Jämförelse Streethoj

Plopp

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
KTM 640 -05
Ska nu efter långt uppehåll hita ny cykel men jag hittar inte nå bra info så jag hoppas några här kan hjälpa mig. Vill bara veta om en fz8-n eller mt09 är skapliga även på en längre tur eller är det för aggresiv sittställning. Tänkte slå till på antingen någon av dessa eller bmws f800r. Kommer mestadels bara åka korta turer men någon gång om året kanske en längre tur.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Vad är en längre tur? En dagsetapp på 40-50-60+ mil? Tio sådana dagsetapper på raken?
Vilken marschfart mellan tankningarna?
En framåtlutad körställning funkar fint om du ligger i 150-160 hela dagen.
Folk gillar kåpor med höga kåpglas och en vindavvisare på det. Jag blir trött i röven efter tio mil ibland. Vinden är inget problem. Noterade att jag oftast låg i 130-135 blås men körde ändå uppåt 80-85 mil per dag. Det beror lite på vad det är för vägar man åker på. Sen beror det ju på om det är resan eller bara målet. Allt kan ju inte vara transportsträckor. Det finns en anledning till att långdistansövningarna heter Ironbutt och inte Ironneck eller Ironwrist.
Jag hävdar att man kan åka långt på vad som helst. Det gamla exemplet med tyskar som åkte till nordkap på xt500 förr kommer jag inte att ta upp.
En HD med långgaffel, 37.000 mil på 15 år. Han tar hojen på flyg från USA till Nederländerna för $2.500. Åker jorden runt.

Plopp

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
KTM 640 -05
Vad är en längre tur? En dagsetapp på 40-50-60+ mil? Tio sådana dagsetapper på raken?
Folk gillar kåpor med höga kåpglas och en vindavvisare på det. Jag blir trött i röven efter tio mil ibland. Vinden är inget problem. Noterade att jag oftast låg i 130-135 blås men körde ändå uppåt 80-85 mil per dag. Det beror lite på vad det är för vägar man åker på. Sen beror det ju på om det är resan eller bara målet. Allt kan ju inte vara transportsträckor. Det finns en anledning till att långdistansövningarna heter Ironbutt och inte Ironneck eller Ironwrist.
Jag hävdar att man kan åka långt på vad som helst. Det gamla exemplet med tyskar som åkte till nordkap på xt500 förr kommer jag inte att ta upp.
En HD med långgaffel, 37.000 mil på 15 år. Han tar hojen på flyg från USA till Nederländerna för $2.500. Åker jorden runt.
Tack för beskrivning! Jag vill bara ha en hoj som duger som du säger kanske 40mil på en dag som du säger runt 130. Utan att man dör när man kliver av ? Har du någon av dessa hojar själv?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Inte direkt svar på din fråga, men kanske en liten bit på väg mot ditt beslut....

(Jag har testkört två av de tre. MT-09 enbart en kort provkörningssväng så det räknas inte. F800R har jag ett antal mil på krokvägar i bergen i Andalusien, så det räknas inte heller riktigt.)

Rent generellt så fixar man 40 mil på en nakenhoj i den här storleksklassen. Jag har gjort åtskilliga turer på 40-50 mil, t o m någon enstaka på 60-65 mil på min nakna Thruxton. Och 60 mil på min nakna Guzzi. Man är lite "sleten" efteråt förstås. Både av vinden och att ha suttit en hel dag i sadeln. Men visst funkar på att köra lite halvlångt även på en nakenhoj.

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Xsr900 är ett trevligt alternativ annars, som dessutom är snyggare

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Nej ingen av dom.

image.jpeg

85 mil en dag eller 1000 mil 42 dagar

image.jpeg

30-40 mil en dag planlöst åkande utan packning utöver termos med kaffe.

image.jpeg

30 mil en dag utan problem. Mörknar tidigt på vintern.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har du tagit street triple 765 i beaktande?
(Inte enkom för att jag är lur på att avyttra min?)

Jag kör kortare turer om ett par timmar på gata, några dagar på bana och svängar på 40 mil rätt sällan men det har hänt. Min uppfattning är att den gör sig bäst på vägar som inte är motorväg och bana av de underlag jag kört den.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Provar en sista bild av mina touringjärn.

Min gamla z750e -80 som jag åkt runt i Europa med. Själv med endast tankväska och senare med skjuts och packväskor.
110 och 115 mil är några toppnoteringar från 80-talet.
Kåpan var väl ok då. Ful idag. Centralstödet gick genom asfalten en varm sommardag så hojen välte in i ett staket. Kåpan rök.
Bytte till ett ”superbike bar” istället. Lågt styre och bakåtflytt funkar.
Min Honda CB500 körde jag 105 mil 1979.
Stekenjokk - Stockholm 25 timmar. Inte närmaste vägen iofs.

Alltså, inga rekordbedrifter men man kan åka på det man har.

Bilden är från 1990.

