Jävla Tvåtakt

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Jag och granngrabben försökte med T-röd i våra moppar, efter att ha tömt våra föräldrars gräsklippare, motorsågar, och trimmers. Men i 12-13 årsåldern kunde vi inget om stökiometri eller bestyckning så vi fick de bara att gå på tomgång.
Jag är femtio och vet inte ens vad stökiometri betyder...

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Skönt att veta att andra också får slå upp såna här konstiga ord och inte bara jag som är vilse i lingvistikens vindlingar. Tur att jag är skrothandlare och inte lever på att skriva... Är förövrigt fortfarande bortkollrad av denna verbala ekvilibrism, ordet stökiometri finns inte med i min lila (inte lilla utan lila) grundskoleordbok.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Skönt att veta att andra också får slå upp såna här konstiga ord och inte bara jag som är vilse i lingvistikens vindlingar. Tur att jag är skrothandlare och inte lever på att skriva... Är förövrigt fortfarande bortkollrad av denna verbala ekvilibrism, ordet stökiometri finns inte med i min lila (inte lilla utan lila) grundskoleordbok.
Det är väl ett bekymmer för alla oss kring eller över 50, eller som jag en bit över 60.
Allt man lärde sig i skolan är nu ogiltigt och massor är upptäckt sedan dess.
T o m det man hjälpte ungarna med i skolan är förlegat.
Jag anstränger mig för att hålla mig uppdaterad på de områden jag har behov av och så en del bara för att det är kul men det är inte lätt.

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Jag hade en Sachs, en flaka från 1959 har jag listat ut på senare tid. Den hade 23" bakhjul, nyare flakor hade 20".

Plus en tvåhjuling som jag inte har en aning om vad det var, den hade inbuktning i tanken för knäna, locket på tanken var fjädrande så det svängde upp. Och Husqvarna motor.
Låter som du hade en Cresent Topper på beskrivningen.
Satt en husqvarna flinta motor på dom med ettan upp, och tvåan neråt.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Låter som du hade en Cresent Topper på beskrivningen.
Satt en husqvarna flinta motor på dom med ettan upp, och tvåan neråt.
Googlat lite på det namnet, och det verkar stämma. Fanns tydligen både som Monark och Crescent, men kanske olika årgångar/uppköp. Min var röd, hade vanligt avgasrör (inte upphöjt) och minnesbilden säger att den såg ut ung. som den här. Men det var som sagt ganska exakt 40 år sedan den blev stulen.

1659029434727.png

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ja, den är nog mer lik med baklyset, fast det var Husqvarnamotor på den, hade ingen aning om att den kallades för flinta. Såg kommentaren ovan samt en massa om det när jag googlade. Men som sagt, minnet är blekt efter 40 år.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati