Jag blir trött och förbannad!!!

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Mr Helmut skrev:
2065090 jo så blir de säkert men man kan ju ligga steget före och etanol konvertera redan nu så blir det ju inte så dyrt....
Det där klarar man ju sig inte på så länge. Skattelättnaderna på s.k. miljöbilar är bara tillfällig, det har kamrat Persson medgivit öppet. Så bränsleskatter kommer att fortsätta oavsett vad vi har för bränsle.
I det här landet (liksom i många andra, jag vet, men det blir inte vettigare för det) betalar vi ju till och med skatt för det fantastiska privilegiet att bo innomhus. Trotts att vi själva (nåja, de flesta?) betalar boendet med redan skattade pengar :huvet
Börjar man räkna lite på alla skatter på skatter på skatter så blir det inte många kronor kvar per hundralapp som man får använda själv. Det mesta går till storebror.

Coola Ola

Guest
Jamen grattis. IQ-maffian på SH slår till igen.

1. Trafikens kostnader för samhället täcks inte av de inkomster som den inbringar via skatter etc. vilket ger att:
2. Redan i dagsläget är alltså beskattningen på fossila bränslen en form av subventionering till oljebolagen. Ytterligare sänkning av dessa skatter skulle alltså innebära ytterligare direkta subventioner till oljebolagen.
3. Skattenivåerna (och därmed bensinpriserna) ligger på ungefär samma nivå i hela Europa (inkl Frankrike och ändå protesterar de inte där heller).
4. Jag är student med mycket små inkomster och har ändå råd att pendla 3 mil om dagen med hojen. Har man inte råd med sin bränslekonsumtion får man antingen planera sitt bilkörande bättre eller hitta alternativa lösningar (vilket det finns för åtminstone 90% av Sveriges befolkning).
5. Skattesatsen har såvitt jag vet inte ändrats dramatiskt sedan hösten 2004 och även då var det en höjning på några ören per liter.

Slutsats: gnäll på bensinbolagen om priserna höjs för mycket, inte på staten.

Stortryne skrev:
2065400Det mesta går till storebror.

Och du själv drar naturligtvis ingen nytta av en enda av dessa kronor som "storebror" tar i från dig...

Thompson

uääää!
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
CBR 600RR
Vafan alla bensinbilar borde ersättas med etanolbilar eller nåt annat skit, som inte går på bensin!!! så att hojarna får vara ensamma om bensinen och på så sätt få det billigare! :4skrika

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Bensinen nere i Arabländerna är ju i stortsett gratis. Mor arbetade i Dubai och fyllde full tank för ca 65 kr...(ett par år sedan) och det var en nissan Primera. Min Polo kostar dryga 50 euro att fylla...(läs soppatorsk tråden haha)

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Hoj
Ducati
Frågan är ju vad allt vi betalar i skatt hamnar?
Känns ju som man borde bo i paradiset...
Och kommunaltrafiken är också för jävla dyr att knappt lönar sig att lämna bilen.

Nej uppror nu!!! :mad:

Bort med sossarna, UT MED MILJÖPARTIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Last edited:

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Det pågår en härlig debatt på den sidan om någon är intresserad. Läste lite men kunde bara hitta ett enda intressant inlägg.

"sverige till hör invandrare"
Inlagt av: invanrare, 6/4 15:18

glöm inte alla har invandra bak run på ett eller annat sett
eller fins det bara svenskar,,eller vem är svensk vem är invandrare
om araberne stopade benzinen så skulle sverige leva på spagetti
tänk inan ni smuts kastar invanrarna

Betala för er jävla bensin annars får ni leva på spaghetti resten av livet! :4skrika

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
Nursey skrev:
2065457 Bensinen nere i Arabländerna är ju i stortsett gratis. Mor arbetade i Dubai och fyllde full tank för ca 65 kr...(ett par år sedan) och det var en nissan Primera. Min Polo kostar dryga 50 euro att fylla...(läs soppatorsk tråden haha)

Vad tror du 1 liter vatten kommer att kosta i arabländerna när deras olja är slut? hehe

Bensinpriset har stigit mycket här oxå men det är bara bra. Det behövs lite nytänkande här vad gäller bilar och resurser......

Ooops

Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Folköl skrev:
2065569 Vad tror du 1 liter vatten kommer att kosta i arabländerna när deras olja är slut? hehe

Bensinpriset har stigit mycket här oxå men det är bara bra. Det behövs lite nytänkande här vad gäller bilar och resurser......

Ahhh jag fick en idé.. 1l vatten mot 1l bensa.. thx :)

112

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
Vmax
Kan det bli bättre??
Det här innebär ju att sossarna till slut åker ut ur regeringen!!! :banana

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Äh, det händer ju varje år att priserna stiger under industrisemestern.
Kan vi inte vara glada över hur mycket det har gått ner nu sen förra hösten? :cpparty

Edit: Ja, det är såklart att det är "sossarnas" fel att bränsleskatten är så hög. Dom och Miljöparitiet (Vad har dom mupparna för funktion ändå, ut med dom bara). Feministpacket spelar säkert nån roll bakom kulisserna för det är ju bara feta gubbar som har bli enligt dom.
Sen vet jag inte vad ni tror men jag kastar ett vaksamt öga på facket, dom fular sig säkert med nånting oxå.

Last edited:

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Hoj
Ducati
Svenska bilister betalar 4,7 miljoner kronor i bensinskatt varje timme, totalt 41 miljarder kronor om året.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Menade du när du skrev då eller för du skrev bland det dummaste jag läst här.
Tror du på allvar att trafiken kostar mer än vi betalar per år så har du noll koll,bara bensinskatten vi betalar per år är mycket mer än vad som går både till järnväg o vanliga vägar,lägg sen till alla andra skatter som bilskatt o så o det är ens löjligt o påstå att trafiken kostar mer än dom får in.
Här har du vad man lägger ut på järnväg o vägar i år 31.5 miljarder,källa www.regeringen.se vill du veta mer om tillex bensinskatt så gå in på www.bensinskatteuppror.se

Coola Ola skrev:
2065426 Jamen grattis. IQ-maffian på SH slår till igen.

1. Trafikens kostnader för samhället täcks inte av de inkomster som den inbringar via skatter etc. vilket ger att:
2. Redan i dagsläget är alltså beskattningen på fossila bränslen en form av subventionering till oljebolagen. Ytterligare sänkning av dessa skatter skulle alltså innebära ytterligare direkta subventioner till oljebolagen.
3. Skattenivåerna (och därmed bensinpriserna) ligger på ungefär samma nivå i hela Europa (inkl Frankrike och ändå protesterar de inte där heller).
4. Jag är student med mycket små inkomster och har ändå råd att pendla 3 mil om dagen med hojen. Har man inte råd med sin bränslekonsumtion får man antingen planera sitt bilkörande bättre eller hitta alternativa lösningar (vilket det finns för åtminstone 90% av Sveriges befolkning).
5. Skattesatsen har såvitt jag vet inte ändrats dramatiskt sedan hösten 2004 och även då var det en höjning på några ören per liter.

Slutsats: gnäll på bensinbolagen om priserna höjs för mycket, inte på staten.

Och du själv drar naturligtvis ingen nytta av en enda av dessa kronor som "storebror" tar i från dig...

En till siffra du kan tänka på med dieseln inräknat betalade vi 60 miljarder ifjol 16 gick tillbaks till vägarna,sen tillkommer bilskatt o sånt oxå men men tycker detta räcker för att du ska förstå.......

Dark_Messenger

Guest
Victor skrev:
Edit: Ja, det är såklart att det är "sossarnas" fel att bränsleskatten är så hög. Dom och Miljöparitiet (Vad har dom mupparna för funktion ändå, ut med dom bara). Feministpacket spelar säkert nån roll bakom kulisserna för det är ju bara feta gubbar som har bli enligt dom.
Sen vet jag inte vad ni tror men jag kastar ett vaksamt öga på facket, dom fular sig säkert med nånting oxå.
:rofl :rofl :rofl
Roligast jag läst på länge! *skrattar så jag gråter*
Ett riktigt bittert uttalande! :tummenupp

Klart som fan man är förbannad på att soppan är så dyr. Samtidigt känner man maktlösheten och inser att det bara är o pröjsa vad de vill ha. Uppror o sån där skit tror jag inte på, blir inget av. Dessutom som någon sa så behöver ju staten alla de där bensinskattekronorna så de lär ju inte direkt sänka priset hur mycket folk än gnäller. :rolleyes:

Jag har råd o tanka så jag skiter i det. Handlar om att prioritera som med allt annat. Vill man åka hoj så får man avstå från annat kul kanske? Man säger alltid att "snart är smärtgränsen nådd" etc etc.. Men gränserna flyttas ju hela tiden lite framåt och vad fan ska man göra. Vi lär inte se någon ny mc-motor som går på vatten i morgon direkt...

