Ja då var man här

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja då har man gjort risk ettan! nu väntar jag på våren så jag kan köra och sen göra risktvåan.. och uppkörning.

Någon mer som väntar på att snön ska smälta och att solen ska värma upp lite mer? :D antar att de är fler iaf

Va innebär domdär riskutbildingarna?
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Va innebär domdär riskutbildingarna?

Riskettan var bara genomgång om droger, alkohol och trötthet och vissa risker i trafiken

Riktigt meningslöst då man läser om detta i boken och jag tyckte absolut inte de är värt pengarna!

Risk2:an är mer om körteknik och kurvtagning så det kan ju vara en bra grej, men herregud prislappen hamnar på runt 2500 kr för detta! Sen blir det ju uppkörning efter man gjort risk tvåan och det kostar ju det med...
Är ju helt sjukt va man ska behöva punga ut med pengar för ett körkort...
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Är ju helt sjukt va man ska behöva punga ut med pengar för ett körkort...
Ja det verkar kosta betydligt mer idag än när jag tog kortet.
Drygt 1100:- kostade mitt mc-kort via körskolan inkl allt.
Totalt 10 körlektioner krävdes, 9 av dem var olika avsnitt som var tvunget att köras.
Motsvarade visst teoriavsnitten man gick igenom. Den sista 10:e var en B-uppkörning för en annan körskole lärare.
Tippar att de 1100:- motsvaras av cirka 7-8 tusen i dagens penningläge.
Vad kostar korten idag?
 

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Mitt kostade runt 9500:- när jag tog det i september -09.
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Ja det verkar kosta betydligt mer idag än när jag tog kortet.
Drygt 1100:- kostade mitt mc-kort via körskolan inkl allt.
Totalt 10 körlektioner krävdes, 9 av dem var olika avsnitt som var tvunget att köras.
Motsvarade visst teoriavsnitten man gick igenom. Den sista 10:e var en B-uppkörning för en annan körskole lärare.
Tippar att de 1100:- motsvaras av cirka 7-8 tusen i dagens penningläge.
Vad kostar korten idag?

Med så mycket som 10 lektioner blir det svårt att klara sig under 12-13 tusen idag. Bara de fast kostnaderna (Risk 1-2, uppkörning, teori, inskrivning...) hamnar på ca 7 papp (notera ca).

Ledsen för OT. Välkommen i efterhand och lycka till med kortet!!!
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Riskettan var bara genomgång om droger, alkohol och trötthet och vissa risker i trafiken

Riktigt meningslöst då man läser om detta i boken och jag tyckte absolut inte de är värt pengarna!

Risk2:an är mer om körteknik och kurvtagning så det kan ju vara en bra grej, men herregud prislappen hamnar på runt 2500 kr för detta! Sen blir det ju uppkörning efter man gjort risk tvåan och det kostar ju det med...
Är ju helt sjukt va man ska behöva punga ut med pengar för ett körkort...

Fy fan va värdelöst de lät då.
Bara dom två sakerna gör ju att körkortet blir nästan dyrare än va mitt blev totalt :D
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Ja det kostar ju hur mycket som helst nu...

Detta har jag lagt ut hittils:

Uppskrivning 220 kr
Riskettan 750 kr
Körlektion 1st 700kr
Handledare 140 kr x 3st = 420kr

Oj va billigt med 1100 kr! tänk om man hade kommit undan med det...


Ja det verkar kosta betydligt mer idag än när jag tog kortet.
Drygt 1100:- kostade mitt mc-kort via körskolan inkl allt.
Totalt 10 körlektioner krävdes, 9 av dem var olika avsnitt som var tvunget att köras.
Motsvarade visst teoriavsnitten man gick igenom. Den sista 10:e var en B-uppkörning för en annan körskole lärare.
Tippar att de 1100:- motsvaras av cirka 7-8 tusen i dagens penningläge.
Vad kostar korten idag?

Ja precis, fattar inte varför de måste kosta så in i H*''vetes mycket!
Jag hoppas bara man får uppkörning innan hösten för nu lär det ju vara sådana köer på uppkörning och sånt.
Tur man klarat uppskrivningen iaf.
Så nu väntar jag på att snön ska försvinna lite mer och solen värma upp backen så man kan ut och köra så mycket det bara går.

Fy fan va värdelöst de lät då.
Bara dom två sakerna gör ju att körkortet blir nästan dyrare än va mitt blev totalt :D
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
De lär ju bara bli fler som kör utan körkort tyvärr...
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
750 på Storaholm i göteborg ? om jag inte läst fel

Det är nog del 1 som kostar det, för det pungade jag ut i Halmstad.
Och alla säger runt 3000kr eller mer för risk 2:an...

Jag tror med det blir fler som kör utan kortet, för det är såå dyrt att ta ett jäkla körkort.
Varför det ska vara så dyrt förstår jag inte.

:mad:
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Varför det ska vara så dyrt förstår jag inte.

:mad:

Svaret på den frågan är nog (kanske?) bara för att det finns idioter som inte fattar att droger, alkohol i samband med bil eller mckörning inte hör ihop!
Och får man betala mkt stålar för något obligatoriskt, så kanske något fastnar...
 

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Det är nog del 1 som kostar det, för det pungade jag ut i Halmstad.
Och alla säger runt 3000kr eller mer för risk 2:an...

Jag tror med det blir fler som kör utan kortet, för det är såå dyrt att ta ett jäkla körkort.
Varför det ska vara så dyrt förstår jag inte.

:mad:

Hehe bli inte så arg du skall ju ha det resten av livet så räkna ut det på alla år du får köra hoj så är det inte så farligt :tummenupp Blir det någon hoj åkning i jönköping över påskhelgen/elmia tänkte köra hoj dit nämligen :va
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
:tummenuppHaha jo de är väl sant :D men bara sura pengar nu innan sommaren och allt :D

Jag vet faktiskt inte hur det är med hojåkningen då :D blir det varmare och backen tinar upp lite mer så kommer det nog ut en hel del hojar

Hehe bli inte så arg du skall ju ha det resten av livet så räkna ut det på alla år du får köra hoj så är det inte så farligt :tummenupp Blir det någon hoj åkning i jönköping över påskhelgen/elmia tänkte köra hoj dit nämligen :va
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Ja då har man kört första rundan för iår :D gick riktigt bra och tränat dragläge i vår branta backe här hemma ;) nu ska jag träna som tusan och köra så jag kan ta körkortet i år.

foto061_84286790.jpg


Någon mer som varit ute och kört i helgen??
 

Nubi

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2010
Ort
Hemma
Hoj
Letar
Om man nu har ett B-körkort, måste man gå riskettan??

Trist att det ska kosta så himla mkt för att ta ett mc-körkort. Borde vara tvärtom. Billigare att ta mc-körkort än bilkörkort. Ngn som sett Sveriges värsta bilförare, do I need to say more ;)
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Om man nu har ett B-körkort, måste man gå riskettan??

Trist att det ska kosta så himla mkt för att ta ett mc-körkort. Borde vara tvärtom. Billigare att ta mc-körkort än bilkörkort. Ngn som sett Sveriges värsta bilförare, do I need to say more ;)

Ja du måste gå Riskettan för MC med och risk 2:an sen... Håller med dig det är ju as dyrt att ta mc kort, men nu är ju EU-moppe kortet svin dyrt med att ta för ungdomarna i den åldern.
 

Nubi

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2010
Ort
Hemma
Hoj
Letar
Ja du måste gå Riskettan för MC med och risk 2:an sen... Håller med dig det är ju as dyrt att ta mc kort, men nu är ju EU-moppe kortet svin dyrt med att ta för ungdomarna i den åldern.

på min tid fanns det inte handläggar utbildning, risketta eller risktvåa, när jag tog körkort. *räknar*... 6 år sen
Kostade inte Multum att ta körkort heller. Mitt gick på 5K totalt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top