Ja då var man här

Mirran

Tjolahopp!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
I ett ännu gulare hus..
Hoj
Tröttnat..
Mitt tips till dig är att köpa dig en sv 650. Har själv haft en sådan och var kanonnöjd.. Köp du en större när du blivit lite mer varm i kläderna..:)
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Yes då var uppskrivningen avklarad! :D men nu väntas det en Riskutbildning för MC med innan man får köra upp i vår... och inte en jäkel har ju utbildning för att få hålla den där riskutbildningen.... :( så jäv*a dumt att det kommer regler innan trafikskolorna ens har utbildning för att hålla i kurserna...
Synd att du inte hann köra upp i höst!
Bra val av mc annars, de är rätt sköna att köra!
Gnosjö? Var där för ett par veckor sedan hos en kompis. Det är inte den mest livfulla staden/sammhället man varit i! :D
Men hyffsat schyssta vägar finns det runtomkring! Tex om man tar sig mot Värnamo!
Hade bra!
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Synd att du inte hann köra upp i höst!
Bra val av mc annars, de är rätt sköna att köra!
Gnosjö? Var där för ett par veckor sedan hos en kompis. Det är inte den mest livfulla staden/sammhället man varit i! :D
Men hyffsat schyssta vägar finns det runtomkring! Tex om man tar sig mot Värnamo!
Hade bra!

Ja de var surt! men men man får ta det till våren.
Ja de är goa hojar det får duga till att börja med så får man väl köpa en lite värre sen när man kan köra ordentligt och känner sig säker.
Det är ju lite mer hk att hantera då :)
Jaså vem var du och hälsade på då? Här känner ju typ alla alla :)
Ne de är inte livfullt i lilla Gnosjö men det är ett litet trevligt samhälle.
ja de finns en hel del roliga vägar här runt omkring.
Ha de gott
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Synd att du inte hann köra upp i höst!
Bra val av mc annars, de är rätt sköna att köra!
Gnosjö? Var där för ett par veckor sedan hos en kompis. Det är inte den mest livfulla staden/sammhället man varit i! :D
Men hyffsat schyssta vägar finns det runtomkring! Tex om man tar sig mot Värnamo!
Hade bra!

Det finns underbara vägar som svänger fint där uppe i trollskogen! Känner till trakterna där uppe!
Mellan Värnamo och Gislaved och mot Hestra! :tummenupp
Funderar på att dra upp dit nästa säsong o köra lite. :)
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jaså vem var du och hälsade på då? Här känner ju typ alla alla :)
Ne de är inte livfullt i lilla Gnosjö men det är ett litet trevligt samhälle.

Ha de gott
En infyttad polare som jobbar på idrottslärare på att par skolor, som inte bott där så länge än! Så han har inte spec stor koll på folket hehe!
 

Litestep

Litestep
Gick med
8 Oct 2009
Ort
Jönköping
Hoj
CBR 600 F3
Yes då var uppskrivningen avklarad! :D men nu väntas det en Riskutbildning för MC med innan man får köra upp i vår... och inte en jäkel har ju utbildning för att få hålla den där riskutbildningen.... :( så jäv*a dumt att det kommer regler innan trafikskolorna ens har utbildning för att hålla i kurserna...

Hejsan!

Läste att du hann skriva upp innan de NYA reglerna började gälla med Riskutbildningarna för MC.

Jag hann oxå skriva upp innan regeln träde in.
Pratade med mina skolor här i JKPG och de har som sagt inte många skolor som har utbildningen klara.
Enligt de uppgifter jagh fick så är det bara 3 st skolor som kommer ha hand om Riskutbildningarna i Jönköping.

Jag berättade att jag hade klarat upprkrivningen och nu har 1 år på mig att klara av uppkörningen annars måste jag ta om Kunskapsprovet igen.
Och han gav mig ett par datum och ställen för Riskutbildningarn, han kunde redan nu hjälpa mig att komma med på en kurs i Februari... Risk 1:an.

Som sagt det är bara ett visst antal skolor som har hand om Risk för MC och de lär väl bli en jäkla anstormning på tanke ifall de kommer ta in elever från andra ställen... Nässjö, Eksjö, Värnamo, Gnosjö.
Vet iof inte hur många skolor i dessa städer har egna utbildade Risk lärare.

Jag tänkter ialle fall säkra min plats på Risk utbildningen och be honom boka in mig för datumen i Februari.
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Har ring till Jkpg men det är ju ingen som har något klart innan mars-april...
Vad ska du göra riskettan då?
Vill verkligen göra den så snart det går!
Hejsan!

Läste att du hann skriva upp innan de NYA reglerna började gälla med Riskutbildningarna för MC.

Jag hann oxå skriva upp innan regeln träde in.
Pratade med mina skolor här i JKPG och de har som sagt inte många skolor som har utbildningen klara.
Enligt de uppgifter jagh fick så är det bara 3 st skolor som kommer ha hand om Riskutbildningarna i Jönköping.

Jag berättade att jag hade klarat upprkrivningen och nu har 1 år på mig att klara av uppkörningen annars måste jag ta om Kunskapsprovet igen.
Och han gav mig ett par datum och ställen för Riskutbildningarn, han kunde redan nu hjälpa mig att komma med på en kurs i Februari... Risk 1:an.

Som sagt det är bara ett visst antal skolor som har hand om Risk för MC och de lär väl bli en jäkla anstormning på tanke ifall de kommer ta in elever från andra ställen... Nässjö, Eksjö, Värnamo, Gnosjö.
Vet iof inte hur många skolor i dessa städer har egna utbildade Risk lärare.

Jag tänkter ialle fall säkra min plats på Risk utbildningen och be honom boka in mig för datumen i Februari.
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Vilken

Honda Monkeybike är en bra hoj.Nej,skämt åsido välkommen till Sporthoj.
Men Frida,varför titta på en supersporthoj som första hoj,risken är att din hojkarriär blir väldigt kort,och,dyrt ägande.
Satsa istället på en Kawa ER6 eller liknande och lär dig behärska hojen först
gärna genom bandagar och liknande.

Att köpa en supersporthoj som förstahoj är som att köpa en Ferrari som nybörjarbil(det är faktiskt värre med hojen).

OBS.Detta är inte för att du är tjej utan det rådet gäller alla nybörjare.:)
 

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
Ort
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Honda Monkeybike är en bra hoj.Nej,skämt åsido välkommen till Sporthoj.
Men Frida,varför titta på en supersporthoj som första hoj,risken är att din hojkarriär blir väldigt kort,och,dyrt ägande.
Satsa istället på en Kawa ER6 eller liknande och lär dig behärska hojen först
gärna genom bandagar och liknande.

Att köpa en supersporthoj som förstahoj är som att köpa en Ferrari som nybörjarbil(det är faktiskt värre med hojen).

OBS.Detta är inte för att du är tjej utan det rådet gäller alla nybörjare.:)



Skitsnack , det handlar bara om att vara lugn med rullen , sen spelar det
ingen roll vad det är för hojj , det går att köra ihjäl sig på en ER6á också .
Dock så blir ju försäkringen högre ....... Man ska köpa det man vill ha ,
är det för mycket effekt bara att byta ner sig , är det för lite , Bara att byta upp sig . :banana
 

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Furulund
Hoj
Monster S4R
Tänkte kolla om vad ni säger om en Triumph TT 600 -00 ??

tror nog det kan vara en fin hoj, aldrig provat en själv men när man provsitter den känns den smidig.
Själv blir det en trajja street triple :tummenupp det är som en 107hks BMX :D

Gixxer 600 av äldre modeller skulle jag inte rekomendera, väldigt klumpiga om man inte är van att köra, och en körställning som knäcker en om man e för kort, är själv bara 174 och efter en halvtimme var jag helt slut i kroppen :näsblod (tur det blev skrot av den hojen):gnissla

Men fundera på hur du vill använda hojen, för köra fort raktfram kan alla, men en hoj som e smidig och pålitlig i svängarna är det roligaste som finns!

Välkommen hit och lycka till med kort o hoj
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Honda Monkeybike är en bra hoj.Nej,skämt åsido välkommen till Sporthoj.
Men Frida,varför titta på en supersporthoj som första hoj,risken är att din hojkarriär blir väldigt kort,och,dyrt ägande.
Satsa istället på en Kawa ER6 eller liknande och lär dig behärska hojen först
gärna genom bandagar och liknande.

Att köpa en supersporthoj som förstahoj är som att köpa en Ferrari som nybörjarbil(det är faktiskt värre med hojen).

OBS.Detta är inte för att du är tjej utan det rådet gäller alla nybörjare.:)

Hej!

Det var faktiskt inte så dyrt med en sporthoj nu ändå.
6000 i helförsäkring / år på mig.
22 år gammal det är inte så dyrt för hoj enligt mig när jag fick offert först på 64000 kr :) hehe

Var inte mycket billigare med en er-6 i försäkring och jag anser att kan man tar ju det lugnt ändå i början så då kvittar det egentligen va de är för hoj. Man ska ju vara nöjd själv med den.
 

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Hej!

Det var faktiskt inte så dyrt med en sporthoj nu ändå.
6000 i helförsäkring / år på mig.
22 år gammal det är inte så dyrt för hoj enligt mig när jag fick offert först på 64000 kr :) hehe

Var inte mycket billigare med en er-6 i försäkring och jag anser att kan man tar ju det lugnt ändå i början så då kvittar det egentligen va de är för hoj. Man ska ju vara nöjd själv med den.


6000? ojojoj det är billigt:tummenupp
124 loppor skulle jag få betalt med helförsäkring på folksam :D
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
6000? ojojoj det är billigt:tummenupp
124 loppor skulle jag få betalt med helförsäkring på folksam :D

Ja jag fick faktiskt en chock! :) men det är tjejförsäkring så då fick jag det billigt via Länet :) men det är ju bara jag ändå som ska köra så då var det ju inget att tveka på :) att ha den på pappa var lika billigt/dyrt jag tror jag fick ge 400 kr mer på mig. Men det är det värt.
För skulle det hända något om den stod på pappa så var självrisken 10000 kr om föraren var under 25... såna konstiga regler de har..
 

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Ja jag fick faktiskt en chock! :) men det är tjejförsäkring så då fick jag det billigt via Länet :) men det är ju bara jag ändå som ska köra så då var det ju inget att tveka på :) att ha den på pappa var lika billigt/dyrt jag tror jag fick ge 400 kr mer på mig. Men det är det värt.
För skulle det hända något om den stod på pappa så var självrisken 10000 kr om föraren var under 25... såna konstiga regler de har..

Japp men jag kunde itne ställa den på mig själv lite väl dyrt!
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Ja jag fick faktiskt en chock! :) men det är tjejförsäkring så då fick jag det billigt via Länet :) men det är ju bara jag ändå som ska köra så då var det ju inget att tveka på :) att ha den på pappa var lika billigt/dyrt jag tror jag fick ge 400 kr mer på mig. Men det är det värt.
För skulle det hända något om den stod på pappa så var självrisken 10000 kr om föraren var under 25... såna konstiga regler de har..

Hej Frida.Lycka till med din första hoj,hoppas du blir nöjd.
En kommentar dock:körglädje och effekt går inte alltid hand i hand,
av mina totalt ca.50 hojar som jag ägt så är mina roligaste minne från lite slöare hojar.Det är ju som så att en Moto Guzzi California t.ex.inte är perfekt på bana men kanske perfekt på en tripp till Pyreneerna.
Dock kan jag nämna att din nya hoj är perfekt på lite längre turer
pga.att körställningen inte är alltför extrem.
Så småningom så kanske du kan skaffa flera hojar samtidigt till olika ändamål precis som många andra har här på sporthoj.(vi är nämligen en hög galningar) :banana
än engång lycka till.
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Hej Frida.Lycka till med din första hoj,hoppas du blir nöjd.
En kommentar dock:körglädje och effekt går inte alltid hand i hand,
av mina totalt ca.50 hojar som jag ägt så är mina roligaste minne från lite slöare hojar.Det är ju som så att en Moto Guzzi California t.ex.inte är perfekt på bana men kanske perfekt på en tripp till Pyreneerna.
Dock kan jag nämna att din nya hoj är perfekt på lite längre turer
pga.att körställningen inte är alltför extrem.
Så småningom så kanske du kan skaffa flera hojar samtidigt till olika ändamål precis som många andra har här på sporthoj.(vi är nämligen en hög galningar) :banana
än engång lycka till.

Förstår hur du menar, den är ju inte lämplig kanske för längre turer men det får väl bli en glidar hoj sen när man växt till sig lite :D
Vill gärna ha någon mer hoj men det får bli när man har lite mer pengar :) kostar ju att ligga på topp haha
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Riskettan klar!

Ja då har man gjort risk ettan! nu väntar jag på våren så jag kan köra och sen göra risktvåan.. och uppkörning.

Någon mer som väntar på att snön ska smälta och att solen ska värma upp lite mer? :D antar att de är fler iaf
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top