Ähum.. har du något stalltips på hur man crimpar så mycket? =) Funderar på någon egenhändig adapter men inte hittat något helt lämpligt ännu, 70 ner till 10 är ungefär 10 till 6 millimeter i diameter efter att ha skjutmåttat lite. Insåg att jag felköpt 3 meter 6mm rundstång i koppar någon gång och letade högt o lågt på VVS-avdelningen på bygghuset men så små övergångar gick inte att finna i vare sig koppar eller mässing =/ Besitter ingen crimpklämförminskningstångapparat för ändamålet men kanske går att trolla lite med lödtenn, gasbrännare och skruvstäd..
Anyhur, apparatlåda och ventilation var det.. experimenterade lite och efter några omvägar tror jag mig ha kommit på något:
Ventilen på Peli case är som sagt liten, googlade satan för jag vet att den går att köpa som reservdel men ingenstans framgick det hur man byter en. Hittade tillslut en självgod video där dom visade hur väskorna byggs och ventilen trycktes bara dit utan vare sig lim, plastsvets eller dylikt. Kanon och jag skred till verket, popp knak och den gick naturligtvis av från plaströret som går in genom väskan. Det är ett litet hål original med kanske 3mm i diameter som står för själva ventilationen medan plaströret har tjock vägg och uppgår möjligtvis till 7-8mm i diameter. Var dock lögn att inifrån se var väggen på väskan slutade och plaströret började så jag bände kort och gott på utsidan under ventilen som alltså gick av. När jag tillslut fick ut plastöret visa det sig ha hullingar som uppenbarligen greppa duktigt. Hålet i väskväggen var nu på ett ungefär runt men ingen konst att borra upp det till friskt material.
För att förstora hålet på rörsidan av ventilen krävde att jag lyckades demontera den och här hade jag ingen förhoppning om att den var annat ihoplimmad så krångligt som möjligt. Jag kunde inte bara borra där röret suttit då plasten gick ända ner till filtret/membranet som jag inte ville ha punka på. Testade att bända isär där det såg ut som skarvar, tog en vass kniv och bankade den på samma ställen men den ville inte dela på sig. Tillslut gav jag upp och slipade ner den på bandslip tills jag kunde få isär den utan att mörda filtret.
Svårborrad utan att förstöra filtret:
Förmodligen inte helt svår att demontera med facit i hand..
Men det behövs mer luft in, återigen gissar jag men så är det nog och en toaventil är lagom okomplicerad tänkte jag. Visst skulle jag bara kunna borra ett hål med ett filter över men nu testar jag det här, alltså en vakuumventil så luft in men inte ut. Fortfarande krävs ett filter och varför inte krångla till det?
Gore tex ska ju andas och andra handsken har jag inte hittat på bra länge så..
Det enda som rimligtvis kan vara just Gore tex är snömannens handske där vilket bekräftades med att den inte släppte igenom vatten vilket alla andra material gjorde men..
Ok Gore tex verkar ju flott, tog tryckluft och försökte blåsa igenom men kunde inte känna något genomsläpp. Blåste sedan upp handsken som en ballong och nöp till, den höll luften alldeles för bra iaf så detta kommer inte duga som något filterämne.
Dessa är ju mode nu för tiden och ett enklare alternativ, luftgenomsläppet känns helt ok samt förvånansvärt vattentäta = duger garanterat för något som i bästa fall inte utsätts för väta alls:
Risken är att Peli originalventiler inte duger för utluften så jag tror jag kommer borra upp 2-3 sådana så det ser proffs ut och sätta munskyddsfilter på insidan av väskan över de hålen.
Nu gäller det bara att banka till en adapter, kommer testa att antingen slå på kortsidan av rundstången för att se om den går att svampa till rätt diameter, annars viker jag den dubbel, filar till och löder samt pressar den i kopparhylsa som funkar för 70mm2/10mm diameter.
Öppnade även invertern för att se hur krångligt det är att byta panelanslutningarna vad de nu heter, lite trångt för den undre men slipper jag byta så är det toppen.
Säkringarna såg rätt stökiga ut men i övrigt skapligt uppstyrt: