Står ett på en bonnagård i Skåne. I närheten av Häckeberga slott, har jag för mig. Fett.Mycket imponerande, vore nåt att frakta hem till trädgården hemma och dricka öl på sommaren och stå och skryta över.
Står ett på en bonnagård i Skåne. I närheten av Häckeberga slott, har jag för mig. Fett.Mycket imponerande, vore nåt att frakta hem till trädgården hemma och dricka öl på sommaren och stå och skryta över.
Aeroseum i Säve (Gbg) har massor av svenska stridsflygplan som man får undersöka i detalj om man vill - besök rekommenderas!
Mest imponerande: Draken/Viggens och liknande plans vingar! De är väl byggda av relativt tunn plåt på balkar/spryglar (?) men man kan hoppa var som helst, t.o.m. längst ut på en vingspets utan tillstymmelse till flex eller ihåligt ljud. Knackar man känns det som att banka på granit.
Formen när man byggde JASLight (byggmodell i skala 1:1) finns ju kvar. Det är ju bara låna dem, fylla dem med ? (vet inte vad den är byggd av) och vips har man en fullskale-JAS i trädgården. Inte tråkigt det hellerMycket imponerande, vore nåt att frakta hem till trädgården hemma och dricka öl på sommaren och stå och skryta över.
Ja, bara soppaförbrukningen är ju absurd, det går ju nån kubik fotogen i minuten om man gasar lite
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3884147.ece
Nu är den ute igen, attans vad svårsålt det ska vara....
Formen när man byggde JASLight (byggmodell i skala 1:1) finns ju kvar. Det är ju bara låna dem, fylla dem med ? (vet inte vad den är byggd av) och vips har man en fullskale-JAS i trädgården. Inte tråkigt det heller
Jag förstår att det inte är den typen av modellflyg du menar.Intressant ! Jag är ingen modellbyggare men den enda modell jag har lyckats färdigställa med färg och tillhörande klistermärken var en JA 37 Viggen Den var ganska ny då på 80 - talet typ !
Säkert mycket trevligt!en Viggen pilot och han sa att de häftigaste men kunde göra med den var att åka in över Stockholm och peta nosen rakt upp och sen "dra fullt" på rullen ! Titta bakåt och se staden försvinna !
Säkert mycket trevligt!
Folk som flugit både Viggen och Gripen säger att det är ännu mer rock'n roll nu, 39:an är kraftigt instabil så alla manövrer sker mycket mer direkt. Bara för datorn att sluta hålla emot åt något håll så rasar det automatiskt iväg däråt.
Nja, det är ju by design, något man har eftersträvat, för att få den väldigt manövrerbar. Man har ju inte misslyckats med designen och sedan kastat in en serverpark för att få den flygbar.Jo , de har jag hört att 39 "dyrgripen" är så ostabil att den inte ens går att flyga manuellt så att säga !
Helt beroende av datorer !
Nja, det är ju by design, något man har eftersträvat, för att få den väldigt manövrerbar. Man har ju inte misslyckats med designen och sedan kastat in en serverpark för att få den flygbar.
Jämfört med en Koenigsegg så måste det ju vara ett klipp? Bättre prestanda och man får flera miljoner kr över till bränsle.
Precis, helt rätt. Flygplanet är instabilt med vilje. Är som att kasta en dartpil med fjädrarna framåt. Den vill ju vända sig om omedelbart, men datorer i flygplanet reglerar så den inte gör det. En fördel blir ju att det blir extremt bra svängprestanda. Finns andra fördelar med instabilt flygplan rent "byggnadsmässigt också. Sedan blir planet stabilt vid en viss hastighet. (Minns dock inte riktigt vilken, ca 1000 km/h?)
Har du koll på mer exakt vad i designen gör planet instabilt? Viggen och Gripen är, om man tittar på en väldigt grundläggande nivå utseendemässigt lika med deltavinge, nosvinge och sjärtfenan längst bak. Jag har aldrig riktigt klurat ut hur det fungerar. Gissar att svaret finns mer detaljnivå.
Viggen är för övrigt ett så jävla fläskigt plan. Lätt att bli lite fuktig i ögonen när man ser ett.
Säkert mycket trevligt!
Folk som flugit både Viggen och Gripen säger att det är ännu mer rock'n roll nu, 39:an är kraftigt instabil så alla manövrer sker mycket mer direkt. Bara för datorn att sluta hålla emot åt något håll så rasar det automatiskt iväg däråt.
Alltså... när du lägger fram det på det sättet så är det ju faktiskt ett klipp! Vem fan vill då sitta med en sunkig Koenigseggeggeggegg...
(Hur billig är en jet-utbildning i Ryssland? )
Har använt tvärnitstekniken på mc, polisbilen bromsade så den åkte på framhjulen när den flög förbi utan att kunna göra något.göra en "stoppsladd" eller kobra vilket fick till följd att farten minskade dramatiskt på oerhört kort tid varpå 37 flög förbi utan att kunna göra något.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari