Jävla bensinpris!

Sköcka

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2005
Hoj
söker.....
Ja här i norrland kostar det bara 12.28 kr per liter :3freak :3freak
så en tia skulle vi va nöjd med här uppe :tummenupp

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Igår skickade jag ett surt mail till den drivmedelsansvarige på Statoil och gnällde över att Statoil alltid är först med att höja priset. HAr naturligtvis inte fått något svar. :mad:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Ankan skrev:
Igår skickade jag ett surt mail till den drivmedelsansvarige på Statoil och gnällde över att Statoil alltid är först med att höja priset. HAr naturligtvis inte fått något svar. :mad:

Norskt helstatligt företag som hämtar sin olja i nordsjön och väldigt beroende av vad som händer i USA eller ? Företagspolicy har jag hört. Bättre att synas genom att vara först än att inte synas alls. Tankar inte där längre annat än möjligen i Gottröra (priskrig i så fall).

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Messiah skrev:
Börjar bli så trött på att bensinpriset ligger så jävla högt.
idag står det 10.21kr/L på 95.

Sen alla dessa bortförklaringar gör inte saken bättre, "dollarkursen är för låg"
"dollarkursen är för hög" osv. :mad:

Hahaha, om vi bara hade vetat...

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Hej Håkan,

På statsminister Göran Persson vägnar vill jag tacka för ditt e-brev i vilket du ställer dig kritiskt till bensinskatten. Statsministern har bett mig att ge dig ett svar.

När det gäller det höga bensinpriset så har regeringen förståelse för att din ekonomi påverkas. Priserna på bensin beslutas av bensinbolagen och påverkas indirekt även av världsmarknad*spriser på olja och förändrade valutakurser. Som en följd av det höga oljepriset har därför också bensinpriset stigit till rekordnivåer.

Det är viktigt att i sammanhanget komma ihåg att oljan är en ändlig resurs. På lång sikt är det helt nödvändigt att det moderna samhället ställer om till förnybara energikällor. Genom att bland annat ta ut en högre skatt på drivmedel som släpper ut växthusgaser vilket bidrar till klimatförändringar och samtidigt sänka skatten på arbete, vill regeringen uppnå sitt mål om att omvandla Sverige till ett ekologiskt hållbart samhälle. Klimatförändringarna är antagligen det största globala miljöhotet i världen.

Den svenska bensinskatten är ungefär lika hög som i resten av Europa. Om bensinpriserna ligger kvar på en hög nivå kan det däremot komma att bli aktuellt med ökade avdrag för resor till och från jobbet.

Med vänlig hälsning

Max Ney

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Anders R skrev:
Norskt helstatligt företag som hämtar sin olja i nordsjön och väldigt beroende av vad som händer i USA eller ?

Ungefär vad jag skrev till den där norske göken också. Han påstod i nån skrift jag fick hem i brevlådan att Statoil, precis som andra bensinstationskedjor, köper in sin bensin till gällande världsmarknadspriser, vilket sätts i dollar etc etc.
Även om man kan förstå att Statoil inte bedriver välgörenhet så är det med hänsyn till att man själv dränerar Nordsjön på olja ett jäkligt dåligt argument för att hela tiden ta ut högsta möjliga pris och alltid vara först med höjningar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att ni orkar ondgöra er över bensinbolagens prissättning, vad tar de in netto per liter tror ni? 1,50? 2,00?

Skriv på en protestlista eller nått.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Markus skrev:
Att ni orkar ondgöra er över bensinbolagens prissättning, vad tar de in netto per liter tror ni? 1,50? 2,00?

Skriv på en protestlista eller nått.
Tror att mackägaren skulle bli överlycklig om han fick 1.50/liter som förtjänst...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kahobe skrev:
Tror att mackägaren skulle bli överlycklig om han fick 1.50/liter som förtjänst...

Ja, jag menade moderbolagen inte mackarna som drivs på franchise, näst intill ideellt skulle jag gissa.

