Jag fick 1 mån fängelse för fortkörning!

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
"Klass 7(troligen även klass 6)" skulle det stått.

Wagge skrev:
2170723 Ser man en polisbil i backspegeln så tror jag väl att dom flesta här inne stannar? Eller?
Om med "dom flesta" du menar dom som iallafall inte har toppfart att hinna undan.

duckie skrev:
2170745 Personligen hackar jag på att individen kör för fort, försöker åka ifrån snuten, kör vårdslöst, åker fast, får böta och fotboja och sen är här och gnäller om hur han blev oskyldigt dömd utan bevis, samt inte verkar förstå att han utsatt sig själv och andra för fara..

Att han blev dömd i brist på bevis har han erkänt, att han blev oskyldigt dömd har det väl aldrig varit tal om.

Låt säga att du blev tagen, om det fanns en bra chans att kunna klara sig undan eller klara sig med mindre straff.
Då skulle du alltså inte ta den?

sandstream skrev:
2170781 Knappast.
Ok. rättelse, vem som helst med klass7-hoj.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Intressant läsning........

Hoppas att antalet "Jag drog snuten......"-trådar minskar i samma antal som
de vettiga inläggen i den här tråden, då kommer vi att få en betydligt mer
sansad nivå på SH.

KentW
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ugh! Blir alldeles häpen över en del åsikter/föreställningar här i tråden, med lite tur slipper man träffa på dessa i verkligheten.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kan ju inte säga att jag tycker synd om dig, men det hade varit riktigt hårt om du hade fått gå i finkan för detta, speciellt när det finns rattfyllon som klarar sig från det. En kompis torskade kortet i 4 månader pga rattfylla men slapp finkan och behövde "bara" betala böter på drygt 12 000:-. Alldeles för klent straff om du frågar mig.
Och bror min fick 1 månad fängelse för att han aldrig dök upp efter en permission i lumpen! Vad är det för jävla fi**land där man får fängelse för en sån grej!!?
Vet faktiskt inte riktigt vart jag står i denna fråga, det är ju ett mycket allvarligt brott där man utsätter andra för fara men samtidigt har man ju varit där själv :(
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
bmwjohan skrev:
2166585 min gjorde väl nästan 290 på mätaren, men det är riktig fart som räknas. enligt faktablad så går en t5 och en 92'as blade så gott som exakt lika fort.

Det är sant men en hoj når sin toppfart ganska fort medans en bil segar efter 200km/h. Jag brukar nästan stanna och sedan dra när polisen står stilla, det ger oftast 500-1000 ointagliga meter. :tummenupp

Min hoj har inga problem att hänga av min 340 hk bil trots liknande toppfart.

Surt att du körde ifrån dom och blev tagen ändå. Tack att du delar med dig av dina erfarenheter!
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
IronMike skrev:
2166849 ja man börjar ju undra om man ska starta eget forum för riktiga sporthojjare, så man slipper alla goretex-ghey å moppefuckon...

trevligt forum i övrigt :3freak

Erkänn att det bara var flame ? :lol


Fan vad BMWjohan är ball, han stod där bara å log å såg lite smådryg ut. :Bugar

Det var det du menade med att polisen hade fel va ? Det där med att du hade uppträtt jävligt nervöst .. ? Du tog det som en man, efter att du hade försökt fly och sedan gömt dig bakom en container, då gick du fram och stod där och log och såg lite smådryg ut bara. Nämnde jag att du är ball som tusan ?

:hihi :hihi

Stackars kille.
 

sandstream

Guest
sEiKo skrev:
Om med "dom flesta" du menar dom som iallafall inte har toppfart att hinna undan. Ok. rättelse, vem som helst med klass7-hoj.
Jag tror att en majoritet av sporthojsförarna stannar.
Min hoj borde räcka för att köra ifrån polisen men jag skulle nog aldrig ens fundera på det.
Att bli av med lappen för fortkörning känns ganska milt jämfört med att köra över sin förmåga och kanske sluta som ett kolli eller död.
sEiKo skrev:
Att han blev dömd i brist på bevis har han erkänt, att han blev oskyldigt dömd har det väl aldrig varit tal om.
Han vart knappast dömd i brist på bevis, tvärtom fanns det väl bevis som räckte till en fällande dom.
Sen att han själv inte kunde få fram trovärdiga bevis för sin egen uppdiktade historia är väl en annan sak.
 

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Borlänge
Hoj
zx9r
Haha

Så hysteriskt roligt förhör med åklagaren, trodde jag skulle skratta ihjäl mig när hon lekte duktig och sa att bmw e36 är en väldigt ovanlig bil.
Nej skönt att det finns personer som kan ha humor även i rätten :yoparty
" När ferrarin kommer, oooooh kolla reg skylten" nej efter en sån jakt, parkera och dra !
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
bmwjohan skrev:
2169235 jag börjar faktiskt bli lite trött på det här jävla mytomansnacket.
Du, den där filmen där du och dina kompisar vandaliserar gräsmattan framför er skola och en husvagn med era crossmopeder, har du en länk till den? Du vet den där filmen som du lovade skulle ge alla moralkärringar som klagade på ghostrider hjärtstillestånd.
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Dubbelmoralen är hög här i sverige....

Först klagar folk på att det krävs för mycket bevis för att kunna fälla någon...

... Och sen klagar folk för att det krävs för "lite" bevis för att kunna fälla någon...

Hur fan vill ni ha det egentligen? :va

EDIT: stavfel
 
Last edited:

Jarhead

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Ystad
Hoj
KTM 640
War-psycho skrev:
2166299 Bara 12 mån indragning ?? Alltså får du tillbaka kortet om ett år.

Där ser man...

Hur fort/vårdslöst måste man köra för att man ska behöva ta om kortet kan man ju undra ?

Btw... är inte skadeglad, hade hellre sett att du kommit undan.


ett år eller mer så blir du av med kortet. om du har det på prövotid så ryker det direkt
 

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Suzza
Här sitter ni å funderar vilken hastighet man blir av med kortet, när det är vårdslöshet osv.

Det är ju fan så man blir mörkrädd.... :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Davo skrev:
2170049 Inte så konstigt att det inte hjälpte med en bankörning för din del så sakta som du körde där.... Ja jag var där o såg när du körde, prova ett par bankörningar till så kanske du får ut något av det. I övrigt orkar jag inte ens kommentera varken din körning eller all pajkastning som förekommer i denna tråden.

jag har aldrig påstått att jag är bra på att köra. detta var första gången jag körde bankörning och jag körde ungefär snabbare än hälfen och långsammare än den andra hälften i snabb grupp. det är väl inte så dåligt. sen kan jag berätta för dig att man behöver inte vara ett dugg bra på att köra hoj för att kunna snitta nästan 200km/h på 90-vägar. det är inte direkt som att man måste knäskrapa i kurvorna för att klara det

bankörning blir det nog inte så mycket mer för min del. det är svindyrt. man måste åka jättelångt för att komma till banan. man får köra väldigt lite. osv

sandstream skrev:
2170498 Nej, tyvärr kan jag inte hålla med om det.
hojen och förare var utom synhåll för alla i 20 minuter. varför skulle det inte ha kunnat skett förarbyten då?

didjik skrev:
2170509 Tror att man menar det du skrev,
"nej jag är helt ostraffad. förutom tre milda fortkörningar. typ 20 för fort tre gånger. ......."

och sedan skrev du,
"jag har kört bana en enda gång. det var roligt. på hemvägen fick jag en månads fängelse för grov vårdslöshet i trafik. ......."

inte för att jag är någon höjdare på vad man får för staff men tror inte att man får en måndas fängelse för att man har kört 20km/h för fort, rätta mig om jag har fel

denna händelse som denna tråd handlar om utspelade sig på väg hem från min första bankörning. för de tidigare fortköningarna fick jag bara böter

t-rex skrev:
2170529 Nu verkar det ju onekligen så att polisen presenterat en trovärdig historia, som till på köpet är sann, medans du sitter och valsar ihop något i rätten. Newsflash; domstolar kan tänka själva, vi har fri bevisföring i det här landet vilket innebär att du får presentera i princip vad du vill, men domstolen kan bortse från det om det bedöms vara blaj. I det här fallet bedömde de att du presenterade blaj.



När du sedan för din egen sak..... Tja, det finns nåt talessätt som går ungefär som 'den som för sin egen talan har en idiot som klient'. Kul att du testade dock, och kul att du delar med dig.

jag försvarade mig själv i tingsrätten för jag trodde inte att det fanns en chans att man kunde åka dit utan bevis.
i hovrätten använde jag mig av en advokat.

en sak som jag funderat på är om det skulle gått bättre ifall jag bara svarade ingen kommentar på alla frågor jag fått och sen bara tjatat på åklagare och poliser om att lägga fram sina bevis. alltså inte dragit någon rövarhistoria alls utan bara sagt typ "det är orelevant" på allt dom säger och spelat väldigt arg och upprörd. på detta sätt kanske jag hade kunnat lägga allt fokus på just att ingen sett vem som körde hojen.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
bmwjohan skrev:
2166277 Det har efterlysts här på sporthoj om det inte finns någon som har åkt fast för en riktigt rejäl getaway. Jag har nu gjort det och tänkte dela med mig lite om detta.

Jag var på väg hem på motorvägen och låg och gled i 200 som vanligt men det var mycket trafik så det blev en hel den slalomkörning. Efter ett tag ser jag att det ligger en snutbil bakom och blinkar blått. Ser även att det står en snutbil och väntar på mig i vägkanten. Jag lägger ner rejält och viker snabbt av på en avfart och drar sedan på ganska mycket. bränner på rätt mycket på en raka och ligger väl runt 230 och tänker att nu är dom redan långt efter. Kollar i backspegeln och snutbilen ligger typ 3 meter bakom. What the fuck!!. Växlar ner och drar sedan på så in åt helvete. Jag var verkligen tvungen att köra som satan för att komma ifrån. Mätaren i botten på rakorna samt riktiga GR-omkörningar vid vajerräcken. Efter 1,5 mil har jag skakat av mig dom och åker ut och halvgömmer mig i skogen. Med hjälp av en massa privatpersoner som ringer och skvallrar så hittar polisen mig. Har dock gått en 20 minuter från att de tappade mig ur synhåll så det ska ju vara lungt. Poliserna är totalt vansinninga och det råder lynchstämning. Jag säger att det var en annan kille som provkörde hojen. Jag förlorar både i tingsrätten och i hovrätten och får 12 månaders körkortsindragning samt 1 mån fängelse.

Ja, vad ska man nu säga om det här. Jag är skyldig så det är helt ok att jag blir dömd, dock tycker jag att det är helt sjukt att man kan döma någon skyldig utan att det finns några bevis på att det är jag som har kört. I rättegång framgår det att det absolut inte finns någon som har sett mig köra hojen samt att det skulle ha kunnat skett hur många förarbyten som helst. Det som fällde mig i rätten var att rätten inte ansåg det troligt att man skulle låna ut sin motorcykel till någon annan. Jag sa att jag stod med provkörarens bilnycklar i fickan, nycklarna till en bil som är värd 3 gånger så mycket som min hoj, men det var ändå inte trovärdigt. Väldigt konstigt beslut tycker jag.

Jag har alltid trott att det räcker med att köra ifrån snuten så att dom inte ser vem som kör för att man ska klarar sig, men det gör det tydligen inte. Även om man åker ifrån dom med mycket god marginal.

Alla ni moraltanter som hatar mig på detta forum, ni får verkligen njuta nu, för nu fick jag smaka nederlag till max. För er skull bifogar jag en bild på min bojade fot. :hihi

Jag har en kompis som gillar att dokumentera saker och han har lagt ut polisrapport med mera på sin hemsida så in kan gå in där och kolla. Adressen är http://www.out4speed.com/simonstorp_index.htm
Det förekommer lite lögner i den från polisens sida, men inte så farligt. För er som inte orkar läsa allt, så läs promenoria 1 och 2. Det är poliserna som beskriver händelseförloppet.

Strongt av dig att berätta tycker jag. Tänker inte köra ner några moralkakor i halsen på dig. Var rädd om dig.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Bingo skrev:
2171383 Du, den där filmen där du och dina kompisar vandaliserar gräsmattan framför er skola och en husvagn med era crossmopeder, har du en länk till den? Du vet den där filmen som du lovade skulle ge alla moralkärringar som klagade på ghostrider hjärtstillestånd.

om du är riktigt snäll kanske du kan få en kopia av den filmen i julklapp :tomten
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
CHROLO skrev:
2172233 Strongt av dig att berätta tycker jag. Tänker inte köra ner några moralkakor i halsen på dig. Var rädd om dig.

Det bästa du skrivit på SH! :tummenupp
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
sandstream skrev:
2170498 Nej, tyvärr kan jag inte hålla med om det.


känner att jag måste skriv lite mer.

i tingsrätten frågade jag polisen följande.

1. såg du vem som körde hojen? han svarade nej
2. tappade ni hojen ur synhåll? han svarade ja, i 20 minuter
3. under dessa 20 minuter, kan det då ha skett ett eller flera förarbyten? han svarade ja.
4. det kan alltså ha varit vem som helst som körde hojen? han svarade ja.

när polisen svarar på detta sätt, tycker du då att det är ställt utom allt rimligt tvivel att det varit jag som kört hojen?

sen en sak som ingen har reagerat på här men som jag tycker är superkonstigt är att det som verkligen fällde den avgörande domen i hovrätten var att hovrätten inte tyckte att det är trovärdigt att man kan låna ut sin sporthoj till en person som man inte känner allt för väl trots att han ger mig en 3 gånger dyrare bil i pant. det är ju på detta sätt det går till vid alla provkörningar. min advokat sa att det var just denna grej som till 99% avgjorde målet till min nackdel
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hehe, en sån där blå rackare har jag också haft!

Det värsta måste ju ändå vara att inte få öppna EN ENDA norrlands på kvällen. En droppe alkohol, då blir man av med hela perioden som man "suttit" av och får börja om på nytt med vanligt fängelsestraff. =)
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
bmwjohan skrev:
2169952 när jag körde hojen med snuten hack i häl kunde de inte se vem som körde.
ingen annan har heller sett vem som körde.
när polisen tappade mig ur syhåll så tog det mer än 20 minuter innan de hittade mig. på den tiden kan man ha bytt förare minst 20 gånger.

Jo, det kom ju en bananhellikopter med 20 spekulanter på hojen som ville testköra, och vipps så åkte de iväg med hellikoptern igen, och han som klippte häcken hörde inte hellikoptern för getingarna surrade så mycket...

Om du hade valt ett bättre ställe att stanna på än en håla som är mindre än "ensamheten" med endast en utväg förbi en trädgårdsfanatkier, då kanske din story hade funkat, men jag ser inget problem med rättssäkerheten när inte denna story höll.

Var glad att du inte blev åttalad för mened.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top