Jag gillar när det är mil på hojarna

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Sitter och kollar på Blocket.

Är varken intresserad av att köpa eller sälja; hojen jag för tillfället har
har jag fixat elen på och är i övrigt i bra skick, så den körs dagligen.
Men det är alltid kul att se vad folk begär för sina hojar.

Hur fan kan hojar som är uppemot 10 år gamla har rullat knappt 2000 mil?
Det känns bara fel.

Visst, det här är Norden, men skitsamma. Det går att köra åtminstone 7-8 månader
där majoriteten av sveriges befolkning huserar. Vad gör folk med sina motorcyklar? Torrgasar hälften av året?

Det enda som är intressant med få mil är om hojen är tillräckligt ny, annars undrar
jag vad fan den har fått rastats så lite för?

Godnatt :fyllisar

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki RF900R -96
Ja, det är väldigt vad folk är milrädda när det gäller motorcyklar. Det är ofta väldigt fördelaktigt att köpa hojar som gått längre än normalt, då de ofta tvingas ligga på mycket lägre prisnivåer, utan att nödvändigtvis vara i mycket sämre skick. För en som kör mycket (mer än 500 mil om året i alla fall) känns det mycket smartare att köpa en hoj som gått 5000 mil och slippa oroa sig för att värdet sjunker med typ 5 kronor per körd mil!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu utgår jag som de flesta från min egna situation, men jag tror att det i många fall handlar om prioriteringar, snarare än ett försök att hålla uppe värdet på hojarna.

De som idag har råd att köpa en ny sporthoj är troligen äldre än för 20 år sedan - min gissning skulle ligga på att medelåldern är någonstans mellan 35-40 år. Många i den åldern satsar hårt på arbete, har ung familj, och tillräcklig ork för att hinna med en runda på krogen då och då. Vi har också blivit bekväma av oss och undviker helst regn och tar inte hojen till jobbet.

För många av oss är det ett intresse och att äga en hoj tillför mervärde i livet även om vi inte tillbringar lika mycket tid ute på vägarna som i våra yngre dagar. Kostnaden för försäkring och värdeminskning sett till våra totala utgifter är acceptabla och inte något som driver oss till att sälja. Däremot har vi lite dåligt samvete för att vi inte rastar hojarna så ofta som vi borde :)

Jag hade tidigare tre hojar stående i garaget - alla skattade, försäkrade och besiktigade. För några veckor sedan insåg jag att ett par av dessa inte sett solen sen förra året och även om jag inte sitter i någon finansiell knipa så sålde jag alla tre och uppgraderade på bilfronten istället. Tråkigt som det låter så spenderar jag så pass mycket mer tid i bilen att en roligare dito skänker mer glädje än tre hojar i garaget.

Utöver detta tycker jag man bör titta mer på tidigare ägare än på hojens miltal. Har han/hon tagit väl hand om sin ögonsten så kan de rulla många bekymmersfritt mil.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Känns om en del hojar riskerar att torka ihop och vittra sönder innan dom är ens i närheten av "slitage".

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, man blir ju lite fundersam ibland.
När jag lämnade in min SX på service reagerade de på att den gått 4200 mil på 3 år. Det är ju försjutton en sporttourer! Det vore väl attans om man inte ska lägga några mil på en hoj gjord för det!

Folk som inte kör hoj tycker ju att en hoj som är 3-4 år gammal och bara gått 2000 mil är ju nästan okörd. Jag är böjd att hålla med dem. :hihi

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Snittet på körsträcka förra året var väl under 300 mil enligt bilprovningen så det förklarar väl en del... Själv fick jag lämna in hojen två gånger för service i år :p :musik

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
varför köper man en hoj om man inte tycker om att köra ? ( typ bara 300 mil på en säsong)
Köper man bara en image?

Det är inte leksakerna som är roliga , -utan hur man använder dem :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Snittet på körsträcka förra året var väl under 300 mil enligt bilprovningen så det förklarar väl en del... Själv fick jag lämna in hojen två gånger för service i år :p :musik

Ja, det är väl när man är inne tredje gången för service och däck på en säsong som det börjar kosta på lite. :crash

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Många som köper hoj placerar den tyvärr i garaget större delen av säsongen samt för att det tydligen uppfattas som coolt och häftigt med en hoj att kunna visa upp för kreti och pleti och max blir körd med runt kvarteret en helgdag.Sedan står den där som någon form av museiobjekt och samlar dam i väntan på en eventuell ny ägare som kanske har empati nog att förstå att denna mc vill ut och rulla på vägarna.Många motorcyklister tror tydligen även att deras hojar ska lösas upp i diverse små atomer om de kör med sina motorcyklar när det regnar.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
varför köper man en hoj om man inte tycker om att köra ? ( typ bara 300 mil på en säsong)
Köper man bara en image?

Det är inte leksakerna som är roliga , -utan hur man använder dem :tummenupp

Själv har jag svårt att komma under 2000 mil. 2400 denna säsongen.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Alla använder hoj olika därav antalet mil...
Pendlar du till å från jobbet blir en hel del mil..
Åker du på långsemester me hojen blir det oxå massa mil..
Hur mycke är det då till nöjessåkning på vardagskvällar å helger???

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23

Jo, det är klart. Tycker ändå att det är ofattbart få mil på väldigt många motorcyklar. Jag pendlar inte men gjorde en långresa på knappt 500 mil. Nöjesåkning ca. 1900 mil.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Jag kör alla tre +några timmar på enduron :yoparty
( men jag gillar ju att köra)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Enda hojarna med höga mil är utpräglade tourers, och pendlarhojar från åttiotalet.

Resten av hojarna körs väldigt lite, och står mest i villagaraget hos medelålders som har råd att "den bara står där" som en rest av en tidigare, ungdomlig ådra. Inget konstigt.

Sen är det ju väldigt enkelt att backa eller stoppa en mätare, men det är mest unga tatuerade Örebro-bor med nästan ny sporthoj som orkar hålla på med sånt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

I år har det bara blivit 200 mil för mig. :hihi
Men, fan vet om det inte får det att se ännu konstigare ut för lågmilarna. :3freak

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Eller så sköter var o en sitt och kör hur mycket den känner för eller har tid till :tummenupp

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det känns tråkigt att folk inte kör mer med sina hojar.

Mitt facit i år:
R1 - 700 mil ( 6 bandagar )
MT07 - 300 mil
RD500 - 50 mil ( krångelpotta... )
RD350 - 50 mil
TZR125 - 50 mil ( bara bana )

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Rätt många har ju fler än en hoj också, vilket ger att per hoj kanske det inte blir så mycket...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati