Jag får inte runt kolven på min Husa!?!

wheelielover

Lite lagom dum i huvudet:)
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Enköping town
Hoj
Hojlös:-(
Va ute och körde med en polare idag,vi stannade för en fika och sen var det kört.
Kickade och den satt fast,får fan inte runt den.
Vad kan ha hänt?
Det är en -04 som har gått ca:80 mil eller 15-16 timmar.
Är tacksam för lite råd och svar.... :(
 
Last edited:

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
wheelielover skrev:
Va ute och körde med en polare idag,vi stannade för en fika och sen var det kört.

Låter som du redan konstaterat felet, att den nypit. Frågan är ju varför, har läst nåt om att dem kan "kallnypa". Ren spekulation från min sida dock...
Trist i vart fall hoppas det löser sig. :tummenupp
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
wheelielover skrev:
Va ute och körde med en polare idag,vi stannade för en fika och sen var det kört.
Kickade ca:10-15 cm och sen satt den fast,får fan inte runt den.
Vad kan ha hänt?
Det är en -04 som har gått ca:80 mil eller 15-16 timmar.
Är tacksam för lite råd och svar.... :(


Bli medlem på www.husaberg.org och kolla denna tråden http://www.husaberg.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1451&highlight=650

"It seems that the "engangement key" which works inside of the "kickstarter gear wheel" as come out of it's place. Probably due to a previous wrong fitting. Not a big deal. You have to remove the clutch basket and position the kickstarter system in it's place correctly assembled. Look for the engine workshop manual on the oficial Husaberg site. The pictures are bad, but you can get any help from."

//@
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Det där är kick-mekanismen till 95%...
Händer ibland om den inte är ordentligt ihopsatt...
Plocka isär och sätt ihop, behöver inte ens hälla ut olja, lägg den på sidan bara...

En hoj kan inte nypa av att kickas om du inte är Superman och kickar djävligt mycket och fort utan olja i motorn...

Daniel...
www.supermotard-racing.com
 

wheelielover

Lite lagom dum i huvudet:)
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Enköping town
Hoj
Hojlös:-(
ypvs skrev:
Det där är kick-mekanismen till 95%...
Händer ibland om den inte är ordentligt ihopsatt...
Plocka isär och sätt ihop, behöver inte ens hälla ut olja, lägg den på sidan bara...

En hoj kan inte nypa av att kickas om du inte är Superman och kickar djävligt mycket och fort utan olja i motorn...

Daniel...
www.supermotard-racing.com
Ok,men om det är kicken som är fel monterad så ska det väl fortfarande gå att starta på elstarten eller?
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Inte s'kert att den kan starta på elen heller...
Är drevet låst är motorn låst.
Ibland kan man lägga i växel och dra loss den tillfälligt bakåt dock. Inte så simpelt. Lägg i en växel och lyft hojen mot låret när du håller i styret och bakramen. Ge den sen en liten knuff bakåt och släpp ner bakhjulet. Då ruckas motorn en liten bit bakåt och ibland kan man lyckas att lossa låsningen då.
Dock kommer du att behöva ta isär den iaf. Detta är bara ett test för att, eventuellt, lyckas ta reda på vad felet är...

En motor kan för övrigt inte kallnypa utan att vara startad.
En kallnypning beror på att kolven utvidgar för snabbt när hojen precis är startad och cylindern inte hinner med så att säga. Kallnypningar lossnar nästan varje gång igen dock och lämnar i regel inga vidare skador efter sig.
Låt därför hojen stå på tomgång i en minut eller så innan ni kör. Inte mer än 2-3 minuter med en Husa dock för sen börjar den överhetta istället...

Daniel...
www.supermotard-racing.com
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
ypvs skrev:
Kallnypningar lossnar nästan varje gång igen dock och lämnar i regel inga vidare skador efter sig.
Låt därför hojen stå på tomgång i en minut eller så innan ni kör. Inte mer än 2-3 minuter med en Husa dock för sen börjar den överhetta istället...

Daniel...
www.supermotard-racing.com

Kallnyp är betydligt mer vanligt än varmnyp. Och ger oftast samma skador som varmnyp. .( som är i regel ganska ovanligt.)
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
ypvs skrev:
Det där är kick-mekanismen till 95%...
Händer ibland om den inte är ordentligt ihopsatt...
Plocka isär och sätt ihop, behöver inte ens hälla ut olja, lägg den på sidan bara...

En hoj kan inte nypa av att kickas om du inte är Superman och kickar djävligt mycket och fort utan olja i motorn...