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
ayrton skrev:
2065583 Svenska bilister betalar 4,7 miljoner kronor i bensinskatt varje timme, totalt 41 miljarder kronor om året.

Vägverket omsätter 18,5 miljarder,
lägg till miljöskador och ffa skadekostnader
som relaterade till biltrafik, både rena sjukdoms-
och rehab-kostnader och kostnader för sjukskrivningar
och förlorade arbetstimmar så ser det inte så solklart ut
längre.

Trafiken är nödvändig för att samhället ska fungera men börjar
man räkna trångt kronor in och ut så bär det sig ine.

Sen har, återigen, bensinskatten ungefär samma nivå i alla EU-länder
oavsett regering, men det passar inte i vissas världsbild.

Sen känns det inte så MC-relaterat mer bilrelaterat IMHO,
för hur många som gapar här pendlar med MC?

Last edited:

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Holger skrev:
2065624 Menade du när du skrev då eller för du skrev bland det dummaste jag läst här.
Tror du på allvar att trafiken kostar mer än vi betalar per år så har du noll koll,bara bensinskatten vi betalar per år är mycket mer än vad som går både till järnväg o vanliga vägar,lägg sen till alla andra skatter som bilskatt o så o det är ens löjligt o påstå att trafiken kostar mer än dom får in.
Här har du vad man lägger ut på järnväg o vägar i år 31.5 miljarder,källa www.regeringen.se vill du veta mer om tillex bensinskatt så gå in på www.bensinskatteuppror.se

En till siffra du kan tänka på med dieseln inräknat betalade vi 60 miljarder ifjol 16 gick tillbaks till vägarna,sen tillkommer bilskatt o sånt oxå men men tycker detta räcker för att du ska förstå.......
Men alla de andra utgifterna som dras med när man kör bilar såsom alla olyckor med folk som blir skadade o vidare. Det finns ju lite fler utgifter än bara vägar. Självklart så tycker man att det borde vara större delar som borde gå tillbaks.
Tycker alltid det är intressant med debatter, men det måste vara debatter med fakta från oberoende källor, bensinskatteuppror känns inte som en oberoende källa. Alla känner ju till hur media vrider och vänder på allt så varför kan inte övriga göra det.
Håller med om att det måste gå att få fram andra miljövänligare alternativ.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Stortryne skrev:
2065400 Det där klarar man ju sig inte på så länge. Skattelättnaderna på s.k. miljöbilar är bara tillfällig, det har kamrat Persson medgivit öppet. Så bränsleskatter kommer att fortsätta oavsett vad vi har för bränsle.
I det här landet (liksom i många andra, jag vet, men det blir inte vettigare för det) betalar vi ju till och med skatt för det fantastiska privilegiet att bo innomhus. Trotts att vi själva (nåja, de flesta?) betalar boendet med redan skattade pengar :huvet
Börjar man räkna lite på alla skatter på skatter på skatter så blir det inte många kronor kvar per hundralapp som man får använda själv. Det mesta går till storebror.

Räknat för min far... tar han ut 10000kr så får han 2500kr att köpa saker för.

Men man kan ju anpassa sig till det som är billigast för stunden (etanol). Visst de som de tas för mycket av sätts de skatter på. Tjänar någon för mycket pengar så blir de högre skatter osv.

Spanien nästa!

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
nicce skrev:
2065252 men dom kan ju börja med att sänka sina jävla bamselöner så en vanlig svensson har råd att leva.
skulle ha varit mer som i frankrike.
här i sverige tackar vi och tar emot. vi skulle ju istället ta och göra nånting åt det hela.

dags att dumpa skit framför rosenborg då ja, nä men alvarligt, det är dags att man gör nått åt detta, av priset på bensin ligger ju typ 300% skatt per liter.
man kanske skulle ordna en seriös demonstration?

Ooops

Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Dark_Messenger skrev:
2065654
Klart som fan man är förbannad på att soppan är så dyr. Samtidigt känner man maktlösheten och inser att det bara är o pröjsa vad de vill ha. Uppror o sån där skit tror jag inte på, blir inget av.

När medelsvensken ska betala 100kr mer i månaden för bensin snackas det om uppror osv men när någon mördar eller vårdtar och får 6 år och är ute efter 4 så är det ingen som gör uppror. Är inte (vissa) människor härliga varelser? :va

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024