Jag gillar när det är mil på hojarna

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Precis som det skrivits i tråden så kanske man satsar på lite kvalité på körningen när man blir äldre.
Med tanke på att snittet ligger på 300mil per år så blir ju det 3000 mil på 10 år.
Alltså inte helt omöjligt attt det finns ett gäng 10åringar som gått runt 2000mil.


Hur mycket fel det än känns med 2000 mil på en tioårig hoj så tror jag ändå att det är fullt rimligt.
Om du nu syftade på att folk skulle micklat med mätaren för att få ut mer flis för sin hoj.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Att du aldorg lär dig...nä gissa vilken hoj som kommer sura närmsta mån och börja läcka..:brinnerup

Satan! Du har så rätt....:huvet Nu blir det till att köpa delar och meka 500:a hela vintern......:gnissla
 

((Tobbe))

Bulten fotograf
Gick med
17 May 2008
Ort
segersta
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08+Kawa zx 600-96
Till alla som tycker att 100 mil per år är orimligt!!!! pröva ett driva butik du jobbar 6 till 7 dagar i veckan 08:00 till 20:00 söndagar ska det tvätta .städa klippa gräs mm dom mil du får är livskvalité:)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Till alla som tycker att 100 mil per år är orimligt!!!! pröva ett driva butik du jobbar 6 till 7 dagar i veckan 08:00 till 20:00 söndagar ska det tvätta .städa klippa gräs mm dom mil du får är livskvalité:)
Pröva att anställ en att avlasta dig så får du med lite fritid
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
När jag inte hade använt hojen på 4 år så sålde jag den .
Det var på -90 talet med småbarn mm.

Nu är barnen stora, frun har accepterat mc-intresset. Det betyder att man kan åka ofta, med kort varsel samt att man pyssla lite i garaget när man har lust.

Allt har sin tid :rock
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Blev bara 300 mil i år, de flesta kompisarna har ju sålt sina så inte riktigt lika skoj längre! samtidigt så köptes en Porsche Boxster så där kördes ju en del istället:) Riktigt kul med en sommarbil.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En hel del av dessa lågmilade pärlor som annonseras ut - ibland som "nyservade" eller "välservade" har inte varit på verkstad under ett helt decennium eller mer ändå.

I bästa fall har man själv bytt olja och filter - och ibland inte ens det på flera år, eftersom "man kör så lite".

Har kollat lite efter ST 1100 som är 20 år gamla eller så, 5 - 7000 mil på mätaren.
De flesta milen är lagda i början av hojens liv - oftast ordentligt servad.
Sedan dör det ut - både med körande och servande.

Jag har ibland frågat hur dom gjort med service och - jodå, det är servat så bra så.
Bytt olja i slutväxel? "Ehhh..."
Bytt bromsvätska? "Mjaaa"
Kollat kamrem? "Är det kamrem på dessa?"


Hellre mil med dokumenterat underhåll, än en hoj utan varken det ena eller det andra.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Ja jag minns en kille med nytt kort som körde 250-Ninja odubbat på snöig vinterväg här på forumet ;)
När jag var 18-20 var jag likadan, körde jag året om. Endurohoj eller offroad-hoj på vintern. Till skola och kompisar och annat, i kyla saltslask och snö. Idag uppskattar jag en varm buss till såna resor. Vill att det ska vara kvalité när jag plockar ut hojen. Inget tråkkörande till jobbet etc.
Det är ju också skillnad på om man är vanlig hojkonsument med ny köpehoj. För många sådana så är ju körningen det enda positiva i mc-intresset. För mig kan tex underhåll vara roligt, ett utlopp för mitt tekniska sinne. För en hojkonsument är underhåll på minusposten: verkstadsräkning och inget köra på en vecka.

Alla är olika. Yabbas inlägg #18 är kortfattat och klokt tycker jag.

Samma här, hade en Husqvarna 125 WR -85, enduro, som varje dag 125a. Samma dag jag klarade lappen skulle hojen besiktas. Regnet öste ner så besiktningsmannen ville inte ens provköra. Han torrvarvade inne i hallen, kollade ljus, blinkers o tuta sen var det bara att åka.
Tror jag åkte 25mil första dagen, i konstant ösregn.
När det vart vinter kommer jag ihåg att utetermometern visade -28c en morgon när jag skulle till skolan.
Husqvarna startade, till grannarnas förtret, på andra kicken och givetvis for man till skolan på den.
När jag skaffade tung mc, GSXR 750 -85, var det enda fordonet jag hade. Körde i ur o skur under ett halvår.
Kan ju säga att storhandla med en gixxer är inte helt enkelt :hihi
Så nog har man kört i tid o otid!
Nu, nästan 30år senare får jag nog erkänna att jag blivit aningens mer bekväm.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En hel del av dessa lågmilade pärlor som annonseras ut - ibland som "nyservade" eller "välservade" har inte varit på verkstad under ett helt decennium eller mer ändå.

I bästa fall har man själv bytt olja och filter - och ibland inte ens det på flera år, eftersom "man kör så lite".

Ser inget fel i att ägare servar själv, men det gäller att de vet vad de gör. Tyvärr är min erfarenheten att många påstår att de är så noga med service och underhåll. Sedan har de hoppat över en rad kontrollpunkter som tillslut blivit ett eftersatt underhåll. Granskar man servicehistoriken eller brist på den när det när ägarna själva som stått för underhållet märker man att de har varit snikna och okunniga i själva verket. Undantag från den regeln finns självfallet. Precis som det finns verkstäder som utför sitt jobb med heder, medan andra fuskar.

En sådan sak som byte av bromsvätska regelbundet tycker många uppenbarligen inte är nödvändigt. Tycker en sådan detalj är rätt avslöjande. Ägaren säger att hojen är servad enligt konstens alla regler och faller dit på en sådan enkel sak. Allt kan se prydligt och fint ut i övrigt. Är man inte vaksam kan man ha en putsad gris framför sig.

Det är väl annars rätt naturligt att gamla hojar och även bilar tillslut "glömts" bort av sina ägare. Ungefär som att vissa lägger undan en gamla klocka i en byrålåda som efterlevnande en dag gräver fram. Vad gäller motorcyklar och bilar kan ju hoppas att ägarna har varit förutseende nog att göra ett förebyggande underhåll ifall de har planerat att långtidsförvara dem och att hojarna ställts undan i en bra miljö. Även under sådana förutsättningar tar tidens tand ut sin rätt tillslut.

Jag tror att fordon mår bra av att motioneras. Man upptäcker om inte annat ifall saker och ting inte står rätt till och kan åtgärda dem i tid.

Med det sagt. Har vi någon här på forumet med en 10- 20 år gammal hoj som de själva lagt alla milen på som körts regelbundet? Läste tidigare i somras om en som kört 243 000 miles med en M900 han köpt ny 1993. Motsvarar ca 39000 mil. Bör motsvara ca 1800 mil per år. Original motor fortfarande. Det talar kanske sitt tydliga språk om vikten på underhåll och hur man behandlar grejerna.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser inget fel i att ägare servar själv, men det gäller att de vet vad de gör. Tyvärr är min erfarenheten att många påstår att de är så noga med service och underhåll. Sedan har de hoppat över en rad kontrollpunkter som tillslut blivit ett eftersatt underhåll. Granskar man servicehistoriken eller brist på den när det när ägarna själva som stått för underhållet märker man att de har varit snikna och okunniga i själva verket. Undantag från den regeln finns självfallet. Precis som det finns verkstäder som utför sitt jobb med heder, medan andra fuskar.

En sådan sak som byte av bromsvätska regelbundet tycker många uppenbarligen inte är nödvändigt. Tycker en sådan detalj är rätt avslöjande. Ägaren säger att hojen är servad enligt konstens alla regler och faller dit på en sådan enkel sak. Allt kan se prydligt och fint ut i övrigt. Är man inte vaksam kan man ha en putsad gris framför sig.

Det är väl annars rätt naturligt att gamla hojar och även bilar tillslut "glömts" bort av sina ägare. Ungefär som att vissa lägger undan en gamla klocka i en byrålåda som efterlevnande en dag gräver fram. Vad gäller motorcyklar och bilar kan ju hoppas att ägarna har varit förutseende nog att göra ett förebyggande underhåll ifall de har planerat att långtidsförvara dem och att hojarna ställts undan i en bra miljö. Även under sådana förutsättningar tar tidens tand ut sin rätt tillslut.

Jag tror att fordon mår bra av att motioneras. Man upptäcker om inte annat ifall saker och ting inte står rätt till och kan åtgärda dem i tid.

Med det sagt. Har vi någon här på forumet med en 10- 20 år gammal hoj som de själva lagt alla milen på som körts regelbundet? Läste tidigare i somras om en som kört 43 000 miles med en M900 han köpt ny 1993. Motsvarar 69000 mil. Bör motsvara ca 3000 mil per år. Original motor fortfarande. Det talar kanske sitt tydliga språk om vikten på underhåll och hur man behandlar grejerna.
43 000 miles är 6920 mil. :fakta
Där kommer jag definitivt att slå honom rejält på fingrarna när jag haft min SX lika länge, på 3 år har jag kommit upp i 4200 mil.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
43 000 miles är 6920 mil. :fakta
Där kommer jag definitivt att slå honom rejält på fingrarna när jag haft min SX lika länge, på 3 år har jag kommit upp i 4200 mil.

Bra att någon är uppmärksam :tummenupp

Skrev fel i såväl inlägget som när jag skulle räkna om miles till km. Det ska stå 243 000 vilket motsvarar ca 39 000 mil. Ca 1800 mil per år.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bra att någon är uppmärksam :tummenupp

Skrev fel i såväl inlägget som när jag skulle räkna om miles till km. Det ska stå 243 000 vilket motsvarar ca 39 000 mil. Ca 1800 mil per år.

Ah, ja det låter ju vettigare. :)
Men min hoj är ju lite på väg åt samma håll nu, även om det gick väldigt dåligt att få till milen i år. Nu har jag ju inte klyvt motorn och kollat hur den mår internt, men resten av hojen mår bra och ser bra ut iaf. Inte så jäkla långt än bara.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Med det sagt. Har vi någon här på forumet med en 10- 20 år gammal hoj som de själva lagt alla milen på som körts regelbundet? Läste tidigare i somras om en som kört 243 000 miles med en M900 han köpt ny 1993. Motsvarar ca 39000 mil. Bör motsvara ca 1800 mil per år. Original motor fortfarande. Det talar kanske sitt tydliga språk om vikten på underhåll och hur man behandlar grejerna.

Tjejens Scarver köpte hon när den gått några hundra mil, har för mig det är en -02, nu är den uppe i omkring 8000. Hon har gjort all service förutom ventiljusteringar och rembyten själv. Vissa bromsbeläggsbyten har även fått skötas av verkstad när vi varit i italien.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Köpte min XT hösten 2009. Den hade då gått 390 mil. Nu passerar den snart 8000 mil, varav kanske hälften på annat underlag än asfalt. Bytt olja och filter ofta. Samt bytt ut bakdämparen och renoverat gaffeln/bytt fjädrar. Har väl bytt bromsolja och kylarvätska nån gång eller två också :). Ventilerna har jag bara kollat 2 ggr, och då har dom inte behövt justeras. Och just det ja, bytt styrlager 2 ggr.

I övrigt inga konstigheter. Bara går. Startat alltid. Står alltid ute. Även vintertid. Monterar inte ens ur batteriet. Startar ändå lätt som en plätt på våren. Och så var det ju lagren i länkage och sving också; rengjorda och omfettade en gång :banana .
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
De två sist åren har varit kassa ur mc-perspektiv för mig, har liksom inte hunnit köra alls... haft både dåligt samvete och funderat på att sälja.
Men nu när man kikat i tråden så inser man att man nog kör en del iaf.
Förra året blev det 600 mil och i år strax över 500.
...så tydligen skall man inte klaga utan faktiskt känna sig rätt jävla nöjd!
:banana
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har en 37 år gammal hoj som passerat 17.000 mil. Har all service dokumenterad även sedan serviceboken tog slut 1986. Tidigare ägare noterade allt, även vilka oljor och vilka mängder han blandade till framgaffeln osv. Jag har givetvis fortsatt på samma spår. Utan att tveka skulle jag ta den hojen och åka jorden runt med om jag ville - som den står.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Kör runt 100 mil per år. Använder hojen enbart till nöjeskörning vid bra väder när tid finns. När jag ska transportera mig kör jag bil
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top