Jag är elbil 2.0

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Flyttade ut rören i afton likt Guw nämnde tror jag det var, hade mindre lust att bygga om fästena så när jag hitta vinkellänk blev jag nöjd. Nackdelen är att det är en kulled som skapar +/- 90° och ja, en kulled är inte fixerad kort och gott.

Dyra är dom också, 70 spänn och jag behöver 4st till nuvarande setup..

20201205-222624.jpg


Monteringen gick bra och ändlös bandspännare är en bra uppfinning:

https://youtu.be/hDq-6r88RmA

20201205-223810.jpg


20201205-223910.jpg


20201205-203558.jpg


J. Lindeberg? Flott!

20201205-203607.jpg


Bandspännare va det, jo varje rör sitter numera med 2st kulleder och skulle jag lämna det så skulle dom hoppa fram som runda vingar under färd. Tanken var hela tiden att spänna upp dom mot varann vilket fungerade galant!

20201205-203032.jpg


Tills jag körde iväg..

https://youtu.be/ZBp5AkxTaIU

Kula! :4skrika Testade att spänna ihop banden med ett mindre men lät kriget oavsett.. Får laborera vidare.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hundometer installerad så vi har koll på tempen i skåpet.. nu åker jag väl på att investera i en inverter och värmefilt också, fan.

20201207-171020.jpg
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Flyttade ut rören i afton likt Guw nämnde tror jag det var, hade mindre lust att bygga om fästena så när jag hitta vinkellänk blev jag nöjd. Nackdelen är att det är en kulled som skapar +/- 90° och ja, en kulled är inte fixerad kort och gott.

Dyra är dom också, 70 spänn och jag behöver 4st till nuvarande setup..

20201205-222624.jpg


Monteringen gick bra och ändlös bandspännare är en bra uppfinning:

https://youtu.be/hDq-6r88RmA

20201205-223810.jpg


20201205-223910.jpg


20201205-203558.jpg


J. Lindeberg? Flott!

20201205-203607.jpg


Bandspännare va det, jo varje rör sitter numera med 2st kulleder och skulle jag lämna det så skulle dom hoppa fram som runda vingar under färd. Tanken var hela tiden att spänna upp dom mot varann vilket fungerade galant!

20201205-203032.jpg


Tills jag körde iväg..

https://youtu.be/ZBp5AkxTaIU

Kula! :4skrika Testade att spänna ihop banden med ett mindre men lät kriget oavsett.. Får laborera vidare.

Vrid/skruva banden ett halvt eller helt varv, så att långa spända band aldrig ligger platt längs fartvinden. (Något jag lärt mig av att vara för noggrann med spännbanden... då börjar de vibrera. Bara att stanna direkt och vrida banden så att de blir tysta, så slipper man ljudet resten av resan)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bra att veta, löste det nu med en ändlös för varje men nackdelen är att det blir en km band till övers som man är för snål för att klippa ;) (snarare ångesten över hur mycket man ska ta bort, kanske)

Tuffa beslut sånthär.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jaha.. införskaffade en inverter efter en hel del funderande men det kan nog vara bra att ha. Blev en på 1000W som peakar 2000W men gissar att allt utöver 1000W (eller strax under) kräver dubbla 12V-batterier som jag inte har. Under färd finns dock inget större behov mer än bekvämlighet med snabba laddare för mobil/data och verktyg. Sen får jag se vad den pallar med vid behov, typ sågbord, grill eller så.

Någon som har tips och framförallt erfarenhet av installation? +/- är ju 50/50 så det går säkert bra men placering, längd på kablar o.s v.? 50cm +/- 10mm² följde med och det står naturligtvis att dom inte rekommenderar längre p.g.a. förluster men om nödvändigt så ska det vara "high quality cable".. Medföljande räcker helt klart inte längre än till motorrummet, jag tror 1.5-3 meter är närmare sanningen av vad jag kommer behöva men vad behöver jag då?

Sätta invertern i skåpet kräver än längre kablar och naturligtvis risk att den får smisk från last. I kupén har jag följande alt.:

Bakom förarstol - Får inte plats liggande, lutande på högkant fungerar men känns sådär och blir någon nödlösning till fastsättning.

20201226-202041.jpg


Under förarstol - En låda där som den inte ryms i, utan låda funkar men då ligger det en styrenhet där som kanske inte vill bli störd..kanske.

20201226-201940.jpg


Under passagerarstol - Denna är lyxigt nog fixerad, bara ryggstödet som går att justera vilket iofs är bra men någon plåtlåda gör att invertern inte får plats. Självklart är lådan fastsvetsinduktionsnitad, för att få ut den hjälpligt kommer jag behöva montera ur stolen.

20201226-202645.jpg


Mellan ryggstöden - Enkel installation, vet inte hur mycket cancer man får dock med en inverter bredvid örat?

20201226-202000.jpg


Bakom/under instrumentbrädan - Finns ev. tillräckligt med utrymme i mitten och att dra ut 220V grenuttag är väl ingen större konst Om den får plats:

Motorrummet - Verkar hålla rätt torrt men knappast dammfritt vilket uttryckligen står att det ska vara, skulle vara om jag får tag på någon låda som är vatten/dammsäker men tillåter ventilation.

20201226-203413.jpg


Hur skulle du gjort? En trådad fjärr medföljer så om jag inte lätt kommer år själva invertern borde vara lugnt, ändå.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hitta dom tjockaste jävla startkablarna du hittar - inte några spinkiga för att starta igång en Nissan Micra.

Sen crimpar man alla kontakter

Då får man minimalt med förluster.

Säkra av med maxisäkring oxå , flatstift kingsize - som chips i size
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ok nu ska vi se hur dålig idé det är att bygga in den i motorrummet.. ändå :gnissla Det verkar förvisso gå 400V in i kupén redan, vad det nu ska där in o göra men jag hitta någon orange kabel när jag filma in under/bakom instrumentbrädan i vilket fall. Iofs sett att ex. Volvo använder både ljusblå och orange under huven på bilar med konventionella förbränningsmotorer men på en elskåpa får man väl iaf anta att det handlar om starkström på riktigt. (Volvo safety kanske kommit på att xenon(led?) skjuter på vid tändögonblicket eller så)

Det jag ville ha sagt var att det känns sådär att själv dra in en massa Ampere i kupén och för den delen lägga 1000-1500 pengar på kabel beroende på placering av jord.

Men jag ska inte göra det helt i blindo, en apparatlåda är ingen konst rent fysiskt men sen måste jag få till någon ventilation och den nöten har jag inte knäckt ännu. Luft in/ut utan damm, vatten och husdjur.

Peli 1450 hade jag liggandes o damma som ni ser, den har förvisso en tryckutjämningsventil med gore tex men ger förmodligen inte så mycket flås. Hur som så får en trådlös termometer skvallra om hur ugn det blir, innan installation och om jag lyckas få det till det bättre sen om det behövs vilket jag antar som sagt.

Just det, köpte nya kablar oavsett som var hela 10cm längre och.. 70mm² :)

20201227-181747.jpg


20201227-181807.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hitta dom tjockaste jävla startkablarna du hittar - inte några spinkiga för att starta igång en Nissan Micra.

Sen crimpar man alla kontakter

Då får man minimalt med förluster.

Säkra av med maxisäkring oxå , flatstift kingsize - som chips i size

Ähum.. har du något stalltips på hur man crimpar så mycket? =) Funderar på någon egenhändig adapter men inte hittat något helt lämpligt ännu, 70 ner till 10 är ungefär 10 till 6 millimeter i diameter efter att ha skjutmåttat lite. Insåg att jag felköpt 3 meter 6mm rundstång i koppar någon gång och letade högt o lågt på VVS-avdelningen på bygghuset men så små övergångar gick inte att finna i vare sig koppar eller mässing =/ Besitter ingen crimpklämförminskningstångapparat för ändamålet men kanske går att trolla lite med lödtenn, gasbrännare och skruvstäd..

Anyhur, apparatlåda och ventilation var det.. experimenterade lite och efter några omvägar tror jag mig ha kommit på något:

Ventilen på Peli case är som sagt liten, googlade satan för jag vet att den går att köpa som reservdel men ingenstans framgick det hur man byter en. Hittade tillslut en självgod video där dom visade hur väskorna byggs och ventilen trycktes bara dit utan vare sig lim, plastsvets eller dylikt. Kanon och jag skred till verket, popp knak och den gick naturligtvis av från plaströret som går in genom väskan. Det är ett litet hål original med kanske 3mm i diameter som står för själva ventilationen medan plaströret har tjock vägg och uppgår möjligtvis till 7-8mm i diameter. Var dock lögn att inifrån se var väggen på väskan slutade och plaströret började så jag bände kort och gott på utsidan under ventilen som alltså gick av. När jag tillslut fick ut plastöret visa det sig ha hullingar som uppenbarligen greppa duktigt. Hålet i väskväggen var nu på ett ungefär runt men ingen konst att borra upp det till friskt material.

För att förstora hålet på rörsidan av ventilen krävde att jag lyckades demontera den och här hade jag ingen förhoppning om att den var annat ihoplimmad så krångligt som möjligt. Jag kunde inte bara borra där röret suttit då plasten gick ända ner till filtret/membranet som jag inte ville ha punka på. Testade att bända isär där det såg ut som skarvar, tog en vass kniv och bankade den på samma ställen men den ville inte dela på sig. Tillslut gav jag upp och slipade ner den på bandslip tills jag kunde få isär den utan att mörda filtret.

Svårborrad utan att förstöra filtret:

filt1.jpg


Förmodligen inte helt svår att demontera med facit i hand..

filt2.jpg


Men det behövs mer luft in, återigen gissar jag men så är det nog och en toaventil är lagom okomplicerad tänkte jag. Visst skulle jag bara kunna borra ett hål med ett filter över men nu testar jag det här, alltså en vakuumventil så luft in men inte ut. Fortfarande krävs ett filter och varför inte krångla till det?

Gore tex ska ju andas och andra handsken har jag inte hittat på bra länge så..

filt3.jpg


Det enda som rimligtvis kan vara just Gore tex är snömannens handske där vilket bekräftades med att den inte släppte igenom vatten vilket alla andra material gjorde men..

filt4.jpg


Ok Gore tex verkar ju flott, tog tryckluft och försökte blåsa igenom men kunde inte känna något genomsläpp. Blåste sedan upp handsken som en ballong och nöp till, den höll luften alldeles för bra iaf så detta kommer inte duga som något filterämne.

Dessa är ju mode nu för tiden och ett enklare alternativ, luftgenomsläppet känns helt ok samt förvånansvärt vattentäta = duger garanterat för något som i bästa fall inte utsätts för väta alls:

filt5.jpg


Risken är att Peli originalventiler inte duger för utluften så jag tror jag kommer borra upp 2-3 sådana så det ser proffs ut och sätta munskyddsfilter på insidan av väskan över de hålen.

Nu gäller det bara att banka till en adapter, kommer testa att antingen slå på kortsidan av rundstången för att se om den går att svampa till rätt diameter, annars viker jag den dubbel, filar till och löder samt pressar den i kopparhylsa som funkar för 70mm2/10mm diameter.

Öppnade även invertern för att se hur krångligt det är att byta panelanslutningarna vad de nu heter, lite trångt för den undre men slipper jag byta så är det toppen.

Säkringarna såg rätt stökiga ut men i övrigt skapligt uppstyrt:

filt6.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ähum.. har du något stalltips på hur man crimpar så mycket? =) Funderar på någon egenhändig adapter men inte hittat något helt lämpligt ännu, 70 ner till 10 är ungefär 10 till 6 millimeter i diameter efter att ha skjutmåttat lite. Insåg att jag felköpt 3 meter 6mm rundstång i koppar någon gång och letade högt o lågt på VVS-avdelningen på bygghuset men så små övergångar gick inte att finna i vare sig koppar eller mässing =/ Besitter ingen crimpklämförminskningstångapparat för ändamålet men kanske går att trolla lite med lödtenn, gasbrännare och skruvstäd..

Anyhur, apparatlåda och ventilation var det.. experimenterade lite och efter några omvägar tror jag mig ha kommit på något:

Ventilen på Peli case är som sagt liten, googlade satan för jag vet att den går att köpa som reservdel men ingenstans framgick det hur man byter en. Hittade tillslut en självgod video där dom visade hur väskorna byggs och ventilen trycktes bara dit utan vare sig lim, plastsvets eller dylikt. Kanon och jag skred till verket, popp knak och den gick naturligtvis av från plaströret som går in genom väskan. Det är ett litet hål original med kanske 3mm i diameter som står för själva ventilationen medan plaströret har tjock vägg och uppgår möjligtvis till 7-8mm i diameter. Var dock lögn att inifrån se var väggen på väskan slutade och plaströret började så jag bände kort och gott på utsidan under ventilen som alltså gick av. När jag tillslut fick ut plastöret visa det sig ha hullingar som uppenbarligen greppa duktigt. Hålet i väskväggen var nu på ett ungefär runt men ingen konst att borra upp det till friskt material.

För att förstora hålet på rörsidan av ventilen krävde att jag lyckades demontera den och här hade jag ingen förhoppning om att den var annat ihoplimmad så krångligt som möjligt. Jag kunde inte bara borra där röret suttit då plasten gick ända ner till filtret/membranet som jag inte ville ha punka på. Testade att bända isär där det såg ut som skarvar, tog en vass kniv och bankade den på samma ställen men den ville inte dela på sig. Tillslut gav jag upp och slipade ner den på bandslip tills jag kunde få isär den utan att mörda filtret.

Svårborrad utan att förstöra filtret:

filt1.jpg


Förmodligen inte helt svår att demontera med facit i hand..

filt2.jpg


Men det behövs mer luft in, återigen gissar jag men så är det nog och en toaventil är lagom okomplicerad tänkte jag. Visst skulle jag bara kunna borra ett hål med ett filter över men nu testar jag det här, alltså en vakuumventil så luft in men inte ut. Fortfarande krävs ett filter och varför inte krångla till det?

Gore tex ska ju andas och andra handsken har jag inte hittat på bra länge så..

filt3.jpg


Det enda som rimligtvis kan vara just Gore tex är snömannens handske där vilket bekräftades med att den inte släppte igenom vatten vilket alla andra material gjorde men..

filt4.jpg


Ok Gore tex verkar ju flott, tog tryckluft och försökte blåsa igenom men kunde inte känna något genomsläpp. Blåste sedan upp handsken som en ballong och nöp till, den höll luften alldeles för bra iaf så detta kommer inte duga som något filterämne.

Dessa är ju mode nu för tiden och ett enklare alternativ, luftgenomsläppet känns helt ok samt förvånansvärt vattentäta = duger garanterat för något som i bästa fall inte utsätts för väta alls:

filt5.jpg


Risken är att Peli originalventiler inte duger för utluften så jag tror jag kommer borra upp 2-3 sådana så det ser proffs ut och sätta munskyddsfilter på insidan av väskan över de hålen.

Nu gäller det bara att banka till en adapter, kommer testa att antingen slå på kortsidan av rundstången för att se om den går att svampa till rätt diameter, annars viker jag den dubbel, filar till och löder samt pressar den i kopparhylsa som funkar för 70mm2/10mm diameter.

Öppnade även invertern för att se hur krångligt det är att byta panelanslutningarna vad de nu heter, lite trångt för den undre men slipper jag byta så är det toppen.

Säkringarna såg rätt stökiga ut men i övrigt skapligt uppstyrt:

filt6.jpg

Fet polygrip,skruvstäd o liknande - blir typ nästan som sprängskarvad...det är ju oxå en metod ifösig
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo en sådan har jag med någonstans, använde när jag höll på att blixtra med batterierna i båten men även om jag tycker den duger för kabelskor och dylikt så vill jag ha mer pressad yta till just detta :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alltå jag är för bra kablar och anslutningar, men det är 1000W och en meter kabel vi snackar om här, inte baltic sea cable...

Samma sak med Dammtät montering, hur många hantverkarbilar med inverter har inte invertern monterad helt öppet i motorrummet?

Jag tror du gör problem av något som inte är ett problem.

Vad jag däremot undrar är om DC/DC omvandlaren som gör 12V av bilens batteripack kommer att brinna upp när du börjar dra ström från 12V sidan...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Naturligtvis har du helt rätt i det men om lite overkill inte kostar mig något särskilt extra så är halva nöjet att konstruera, förstår att det blir överdimensionerat.

I övrigt beprövat med inverter på dessa, läste på innan och det jag var mest nyfiken på var om den laddar stillastående vilket den tydligen kan göra men växel D måste vara i =/ Läste även om en som körde någon form av blinkade fordon och i den hade dom monterat en tillbehörsbrytare och med den tillslagen så laddade den även utan D. Ska höra efter när jag orkar om den lösningen finns som originaltillbehör.

Däremot har jag ett batteri i minsta laget, vet inte om jag pallar med installation av ett extra men gå upp några storlekar, och teknik/kemi.. finns det gott om plats för.

Svampa till den i skruvstädet gav inte mycket, hade inte stora hammaren men väl en skålad.. inåt

kopp1.jpg


Vika dubbelt kommer bli bra, som sagt testade bara nu men ska göra det lite slätare sen

kopp2.jpg


Någon som vet om det är en bra eller dålig idé att hårdlöda ihop med kopparlod? Alltså solid koppar i rör samt 70mm2 kabel, är ju inte tänkt för mer än som en fixerad inkoppling som inte kommer röra på sig nämnvärt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Går inte så fort men har ingen brådska heller för den delen, fnular lite när det finns tid.

Testade först med någon fulklamma men den orka inte klämma nämnvärt innan den rappa över, denna i rostfritt var dock hård nog. Varken rostfritt eller koppar är naturligtvis optimalt för induktionsvärmaren men fungera i.a.f. för lödtenn, gaslåga hade nog bara eldat upp kabeln.

20210103-132114.jpg


20210110-230346.jpg


Andra änden hårdlödde jag med kopparlod.

20210103-141847.jpg


Fyllde upp med lödtenn och förmodligen mer fluss än brukligt, tog en stund att slippolera bort det som rann över.

20210103-143424.jpg


Sen borra jag ett 6mm hål genom hylsan och kabeln, sköt i kopparstång och pressa ihop det hårt i skruvstädet. Lossna kommer det inte göra, skulle gott o väl ha räckt med 3mm men hade inte den koppartråden med mig.

20210110-230547.jpg


Kommer naturligtvis arbeta upp bättre yta men denna ska vara just 6mm så rädd om diametern, ska testa att putsa med flussmedel när det är dags (frätande).

20210103-191333.jpg


20210110-224229.jpg


Lådan kommer bo ovanför batteriet, dessa pinnar utgör en enkel infästning.. fast de är lite klena förstås.

20210104-190155.jpg


Kunde ha nöjt mig med M8 men nu råka det bli M10 och så var det med den saken.

20210104-190702.jpg


Muttrar, värme(induktion) och skruvstäd, böjd med hylsa o förlängare samt lite banka mutter.. brände mig bara en gång.

20210104-201320.jpg


20210104-204019.jpg


Ville gärna bli sprickbildning..

20210106-194550.jpg


..silverlod.

20210106-203559.jpg


Grövre.

20210106-214311.jpg


Första provmonteringen, pinnarna alldeles för långa så jag fick brottas med bromsvätskebehållaren.

20210109-152756.jpg


Nytt år, nytt blad.

20210109-160643.jpg


Sen nörda jag lite.. låsskruvarna på invertern för kablarna(numera stängerna) är i äkta kinesiskt fulstål men maskinskruv i koppar var inte så lätt att få tag på.

20210110-154807.jpg


20210110-171545.jpg


Ska nog duga, spåren? Tigersåg, true story.

20210110-171506.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Men det går ju fort iaf..

20210114-163727.jpg


Jag fundera på om temperatur verkligen har så stor effekt på batteriet, helt klart har jag högre snittförbrukning på vintern men när jag ändå inte hade något bättre för mig så..

Ganska nyligen kommit underfund med att "Heat"-knappen inte är till för batteriet.. alltså symbolen fick mig snarare att tänka på någon för/underhållsvärme för batteriet. I själva verket styr detta värmaren för kupén, det går alltså bra att ha fläkt och alla dess inställningar men utan värme om denna stängs av.

20210114-192609.jpg


Bekvämt nog går det att antingen fjärrstyra klimatanläggningen eller sätta den på timer, är den inkopplad till uttag flåsar den på tills den kopplas ur och från ex. jobb brukar jag slå på den en timma innan avfärd. Kontrollerade aldrig men tänker mig att det är ca 20°C i kupén då och det var -5°C ute under resan. Slog av värmaren men lät fläkten vara på för imma vilket sldrig blev ett problem. Stolsvärme på låg, rattvärme av men defroster på för bakåtkameran.

Köade mig fram vilket gick sakta till jävligt sakta. Förbrukningen som uppskattningsvis snittar på 2.2-2.4kW/mil undern vintern höll sig mest vid 1.6kW/mil och strax över nu. 4 vägar leder till Rom och jag valde nr 2 i rangordningen, möjligtvis likvärdig i längd som prio 1 men mindre motorväg vilket kanske inte spelat någon roll p.g.a. trafiken. Trafiken ville jag slippa och därav vägvalet, istället för 5-60km/h gick det nu åtminstone i 60-80km/h.

Fan vet exakt hur färddatorn räknar men som sagt 1.6kW/mil och strax över var det men 60-80km/h resultera snarare i 1.6kW/mil och strax under så väl framme..

Screenshot-20210114-184016-Video-Player.jpg


Det blev lite larvigt med kupétempen eftersom det tog en god timme att flytta arslet drygt 3 mil men under normalfärd skulle det inte vara några problem för mig. Hade 10°C kvar i kupén vilket var lite kallt om händerna, upplevdes mer som nollgradigt för dom men inte outhärdligt.

1.57kW/mil är dock duktiga siffror vid minus 5°C och ett halvfyllt skåp med juveler. Förbrukade 32% av laddningen f.ö., rekordet på sommaren är för mig 24% men då annat vägval så inte helt jämförbart.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Någon som är vass på 12V-batterier start, förbrukning, syra, gel, AGM o.s.v...?

En startmotor är den argaste förbrukaren som en elmotor inte har någon användning för, alltså ett startbatteri som kallt kan leverera 850A är inte helt intressant. Originalbatteriet i skåpan är på 50Ah, en Model X har 40Ah och och 3 45Ah som någon jämförelse, sen är det säkert flottare teknik i dyrgriparna.. typ AGM. För att meka till det ytterligare stod det 20HR på Teslas batterier men det var inte helt självklart hur det var tänkt, kanske.

Lithium är naturligtvis flott och alldeles för dyrt för att vara intressant.

Laddningscykler för bilbatterier är något annat jag inte helt begriper, en pigg generator eller dc-dc omvandlare kommer att hålla batteriet vid nominell eller över så.. känns som att laddningscykler är en tveksam måttstock? Man kanske antar att ett batteri eller kemi/teknik med spec. på fler antal laddningscykler ska hålla en längre tid men är det helt relevant?

Ok jag är mer ute efter ett förbrukningsbatteri, tror jag, som ska klara 250A men sällan kommer behöva leverera mer än 100A. Vad är smartast att kolla efter då om man vill ha säg minst 100Ah? (förutom lithium) Om det kan leverera 1000A är väl i sig skitsamma men ett startbatteri känns som att lägga krut och pengar på något som det inte finns behov av. Detta samtidigt som just laddningscykler förmodligen Är mer intressant för ett förbrukningsbatteri.

Har inte haft tillfälle att mäta A vid start men har svårt o tro att det peakar nämnvärt, när jag använde alla förbrukare som jag kunde komma på som drivs av 12V landade det på ca 20-25A enligt strömtången. Normalt ligger det nog snarare på 5-10A under färd.

Vad är bra?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Imorgon fyller elskåpan 1 år med mig ⚡

Kört ca 2600 mil tydligen, inte fört bok alls faktiskt men bra sparbössa är det i.a.f.. Räknade väldigt generellt och på ett ungefär mot dom tidigare hinkarna jag hade.. Tänker inte lägga upp någon specifik beräkning som han och hen kommer såga sönder och den stämmer ändå inte eftersom man råkar tanka gratis ibland och dyrare men mer sällan på den punkten för mig.

För samma kronor som tog mig 2600 mil på el kom jag ca 832 mil med bensinarna, endast räknat på drivmedel då men skåpan är även snål på spolarvätska.

Idag fick den bära hem lite stål:

20210504-155448.jpg


20210504-155457.jpg


20210504-155503.jpg


20210504-155552.jpg


20210504-155555.jpg


20210504-155637.jpg


20210504-155700.jpg
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top