JAAAAA!!! En körkortshistoria

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
CBR 600f -89
Ja vart skall man börja?? :rolleyes:

Med en kebabtallrik i magen och en Gin och Tonic bredvid mig och Laphroaigen i hyllan väntandes på sin tur tänkte jag berätta lite om min dag (och det senaste året)

Det började den 29:e april förra året.
Var i Uddevalla och köpte min fina fina hoj. Hade aldrig kört en mc och jag hade inget lemp så jag kunde inte köra den. Min kära pojkvän och min far var med så jag fick åtminstonde åka med bakpå hem efter att köpet var klart. Det var SVIN-kallt men den var min och det värmde bra på insidan.

Jag kände mig oövervinnlig :Bugar Lilla Marie hade köpt hoj, vilken känsla.

Jag skaffade lempet och började övn.köra privat vilket gick väldigt bra redan från början om jag själv får säga det.

Skrev in mig på Kramérs bilskola och trodde att jag skulle hinna ta kortet innan 2005:s sommar och säsong var över. Men ack vad jag bedrog mig.

Det första bemötande jag fick från körskolan var att jag inte skulle klara av att ta kort för obergränsat, tack för den. Jag var för liten (160cm). Men jag sa att jag var där av anledningen att jag ville ta obergr. så jag kunde få köra min underbara hoj annars kunde jag lika väl cykla fram. Så jag gav mig f-n på att klara det. Skam den som ger sig (viket jag har varit på väg att göra flera gånger).
Tog sammanlagt 8 dubbellektioner och på dom lektioner (som var dubbelt så långa som man betalade för eftersom man var två elever samtidigt på en lärare) så fick jag köra trafik sammanlagt i 10 minuter. Resten av tiden fick jag köra krypkörningen. Och det gick bara inte, jag kämpade och kämpade och kom ingen vart. Fick tillsägelsen av läraren "-Upp med blicken" Vadå!! skall jag stirra i himlen eller , kan inte ta upp blicken mera. Fick ännu några gånger höra att jag nog inte skulle klara av tung hoj.
Tillslut började jag tro på vad dom sa, jag klarar bara inte av det :confused: så förmodligen var jag lite dummare än andra eftersom jag vet att det finns andra som är kortare än mig som klarat det.
Kontentan blev att jag bytte trafikskola efter ca 10.000:-

Provkörde med "Kul på hjul" en gång innan säsongen var över. På 20 minuter lyckades jag att krypköra :rofl Vilken känsla! JAG KAN! underbart.
Så jag har varit inriktad på detta året som mitt första hojår.
Som ni kanske kommer ihåg ville inte vintern ge sig, frustrerande ville ju komma igång.

Bokade upp mig på många lektioner inom bara två veckor och började köra köra köra. Hade min första uppkörningstid den 18:e maj. Någon dag innan sa min lärare, Stefan, att jag hade 50% chans att klara det. Hmm, mycket pengar att chansa på, nä jag bokar om. Sagt och gjort, bara att ladda upp för nästa uppkörningstid , notera-tid 2. Sagt och gjort.
Fick en tid den 30:e maj. Två dagar innan fick jag öva på kryp och styr, högfarts och inbromsning tills jag inte orkade mera. Jag var klar för uppkörning.
Kommer ut till Säve kl 630 redo och nervös. Skall göra en säkerhetskontroll innan, får drivpaketet. Visst inga problem,om det inte hade varit för att gasvajjern gick av :huvet Det var bara att åka tillbaka igen. Snacka om att jag var besviken och arg.

Fick bokat om mig till en ny tid. Det blev den 20:e juni. Fick ännu en gång möjligeten att övn.köra två dagar innan för att inte "rosta".
Denna gången kom jag in på uppkörn.banan som nr 3. Supernervös!
Klarade krypkörningen, klarade högfarten WOW jag hade klarat det jag var mest orolig för. Å så var det dags för inbromsning i 70 och 90, och där kuggade jag :4skrika F-n Hade värmt upp på blöt assfalt och körde upp på torr så jag var inte tillräckligt effektiv i min inbromsning. Besviken, det skulle ju vara tredje gången gillt....

Dagen efter jagade jag VV för att få dom att registrera mitt resultat så jag kunde boka ny tid. Fick tid nr 4, idag i Kinna.
Hmm, hur skulle jag lösa detta?
Kollade med skolan om jag kunde hyra hojen, det gick bra men dom hade lektion på den fram till 1130 och uppkörn.tiden var 1315 inte så tajt så det gick ju. 5,5 mil att köra.
Pojkvänen tog ledigt dom timmarna som behövdes och skjutsade mig till Kinna.
Kommer fram till en minimal bana som sluttar ganska bra neråt , eller uppåt från andra hållet :D
Hann värma upp lite men jag var nervig som bara den.
Jag fick köra sist, dvs nr3 ,hopp utdraget lidande. Kände mig ganska uppgiven inför att klara kortet, har gått lite för lång tid för att det skulle kännas som om jag någonsin skulle klara det.

Bara att bita ihop. Säkerhetskollen gick bra. Krypen gick sååå himla kasst.Satte ner foten säkert 5 gånger, helt värdelöst,trots att det var den lättare där man får stanna mellan koner. -Jaha där sket det sig.

Vidare till högfarten där jag missade konen jag skulle vända runt helt för det stod koner längre bort, märkte mitt fel och tvärnitade, oups låste bakhjulet rejält. Förklarade vad som hänt, fick göra en gång till och det gick bra.

Inbromsningen 70 & 90 klarade jag första gångerna.
Närmade mig uppkörn.ledaren nervöst, trodde inte att jag klarat mig. Det han sa var
"- Jag har inga avgörande synpunkter"
Det betydde, nu tar vi trafiken. Jag trodde nästan han skämtade med mig.
Eftersom jag var sist fick jag vänta ca 1h, det var jobbigt. Köra trafik i en stad jag aldrig varit i. Jaja, både för och nackdelar.

Var ute i ca 30 min och när vi kom tillbaka fick jag beskedet att jag klarat det :rofl
Jag blev så glad så jag frågade om jag fick ge honom en kram. Han såg ganska paff ut och sen tittade han mot min sambo som stod en bit bort. Jag sa att jag redan frågat honom om det var ok och att det var det. Så jag gav honom en bamsekram. Hehe.

Så nu är jag stolt ägare av ett hojkort som jag verkligen kämpat och gråtit för.Äntligen kan jag säga till alla miljoner människor på jobbet som frågar och har gjort det konstant i ett år att JAG HAR KLARAT DET!!!

Så nu skall jag åtnjuta resten av kvällen med GT och Whisky och vänta på morgondagen när jag skall ut med min egen hoj ensam för första gången :hihi

Så gott folk, hoppas ni inte somnade. Kände bara för att sprudla med mig lite. Det kryper i hela kroppen. Just nu känns det, Fan vad jag är bra :yoparty

Där fick du Mathias på Kramérs :7peta

Och sist men inte minst.Tack så himla mycket till "Kul på Hjul" Stefan-two-times och till Elin. Och TACK Lars N i Kinna som "gav" mig kortet. Och min sambo som orkat med både irritation, pladder och tårar. Å sist men inte minst till min pappa som övn.kört med mig massor.

*over and out*

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Goiting skrev:
2271496 Så nu skall jag åtnjuta resten av kvällen med GT och Whisky och vänta på morgondagen när jag skall ut med min egen hoj ensam för första gången :hihi

Grattis, men... Varför vänta? Det är fortfarande ljust ute.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Stort STORT grattis!. Du är grym som orkat! :Bugar Det är nog 1 tjej på miljonen som skulle uthärda hela vägen med de problemen som uppstått för dig. Beröm ska du ha och ruskigt vad kul!. Ut och kör med dig nu mycket i sommar. Härligt härligt!. Grattis ännu en gång.

rogga R6

www.vsbracing.se
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
minimoto/snart barnvagn
grattis bara ut och gasa :tummenupp

lät som första skolan va helt kass vara 3 på en lektion mm :confused:
lät ju skumt :fyllisar

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Hoj
Suzza
stort grattis!

jag har kuggat 2ggr på teorin nu och det känns.. har varit closecalls båda gångerna och det är nästan så man blir mer förbannad för det..men jag har bara mig själv att skylla......

men men, har ny tid i augusti och då ska det fanimej sitta. Ska läsa som en galning på körskolan och då ska det verkligen sitta..

någon gång ska det väl gå min väg............. :va

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Grattis!! Vilken belöning efter så mycket slit!! :tummenupp

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
läste hela historien .
va glad man blir .
men en grej jag inte fattar e va gör du inne .
ut å kör med dig .
Å TA DET LUNGT !!

grattis :hördu

Goiting

Gick med
18 Mar 2005
Hoj
CBR 600f -89
Tack alla ,kul att ni tog del av mitt år :tungan
Första tanken var att ut och köra idag. Men för det första så var kl 1730 innan vi var tillbaka med hojen, körskolans hoj. Jag var hungrig och trött efter alla nervositet. Med erfarenheten jag fick när jag fick bilkortet så lät jag bli idag. Då körde jag hela den dagen jag klarat det.Fast min kropp tyckte tydligen inte om så mycket spänning så jag fick feber och blev sjuk istället.
Så jag bidar min tid tills imorgon då det lagt sig lite och sjunkit in.

Nu skall jag bara fira mig själv. :fyllisar Fast lagom så jag kan köra imorn.

Goiting

Gick med
18 Mar 2005
Hoj
CBR 600f -89
Headbanger skrev:
2271567 hehe, trevlig historia :) Känner igen känslan från när man själv lyckades ta kortet! Grattis!

Tack tack!
Känns inte riktigt som om det är sant ännu. Det kommer väl först när jag sätter mig på min hoj utan övn.körn.skylt och ingen som följer efter mig. :banana

kenniestarfight

Lite bättre
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
r6
Körde oxå på "kul på hjul", väldigt nöjd med Stefan. Bra cyklar att köra med oxå. För er som inte vet så har han Buell som elevhoj. Kort hjulbas så de lättare att krypköra med den.

Grattis till kortet!!

Mycke nöje

Goiting

Gick med
18 Mar 2005
Hoj
CBR 600f -89
>Hanning< skrev:
2271605 grattis till kortet :) själv ska man skriva upp på måndag jag är skit nervös redan nu :banana :yoparty

Jag önskar dig all lycka till. Gott råd VÄGSKYLTAR i mängder, det var vad jag fick. Och dom flesta av dom var om järnvägsöverfarter.
:)

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Grattis!
Själv ska jag köra upp Torsdag nästa vecka för obegränsat. Är nervös som fasen pga att jag har jäkligt svårt för krypkörningen (är för övrigt ca 163cm) :D
Jag sätter också ner fötterna hela tiden när jag ska vända runt sista konan på krypkörningen. men men får se hur det går. skön att läsa att någon annan som hadde problem med krypkörningen klarade kortet, det finns hopp! :D

Goiting

Gick med
18 Mar 2005
Hoj
CBR 600f -89
Nalken skrev:
2271589 Yeah!

Där fick Kramérs trafikskola!

Grattis!

Känner verkligen för att åka dit och "ge" dom för gammal ost. :gnissla

kenniestarfight skrev:
2271592 Körde oxå på "kul på hjul", väldigt nöjd med Stefan. Bra cyklar att köra med oxå. För er som inte vet så har han Buell som elevhoj. Kort hjulbas så de lättare att krypköra med den.

Grattis till kortet!!

Mycke nöje

Tack tack. Jag körde med Kawan för jag når inte ner på bullarna. Hehe, fast nu skall dom tydligen göra sig av med den så jag kom dit i rätt tid.

Palma skrev:
2271626 Grattis!
Själv ska jag köra upp Torsdag nästa vecka för obegränsat. Är nervös som fasen pga att jag har jäkligt svårt för krypkörningen (är för övrigt ca 163cm) :D
Jag sätter också ner fötterna hela tiden när jag ska vända runt sista konan på krypkörningen. men men får se hur det går. skön att läsa att någon annan som hadde problem med krypkörningen klarade kortet, det finns hopp! :D

Det kommer nog att gå bra, jag håller tummarna!
Jobbigast att nerverna förstör för en. Annars hade det ju varit enkel :näsblod

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...