Goiting
Det är mycket man vill som man inte får.
Ja vart skall man börja??
Med en kebabtallrik i magen och en Gin och Tonic bredvid mig och Laphroaigen i hyllan väntandes på sin tur tänkte jag berätta lite om min dag (och det senaste året)
Det började den 29:e april förra året.
Var i Uddevalla och köpte min fina fina hoj. Hade aldrig kört en mc och jag hade inget lemp så jag kunde inte köra den. Min kära pojkvän och min far var med så jag fick åtminstonde åka med bakpå hem efter att köpet var klart. Det var SVIN-kallt men den var min och det värmde bra på insidan.
Jag kände mig oövervinnlig Lilla Marie hade köpt hoj, vilken känsla.
Jag skaffade lempet och började övn.köra privat vilket gick väldigt bra redan från början om jag själv får säga det.
Skrev in mig på Kramérs bilskola och trodde att jag skulle hinna ta kortet innan 2005:s sommar och säsong var över. Men ack vad jag bedrog mig.
Det första bemötande jag fick från körskolan var att jag inte skulle klara av att ta kort för obergränsat, tack för den. Jag var för liten (160cm). Men jag sa att jag var där av anledningen att jag ville ta obergr. så jag kunde få köra min underbara hoj annars kunde jag lika väl cykla fram. Så jag gav mig f-n på att klara det. Skam den som ger sig (viket jag har varit på väg att göra flera gånger).
Tog sammanlagt 8 dubbellektioner och på dom lektioner (som var dubbelt så långa som man betalade för eftersom man var två elever samtidigt på en lärare) så fick jag köra trafik sammanlagt i 10 minuter. Resten av tiden fick jag köra krypkörningen. Och det gick bara inte, jag kämpade och kämpade och kom ingen vart. Fick tillsägelsen av läraren "-Upp med blicken" Vadå!! skall jag stirra i himlen eller , kan inte ta upp blicken mera. Fick ännu några gånger höra att jag nog inte skulle klara av tung hoj.
Tillslut började jag tro på vad dom sa, jag klarar bara inte av det så förmodligen var jag lite dummare än andra eftersom jag vet att det finns andra som är kortare än mig som klarat det.
Kontentan blev att jag bytte trafikskola efter ca 10.000:-
Provkörde med "Kul på hjul" en gång innan säsongen var över. På 20 minuter lyckades jag att krypköra Vilken känsla! JAG KAN! underbart.
Så jag har varit inriktad på detta året som mitt första hojår.
Som ni kanske kommer ihåg ville inte vintern ge sig, frustrerande ville ju komma igång.
Bokade upp mig på många lektioner inom bara två veckor och började köra köra köra. Hade min första uppkörningstid den 18:e maj. Någon dag innan sa min lärare, Stefan, att jag hade 50% chans att klara det. Hmm, mycket pengar att chansa på, nä jag bokar om. Sagt och gjort, bara att ladda upp för nästa uppkörningstid , notera-tid 2. Sagt och gjort.
Fick en tid den 30:e maj. Två dagar innan fick jag öva på kryp och styr, högfarts och inbromsning tills jag inte orkade mera. Jag var klar för uppkörning.
Kommer ut till Säve kl 630 redo och nervös. Skall göra en säkerhetskontroll innan, får drivpaketet. Visst inga problem,om det inte hade varit för att gasvajjern gick av Det var bara att åka tillbaka igen. Snacka om att jag var besviken och arg.
Fick bokat om mig till en ny tid. Det blev den 20:e juni. Fick ännu en gång möjligeten att övn.köra två dagar innan för att inte "rosta".
Denna gången kom jag in på uppkörn.banan som nr 3. Supernervös!
Klarade krypkörningen, klarade högfarten WOW jag hade klarat det jag var mest orolig för. Å så var det dags för inbromsning i 70 och 90, och där kuggade jag F-n Hade värmt upp på blöt assfalt och körde upp på torr så jag var inte tillräckligt effektiv i min inbromsning. Besviken, det skulle ju vara tredje gången gillt....
Dagen efter jagade jag VV för att få dom att registrera mitt resultat så jag kunde boka ny tid. Fick tid nr 4, idag i Kinna.
Hmm, hur skulle jag lösa detta?
Kollade med skolan om jag kunde hyra hojen, det gick bra men dom hade lektion på den fram till 1130 och uppkörn.tiden var 1315 inte så tajt så det gick ju. 5,5 mil att köra.
Pojkvänen tog ledigt dom timmarna som behövdes och skjutsade mig till Kinna.
Kommer fram till en minimal bana som sluttar ganska bra neråt , eller uppåt från andra hållet
Hann värma upp lite men jag var nervig som bara den.
Jag fick köra sist, dvs nr3 ,hopp utdraget lidande. Kände mig ganska uppgiven inför att klara kortet, har gått lite för lång tid för att det skulle kännas som om jag någonsin skulle klara det.
Bara att bita ihop. Säkerhetskollen gick bra. Krypen gick sååå himla kasst.Satte ner foten säkert 5 gånger, helt värdelöst,trots att det var den lättare där man får stanna mellan koner. -Jaha där sket det sig.
Vidare till högfarten där jag missade konen jag skulle vända runt helt för det stod koner längre bort, märkte mitt fel och tvärnitade, oups låste bakhjulet rejält. Förklarade vad som hänt, fick göra en gång till och det gick bra.
Inbromsningen 70 & 90 klarade jag första gångerna.
Närmade mig uppkörn.ledaren nervöst, trodde inte att jag klarat mig. Det han sa var
"- Jag har inga avgörande synpunkter"
Det betydde, nu tar vi trafiken. Jag trodde nästan han skämtade med mig.
Eftersom jag var sist fick jag vänta ca 1h, det var jobbigt. Köra trafik i en stad jag aldrig varit i. Jaja, både för och nackdelar.
Var ute i ca 30 min och när vi kom tillbaka fick jag beskedet att jag klarat det
Jag blev så glad så jag frågade om jag fick ge honom en kram. Han såg ganska paff ut och sen tittade han mot min sambo som stod en bit bort. Jag sa att jag redan frågat honom om det var ok och att det var det. Så jag gav honom en bamsekram. Hehe.
Så nu är jag stolt ägare av ett hojkort som jag verkligen kämpat och gråtit för.Äntligen kan jag säga till alla miljoner människor på jobbet som frågar och har gjort det konstant i ett år att JAG HAR KLARAT DET!!!
Så nu skall jag åtnjuta resten av kvällen med GT och Whisky och vänta på morgondagen när jag skall ut med min egen hoj ensam för första gången
Så gott folk, hoppas ni inte somnade. Kände bara för att sprudla med mig lite. Det kryper i hela kroppen. Just nu känns det, Fan vad jag är bra
Där fick du Mathias på Kramérs
Och sist men inte minst.Tack så himla mycket till "Kul på Hjul" Stefan-two-times och till Elin. Och TACK Lars N i Kinna som "gav" mig kortet. Och min sambo som orkat med både irritation, pladder och tårar. Å sist men inte minst till min pappa som övn.kört med mig massor.
*over and out*
Med en kebabtallrik i magen och en Gin och Tonic bredvid mig och Laphroaigen i hyllan väntandes på sin tur tänkte jag berätta lite om min dag (och det senaste året)
Det började den 29:e april förra året.
Var i Uddevalla och köpte min fina fina hoj. Hade aldrig kört en mc och jag hade inget lemp så jag kunde inte köra den. Min kära pojkvän och min far var med så jag fick åtminstonde åka med bakpå hem efter att köpet var klart. Det var SVIN-kallt men den var min och det värmde bra på insidan.
Jag kände mig oövervinnlig Lilla Marie hade köpt hoj, vilken känsla.
Jag skaffade lempet och började övn.köra privat vilket gick väldigt bra redan från början om jag själv får säga det.
Skrev in mig på Kramérs bilskola och trodde att jag skulle hinna ta kortet innan 2005:s sommar och säsong var över. Men ack vad jag bedrog mig.
Det första bemötande jag fick från körskolan var att jag inte skulle klara av att ta kort för obergränsat, tack för den. Jag var för liten (160cm). Men jag sa att jag var där av anledningen att jag ville ta obergr. så jag kunde få köra min underbara hoj annars kunde jag lika väl cykla fram. Så jag gav mig f-n på att klara det. Skam den som ger sig (viket jag har varit på väg att göra flera gånger).
Tog sammanlagt 8 dubbellektioner och på dom lektioner (som var dubbelt så långa som man betalade för eftersom man var två elever samtidigt på en lärare) så fick jag köra trafik sammanlagt i 10 minuter. Resten av tiden fick jag köra krypkörningen. Och det gick bara inte, jag kämpade och kämpade och kom ingen vart. Fick tillsägelsen av läraren "-Upp med blicken" Vadå!! skall jag stirra i himlen eller , kan inte ta upp blicken mera. Fick ännu några gånger höra att jag nog inte skulle klara av tung hoj.
Tillslut började jag tro på vad dom sa, jag klarar bara inte av det så förmodligen var jag lite dummare än andra eftersom jag vet att det finns andra som är kortare än mig som klarat det.
Kontentan blev att jag bytte trafikskola efter ca 10.000:-
Provkörde med "Kul på hjul" en gång innan säsongen var över. På 20 minuter lyckades jag att krypköra Vilken känsla! JAG KAN! underbart.
Så jag har varit inriktad på detta året som mitt första hojår.
Som ni kanske kommer ihåg ville inte vintern ge sig, frustrerande ville ju komma igång.
Bokade upp mig på många lektioner inom bara två veckor och började köra köra köra. Hade min första uppkörningstid den 18:e maj. Någon dag innan sa min lärare, Stefan, att jag hade 50% chans att klara det. Hmm, mycket pengar att chansa på, nä jag bokar om. Sagt och gjort, bara att ladda upp för nästa uppkörningstid , notera-tid 2. Sagt och gjort.
Fick en tid den 30:e maj. Två dagar innan fick jag öva på kryp och styr, högfarts och inbromsning tills jag inte orkade mera. Jag var klar för uppkörning.
Kommer ut till Säve kl 630 redo och nervös. Skall göra en säkerhetskontroll innan, får drivpaketet. Visst inga problem,om det inte hade varit för att gasvajjern gick av Det var bara att åka tillbaka igen. Snacka om att jag var besviken och arg.
Fick bokat om mig till en ny tid. Det blev den 20:e juni. Fick ännu en gång möjligeten att övn.köra två dagar innan för att inte "rosta".
Denna gången kom jag in på uppkörn.banan som nr 3. Supernervös!
Klarade krypkörningen, klarade högfarten WOW jag hade klarat det jag var mest orolig för. Å så var det dags för inbromsning i 70 och 90, och där kuggade jag F-n Hade värmt upp på blöt assfalt och körde upp på torr så jag var inte tillräckligt effektiv i min inbromsning. Besviken, det skulle ju vara tredje gången gillt....
Dagen efter jagade jag VV för att få dom att registrera mitt resultat så jag kunde boka ny tid. Fick tid nr 4, idag i Kinna.
Hmm, hur skulle jag lösa detta?
Kollade med skolan om jag kunde hyra hojen, det gick bra men dom hade lektion på den fram till 1130 och uppkörn.tiden var 1315 inte så tajt så det gick ju. 5,5 mil att köra.
Pojkvänen tog ledigt dom timmarna som behövdes och skjutsade mig till Kinna.
Kommer fram till en minimal bana som sluttar ganska bra neråt , eller uppåt från andra hållet
Hann värma upp lite men jag var nervig som bara den.
Jag fick köra sist, dvs nr3 ,hopp utdraget lidande. Kände mig ganska uppgiven inför att klara kortet, har gått lite för lång tid för att det skulle kännas som om jag någonsin skulle klara det.
Bara att bita ihop. Säkerhetskollen gick bra. Krypen gick sååå himla kasst.Satte ner foten säkert 5 gånger, helt värdelöst,trots att det var den lättare där man får stanna mellan koner. -Jaha där sket det sig.
Vidare till högfarten där jag missade konen jag skulle vända runt helt för det stod koner längre bort, märkte mitt fel och tvärnitade, oups låste bakhjulet rejält. Förklarade vad som hänt, fick göra en gång till och det gick bra.
Inbromsningen 70 & 90 klarade jag första gångerna.
Närmade mig uppkörn.ledaren nervöst, trodde inte att jag klarat mig. Det han sa var
"- Jag har inga avgörande synpunkter"
Det betydde, nu tar vi trafiken. Jag trodde nästan han skämtade med mig.
Eftersom jag var sist fick jag vänta ca 1h, det var jobbigt. Köra trafik i en stad jag aldrig varit i. Jaja, både för och nackdelar.
Var ute i ca 30 min och när vi kom tillbaka fick jag beskedet att jag klarat det
Jag blev så glad så jag frågade om jag fick ge honom en kram. Han såg ganska paff ut och sen tittade han mot min sambo som stod en bit bort. Jag sa att jag redan frågat honom om det var ok och att det var det. Så jag gav honom en bamsekram. Hehe.
Så nu är jag stolt ägare av ett hojkort som jag verkligen kämpat och gråtit för.Äntligen kan jag säga till alla miljoner människor på jobbet som frågar och har gjort det konstant i ett år att JAG HAR KLARAT DET!!!
Så nu skall jag åtnjuta resten av kvällen med GT och Whisky och vänta på morgondagen när jag skall ut med min egen hoj ensam för första gången
Så gott folk, hoppas ni inte somnade. Kände bara för att sprudla med mig lite. Det kryper i hela kroppen. Just nu känns det, Fan vad jag är bra
Där fick du Mathias på Kramérs
Och sist men inte minst.Tack så himla mycket till "Kul på Hjul" Stefan-two-times och till Elin. Och TACK Lars N i Kinna som "gav" mig kortet. Och min sambo som orkat med både irritation, pladder och tårar. Å sist men inte minst till min pappa som övn.kört med mig massor.
*over and out*