Jag fick jättebillig försäkring på IF?? skall jag vara misstänksam?

Jag betalar hos länsförsäkringar ca 810 Kr i månaden för Hel/Hel.
Totalt ca 9 500 Kr

Kör en KTM 660 -04 och är 21 år

Jag ringde runt till de flesta bolag, fick en massa olika offerter allt ifrån 35 000 till 5 800 Kr

Så det är nog rimligt att du har fått en offert kring 10 000 Kr om du är under 24 år.

Alltså nu hänger jag inte med riktigt.... går inte ktm under den så kallade offroad/enduro klassen? Jag hade en Yamaha TTR600-01:a försäkrad hos länsförsäkringar på full effekt, var under 24 och hade inte ens MC-kort för tillfället... Ändå betalade jag bara ca. 1800 per år i helförsäkring. Dessutom var biken importerad... Fattar inte hur det kan vara så snuskigt dyrt att försäkra en båge som ändå har förhållandevis låg effekt....???!!! :confused:

det börjar fan bli oroväckande betende det här,
man börjar bli glad när man får betala svindyrt för en halvförsäkring.
visst det är heeelt sjuka priser för premier hos vissa bolag, och då tar man gladeligen den lägsta premien, man blir så glad att man har gjort ett klipp och ser att den billigaste försäkringen är mångdubbelt billigare än den dyraste så man glömmer bort att den billigaste försäkringen kostar skjortan.

tycker synd om kommande generationer, tror inte att dom kommer ha råd med att köra mc,om försäkringarna fortsätter i den här takten så kommer mcfolket att utrotas inom 10år :(

Grr:grattis, du vann på den ryska försäkrings rouletten :tummenupp

ElDiablo skrev:
Alltså nu hänger jag inte med riktigt.... går inte ktm under den så kallade offroad/enduro klassen? Jag hade en Yamaha TTR600-01:a försäkrad hos länsförsäkringar på full effekt, var under 24 och hade inte ens MC-kort för tillfället... Ändå betalade jag bara ca. 1800 per år i helförsäkring. Dessutom var biken importerad... Fattar inte hur det kan vara så snuskigt dyrt att försäkra en båge som ändå har förhållandevis låg effekt....???!!! :confused:

Såhär enkelt är det: Din gamla trötta TTR lockar inte till förbannat mycket bus och dylikt. KTMerna inbjuder till mycket galen körning och bus = mycket olyckor.
Dessutom stjäls det enorma massor med hojar. Trygg Hansa vill inte ens försäkra min 660 om dom fick bestämma, med andra ord fick jag en premie på 25´ / år / hel.

If gav mig 580/månad avställningsbar. Avställd kostar den 41 kr /mån. billigt enligt mig. Hojen är ju ändå en 04 och värd runt 70´

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Såhär enkelt är det: Din gamla trötta TTR lockar inte till förbannat mycket bus och dylikt. KTMerna inbjuder till mycket galen körning och bus = mycket olyckor.
Dessutom stjäls det enorma massor med hojar. Trygg Hansa vill inte ens försäkra min 660 om dom fick bestämma, med andra ord fick jag en premie på 25´ / år / hel.

If gav mig 580/månad avställningsbar. Avställd kostar den 41 kr /mån. billigt enligt mig. Hojen är ju ändå en 04 och värd runt 70´

//jaG

Inbjuder inte till bus va?! Hur mycket effektskillnad pratar vi om då det gäller en ktm 625 original och en ttr? Inte så överdrivet mycket tror jag... sen är det väl vad man kan göra med hojjen osv. som gäller när det kommer till kritan eller? ... nu var det dock inte det jag ville poängtera, utan det var det här med försäkringen... tycker bara det låter så baskat orimligt att en ktm enduro/offroad (som de trots allt är egentligen) kostar lika mycket som en kraftig sporthoj i försäkring.... Men jag antar att det kanske är lite annorlunda premier söderöver där ni bor? Men som sagt, länsförsäkringar har ju en speciell offroadförsäkring som de plockar fram om man bara säger till dom att det är just en sådan. Det var jag tvungen att säga till F.säljaren iaf. för annars skulle den försäkras som en vanlig landsvägshoj. Dvs. vikt kontra effekt kontra ålder mm. mm. :tummenupp

alla offroad/enduro försäkringar var borttagna när jag skulle försäkra min xr400r i juni :näsblod

ElDiablo skrev:
Inbjuder inte till bus va?! Hur mycket effektskillnad pratar vi om då det gäller en ktm 625 original och en ttr? Inte så överdrivet mycket tror jag... sen är det väl vad man kan göra med hojjen osv. som gäller när det kommer till kritan eller? ... nu var det dock inte det jag ville poängtera, utan det var det här med försäkringen... tycker bara det låter så baskat orimligt att en ktm enduro/offroad (som de trots allt är egentligen) kostar lika mycket som en kraftig sporthoj i försäkring.... Men jag antar att det kanske är lite annorlunda premier söderöver där ni bor? Men som sagt, länsförsäkringar har ju en speciell offroadförsäkring som de plockar fram om man bara säger till dom att det är just en sådan. Det var jag tvungen att säga till F.säljaren iaf. för annars skulle den försäkras som en vanlig landsvägshoj. Dvs. vikt kontra effekt kontra ålder mm. mm. :tummenupp

625/660 SMC är motarder. Det vet bolagen. Dom stjäls mycket och dom ramlas mer och mer med. Då blir det dyrare att teckna försäkringar. Och ja, SMC-modellerna är mer representerade i statestiken än ex.TT/TTR

Min SH (GSXR1000-03) kostar 40´ att försäkra. KTMen (660 -04) kostar 5800, så att säga att det är lika dyrt med motard som med SH är väl att överdriva... eller?

//jaG

Har idag fått pengar från IF det är det absolut bästa jag varit med om fick precis vad jag ville ha utan några konstigheter trevliga personer att prata med kommer aldrig byta bolag om de kan hålla de premier de betalar i jkpg
wiper

Zeb_Macahan skrev:
625/660 SMC är motarder. Det vet bolagen. Dom stjäls mycket och dom ramlas mer och mer med. Då blir det dyrare att teckna försäkringar. Och ja, SMC-modellerna är mer representerade i statestiken än ex.TT/TTR

Min SH (GSXR1000-03) kostar 40´ att försäkra. KTMen (660 -04) kostar 5800, så att säga att det är lika dyrt med motard som med SH är väl att överdriva... eller?

//jaG

Det hade jag ingen aning om faktiskt. :näsblod
Men alltså kan man ju kringgå ett problem iaf genom att köpa en enduromodell och sedan köpa ett motardkit till den. Då borde ju inte försäkringen påverkas utan bli vesäntligt dyrare än en sk. SMC?? :va
Sen det jag menade med att det var lika dyrt var ju det trådstartaren nåmde om att det skulle kosta 24 lakan att försäkra en 625:a, vilket är ca.19000kr mer än min tiller kostar i förs. :skrämd

ElDiablo skrev:
Det hade jag ingen aning om faktiskt. :näsblod
Men alltså kan man ju kringgå ett problem iaf genom att köpa en enduromodell och sedan köpa ett motardkit till den. Då borde ju inte försäkringen påverkas utan bli vesäntligt dyrare än en sk. SMC?? :va
Sen det jag menade med att det var lika dyrt var ju det trådstartaren nåmde om att det skulle kosta 24 lakan att försäkra en 625:a, vilket är ca.19000kr mer än min tiller kostar i förs. :skrämd

1. Du bor ju på landet.. det är gratis att försäkra där uppe...
2. 660 finns tyvärr inte som enduro, annars är ju det ett bra alternativ. Dock lite dyrt eftersom bromsar och fälgar måste köpas nytt...

Man får se sanningen i vitögat. Alla försäkringar blir dyrare, spelar ingen roll vad det är man ska försäkra. Hus, bilar, hojar, klockor och båtar. Att hojarna blir så dyra som dom är är för att vi är så petiga vid reparationer samt att vi inte kan låsa dom och köra som folk. Man kan begära ut papper som visar skadestatestiken inom ett visst segment. Gör det och förfasas....

PS. enda anledningen för bolaget att ge honom en sån premie är för att dom inte ser honom som en bra kund ekonomiskt. Med andra ord ger dom honom en premie som avskräcker honom från att bli kund just där. Det är jag övertygad om. If verkar vara det enda bolaget som är schysst mot alla målgrupper. DS.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
1. Du bor ju på landet.. det är gratis att försäkra där uppe...
2. 660 finns tyvärr inte som enduro, annars är ju det ett bra alternativ. Dock lite dyrt eftersom bromsar och fälgar måste köpas nytt...

Man får se sanningen i vitögat. Alla försäkringar blir dyrare, spelar ingen roll vad det är man ska försäkra. Hus, bilar, hojar, klockor och båtar. Att hojarna blir så dyra som dom är är för att vi är så petiga vid reparationer samt att vi inte kan låsa dom och köra som folk. Man kan begära ut papper som visar skadestatestiken inom ett visst segment. Gör det och förfasas....

PS. enda anledningen för bolaget att ge honom en sån premie är för att dom inte ser honom som en bra kund ekonomiskt. Med andra ord ger dom honom en premie som avskräcker honom från att bli kund just där. Det är jag övertygad om. If verkar vara det enda bolaget som är schysst mot alla målgrupper. DS.

//jaG

Hörru! Landet va??!! Jag bor mitt i centrala Umeå... En stad med ca. 130.000 invånare plus kranskommuner, så "landet" var väl att ta i.... sen kanske så premierna är högre ju längre söderut man kommer pga. att ni är klåfingriga tjuvar och kraschar hojjar på löpande band för att ni inte kan köra? Hahaha... detta var ett skämt så bli inte sura nu please.? :lol
Men seriöst så förstår jag var du vill komma... pengavärde, utveckling, hojantal, statistik osv... gör ju tyvärr att försäkringarna bara blir dyrare och dyrare... Men jag trodde bara inte en 625:a kunde vara så dyr i förs. Men nu vet jag ju det då.

OT. Förresten så köpte jag väl några däck av dig om jag inte minns fel..? Kommer nog att få investera i fler snart pga. att asfalten blivt så kall här nu= MYCKET ställ i kurvorna osv.= MYCKET däckslitage! :yoparty :banana

// Henke

ElDiablo skrev:
Hörru! Landet va??!! Jag bor mitt i centrala Umeå... En stad med ca. 130.000 invånare plus kranskommuner, så "landet" var väl att ta i.... sen kanske så premierna är högre ju längre söderut man kommer pga. att ni är klåfingriga tjuvar och kraschar hojjar på löpande band för att ni inte kan köra? Hahaha... detta var ett skämt så bli inte sura nu please.? :lol
Men seriöst så förstår jag var du vill komma... pengavärde, utveckling, hojantal, statistik osv... gör ju tyvärr att försäkringarna bara blir dyrare och dyrare... Men jag trodde bara inte en 625:a kunde vara så dyr i förs. Men nu vet jag ju det då.

OT. Förresten så köpte jag väl några däck av dig om jag inte minns fel..? Kommer nog att få investera i fler snart pga. att asfalten blivt så kall här nu= MYCKET ställ i kurvorna osv.= MYCKET däckslitage! :yoparty :banana

// Henke

Du kan få 2 bakdäck till ett bra pris.... PMa mig..

//jaG

hujedamig vad vissa pyntar mycket!! :skrämd

2100:- halv/hel, till nästa säsong blir det hel/hel för 3200:-. KTM 660 -04 :tummenupp

Grr skrev:
Hej!

Jag ska köpa hoj imorrn(KTM 625-04 :banana ) och kollade upp vad försäkringen skulle hamna på. Jag ringde runt till alla möjliga försäkringsbolag och jag hamnade runt 24000 om året :kocko hel/hel på det flesta utom IF som var för halva priset typ.
En halvförsäkring helår kostar 756kr/mån!!! :confused:
är det nån som har IF som vet varför de är så billiga jämfört med andra?

/David

If Försäkring har jag aldrig hört talas om så det e säkert ett oseriöst komanditbolag med en målvakt. Du har all anledning att vara orolig!

RoLLER skrev:
If Försäkring har jag aldrig hört talas om så det e säkert ett oseriöst komanditbolag med en målvakt. Du har all anledning att vara orolig!
har du druckit hasch i kväll... :tungan

försäkring...

Hej...

Jag betalar 333kr i månaden för halvförsäkring helår på Trygg-Hansa, bor i jönköping så det borde vara samma försäkringsområde..
Johan:) :)

Zeb_Macahan skrev:
Trygg Hansa vill inte ens försäkra min 660 om dom fick bestämma, med andra ord fick jag en premie på 25´ / år / hel.

25 per år är seriöst för att vara Trygghansa, en GSXR 600 värd 45 ville dom försäkra för 97 000 SEK/år. Varför säger dom inte bara nej? Det blir ju bara löjligt.

Jag har en sjuk historia från IF.

I våras när jag "som vanligt" kollade runt bland försäkringsbolagen, så skickade jag en offertförfrågan, via nätet, till bl,a IF (jag har ena bilen försäkrad där).

Jag uppgav allt som var intressant, dvs:
Regnr, hojmärke & typ, effekt, tjvikt, kör med säkerhetsställ, eget garage, persnr, bostadsadress osv.

Efter två dagar fick jag ett mail som sa att jag skulle få betala 1760kr/helår/helförsäkring, för min R1a(?!)

Jag ringde genast upp för att få bekräftelse och fick ett positivt svar!!
Jag frågade igen om det verkligen kunde vara sant och förklarade vad det var för typ av hoj och vad försäkringen brukar kosta.
Jag fick då till svar:
-"Kul för dej då", och att jag kunde få ner premien ytterligare om jag ställde av på vintern(!!!?) "Jo visst" sa jag (skitnöjd), slog till och tecknade genast försäkring.

Ringde samtidigt polaren som kör Ninja och även han ringde IF.... ~18000kr/helår... VTF? :-(

Försäkringsbrevet dök så småning om upp.......

Fel regnr, Offroadare från -82, dock en Yamaha, hehe, men jag är ju inte ens ägare till hojen?!

Mailade handläggaren som beklagade att hon hade misstagit sej..... PÅ VADÅ?? Alla uppgifter fanns ju med, någonstans borde väl en "klocka ha ringt till"?
Ringde upp för att räta ut saken:
-Nää det måste blivit något fel....
-Jaha, så hur mycket skulle "en riktig" premie bli på R1an då?
-17550kr/helår.

-Nää, det är ju mycket mer än vad jag betalar hos "Hansa".
-Jaha säger tjejen..... Betyder det att du vill säga upp försäkringen då?

-Döö?!... Nää, jag väljer ju givetvis att behålla en försäkring på en hoj som inte är min....

Vad är det för kriterier på jobbet som försäkringshandläggare egentligen?? :hihi

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back