Goiting
Det är mycket man vill som man inte får.
Muggen skrev:2343539Hehe okej, jag var där nyss o stila
Fick det igår!
Grattis !
Muggen skrev:2343539Hehe okej, jag var där nyss o stila
Fick det igår!
Markus_w83 skrev:2343580Grattis till körkortet!
Själv så ska jag boka uppkörning till v33, teorin avklarad.
När jag läser din tråd så blir jag lite konfunderad över det jag läser.
Har levt i den världen att man blir fetkuggad om man sätter ner en fot under "krypen". Har nämligen lite svårt själv för krypkörningen nu när jag kör lektioner. Men är det så att det inte gör så mycket om det händer enstaka gång?
Krypen gick sååå himla kasst.Satte ner foten säkert 5 gånger, helt värdelöst,trots att det var den lättare där man får stanna mellan koner. -Jaha där sket det sig
Goiting skrev:2271496
Krypen gick sååå himla kasst.Satte ner foten säkert 5 gånger, helt värdelöst,trots att det var den lättare där man får stanna mellan koner. -Jaha där sket det sig.
Goiting skrev:2344950Jag var så supernervös under hela tiden så när uppkörningen var klar var jag helt slut. Jag berättade för förättningsmannen innan att jag har problem med att jag kan bli så supernervös att allt skiter sig,men jag vet inte om han tog hänsyn till det.
TomasG skrev:2345034Här kommer moraltanten igen.. ;-)
Jag anser inte att man ska ta hänsyn till att man är nervös på en uppkörning.
För vem säger att du eller någon annan för den delen inte blir nervösa när det är massa trafik? Bilister som inte ser att du har nytaget körkort, för någon övningskörningsskylt har du ju inte på ryggen längre.
Tycker inte att du är så moraltantig.. du har ju rätt i det stora hela..TomasG skrev:2345034Här kommer moraltanten igen.. ;-)
...
Muggen skrev:2345056Visst fan är man nervös när man skall göra ett prov, om det nu gäller ett prov att framföra ett fordon eller ett matteprov. Självklarhet för min del. Är man inte nervös utan bombsäker på att man sätter det... där har jag sett många fler fall som kuggat än de som varit nervösa och satt det.
Håller inte med dig alls.
TomasG skrev:2345648Jag menar inte att man inte ska eller får vara nervösa... Det är en självklarhet...
Muggen skrev:2345662Om jag varit sån där vv snubbe, hade jag kollat på HELHETEN i körningen. Kontroll av fordonet...
Ok att sätta ner en fot i krypkörningen sålänge det är lugnt och behärskat. Inte att hojen nästan skall välta när man sätter ner en fot.
Det tycker jag är kontroll i just krypkörningen..
Ok, tas med i bedömnigne är väl fel att göra. Men det får man gott se mellan fingrarna då nervositeten släpper allt eftersom.. Man kan se om någon är nervös och gör dum-tabbar för det, men fortfarande kan handskas med hojen på ett bra & säkert sätt.
Det är en bedömning som var o en får göra individuellt. NÄr jag körde upp satte jag ner foten och var hur stel som helst i kroppen när jag körde krypkörningen som var mitt första moment efter kontroll av hojen då. Hade ALDRIG satt ner foten i krypet innan, aldrig.
När jag kontrollera hojen visste jag vad jag gjorde utantill, men jag var fanemig nervös i rösten..
Det han sade till mig, var att han kunde se att jag gjort detta förut och hade kontroll. Men att jag tabba mig pga nervositet -> stelhet som en pinne i början.
Jag hade iaf inte kört stenhårt om jag fått uppfattningen att personen visste va denne gjorde & bara var onödigt nervös & tabba pga det. Man får ju ta helheten ur allting.
Ett väldigt bra ord det där va? Helhet..
TomasG skrev:2345013Imponerande att de gav dig körkortet trots sådan miss... Det innebär att du inte kan behärska din egen balans o mcn fullt ut.
Goiting skrev:2271496Ja vart skall man börja??
Med en kebabtallrik i magen och en Gin och Tonic bredvid mig och Laphroaigen i hyllan väntandes på sin tur tänkte jag berätta lite om min dag (och det senaste året)
Det började den 29:e april förra året.
Var i Uddevalla och köpte min fina fina hoj. Hade aldrig kört en mc och jag hade inget lemp så jag kunde inte köra den. Min kära pojkvän och min far var med så jag fick åtminstonde åka med bakpå hem efter att köpet var klart. Det var SVIN-kallt men den var min och det värmde bra på insidan.
Jag kände mig oövervinnlig Lilla Marie hade köpt hoj, vilken känsla.
Jag skaffade lempet och började övn.köra privat vilket gick väldigt bra redan från början om jag själv får säga det.
Skrev in mig på Kramérs bilskola och trodde att jag skulle hinna ta kortet innan 2005:s sommar och säsong var över. Men ack vad jag bedrog mig.
Det första bemötande jag fick från körskolan var att jag inte skulle klara av att ta kort för obergränsat, tack för den. Jag var för liten (160cm). Men jag sa att jag var där av anledningen att jag ville ta obergr. så jag kunde få köra min underbara hoj annars kunde jag lika väl cykla fram. Så jag gav mig f-n på att klara det. Skam den som ger sig (viket jag har varit på väg att göra flera gånger).
Tog sammanlagt 8 dubbellektioner och på dom lektioner (som var dubbelt så långa som man betalade för eftersom man var två elever samtidigt på en lärare) så fick jag köra trafik sammanlagt i 10 minuter. Resten av tiden fick jag köra krypkörningen. Och det gick bara inte, jag kämpade och kämpade och kom ingen vart. Fick tillsägelsen av läraren "-Upp med blicken" Vadå!! skall jag stirra i himlen eller , kan inte ta upp blicken mera. Fick ännu några gånger höra att jag nog inte skulle klara av tung hoj.
Tillslut började jag tro på vad dom sa, jag klarar bara inte av det så förmodligen var jag lite dummare än andra eftersom jag vet att det finns andra som är kortare än mig som klarat det.
Kontentan blev att jag bytte trafikskola efter ca 10.000:-
Provkörde med "Kul på hjul" en gång innan säsongen var över. På 20 minuter lyckades jag att krypköra Vilken känsla! JAG KAN! underbart.
Så jag har varit inriktad på detta året som mitt första hojår.
Som ni kanske kommer ihåg ville inte vintern ge sig, frustrerande ville ju komma igång.
Bokade upp mig på många lektioner inom bara två veckor och började köra köra köra. Hade min första uppkörningstid den 18:e maj. Någon dag innan sa min lärare, Stefan, att jag hade 50% chans att klara det. Hmm, mycket pengar att chansa på, nä jag bokar om. Sagt och gjort, bara att ladda upp för nästa uppkörningstid , notera-tid 2. Sagt och gjort.
Fick en tid den 30:e maj. Två dagar innan fick jag öva på kryp och styr, högfarts och inbromsning tills jag inte orkade mera. Jag var klar för uppkörning.
Kommer ut till Säve kl 630 redo och nervös. Skall göra en säkerhetskontroll innan, får drivpaketet. Visst inga problem,om det inte hade varit för att gasvajjern gick av Det var bara att åka tillbaka igen. Snacka om att jag var besviken och arg.
Fick bokat om mig till en ny tid. Det blev den 20:e juni. Fick ännu en gång möjligeten att övn.köra två dagar innan för att inte "rosta".
Denna gången kom jag in på uppkörn.banan som nr 3. Supernervös!
Klarade krypkörningen, klarade högfarten WOW jag hade klarat det jag var mest orolig för. Å så var det dags för inbromsning i 70 och 90, och där kuggade jag F-n Hade värmt upp på blöt assfalt och körde upp på torr så jag var inte tillräckligt effektiv i min inbromsning. Besviken, det skulle ju vara tredje gången gillt....
Dagen efter jagade jag VV för att få dom att registrera mitt resultat så jag kunde boka ny tid. Fick tid nr 4, idag i Kinna.
Hmm, hur skulle jag lösa detta?
Kollade med skolan om jag kunde hyra hojen, det gick bra men dom hade lektion på den fram till 1130 och uppkörn.tiden var 1315 inte så tajt så det gick ju. 5,5 mil att köra.
Pojkvänen tog ledigt dom timmarna som behövdes och skjutsade mig till Kinna.
Kommer fram till en minimal bana som sluttar ganska bra neråt , eller uppåt från andra hållet
Hann värma upp lite men jag var nervig som bara den.
Jag fick köra sist, dvs nr3 ,hopp utdraget lidande. Kände mig ganska uppgiven inför att klara kortet, har gått lite för lång tid för att det skulle kännas som om jag någonsin skulle klara det.
Bara att bita ihop. Säkerhetskollen gick bra. Krypen gick sååå himla kasst.Satte ner foten säkert 5 gånger, helt värdelöst,trots att det var den lättare där man får stanna mellan koner. -Jaha där sket det sig.
Vidare till högfarten där jag missade konen jag skulle vända runt helt för det stod koner längre bort, märkte mitt fel och tvärnitade, oups låste bakhjulet rejält. Förklarade vad som hänt, fick göra en gång till och det gick bra.
Inbromsningen 70 & 90 klarade jag första gångerna.
Närmade mig uppkörn.ledaren nervöst, trodde inte att jag klarat mig. Det han sa var
"- Jag har inga avgörande synpunkter"
Det betydde, nu tar vi trafiken. Jag trodde nästan han skämtade med mig.
Eftersom jag var sist fick jag vänta ca 1h, det var jobbigt. Köra trafik i en stad jag aldrig varit i. Jaja, både för och nackdelar.
Var ute i ca 30 min och när vi kom tillbaka fick jag beskedet att jag klarat det
Jag blev så glad så jag frågade om jag fick ge honom en kram. Han såg ganska paff ut och sen tittade han mot min sambo som stod en bit bort. Jag sa att jag redan frågat honom om det var ok och att det var det. Så jag gav honom en bamsekram. Hehe.
Så nu är jag stolt ägare av ett hojkort som jag verkligen kämpat och gråtit för.Äntligen kan jag säga till alla miljoner människor på jobbet som frågar och har gjort det konstant i ett år att JAG HAR KLARAT DET!!!
Så nu skall jag åtnjuta resten av kvällen med GT och Whisky och vänta på morgondagen när jag skall ut med min egen hoj ensam för första gången
Så gott folk, hoppas ni inte somnade. Kände bara för att sprudla med mig lite. Det kryper i hela kroppen. Just nu känns det, Fan vad jag är bra
Där fick du Mathias på Kramérs
Och sist men inte minst.Tack så himla mycket till "Kul på Hjul" Stefan-two-times och till Elin. Och TACK Lars N i Kinna som "gav" mig kortet. Och min sambo som orkat med både irritation, pladder och tårar. Å sist men inte minst till min pappa som övn.kört med mig massor.
*over and out*
TomasG skrev:2345884Helhet säger du.. ;-)
Det måste vara nåt nytt...
Goiting skrev:2271496Ja vart skall man börja??
Det första bemötande jag fick från körskolan var att jag inte skulle klara av att ta kort för obergränsat, tack för den. Jag var för liten (160cm). Men jag sa att jag var där av anledningen att jag ville ta obergr. så jag kunde få köra min underbara hoj annars kunde jag lika väl cykla fram. Så jag gav mig f-n på att klara det. Skam den som ger sig (viket jag har varit på väg att göra flera gånger).
*over and out*
Vurpan 40 skrev:2383348vilket skitsnack..jag är också liten 160cm..varför skulle inte vi klara av det...det går ju för sjutton att sänka hojarna...tur att du är en tuff tjej och inte gav upp..heder åt dig...och grattis...
avfartsgatan skrev:2382948Måste bara fråga, var det samma Stefan som tidigare körde för Lundens trafikskola? Såg att det var en kawa med i bilden i ett av dina tidigare inlägg han körde nämligen z1000 och elverna z750.
Vurpan 40 skrev:2383348vilket skitsnack..jag är också liten 160cm..varför skulle inte vi klara av det...det går ju för sjutton att sänka hojarna...tur att du är en tuff tjej och inte gav upp..heder åt dig...och grattis...
Dalkullan skrev:2383414Jag håller med! Jag är 160 cm lång och min körskolelärare sa inget förutom om jag var säker på att jag skulle köra upp på tung och inte mellan. Jag är glad att jag stod på mig.
Grattis Goiting! Starkt arbetat!
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |