Jäkligt tänkvärd filmsnutt..

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Ni har missuppfattat historien lite... Lastbilen håller på att backa in och föraren ser inte att en buss precis stannat i döda vinkeln.

Visst är det lastbilsförarens fel men hade en människa kört bussen hade han hjälpt till lite och stannat på en bättre position.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ni har missuppfattat historien lite... Lastbilen håller på att backa in och föraren ser inte att en buss precis stannat i döda vinkeln.

Visst är det lastbilsförarens fel men hade en människa kört bussen hade han hjälpt till lite och stannat på en bättre position.
Dessutom hade en mänsklig förare kunnat tuta eller rullat tillbaka 2dm för att undvika olyckan.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag skulle antagligen stanna för att undvika att köra in i lastbilen ja. Att föraren av lastbilen sedan totalt skiter i att där är ett fordon på vägen och kör in i det på alldeles eget bevåg kan jag inte direkt kontrollera med hur JAG kör.
Hur hade du undvikt att bli påkörd av en lastbil som kör rakt ut i dig får man fråga?

Då är vi överens, jag skulle stannat och släppt fram lastbilen.

Störst går först. Det spelar ingen roll om jag har rätt. Det gör lika ont.

Något man lär sig i Göteborgstrafiken där bussar och spårvagnar alltid har förkörsrätt.
Demonstrerat när jag kommer på Torpagatan på väg ner mot Munkebäckstorget från öster och riktning in mot centrum på på trampcykel på cykelbanan på höger / norra sidan av gatan och har grönt ljus nere vid Munkebäckstorget. Då startar en spårvagn och kör rakt över cykelbanan. Jag var ungefär 10m till trafikljuset när spårvagnen kör och jag hinner stanna vid trafikljuset och stå och se på det gröna ljuset för mig när spårvagnen samtidigt rullar rakt över cykelbanan rakt framför mig.
Spårvagnen kom från Hållplatsen på Munkebäckstorget är på väg in mot Centrum.

Kollar man på hitta.se så har det kommit till en skylt Väjningsplikt på Trafikljusstolpen.
Den fanns inte när det här hände mig omkring 1993.
https://www.hitta.se/kartan!~57.717...71796200:12.02633000!a=-34.33781!pi=-10.00000
Vad betyder det väjningspliktskylten ?
Man kommer med bil och har grönt ljus.
Har man då väjningsplikt ?
Gäller väjningplikten också cyklister? På cykelbanan.
För väjningspliktskylten sitter ju till vänster om cykelbanan ????

Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Man har en annan syn på trafikinformation i andra länder. Vi var i Skottland i somras och lite här och var stod det stora skyltar som tände upp text om att bilister skulle ta hänsyn till motorcyklisterna. Först trodde jag att jag läst fel. För bra för att vara sant, så att säga. Men vi såg åtskilliga sådana skyltar men lite varierande meddelanden.

think-bike.jpg

'lånat' bilden från nätet, men såna skyltar var det. :tummenupp

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Man har en annan syn på trafikinformation i andra länder. Vi var i Skottland i somras och lite här och var stod det stora skyltar som tände upp text om att bilister skulle ta hänsyn till motorcyklisterna. Först trodde jag att jag läst fel. För bra för att vara sant, så att säga. Men vi såg åtskilliga sådana skyltar men lite varierande meddelanden.
View attachment 440940
'lånat' bilden från nätet, men såna skyltar var det. :tummenupp

Tja nivån på politikerna är väl lite högre i Storbrittanien. Kanske en effekt av enmansvalkretsar.
Man kan inte vara hur korkad som helst och bli vald på partimeriter. Som i Sverige.
Här, där en politikers viktigaste uppgift är att trycka på rätt knapp vid omröstningarna.
Trycker man på felknapp, dvs inte delar partiets uppfattning i en fråga, ja då ska man uteslutas ur partiet och uppmanas lämna riksdagen.
Finns det något parti i den svenska riksdagen som inte har ovanstående uppfattning ?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Den stannade väl?

