Jag behöver 58 000 EURO - NU!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Flåklypa skrev:
Det borde finnas snabbare hojar för mindre pengar att tillgå idag.

Lustigt med dessa snusförnuftiga påminnelser om att hojen är gammal. Det är en tvåtakts 500 grand prix motorcykel vilket gör lite mer unik än en Hayabusa med turbo.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Flåklypa skrev:
Det borde finnas snabbare hojar för mindre pengar att tillgå idag.

Nja, varvtider från NSBK anderstorp EM förra året åkte väl folk som snabbast 1.37.. Vet iofs inte vad WSBK skulle åka på anderstorp i år, men det är inga billiga cyklar det heller. Sist 500-VM gick på anderstorp åkte man 1.30, och det var 1990..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dessutom var däcken betydligt sämre 1990-91 än vad de är idag.
1990 kom Ruggia på sjundeplats på Anderstorp men jag har inte lyckats hitta några tider, ännu.

Såg att 1991 så körde Ruggia på 2.14.15 på Suzuka med den här cykeln.
Det snabbaste tvåtaktsvarvet jag hittat är Daijiro Katohs från 2002 på 2.04.49.
Så en elva år gammal 500 var knappt 10 sekunder långsammare än världens snabbste 500 på Suzuka. Ganska konkurrenskraftigt i Sverige skulle jag vilja hävda. Iofs kördes den på blyad soppa 91 men det kompenseras nog av bättre däck.

Fan vad fränt om Fredde W. skulle ställa upp med den på Anderstorp! :yoparty
 
Last edited:

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Så en elva år gammal 500 var knappt 10 sekunder långsammare än världens snabbste 500 på Suzuka. Ganska konkurrenskraftigt i Sverige skulle jag vilja hävda. Iofs kördes den på blyfri soppa 91 men det kompenseras nog av bättre däck.

Knappast blyfri soppa 1991 snarare på blue gas 120 oktan med en djädrans massa bly
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Budget alternativet till att få tag i en 500 måste väl vara en tre pipig rs 500r
det rycktas att det finns några stående i sverige tror bland annat skölden har en
har också för mig att linde`n hade 9 tid i kvalet på anderstorp 1990 på en likadan men stöp i första böj i racet.
tror han stod sidan om wayne gardner
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Dessutom var däcken betydligt sämre 1990-91 än vad de är idag.
1990 kom Ruggia på sjundeplats på Anderstorp men jag har inte lyckats hitta några tider, ännu.

Såg att 1991 så körde Ruggia på 2.14.15 på Suzuka med den här cykeln.
Det snabbaste tvåtaktsvarvet jag hittat är Daijiro Katohs från 2002 på 2.04.49.
Så en elva år gammal 500 var knappt 10 sekunder långsammare än världens snabbste 500 på Suzuka. Ganska konkurrenskraftigt i Sverige skulle jag vilja hävda. Iofs kördes den på blyad soppa 91 men det kompenseras nog av bättre däck.

Fan vad fränt om Fredde W. skulle ställa upp med den på Anderstorp! :yoparty

Om vi sedan snackar bättre förare än Ruggia så var en 500 inte mer än kanske två sekunder långsammare än de senaste 500:eek:rna. Schwantz banrekord på Assen står kvar och det sattes 1991.......Vill minnas att det sattes 1.32 eller 1.33 på Donington med under 91.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Om vi sedan snackar bättre förare än Ruggia så var en 500 inte mer än kanske två sekunder långsammare än de senaste 500:eek:rna. Schwantz banrekord på Assen står kvar och det sattes 1991.......Vill minnas att det sattes 1.32 eller 1.33 på Donington med under 91.

Om man fortsätter på Suzuakspåret, har hittat tider därifrån, så var Schwntz snabbast med 2.11.91 så de var sju sekunder efter på den banan.
Schwantz banrekord på Assen är ju helt sanslöst - omöjligt egentligen. :Bugar
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Om man fortsätter på Suzuakspåret, har hittat tider därifrån, så var Schwntz snabbast med 2.11.91 så de var sju sekunder efter på den banan.
Schwantz banrekord på Assen är ju helt sanslöst - omöjligt egentligen. :Bugar

En dålig tid på Suzuka, var banan längre, annan dragning? Dåligt väder?

På alla andra banor var de mycket snabbare,

Pole Donington 1991: Kevin Schwantz: 1.32.97
Pole Donington 2001: Max Biaggi: 1.31.96
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
En dålig tid på Suzuka, var banan längre, annan dragning? Dåligt väder?

På alla andra banor var de mycket snabbare,

Pole Donington 1991: Kevin Schwantz: 1.32.97
Pole Donington 2001: Max Biaggi: 1.31.96

Säkert en kombination av de olika. 1990 hade Rainey 2.09.589 som poletid. 1992 var det regn och 1993 hade Schwantz pole med 2.09.239

Det var ju "hyfsad" klass på förarna då också...
 

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Nyteknik skrev:
Lustigt med dessa snusförnuftiga påminnelser om att hojen är gammal. Det är en tvåtakts 500 grand prix motorcykel vilket gör lite mer unik än en Hayabusa med turbo.

Håller med, men det var mest det här påståendet jag syftade till.

Nyteknik skrev:
Men för den som har råd att slå till och vill tävla med den...


Annars utgick jag ifrån att det skulle skilja (mycket) mer på varvtiderna jämfört med 13 år nyare cyklar.

En :fatta! till ingenjörerna annars.
 

Jonas Magnusson

Skrotsamlare
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki
Men allvarligt, köper någon denna hojen så tror jag knappast det är för att köra med den utan som ett investeringsobjekt.
Visserligen finns det en del rika knösar som köper gamla racebilar och puttrar runt med på banor, men för att få ut något av den här hojen så krävs
A En halv mille som man kan avvara
B Mekkunskaper utöver vad de flesta besitter
C Man bör nog dessutom ha kört tvåtaktracer på rätt hög nivå för att få ut något av denna, mer än hjärtklappning och ränder i kallingarna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Buuu vad tråkig du är.
Man måste väl få fantisera om att se en sådan skönhet på banan igen - där den hör hemma. :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Macho Woman skrev:
Ja, och lacken! Kom igen nu Gustav, du som ville ha lackförslag! Den där är klart sevärd.

Klassisk dessutom men nu fick det bli en tråkigare variant. Feg som jag är.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jonas Magnusson skrev:
Men allvarligt, köper någon denna hojen så tror jag knappast det är för att köra med den utan som ett investeringsobjekt.
Visserligen finns det en del rika knösar som köper gamla racebilar och puttrar runt med på banor, men för att få ut något av den här hojen så krävs
A En halv mille som man kan avvara
B Mekkunskaper utöver vad de flesta besitter
C Man bör nog dessutom ha kört tvåtaktracer på rätt hög nivå för att få ut något av denna, mer än hjärtklappning och ränder i kallingarna.

A: Jo, men det hjälper inte en om man inte kan köra den....
B: Nja, som min fast med fyra cylindrar....bara det är iofs tillräckligt för att få kalla kårar.....
C:Helt klart, fast jag vill ha en i alla fall!
 

Jonas Magnusson

Skrotsamlare
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki
Goodstuff skrev:
Buuu vad tråkig du är.
Man måste väl få fantisera om att se en sådan skönhet på banan igen - där den hör hemma. :)

Jovisst har du rätt i sak, men de som handlar med gamla fordon i den här prisklassen gör det ofta i investeringssyfte, det kan lika gärna vara konst eller fastigheter.

Men visst skulle det vara kul att se den igång och i händerna på någon som kan utnyttja den
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Är det bara jag som tycker det verkar rätt pantat att ställa en sådan klenod värd runt en halv mille lutad mot en skrovlig betongvägg???
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
hade jag haft råd o köpt den så hade den klart som fan körts på tävlingar:)

Nån som har lite motoruppgifter o vikt på hojen???
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top