042AB907-B1CD-4184-AB1C-09D73FA28CB2.png

Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Ska nu efter långt uppehåll hita ny cykel men jag hittar inte nå bra info så jag hoppas några här kan hjälpa mig. Vill bara veta om en fz8-n eller mt09 är skapliga även på en längre tur eller är det för aggresiv sittställning. Tänkte slå till på antingen någon av dessa eller bmws f800r. Kommer mestadels bara åka korta turer men någon gång om året kanske en längre tur.
För aggresiv sittställning på en streethoj? Personligen tycker jag det är fartvinden och hårdheten på sadeln som är de största issusen att åka l på ngt, förutom att det är pisstråkigt om vi pratar 40 mil transportsträcka. Är det 40 mil nöjeskörning med lite pauser så är ju det som streethojarna är byggda för :)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-

Vidga era vyer! :)

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Precis som tidigare nämt, fartvinden är största boven på en nakenhoj, iaf när man ligger på lite.
Åka långt, fort, på snabba vägar blir jobbigt efter 20mil

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Åka långt, fort, på snabba vägar blir jobbigt efter 20mil
Det beror ju på, t.ex. min naken-bandit låter mig köra 130 enligt mätaren dvs ca 120 för att få balans mellan fartvind och styrgrepp. Träsmaken i arslet kommer ivfsh närmare andra timmen än hur man beter sig. Stå upp som en jämra motardare, offroadare eller adventure, no way José! Parkera och in med ny snus.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om du tycker det är framåtlutad körställning på en MT09 så provsitt en R1 för att få lite andra perspektiv. Själv hade jag en FZ1 för några år sedan och problemet med den körställningen, som i min värd är allt annat än framåtlutad, var att jag sjönk ihop som en säck potatis eftersom armarna inte stagade upp ryggen. Körde man fort blev det jobbigt med vinden också.

Har provkört MT09 lite kortare rundor och den känns lite liten för mig (ca 1.88) men motorn verkade kul och lät fint. Hade jag varit 10 cm kortare kunde det nog varit "rätt" hoj

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tack för beskrivning! Jag vill bara ha en hoj som duger som du säger kanske 40mil på en dag som du säger runt 130. Utan att man dör när man kliver av ? Har du någon av dessa hojar själv?
3-4 timmar motorväg kör jag med nästan vad som helst. Bekväm sadel och anpassa farten så fartvinden lägger lagom tryck på bröstet räcker långt. Jag körde 80 mil på en hornet 600 i minusgrader samt jobbade 8 timmar den dagen. Var ganska mör och frusen men det går.

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Det beror ju på, t.ex. min naken-bandit låter mig köra 130 enligt mätaren dvs ca 120 för att få balans mellan fartvind och styrgrepp. Träsmaken i arslet kommer ivfsh närmare andra timmen än hur man beter sig. Stå upp som en jämra motardare, offroadare eller adventure, no way José! Parkera och in med ny snus.
Jo men men där någonstans går gränsen=)
Över 150 är jobbigt i längden och har man riktigt bråttom är man (jag) helt slut efter bara några mil

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag är 180cm lång och trivdes jäkligt bra med min MT09.
Körde flera semesterturer med dagsetapper på allt mellan 20 och 90 mil.
Funkade perfekt med en ryggsäck, packrulle och tankväska.
Jätterolig hoj tycker jag, och trevlig motor.

E7D7196E-48A1-4D53-B2EA-D61F84A3B263.jpeg

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Haft en FZ1 med kåpa som jag varit uppe och nosat kring 100 mil på en dag. Inte skoj men det funkar. Blir lite stelt för höfterna eftersom tanken var rätt så bred för mina korta ben minns jag. 170cm.

En MT09 har vi haft med oss på långtur förra sommaren, 60 mil på en dag funkar det också.

Av dessa 2 hade jag valt 09:an. Extremt lättkörd och rolig motor! En liten vindavvisare och mjukare sadel bara ?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag hade en ruta på min, inte så hög men gjorde skillnad.
Måste även tillägga att bränsleekonomin på den var helt ok.
Första året loggade jag varenda tankning.

06B13301-D20A-4FCF-8576-515A37A3892A.jpeg

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Om du tycker det är framåtlutad körställning på en MT09 så provsitt en R1 för att få lite andra perspektiv. Själv hade jag en FZ1 för några år sedan och problemet med den körställningen, som i min värd är allt annat än framåtlutad, var att jag sjönk ihop som en säck potatis eftersom armarna inte stagade upp ryggen. Körde man fort blev det jobbigt med vinden också.

Har provkört MT09 lite kortare rundor och den känns lite liten för mig (ca 1.88) men motorn verkade kul och lät fint. Hade jag varit 10 cm kortare kunde det nog varit "rätt" hoj

Hade samma problem (192cm) så valde xsr900. Både för storlek och utseende dock. Den är lite mer vuxen i storleken jämfört med mt09 så man slipper få känslan av att åka 125a

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Plopp

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
KTM 640 -05
Tack för alla tips. Har ju inte ens suttit på någon av hojarna själv utan bara läst vad andra skrivit. Då är det nog bara att dra o testa några. Hade varit skillnad om 9/10 sa att 09an inte dög alls för någon långtur men nu vet jag att så inte är fallet. Man har ju inte passerat magiska 40 än så lite pina får man räkna med.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati