Jag skulle antagligen stanna för att undvika att köra in i lastbilen ja. Att föraren av lastbilen sedan totalt skiter i att där är ett fordon på vägen och kör in i det på alldeles eget bevåg kan jag inte direkt kontrollera med hur JAG kör.
Hur hade du undvikt att bli påkörd av en lastbil som kör rakt ut i dig får man fråga?
Då är vi överens, jag skulle stannat och släppt fram lastbilen.
Störst går först. Det spelar ingen roll om jag har rätt. Det gör lika ont.
Något man lär sig i Göteborgstrafiken där bussar och spårvagnar alltid har förkörsrätt.
Demonstrerat när jag kommer på Torpagatan på väg ner mot Munkebäckstorget från öster och riktning in mot centrum på på trampcykel på cykelbanan på höger / norra sidan av gatan och har grönt ljus nere vid Munkebäckstorget. Då startar en spårvagn och kör rakt över cykelbanan. Jag var ungefär 10m till trafikljuset när spårvagnen kör och jag hinner stanna vid trafikljuset och stå och se på det gröna ljuset för mig när spårvagnen samtidigt rullar rakt över cykelbanan rakt framför mig.
Spårvagnen kom från Hållplatsen på Munkebäckstorget är på väg in mot Centrum.
Kollar man på hitta.se så har det kommit till en skylt Väjningsplikt på Trafikljusstolpen.
Den fanns inte när det här hände mig omkring 1993.
https://www.hitta.se/kartan!~57.717...71796200:12.02633000!a=-34.33781!pi=-10.00000
Vad betyder det väjningspliktskylten ?
Man kommer med bil och har grönt ljus.
Har man då väjningsplikt ?
Gäller väjningplikten också cyklister? På cykelbanan.
För väjningspliktskylten sitter ju till vänster om cykelbanan ????