana saker ibland.

Det är skillnad på vatten och vatten.
Det vatten som vi har i kranen på dom flesta ställen i Sverige är väldigt rent. Dom salter och annat som är i vattnet är i så små mängder att dom i sig inte orsakar något märkbart slitage på kylsystemet. Det är snarare avsaknaden av korrosionsskydd som gör det.

Avhärdat vatten. Görs ofta genom att man byter ut calcium och magnesiumjonerna i vattnet mot andra joner som inte är hårdgörande för vattnet. Innehåller fortfarande lika mycket joner som det hårda vatten man utgick ifrån.

Avjonat vatten. Man har tagit bort ganska mycket joner ur vattnet. Väldigt rent och har en tendens att stjäla joner från förvaringskärlet om detta är möjligt.

Destillerat vatten. Väldigt rent och innehåller väldigt lite joner. Har en ganska stor tendens att stjäla joner från förvaringskärlet om detta är möjligt.

Jag har skrivit vattenkvaliteterna i renhetsgrad (även om avhärdat vatten faktiskt inte är renare än kranvatten).

Något som är renare än kranvatten eller avhärdat vatten är onödigt att hälla i hojen av följande anledning.

Avjonat vatten och destillerat vatten har en lägre jonprodukt än vatten egentligen vill ha. Det kommer då att ta upp joner från ditt kylsystem och därigenom orsaka korrosion. Man skulle kunna säga att destvatten och avjonat vatten vill bli kranvatten.
Ditt destvatten kommer inte att vara destvatten mer än en mycket kort stund då det kommer att ta upp metall från ditt kylsystem och därigenom bli ett ganska skitigt vatten. Frågan då är. Vill du ha så mycket metall kvar som en del av kylsystemet eller vill du ha metallen i kylsystemet löst i vattnet.

Så om jag personligen skulle nödgas använda enbart vatten i kylsystemet skulle jag använda kranvatten. Detta under förutsättning att jag inte hade ett väldigt hårt kranvatten. Kalkavlagringar är inte heller bra.

Nu är skillnaden förvisso inte sådär värst stor då det ju rör sig om en begränsad mängd vatten och det kan bara ta upp en begränsad mängd metaller innan det är mättat. Så det kommer inte att äta upp hela din motor från insidan om du häller i destvatten men det kommer att orsaka ökat slitage och ökad risk för läckage i det långa loppet efter några byten.

I med destillerat/avjonat vatten och i med några dl kranvatten så skyddar man sig åt bägge håll. ( ja självklart glykol eller någe annan smörja för vattenpump också)

Ja. Fast kör man med glykol så spelar det ingen roll för glykolen "skitar ner" vattnet så mycket med bra saker att det inte har någon betydelse alls om man kör med destvatten eller kranvatten.

Specialreglemente för Roadracing 2009-2010
3.1.13 Kylvätska
Endast tillsatsmedel för smörjning och korrisionsskydd får användas. OBS! Inte glykol.

Och i SO reglementet såhär under punkt 21. Radiator and Oil Cooler:

....the only permitted cooling liquid is water without any addition...

Confusing yes? :D

Last edited:
Källa på det? ;) Det ät troligtvis sant att det säkert räcker med det som kommer med i glykolen ja. Men jag kör hellre safe then sorry och ser inga nackdelar med ett par dl rent vatten i. Såvidare du inte har över 9 i hårdhet på vattnet eller problem med vattnet förövrigt. Både i Göteborg och stockholm är vattnet helt ok.
Göteborg har 3dh i hårdhet och Stockholm 5dh. Uppsala 7dh numera vilket är ok men börjar bli gränsfall. Förr ca 14 i uppsala vilket är ganska hårt...

Med tanke på att flera mc tillverkare rekomenderar enbart destvatten torde det vara så att dem hävdar att glykolen "skitar" ner det tillräckligt.

Ja. Fast kör man med glykol så spelar det ingen roll för glykolen "skitar ner" vattnet så mycket med bra saker att det inte har någon betydelse alls om man kör med destvatten eller kranvatten.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick