Istråden-09/10

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Jag har gjort ett antal däck nu :)
Man kan få mycket bättre grepp än endurodubb med egenskruvat.

Gör så här.
-Lacka däcket med ljus färg invändigt.
-Borra med 1,5mm bor i alla dubb. Går att ha 3st i breda dubb.
-Dra i skruvar, men ställ borrmaskinen lågt så man inte fortsätter snurra skruven när den bottnat
-Smeta ett siliconlager invändigt över skruvskallarna. ca 3mm tjockt
-montera med tjockslang.
-kör som bara helvete :yoparty

[YOUTUBE-ID]JVjjRYCKlgc[/YOUTUBE-ID]

Bifogat

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    42.6 KB · Visningar: 265
  • untitled1.JPG
    untitled1.JPG
    37.1 KB · Visningar: 203
  • untitled2.JPG
    untitled2.JPG
    37 KB · Visningar: 247

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT

Gör så här.
-Dra i skruvar, men ställ borrmaskinen lågt så man inte fortsätter snurra skruven när den bottnat
-montera med tjockslang.

[YOUTUBE-ID]JVjjRYCKlgc[/YOUTUBE-ID]
Så det funkar bra med silicon alltså? Körde med brandslang förra året men det nötte hål efter kanske 5 h aktiv körning.

Köpte plåtskruv på swedol och kunde konstatera att 5 mm skruvar håller men inte 4 mm. Hade 10-12 mm utstick bak.

En sak var iaf säker, hojen var barnsligt lättkontrollerad med dom däcken. :) Var inga problem att åka på lååånga breda ställ.

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05

Gör så här.
-montera med tjockslang.

Varför målar du däcket? :va Försökte kolla bilderna o ser ut o va 4,2 *25mm skruv, stämmer det? Hur många går det åt för ett fram o ett bakdäck?

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
För att lättare se vart han borrat?

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Varför målar du däcket? :va Försökte kolla bilderna o ser ut o va 4,2 *25mm skruv, stämmer det? Hur många går det åt för ett fram o ett bakdäck?

som nedan nämnde blir det lättare att se ett svart hål på vit bakgrund än en svart.

Ang skruvlängd så kan det variera lite pga däckets höjd på dubbarna. Jag fick ha olika på fram och bak däck så det inte blir för långt eller för lite utstick.

Tror det är bakhjuls skruv jag har på bilden till ett bilteama däck.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
som nedan nämnde blir det lättare att se ett svart hål på vit bakgrund än en svart.

Ang skruvlängd så kan det variera lite pga däckets höjd på dubbarna. Jag fick ha olika på fram och bak däck så det inte blir för långt eller för lite utstick.

Håller verkligen vanlig 4,2mm träskruv? :va Det känns som att dom inte är gjorda för den belastningen? Eller hade du rostfri?

Jag fotade en tävling på is förra året (bilderna finns på min hemsida), å de gav mersmak :) Blir det vinter i Stockholmstrakten i år så hänger jag gärna med å fotar lite :)

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Håller verkligen vanlig 4,2mm träskruv? :va Det känns som att dom inte är gjorda för den belastningen? Eller hade du rostfri?

Jag fotade en tävling på is förra året (bilderna finns på min hemsida), å de gav mersmak :) Blir det vinter i Stockholmstrakten i år så hänger jag gärna med å fotar lite :)

Ingen aning om de skall hålla, men gick en 10-15 heldagar på isen som filmen ovan visar utan att gå av eller böjas.

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
På torsdag ska jag och lilltryne sätta oss ner o dubba däck inför isåka i vinter. Börjar ju bli kallt nu så isen borde komma strax. Vi sitter på kmk o dubbar o snackar skit. Kom förbi o dubba själv eller bara sväng förbi o snacka skit.

CEC (crossendurocompaniet) har däck (Dunlop 756) för nästan samma pris som biltema. Jag kan köpa med mig ett gäng om någon vill ha.
Det är svårt att se om det är någon skillnad i kvalite mellan dom eftersom man byter underlag hela tiden. Kör nu på biltema och det har funkat bra men inbillar mig att Dunlop höll lite bättre.

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05

Vad är ett lagomt utstick då? Kommer du ihåg hur långa du hade till framhjulet? Tänkte shoppa loss på biltema imorn.

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT

Va sjutton, hur kan du få det att hålla så bra? Vad kör du med för däck?

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Vad är ett lagomt utstick då? Kommer du ihåg hur långa du hade till framhjulet? Tänkte shoppa loss på biltema imorn.

10-15mm är nog max om det ska hålla och kör man med crossdäck börjar det väl bli ont om plats annars.

Va sjutton, hur kan du få det att hålla så bra? Vad kör du med för däck?

Många skruv så blir det mindre belastning per skruv.
Gäller iaf när man skruvar offroaddäck som jag gjort.

Last edited:

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Lägger väl in den här bilden som exempel för typ trettonde gången sen -03 :)
Så här har jag gjort, fram är det nog bättre med lite glesare mönster än det här för att rensa undan snömodden.

Bifogat

• dubbd%C3%A4ck.jpg
    dubbd%C3%A4ck.jpg
    78.8 KB · Visningar: 258

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
var och mätte isen i helgen och den var 10 cm här, så igår beställde jag mig nya michelin endurodubbdäck.
Hoppas det blir snabb leverans för nu känns det som att vänta på tomten när man var ett litet barn hehe

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
var och mätte isen i helgen och den var 10 cm här, så igår beställde jag mig nya michelin endurodubbdäck.
Hoppas det blir snabb leverans för nu känns det som att vänta på tomten när man var ett litet barn hehe

Aha i Bengtsfors vart då uppåt Ärtemark eller där brukar det frysa fort och tidigt! Finns det något att ploga med? Vill du/ni ha sällskap så är det bara att höra av sig

0705-82323sju

Mvh Christer

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Aha i Bengtsfors vart då uppåt Ärtemark eller där brukar det frysa fort och tidigt! Finns det något att ploga med? Vill du/ni ha sällskap så är det bara att höra av sig

0705-82323sju

Mvh Christer

Japp Ärtemark/Torrskog.
Men en får vänta tills isen blir lite tjockare så man vågar sig ut med traktorn.
Det kommer jag absolut att göra. är skoj att köra om man blir ett gäng. Hoppas däcken kommer imorgon så man kan köra till helgen. kan ju komma till åmål och köra med när det finns in och banor

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
8cm i fengefors i söndas så där e bana påbörjad .... finndubben kommer att monteras snarast nån kväll:) kul o se att de e fler på hemma plan som planerar åkning

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
8cm i fengefors i söndas så där e bana påbörjad .... finndubben kommer att monteras snarast nån kväll:) kul o se att de e fler på hemma plan som planerar åkning

Hmm den banan skulle jag vilja veta vart den är eftersom jag vart på varenda tjärn runt Fengersfors och borrat typ,, så jag har nog missat något antar jag!? :va

Mvh Christer

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...