Daniel...
www.supermotard-racing.com

För att inte tala om hur länge man måste kicka! Jag vet en Husa som kördes intensivt ett 15-minuterspass i gocarthall helt utan olja i motorn utan att gå sönder! Och den gick hur bra som helst efter det oxå... när oljan var ifylld igen. :tummenupp
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Ebbe skrev:
För att inte tala om hur länge man måste kicka! Jag vet en Husa som kördes intensivt ett 15-minuterspass i gocarthall helt utan olja i motorn utan att gå sönder! Och den gick hur bra som helst efter det oxå... när oljan var ifylld igen. :tummenupp

Jag har gjort samma sak. Byte olja & filter, men o-ringarna (som alltid bör bytas!) var tydligen dåliga så all olja hade läckt ut vid filterkåpan. Efter en tids körning börjar det med att kopplingen ej tar, några minuter senare börjar det låta som en vinkelslip i motorn. Hoppar av, konstaterar att det inte finns en droppe olja i motorn men väl runt hela. Fyller på och åker hem. Rev sen ner motorn utan att hitta ett enda märke. Det är 1.5 år sen. :tummenupp
 

wheelielover

Lite lagom dum i huvudet:)
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Enköping town
Hoj
Hojlös:-(
ypvs skrev:
Inte s'kert att den kan starta på elen heller...
Är drevet låst är motorn låst.
Ibland kan man lägga i växel och dra loss den tillfälligt bakåt dock. Inte så simpelt. Lägg i en växel och lyft hojen mot låret när du håller i styret och bakramen. Ge den sen en liten knuff bakåt och släpp ner bakhjulet. Då ruckas motorn en liten bit bakåt och ibland kan man lyckas att lossa låsningen då.
Dock kommer du att behöva ta isär den iaf. Detta är bara ett test för att, eventuellt, lyckas ta reda på vad felet är...

En motor kan för övrigt inte kallnypa utan att vara startad.
En kallnypning beror på att kolven utvidgar för snabbt när hojen precis är startad och cylindern inte hinner med så att säga. Kallnypningar lossnar nästan varje gång igen dock och lämnar i regel inga vidare skador efter sig.
Låt därför hojen stå på tomgång i en minut eller så innan ni kör. Inte mer än 2-3 minuter med en Husa dock för sen börjar den överhetta istället...

Daniel...
www.supermotard-racing.com
Ok,men nu hade jag ju varit ute och kört med den ju.
Den va inte överhettad och den gick jättefint i motorn när jag stängde av den.
Sen när jag skulle kicka igång den så satt det bara fast.
Kan det vara något annat fel med kanske?
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
säker på att det är kolen som hakat sig!?!?
kan vara kickmekanisken som spökar!
en skruv till en måneformad bricka kan ha gängat ut sig och låsa kicken oxå!



wheelielover skrev:
Ok,men nu hade jag ju varit ute och kört med den ju.
Den va inte överhettad och den gick jättefint i motorn när jag stängde av den.
Sen när jag skulle kicka igång den så satt det bara fast.
Kan det vara något annat fel med kanske?
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
wheelielover skrev:
Ok,men nu hade jag ju varit ute och kört med den ju.
Den va inte överhettad och den gick jättefint i motorn när jag stängde av den.
Sen när jag skulle kicka igång den så satt det bara fast.
Kan det vara något annat fel med kanske?

Ok en gång till.
Din hoj har inte skurit.
Din kickmekanism är med enorm sannolikhet låst, är det inte det så är det starmotorkopplingen.
Det kommer med största sannolikhet inte kosta dig en spänn att fixa det om du inte sölar ut oljan när du sätter tillbaka mekanismen rätt igen.

Och varför har du inte redan kollat upp detta, vi har ju snackat om det i flera dagar.
En hoj KAN INTE paja när du sitter och fikar.
Och din hoj KAN INTE kallskära, värmenypa, rasa totalt av att bara försöka startas. Du har ett mekaniskt fel som har låst din motor. Hände det vid kickning så skulle nog jag vilja säga att nåt hänt med kicken, eller vad tror du?
Hände det med elstarten så är tipset nåt med den. Nej, inte startmotorn, inga kol ed utan med dreven, kopplingen mellan startmotorn och veven. Vad det än är så plocka av transkåpan och leta upp det, det kommer att vara där.

Ut till garaget nu och inget mer snack förrän detta är kollat det börjar nästan låta som du vill att det ska vara nåt värre än vad som är möjligt precis som min morsa alltid tror att hon har cancer när hon blir förkyld...

Daniel...
www.supermotard-racing.com
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Gör nu för bövelen som Daniel säger åt dig och gå och skruva isär motorn.

Vet inte hur 04orna är skapta med nya transkåpan men på 03 är det väldigt lämpligt att tömma ur kylvattnet innan du lägger omkull hojen. Ta isär, kolla lite, sätt ihop verkar verkligen vara rätt lösning.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Hmm...

Om jag var dig.. skulle jag inte laborera med att försöka dra runt motorn med elstar, kick eller med "bakhjulet"... Det kan bara dyrare rep....
Öppna skiten istället o se vad som sitter fast...
Försökte du starta hojjen med startmotorn eller kicken först??

På kompisens Husa lossnade en kugg i drevet i startmotorn.... och den kuggbiten lyckades ju givetvis trockla in sig i kamkedjan som gick av... som tur var klarade han ventilerna...men reservdelarna dröjde och vipps så var halva sommaren förstörd!! :brinnerup

Hoppas att det bara är kickmekaniskmen som hakat sig.. men se efter nu så slipper vi spekulera!!

Håller tummarna :5sure
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top