L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Jag köpte en moppe av en kille vars föräldrar drev en färgaffär. Den behövde ny kolv...
Jag är femtio och vet inte ens vad stökiometri betyder...Jag och granngrabben försökte med T-röd i våra moppar, efter att ha tömt våra föräldrars gräsklippare, motorsågar, och trimmers. Men i 12-13 årsåldern kunde vi inget om stökiometri eller bestyckning så vi fick de bara att gå på tomgång.
Skönt att veta att andra också får slå upp såna här konstiga ord och inte bara jag som är vilse i lingvistikens vindlingar. Tur att jag är skrothandlare och inte lever på att skriva... Är förövrigt fortfarande bortkollrad av denna verbala ekvilibrism, ordet stökiometri finns inte med i min lila (inte lilla utan lila) grundskoleordbok.Stökiometri – Wikipedia
sv.wikipedia.org
Det är väl ett bekymmer för alla oss kring eller över 50, eller som jag en bit över 60.Skönt att veta att andra också får slå upp såna här konstiga ord och inte bara jag som är vilse i lingvistikens vindlingar. Tur att jag är skrothandlare och inte lever på att skriva... Är förövrigt fortfarande bortkollrad av denna verbala ekvilibrism, ordet stökiometri finns inte med i min lila (inte lilla utan lila) grundskoleordbok.
Låter som du hade en Cresent Topper på beskrivningen.Jag hade en Sachs, en flaka från 1959 har jag listat ut på senare tid. Den hade 23" bakhjul, nyare flakor hade 20".
Plus en tvåhjuling som jag inte har en aning om vad det var, den hade inbuktning i tanken för knäna, locket på tanken var fjädrande så det svängde upp. Och Husqvarna motor.
Googlat lite på det namnet, och det verkar stämma. Fanns tydligen både som Monark och Crescent, men kanske olika årgångar/uppköp. Min var röd, hade vanligt avgasrör (inte upphöjt) och minnesbilden säger att den såg ut ung. som den här. Men det var som sagt ganska exakt 40 år sedan den blev stulen.Låter som du hade en Cresent Topper på beskrivningen.
Satt en husqvarna flinta motor på dom med ettan upp, och tvåan neråt.
50ss då?Googlat lite på det namnet, och det verkar stämma. Fanns tydligen både som Monark och Crescent, men kanske olika årgångar/uppköp. Min var röd, hade vanligt avgasrör (inte upphöjt) och minnesbilden säger att den såg ut ung. som den här. Men det var som sagt ganska exakt 40 år sedan den blev stulen.
View attachment 474445
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |