Istråden-09/10

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
Hmm den banan skulle jag vilja veta vart den är eftersom jag vart på varenda tjärn runt Fengersfors och borrat typ,, så jag har nog missat något antar jag!? :va

Mvh Christer

hehe va ove som nämde nåt att de var på g men de kanske de e inte e än?
själv jobbar man typ dygnet runt tills nyår så före de blir svårt me isåka för min del ändå tyvärr.....
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
vad är rekomenderat däckstryck i ett par endurodubbade däck? Det verkade ju vara noga som fan med finn dubb... hoppas inte allt slaskar bort här nere nu utan att de blir kallt igen så man kan köra i mellandagarna..
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
vad är rekomenderat däckstryck i ett par endurodubbade däck? Det verkade ju vara noga som fan med finn dubb... hoppas inte allt slaskar bort här nere nu utan att de blir kallt igen så man kan köra i mellandagarna..

Kör samma som på sommaren ungefär...0,6 till 0,9 kanske.
För ren isåkning borde det väl vara rätt lågt tryck känns det som.
 

Björta1

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Ort
Väsby
Hoj
525 exc-r
Jag har ett par 17" isdäck till motardfälg att sälja om någon är intresserad.
3500:- och de är nästan nya.
 

FernetBranca

Medlem
Gick med
7 May 2006
Ort
i skåpet
Hoj
Honda CRF 450R-08 supermoto
Behöver man isolera kylaren när man kör på vintern eller kommer motorn upp i normal driftstemperatur ändå? Har en CRF-450-08 som ska få blästra isen på de värmländska sjöarna nu i vinter och tanken slog mig.
Gött nytt år allihop
 

TRS

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Åmål
Hoj
1985 XT-350
Jag hade tänkt ta ut xt:n på lite äventyr i vinter.
Har ett par dubbade däck (enduro?) samt extrafälgar. Behöver dock ett nytt framdäck, den yttre raden dubb är bortslitna där.

Kan ingenting om iskörning så jag behöver rövsparkas i rätt riktning. Var beställer man billigast? Nåt annat jag skall/bör tänka på? Vart kan man köra i Åmålsområdet?
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Behöver man isolera kylaren när man kör på vintern eller kommer motorn upp i normal driftstemperatur ändå? Har en CRF-450-08 som ska få blästra isen på de värmländska sjöarna nu i vinter och tanken slog mig.
Gött nytt år allihop

Har hojen inte termostat så är nog en minskning av kylararean nödvändig för att undvika haveri.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Jag hade tänkt ta ut xt:n på lite äventyr i vinter.
Har ett par dubbade däck (enduro?) samt extrafälgar. Behöver dock ett nytt framdäck, den yttre raden dubb är bortslitna där.

Kan ingenting om iskörning så jag behöver rövsparkas i rätt riktning. Var beställer man billigast? Nåt annat jag skall/bör tänka på? Vart kan man köra i Åmålsområdet?

Mörtebol brukar väl funka? Annars åker vi ute i Fengersfors så fort det bara är möjligt, just nu ser det mörkt ut 5-10cm is och 50cm snö. Då är det jävligt tufft att ploga maskinurvalet är minst sagt begränsat!! :huvet:huvet

Tre tips:
1. Kylning (tejpa kylare om hojen inte har termostat)
2. Drevning (det tenderar att gå fort)
3. Varma kläder & kaffe :)

Mvh Christer
 
Last edited:

TRS

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Åmål
Hoj
1985 XT-350
... bra text ...

Tack!

Började jaga ett 21" dubbdäck nu. Har nån ett till övers får ni gärna hojta till.

Kan man "reparera" ett slitet dubbdäck, alltså skruva dubb i efterhand?
Är det värt det? Vill ju bara prova på detta nu i vinter.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Hur har du lyckats körs slut på ett framdäck de brukar ju hålla i evighet!? Kör du hårt?:tummenupp

Jag var ute idag och kollade isen och den är ca 7-10cm men med 10-15cm slask ovanpå. Men nu ska det ju bita i och bli kallt å då kanske det fryser i genom på 2-3dygn om vi har tur.

Mvh Christer
 

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Med tanke på vad ett nytt kostar så kan de nog va värt att laga. Vill ju till att där e nåt o skruva nya dubben i bara, så dom inte flyger ut i första kurvan.
 

cosworth82

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
billingsfors
Hoj
cbr 1000rr-07+sxv550-07+ktm450exc-09
var och mätte isen i helgen och den var 10 cm här, så igår beställde jag mig nya michelin endurodubbdäck.
Hoppas det blir snabb leverans för nu känns det som att vänta på tomten när man var ett litet barn hehe


dags o ploga fram en bana där ute i skogen nu väl>:)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top