"The shuttle did what it was supposed to do, in that it’s sensors registered the truck and the shuttle stopped to avoid the accident. "

Jo den stannade.
Och den stannade så nära lastbilen som höll på att backa att lastbilschaufören backade in i shuttlen med dragbilen.

Jag brukar alltid stanna med avstånd på några meter till folk som håller på och backar.
Men jag är ju bara en människa med erfarenhet och omdöme.
Och erfarenhet och omdöme är ju helt klart att den här typen av fordon saknar.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Tycker den andra filmsnutten var bättre. Känns som många olyckor undviks tack vare att en utav dom två i en konfrontation har koll på läget. Medans är båda två mentalt bortkopplade, krasch

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tycker den andra filmsnutten var bättre. Känns som många olyckor undviks tack vare att en utav dom två i en konfrontation har koll på läget. Medans är båda två mentalt bortkopplade, krasch

I min verklighet är det jag som motorcyklist som måste ha koll för de flesta rattsurfare har det inte.

Nu har det redan tidigare varit förbjudet att använda telefonen i trafiken men eftersom det varit med tillägget "om det inverkar negativt på trafiksäkerheten" så har förbudet varit tandlöst.

Alkohol bakom ratten är inte bra och där har vi nolltolerans i Sverige men annat bakom ratten klara de flesta av, det är "de andra" som inte är lika bra...

Reaktionstider.jpg

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

App app app! Den där forskningen verkar inte vara gjord av oss här på Trafikverket, så därför gills den inte.
Sign. Not invented here

Jag tror det, vad vill du veta?

Äsch, somliga har lätt för ord och sprätter iväg ett A4 på ett jiffy, medans andra kämpar som fan för att det skall bli något, utan att kunna se sina egna grodor.
Det är så enkelt att tråka någon till att inte vilja skriva mer, och då förlorar man inte bara den personen, utan även den kunskap han eller hon bär på.

TS lackade inte på att bli redigerad. Bra så. Det finns ingen anledning att grotta i det.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Äsch, somliga har lätt för ord och sprätter iväg ett A4 på ett jiffy, medans andra kämpar som fan för att det skall bli något, utan att kunna se sina egna grodor.
Det är så enkelt att tråka någon till att inte vilja skriva mer, och då förlorar man inte bara den personen, utan även den kunskap han eller hon bär på.

TS lackade inte på att bli redigerad. Bra så. Det finns ingen anledning att grotta i det.
No problems, jag ändrade film snutt till filmsnutt helt enkelt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
I min verklighet är det jag som motorcyklist som måste ha koll för de flesta rattsurfare har det inte.

Nu har det redan tidigare varit förbjudet att använda telefonen i trafiken men eftersom det varit med tillägget "om det inverkar negativt på trafiksäkerheten" så har förbudet varit tandlöst.

Alkohol bakom ratten är inte bra och där har vi nolltolerans i Sverige men annat bakom ratten klara de flesta av, det är "de andra" som inte är lika bra...

View attachment 440972

Bilden kommer tydligen från Storbrittanien, England osv.
http://www.dailymail.co.uk/news/art...driving-slows-reaction-times-drink-drugs.html

Intressant med det här straffet i Sverige
Campaigners, including the Alliance of British Drivers, are now calling for the penalty to be raised to match the drink-driving punishment, which is an automatic year’s ban and a fine.
Ett år utan körkort + böter för kört och fibblat med mobilen ! :tummenupp

Last edited:

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
I framtiden kommer bara självkörande fordon tillåtas, man har då eliminerar 99% av alla olyckor.

Vill man köra ”manuellt” kommer försäkringspremien bli skyhög.
Manuell körning kommer ev. bara tillåtas på banor.

Våra efterkommande generationer kommer förstummade att se på youtubfilmer om när det var lagligt att köpa manuell mc med 200 plus hk och åka Europa runt med 2 kalsongpar och plastkort.

Å andra sidan kanske framtiden bjuder på svävarbilar så man kan besöka Berlin, Sydney, Los Angeles och Kapstaden på en förmiddag.
Enorma möjligheter för raggare, tråkigt att missade detta.

Får väl säga som gubben i grannbyn, ”man var no less he o”.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Japp, Renault gillar att bjuda in youtubare för att visa upp den där prototypen.
BMW har en som de visar upp med, men den tror jag inte de kör på allmän väg med än.
Volvo testar sin helautonoma bil i Sverige, ser du en som det står Drive Me på i Göteborg så är det antagligen en av deras autonoma bilar. Om den är i autonomiskt läge är ju lite svårare att se. :D
Sedan finns det säkert fler.

BMW förväntar sig att ha level 3 redo 2021, vilket är helt autonomt på motorväg, misstänker att de andra också har liknande tidsplan.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
I framtiden kommer bara självkörande fordon tillåtas, man har då eliminerar 99% av alla olyckor.

Vill man köra ”manuellt” kommer försäkringspremien bli skyhög.
Manuell körning kommer ev. bara tillåtas på banor.

Våra efterkommande generationer kommer förstummade att se på youtubfilmer om när det var lagligt att köpa manuell mc med 200 plus hk och åka Europa runt med 2 kalsongpar och plastkort.

Å andra sidan kanske framtiden bjuder på svävarbilar så man kan besöka Berlin, Sydney, Los Angeles och Kapstaden på en förmiddag.
Enorma möjligheter för raggare, tråkigt att missade detta.

Får väl säga som gubben i grannbyn, ”man var no less he o”.

Framtiden börjar året när Microsoft släpper ett operativsystem som inte behöver uppdateras ! Så för det behöver vi inte oroa oss. Vi som gillar köra manuellt.
Du vet väl vilket år det hände förra gången ! ?

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Framtiden börjar året när Microsoft släpper ett operativsystem som inte behöver uppdateras ! Så för det behöver vi inte oroa oss. Vi som gillar köra manuellt.
Du vet väl vilket år det hände förra gången ! ?
Man slipper ju ta körkort för att "åka bil " eller ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Man slipper ju ta körkort för att "åka bil " eller ?

Åka bil blir precis som ta bussen eller spårvagnen. Man kliver på vid hållplatsen och kliver av vid hållplatsen. En av utvecklarna antydde en utmaning med dessa autonoma bilar. Man använder samma komponenter som i konsumentelektronik. Konsumentelektronik som har en normal användningstid (om inget händer, fukt tex) på 2 - 3 år. Problemet är att en automatstyrd bil med samma konsumentelektronikkomponenter har lite mer prylar, tex ca 10 kameror. Risken för att nått går sönder snabbare än efter 2 - 3 år ökar alltså. Och moderna bilarna går redan sönder.
http://www.independent.co.uk/life-style/motoring/best-small-cars-a8084206.html
Inget problem som jag ser det. Hela styrsystemet med sensorer och kameror, all hårdvara byts ut vid 2 års servicen.
Eller blir målsättningen att hårdvaran ska klara 3 års leasingtiden ?
Blir intressant se vad servicen kommer kosta.
Och vad andrahandsvärdet blir !
När jag frågade VW om uppdatering av GPSsn efter 4år på en Passat så var det ca 3500kr om jag minns rätt.
GPS uppdatering ingick inte i vanliga 12000 mila servicen.

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Läste att Chevrolet har en färdig helt autonom bil utan ratt o pedaler som dom vill släppa 2019 på usa marknaden. Skrämmande snabb utveckling.

Ännu kusligare är ju yamahas autonoma R1. Framtiden är säker då inga fordon kommer att krocka utan får bluescren modell Windows

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha