Jättearg medtrafikant

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det händer ju nästan dagligen under sommarhalvåret att hojar smeker sig förbi en när man sitter i bilkö eller står vid ett rödljus.
Om jag tycker att dessa hojförare gör fel? Nä inte alls faktiskt, det var därför jag undrade varför en hojförare blev så arg när jag gjorde så..

Man vidrör inte andras fordon när man kör mellan köer. Det är osnyggt. :pannkyss

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det händer ju nästan dagligen under sommarhalvåret att hojar smeker sig förbi en när man sitter i bilkö eller står vid ett rödljus.
Om jag tycker att dessa hojförare gör fel? Nä inte alls faktiskt, det var därför jag undrade varför en hojförare blev så arg när jag gjorde så..

Det är väl lite skillnad endå.
En hojåkare kan, när denna känner att det finns tillräckligt med plats och kan ske säkert, utan att på något sätt orsaka fara för nån annan än sigsjälv glida emellan och fram till ett rödljus, de är sen endå borta när det blir grönt innan bilisterna hinner vakna. I vissa situationer känns detta säkrare än att stanna längst bak i en kö, t.ex vid skymd sikt bakåt vill man helt enkelt inte stå sist med en hoj.

En bil som gör samma sak fast tvärtom vet inte om hojåkaren tycker det känns säkert eller inte, han utsätter inte sigsjälv för nån fara utan personen på hoj. En mc är 1.5 meter lång och försvinner oftast när det blir grönt så bilföraren gör detta utan som helst vinning utan bara förlust. Jag hade defenitivt inte gillar att en bil glider upp 1dm från mitt ben

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det var inte oljudet från uthävet som väckte honom?

Har märkt att folk mycket ogärna väcks ur sitt halvslummer i köer av oljud. Förståeligt då det får adrenalinet att komma igång, och då finns det ingenstans att göra av det, förutom på den som körde förbi då alltså.

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Finns det plats så gör det! Det är väl skit samma vilket fordon som kör fram men Hojåkaren blev troligtvis överraskad då det är ovanligt att bilar kör så nära om de inte vill en illa av någon anledning. Klart man drar fram KjEttingen om en långhårig gubbe börjar hetsa vid rödljuset. ;)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Om han hade haft koll i backspegeln och såg dig komma hade han nog inte reagerat och blivit arg som du beskriver att han blev.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Om han hade haft koll i backspegeln och såg dig komma hade han nog inte reagerat och blivit arg som du beskriver att han blev.

Och du brukar ligga hukad över hojen och glo i backspeglarna när du stannat vid ett rödljus? :confused:

Ser ju inte backspeglarna på en sportis när man sätter sig upp

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Var det inte en bil som blev omkörd av en hoj?

Tvärtom :fakta
En tråd på mindre än en sida borde man väl orka läsa innan man svarar?

edit: och bara för jag skrev så blev den just 2 sidor, som nalle puh hade sagt.. typiskt

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tvärtom :fakta
En tråd på mindre än en sida borde man väl orka läsa innan man svarar?

edit: och bara för jag skrev så blev den just 2 sidor, som nalle puh hade sagt.. typiskt

Där har vi ett klassiskt påhopp på sporthoj efter ett litet ord som räckt för att jag skulle hamna rätt i diskussionen.

Men ska jag säga ursäkta och sen släppa det hela?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Sen skulle jag inte varit glad om någon tryckte in sig så nära min bil att han var tvungen att röra vid min spegel. Druttar nollan omkull, eller vinglar blir det repor och bucklor. Spelar ingen roll vems fel, men det blir anmälan, skadebsiktning, fylla i papper, tid på verkstad bla bla bla...

Tänk på att om man sitter i bilen så vet man inte om han som MÅSTE trängas in i ett tajt utrymme (så han inte missar sitt oerhört viktiga jävla styrelsemöte) kan köra eller bara är en idiot som överskattar sin förmåga.

Bara så man ser det från olika håll.

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Men att smeka en spegel på bil är ju inte lika allvarligt ur trafiksäkerhet. De sitter ju inte fast i ratten... Mentala smek kan vara ett undantag och bör räknas till att kela i trafiken vilket måste anses vara ok?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS