Jävla Eu, 25 kw

dumdum

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
sundbyberg
Hoj
Honda xr 650r
Jo men lite kan man ju börja fundera. Kom på förra våren att jag skulle åka xr 650 men hade inget körkort. Kollade lite och insåg att det inte GÅR att ta körkort på en sådan maskin. För lite kubik för att köra upp som tung och för mycket hk för att köra upp som medeltung. Ringde således vv och frågade hur detta fungerade. Enligt vv var det helt ok att övningsköra på en trimmad R1:a men inte på en xr som toppar 130. Min slutsats var att vv FÖRSÖKTE ta livet av mig. Så mycket för 0-visionen. :kocko
 

peligroso

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
.
Hoj
.
Känner att jag måste lufta mina tankar.

Jag har kört mc från det att jag var 16 år, jag körde en 125a, strypt till 11kW.
Efter ett tag tog jag bort strypningarna och fick en hoj på 140 kg med ca 34 hk. När jag fyllde 18 i vintras tog jag mellankort, köpte en R6a och ströp den till 25kW. Så nu har jag en hoj på 170 kg med 35 hk. Visst kan det kännas tråkigt att ha en R6a som "bara" toppar 190 km/h, men det tycker jag man kan leva med, de två åren du har den så ger dig ganska hyffsat med lärdom om riskerna av att köra hoj. (Du drar de flesta bilar från 0-100 iaf :yoparty )

Jag tycker att det är oehört bra att man har dessa åldersgränser, visst har jag en viss erfarenhet av att köra hoj, men det räcker absolut inte för att jag ska kunna sätta mig på en supersporthoj med 190 hk som väger 175 kg och köra säkert. Egentligen tycker jag man borde höja gränsen för att ta tung till 25-30 år om man ska ta det direkt (Man är förhoppningsvis lite mer medveten om risker osv vid denna åldern än vid 18-20), men behålla dagens gränser om du har kört både lätt och mellan innan du går på tung (Då du har en viss erfarenhet av att köra hoj, både hur det fungerar i trafiken och rent teknikmässigt)

Så, det va det hela :D
Tack för mig!
"Använd huvudet när du kör!"
 
Last edited:

Gabor

Guest
dumdum skrev:
Jo men lite kan man ju börja fundera. Kom på förra våren att jag skulle åka xr 650 men hade inget körkort. Kollade lite och insåg att det inte GÅR att ta körkort på en sådan maskin. För lite kubik för att köra upp som tung och för mycket hk för att köra upp som medeltung. Ringde således vv och frågade hur detta fungerade. Enligt vv var det helt ok att övningsköra på en trimmad R1:a men inte på en xr som toppar 130. Min slutsats var att vv FÖRSÖKTE ta livet av mig. Så mycket för 0-visionen. :kocko
Bra slutsats, fungerar perfekt. Om du inte begriper bättre när du läser reglerna, å då hela regelverket och efter det inte förstår vad det står, kanske du inte ska ta körkort..... :7peta



























Lite ironi, men eftertanke. Övningskörning en sak. uppkörning åch behörighet en annan, åsså det där med lämpligt fordon för en färsking...
Olycksstatistik är ingen kul läsning
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Bomanrd skrev:
Sedan, feelingen av att dra på bakan efter stopplikten i byn eller få på ett riktigt breställ framför ett gäng med brudar är väl inte bara 18 åringar som känner?
Som några har skrivit i tidigare inlägg, det handlar om mognad.
I regel ökar den personliga mognaden med ökad ålder, men det finns ju alltid undantag.

Sanolikheten för att en förare som försöker imponera på fjortisarna utanför korvmojjen är i 18-års åldern är dock övervägande.
 

dumdum

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
sundbyberg
Hoj
Honda xr 650r
tassen skrev:
Bra slutsats, fungerar perfekt. Om du inte begriper bättre när du läser reglerna, å då hela regelverket och efter det inte förstår vad det står, kanske du inte ska ta körkort..... :7peta

Ja uppriktigt sagt så trodde jag inte att jag förstod reglerna. Men antagningsvis begrep tjänstemännen på vv vad dom pratade om. Annars kanske du kan ringa och upplysa dem om deras regler.
Jag lyckades faktiskt få lite medhåll därifrån att reglerna slog konstigt eftersom jag tvingas övningsköra på motorcyklar som jag inte vil ha med att göra.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
NoPinky skrev:
Som några har skrivit i tidigare inlägg, det handlar om mognad.
I regel ökar den personliga mognaden med ökad ålder, men det finns ju alltid undantag.

Sanolikheten för att en förare som försöker imponera på fjortisarna utanför korvmojjen är i 18-års åldern är dock övervägande.

Det här är ganska intressant.. tycks mig ha läst att enligt statistiken så har de flesta singelolyckorna förare runt 30 års åldern. Flertalet med plastraketer.

Hmm, får kolla upp detta.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
TukTuk skrev:
Det här är ganska intressant.. tycks mig ha läst att enligt statistiken så har de flesta singelolyckorna förare runt 30 års åldern. Flertalet med plastraketer.

Hmm, får kolla upp detta.
Nu gällde förvisso frågan om vilka som försöker imponera på fjortisarna utanför korvmojjen.

Vad gäller statistiken så måste du även ta med i beräkningen hur många i 18 års åldern jämfört med hur många i 30 års åldern som kör plastraket.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Tycker med det är en bra regel.
Dock borde det vara mer än 25 kw.
Typ 40-50 iaf.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top