Jag gillar när det är mil på hojarna

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har gjort c:a 1300 mil hittills i år.
300 mil på caféhojen. Mest korta turer (15-20-25 mil), plus en längre på 80-90 mil.

650 mil på sporttourern (en utdöende hojtyp om man får tro en annan tråd här på sh). Mix av dagsturer, en sväng i Norge, en i Tyskland.

300-400 mil på pendlarscooter till och från jobbet, systemet, posten (mina Ebayfynd) o dyl.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om man köper en hoj för att köra, inte för att sälja, har milen ingen betydelse. :D



Du kan serva den själv för priset på en hoj med mer än 10 000 på mätaren är ändå så lågt. Om du missköter hojen är det du själv som får stå för konsekvenserna. :fakta

Sen tycker jag att en hoj som körs blir som en skinnjacka. En oanvänd är i nyskick, sköts den blir den insliten men missköts den blir den utsliten. Jag föredrar den inslitna med spår av användning. En insliten skinnjacka och hoj är vacker och säger något om ägaren. En jacka eller hoj i nyskick gör inte det...

Jag körde över 16 tusen med en 60-tals Engelsk SportHoj innan oljetryckslampan började blinka på tomgång med varm motor. Det hade nog gått att köra några tusen till men då hade avslutningen kunnat bli lite dyrare. Det var visserligen en liten uppförsbacke i början men när jag fått lite erfarenhet var det bara service på vintern och köra på sommaren.
Min favorit är när jag körde ner till färjan i södra Finland och det kom två hojåkare på varsin ny BMW. Det vanliga kallpratet ni vet, de hade tagit Viking till Åbo och bott på hotell. Klivit upp tidigt för att komma till färjan till Kökar. Ett litet äventyr! :tummenupp
Jag var på väg ner genom Finland och hade klantat mig när jag kollade färjetiderna. Kom på det när jag satt i regnet, jo det kan regna ibland i Finland, och kollade turlistan turlistan vid nästa tankning. Endast morgonfärja på onsdagar!:mad: Men va f-n, jag är ju klädd, det är sommar, jag sträckkör! :)
Så när jag sa varifrån jag kört sa de - Det måste vara över 100 mil? -Jo, svarade jag och de blev helt tysta. Där stod en motorcyklist med en engelsk hoj som alla "vet" läcker olja, vibrerar sönder och inte klarar längre sträckor och såg helt oberörd ut! :D Hojen hade dessutom bevisligen gått långt i regn, riktigt skitig, men ingen oljefläck under motorn, inte ens en svettning, jag förstörde alla deras förutfattade meningar om engelskt "skit". :)

Min "moderna" Daytona är bara 15 år och har bara gått 18 tusen så några större problem förutom vanlig service har jag inte fått än. Trots att jag gör det själv...:va
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
jag kör ca 1000 mil om året med min hoj. en kompis har dock kört drygt 12000 mil med sin gs på ca 5 år. köptes ny. enbart service och däck och bromsar.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Lite ickefrågavarning här....

Jag reser en del i jobbet (som dessutom är jävligt kul 96% av tiden) och har tre egna kottar + tre bonus så fritidsaktiviteter saknas inte. Körde mycket mer när jag var yngre men idag....well max 200 mil om året, ren nöjesåkning på gata och bana + ett antal timmar på geggmoppen. Pendling är helt ointressant.

Klart att jag skulle ha tid att logga mer mil men i relation till allt annat jag vill göra (träna, umgås med vänner, spela golf, jaga etc) så nej, jag är rätt nöjd med den prioriteringen, iaf för tillfället.

Om någon framtida spekulant har problem med mätarställningen och att jag kört så lite...tja köp en annan hoj då.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Själv har jag svårt att komma under 2000 mil. 2400 denna säsongen.
Precis! 2000 mil på 10 år ger ju 200 mil per år och det är en normal helgtur för mig.

Nu har jag iofs bara kört 280 mil på egen hoj i år pga att en f.d. kompis lurade topplocket av mig i maj. :mad:
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top