EDIT:
Och jag menade ite vinst, utan omsättning.
Så ja, nu borde det vara tydligt vad jag menar. :brynad

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
Kahobe skrev:

Tror vi på själva "macken" drog in ca 21öre/såld liter förra budgetåret...
hur mycket som går till koncernen har jag faktiskt inte koll på.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Omsättning??

Markus skrev:
Ja, jag menade moderbolagen inte mackarna som drivs på franchise, näst intill ideellt skulle jag gissa.

EDIT:
Och jag menade ite vinst, utan omsättning.
Så ja, nu borde det vara tydligt vad jag menar. :brynad
Omsättning?? Nu fattar jag inget??
1 barrel =159lit a USD 80 =3.70/lit RÅOLJA...
sen ska det raffineras till "bensin" transporteras och inte minst skattebeläggas..(finns nog ngn sajt om hur mycket)
Räkna själv..

När jag tankade under min studietid (slutet 60.talet kostade soppan <1kr/l..

Gurra

Jag rullar ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW M3 -03
Köp aktier i ett oljebolag så skrattar du när soppan blir dyrare ...

doorman skrev:
:mad: :gnissla Nu får det faan vara NOG!!!!!!!!!!!!!!!! :fatta! :4skrika

Men vi svenskar är ju så in i helvete "snälla" av oss och gör inte ett piss för att stoppa prisuppgången heller så jag vet egentligen inte varför jag sitter här och är förbannad. För nåt år sen skrevs det i tidningen där man uppmanade trafikanter att stanna fordonet och slå av motorn vid ett visst klockslag. I ren protest. Hände något? I helvete att det gjorde... Och nu är priset uppe i 12,25/l... Men det är ju så vi vill ha det! Skit i att sänka spritskatten, sänk bensinskatten ist.

(Inget illa menat mot någon överhuvud taget men jag var tvungen att skriva av mig lite...)

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
SC50 SSMH
Messiah skrev:
Börjar bli så trött på att bensinpriset ligger så jävla högt.
idag står det 10.21kr/L på 95.

Sen alla dessa bortförklaringar gör inte saken bättre, "dollarkursen är för låg"
"dollarkursen är för hög" osv. :mad:

10.21?? fan va billigt, senast igår pynta jag 12:28 för 95. :3freak

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Ankan skrev:
Ungefär vad jag skrev till den där norske göken också. Han påstod i nån skrift jag fick hem i brevlådan att Statoil, precis som andra bensinstationskedjor, köper in sin bensin till gällande världsmarknadspriser, vilket sätts i dollar etc etc.
Även om man kan förstå att Statoil inte bedriver välgörenhet så är det med hänsyn till att man själv dränerar Nordsjön på olja ett jäkligt dåligt argument för att hela tiden ta ut högsta möjliga pris och alltid vara först med höjningar.

Att Statoil går ut först (ibland är det OKQ8) har göra med att de är marknadsledande på bensinmarknaden. (en överrenskommelse pga oligopolmarknad)

Priserna på bensin sätts på spotmarknaden i Rotterdam.

Sen är det en annan sak att de depålagren de har, är inköpta för en spotstyver..............

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Förklara detta för mig då, hur i hela friden kan en mack i Enköping sälja soppa för 8.05:-/l när macken här uppe där jag bor säljer för 11:80:-/l? :mad: Mackarna har ju inte direkt nån avans på soppan, det måste betyda att macken i Enköping går nästan 4:-/l med förlust på soppan? Pga priskriget, så mycket kan man väl för fan inte ta in på o sälja limpa o skit :va Eller har ni nån annan undermetod där nere?

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
virvel vind

och nu har en j...la virvelvid sänkt 2 plattformar i mexikanska golfen så nu höjs det ännumera

vi borde inta norge!!!!!! suga ut natur resurserna och lämna skiten åt sitt öde

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...