Jävla Tvåtakt

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Nja, jag körde bing 17x14 och sjuhalva, den gick fint utan luftfilter om man kranade om munstycket, men jag körde uteslutande med luftfilter då jag körde mycket grusväg.

Men när det hade nyregnat och man skulle in till stan så tjänade man minuter på att plocka luftfiltret, och framförallt kände man ju den enorma hastighetsökningen och styrkan i uppförsbackarna

Rövdynamon är känsliga saker serru...
va menar du med...kranade om munstycket.......
o va menar du med bing 17x14

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag hade i alla fall ett sånt här (eller väldigt likt) och om man skruvade in det så att moppen varvade ur så orkade den absolut ingenting. Man ställde det normalt lite lägre så att den "fyrtaktade" men man kunde när man åkte rakt fram skruva under färd och få den att varva mer. Antar att det är det som menas med "krana om munstycket".

1658221640276.png

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
jag vet vad en 17mm bing är, har kört mycket trimmat 50 kubik båda på gata o bana.
men en 17x14 bing har jag aldrig hört om
jag har aldrig set en 17 bing med ställbart munstycke
men det är det kanske på denna
det munstycket är ju från en org förgasare
detta är av ren nyfikenhet
så här så dom förgasarna ut jag hade
o på dom var det inte ställbart munstycke dom skulle bestyckas
med munstycke
ibland använde jag även delorto men dom var lite trixigare att bestycka

Bifogat

• 20117200-origpic-2e97c1.jpg
    20117200-origpic-2e97c1.jpg
    323.2 KB · Visningar: 9

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Så här såg det ut på en packmoppe som jag renoverade i våras.
Ingen aning vilken Bing det är, men ställbart munstycke, och lite bensin från....sisådär 1995.

Bing_1.JPEG

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
jag vet vad en 17mm bing är, har kört mycket trimmat 50 kubik båda på gata o bana.
men en 17x14 bing har jag aldrig hört om
jag har aldrig set en 17 bing med ställbart munstycke
men det är det kanske på denna
det munstycket är ju från en org förgasare
detta är av ren nyfikenhet
så här så dom förgasarna ut jag hade
o på dom var det inte ställbart munstycke dom skulle bestyckas
med munstycke
ibland använde jag även delorto men dom var lite trixigare att bestycka
Det är 17mm kyrkportarna till Sachs som justerbart munstycke kan användas på.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Förgasare på moppe från 2016? :3freak:jisses

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
se där då lärde jag något nytt idag. att det är ställbart på en sån 17 mm viste jag inte
Ska man vara riktigt krass så finns det även fasta munstycken att skruva i istället för det ställbara men jag ser inte ett enda vettigt skäl till varför man skulle vilja ha ett sådant.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
jo det fandes ju oxå till puck dakota org bing´n
men som du säger vem fan ville ha det ??

man blir lite sugen på att bygga en helvild moppe igen
bara synd dom är så dyra

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Är luftburken öppnad så motståndet förändras måste förgasaren bestyckas där efter. Hur enkelt som helst och har inget med tvåtakt att göra. Varenda kafferejsare får det problemet när dom tar bort burken på sina kantarellharvar.

Har du mer motstånd framför förgasaren får du en chokande effekt och den suger upp mer bensin och vise versa.
Men nog måste det vara skillnad på trottelfuggar och vacuumfuggar? De förra styrs ju helt av gashandtaget, oberoende av luftmotstånd i insuget?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men nog måste det vara skillnad på trottelfuggar och vacuumfuggar? De förra styrs ju helt av gashandtaget, oberoende av luftmotstånd i insuget?

Med luftfilter blir det ju mer undertryck i förgasaren så mer bränsle sugs upp samtidigt som filtret gör att motorn får mindre luft.
= fetare blandning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hade i alla fall ett sånt här (eller väldigt likt) och om man skruvade in det så att moppen varvade ur så orkade den absolut ingenting. Man ställde det normalt lite lägre så att den "fyrtaktade" men man kunde när man åkte rakt fram skruva under färd och få den att varva mer. Antar att det är det som menas med "krana om munstycket".

View attachment 474142

Det där är till en SACHS bingförgasare, Puch och Zyndap hade längre munstycken, jag har sålt hundratals av dom....

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag hade en Sachs, en flaka från 1959 har jag listat ut på senare tid. Den hade 23" bakhjul, nyare flakor hade 20".

Plus en tvåhjuling som jag inte har en aning om vad det var, den hade inbuktning i tanken för knäna, locket på tanken var fjädrande så det svängde upp. Och Husqvarna motor.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade en Sachs, en flaka från 1959 har jag listat ut på senare tid. Den hade 23" bakhjul, nyare flakor hade 20".

Plus en tvåhjuling som jag inte har en aning om vad det var, den hade inbuktning i tanken för knäna, locket på tanken var fjädrande så det svängde upp. Och Husqvarna motor.

En så har jag, tror den är från tidigt 60-tal om jag minns rätt.

Bifogat

• Packis (2).jpg
    Packis (2).jpg
    240.5 KB · Visningar: 15

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Inga trampor? Trumbromsarna fram manövrerades av dem. Min såg i princip ut så där (vad jag kommer ihåg, är ju 40 år sedan) men med kortat flak och 23" bakhjul.

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Kontrollera vakumkranen med slangar o hur my skit det är i tank filtret. Av egen erfarenhet vet jag att fattiga ungjävlar slangar allt från skitiga gräsklippare till snöslungor som stått i ett desenium på bränsle droppar. Även tinner fotogen aceton färgförtunning nagellacksbortagning o munnvatten ingår i test bränslen för en 15 åring.
Jag och granngrabben försökte med T-röd i våra moppar, efter att ha tömt våra föräldrars gräsklippare, motorsågar, och trimmers. Men i 12-13 årsåldern kunde vi inget om stökiometri eller bestyckning så vi fick de bara att gå på tomgång.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati