Jag har en lite för stor hjälm..

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hej jag har en fantastisk och snygg hjälm i nyskick, som ny kostade 1800:-
Har alltså inte lust att köpa en ny, men den är lite för stor.

Var kan jag beställa inlägg? Eller bara att dra på sig en ordentlig mössa innan man kör?

Cheerios

VIKTIGT Såg att folk hade svarat på att mitt huvud var för stort, så är inte fallet. Utan det är hjälmen som är för stor. Den sitter på utan problem och jag kan liksom vacka den fram och tillbaka, trots att den är fastspänd

Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Kostar den 1800:- så är det nog en dyr plasthjälm med lite lull lull i inredningen.

Den dagen du ligger i diket med krossad skalle, kanske du omvärderar om det inte vore värt att lägga några tusen till för att få en bra säker hjälm.
Dom vettiga hjälmarna startar runt 3500kr och fortsätter upp till 9000kr.

Sen finns det så klart skräphjälmar för 4000kr också så det är inte priset i sig som avgör. Men för 1800kr har du med största sannolikhet inte köpt en kvalitetshjälm.

Spar hjälmen och använd när du skjutsar någon. Och så köper du en nya vettig hjälm. Har du inte råd, så vänta lite med att åka hoj, spar pengar och handla när du har råd.

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Sen verkar du även ha en gammal häck så vad gör du här? Skämt åsido, kolla där du köpt den. Ibland är det samma ytterskal till olika storlekar och då kan du ju byta inredning till storleken mindre.

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Vad jag förstår så är hjälmen beggad eller köpt privat? Då kan man få tag på en vettig hjälm av en bra tillverkare för dom slantarna. Att hjälmen troligtvis format sig efter nån annans skalle är en annan femma. Skriv märke och modell på hjälmen, det finns olika lösningar hos olika tillverkare.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sen verkar du även ha en gammal häck så vad gör du här? Skämt åsido, kolla där du köpt den. Ibland är det samma ytterskal till olika storlekar och då kan du ju byta inredning till storleken mindre.
Bättre med en gammelkawa än en trampcykel från Biltema iaf :rolleyes:

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Om det nu var otydligt så var det ett ironiskt inlägg mot att endast hjälmar över 5k är ok. Lite väl mycket materialkåthet på sporthoj i allmänhet. Gick det att köra hoj i en skinnhuva på -50talet så går det förmodligen bra att köra i en väl passande godkänd hjälm för 1800:- idag.

Biltemahojen är fet, som det mesta från BT ;)

FreddeBlissful

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
2009, Ducati, Streetfighter S
Det är möjligt att hjälmen formas efter huvudet om man duschar i den, men du måste ha riktigt hett vatten.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Denna ser mest ut som min hjälm:
http://www.pmo.se/images/hjalmar/AGV/longway/60-231-2_svart.jpg
Är inte hemma så kan inte plåta en bild och lägga upp.

Köpte den begagnad, av en pensionär som fick en stroke och slutat köra. Så hjälmen är i riktigt fint skick, dock lite för stor.

Han betalade 1800 nypris för den tror jag han sa.

Usch vad dyrt allt med MC är ^^

Tillägg: Kan tänka mig att köpa en ny hjälm, men då vill jag gärna ha något som är bra kvalité och riktigt prisvärd samt snygg.

Är det inte realistiskt att köra med en mössa då? :(

FreddeBlissful

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Nej men är den för stor, köp en lidhl hjälm för 500kr I RÄTT STORLEK så har du en fungerande hjälm..

• Gilla
Reaktioner: eha

tid001

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2010
Hoj
2008 kawasaki z1000
tjööööööp en hjälm som är lagom.
jag skulle alldrig personligen åka med en hjälm som e för stor.

Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Denna ser mest ut som min hjälm:
http://www.pmo.se/images/hjalmar/AGV/longway/60-231-2_svart.jpg
Är inte hemma så kan inte plåta en bild och lägga upp.

Köpte den begagnad, av en pensionär som fick en stroke och slutat köra. Så hjälmen är i riktigt fint skick, dock lite för stor.

Han betalade 1800 nypris för den tror jag han sa.

Usch vad dyrt allt med MC är ^^

Tillägg: Kan tänka mig att köpa en ny hjälm, men då vill jag gärna ha något som är bra kvalité och riktigt prisvärd samt snygg.

Är det inte realistiskt att köra med en mössa då? :(
En begagnad hjälm är oftast ett misslyckat köp eftersom hjälmen har "gåtts in" av första ägaren, och då kommer den inte att anpassa sig efter ditt huvud. Se det som en dyr läxa, och köp en ny hjälm som du provar ut i butik istället så att den passar just dig! Det är inte bara för bekvämlighetens skull, en hjälm som passar bra är betydligt mycket säkrare än en hjälm som inte gör det!

Och du har valt helt fel hobby om du tycker att en begagnad hjälm, som kostade 1800 ny, är dyrt ;) Det jag åker runt i kostar ca 20000kr, ställ, hjälm, ryggskydd, stövlar mm, och då är det inga häftiga grejer. Det svider när man köper det, men jag har vurpat tillräckligt många gånger för att ha lärt mig hur viktigt det är med bra skydd! :fakta

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
En begagnad hjälm är oftast ett misslyckat köp eftersom hjälmen har "gåtts in" av första ägaren, och då kommer den inte att anpassa sig efter ditt huvud. Se det som en dyr läxa, och köp en ny hjälm som du provar ut i butik istället så att den passar just dig! Det är inte bara för bekvämlighetens skull, en hjälm som passar bra är betydligt mycket säkrare än en hjälm som inte gör det!

Och du har valt helt fel hobby om du tycker att en begagnad hjälm, som kostade 1800 ny, är dyrt ;) Det jag åker runt i kostar ca 20000kr, ställ, hjälm, ryggskydd, stövlar mm, och då är det inga häftiga grejer. Det svider när man köper det, men jag har vurpat tillräckligt många gånger för att ha lärt mig hur viktigt det är med bra skydd! :fakta

Mjah svider har det ju redan gjort. Gav cirka 4000:- för ett ordentligt skinställ från alpinestar som hade ett nypris på 12k :) Så den punkten är jag nöjd med. Sen har mina skor stålhätta och handskarna är de inge fel på.

Men ja, denna månaden har jag kanske totalt bränt 25k och inte ens börjat med övningskörningen :( som student svider det :D

Jag tycker hjälmen känns riktigt bra, med luftfickor osv. Bara att den som sagt är liite för stor. Kan man inte bra dra in nya inlägg i den?

Kan tillägga att han pensionären hade ju bara använt den fyra gånger innan han fick sin stroke, så då har väl knappast hjälmen hunnit anpassa sig så mycket? bara till att köpa en ny hjälm då :(

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Byt hjälm till en som passar perfekt om du är rädd om livet. Snåla på hjälmen är det dummaste du kan göra näst efter att åka utan ryggskydd när det gäller mc.

Köp ny!

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mjah svider har det ju redan gjort. Gav cirka 4000:- för ett ordentligt skinställ från alpinestar som hade ett nypris på 12k :) Så den punkten är jag nöjd med. Sen har mina skor stålhätta och handskarna är de inge fel på.

Men ja, denna månaden har jag kanske totalt bränt 25k och inte ens börjat med övningskörningen :( som student svider det :D

Jag tycker hjälmen känns riktigt bra, med luftfickor osv. Bara att den som sagt är liite för stor. Kan man inte bra dra in nya inlägg i den?

Kan tillägga att han pensionären hade ju bara använt den fyra gånger innan han fick sin stroke, så då har väl knappast hjälmen hunnit anpassa sig så mycket? bara till att köpa en ny hjälm då :(
Om det är någon tröst så är stålhätta inte så meningsfullt på hojskor, det är sällan tårna man skadar, utan fotleden man krossar mellan marken och hojen, eller knäcker om foten fastnar i marken.

Du har väl köpt ryggskydd å vettiga handskar va? Dvs inte 200kr på Handelsboden, utan lite mer robusta grejer?

FreddeBlissful

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2011
Hoj
Vet du hur hjälmen skall sitta då?

Vad som är lite för stor för dig, kan jag tänka mig är en hel storlek för mig.

Hjälmen skall sitta tajt.

http://www.youtube.com/watch?v=4U5UE-13Tp8

Jag är för trött för att kolla filmen så den kanske inte är något bra, men det finns massor, alt. gå till en mc affär och få hjälp, så får du känna hur det skall kännas om den sitter bra.

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Om det är någon tröst så är stålhätta inte så meningsfullt på hojskor, det är sällan tårna man skadar, utan fotleden man krossar mellan marken och hojen, eller knäcker om foten fastnar i marken.

Du har väl köpt ryggskydd å vettiga handskar va? Dvs inte 200kr på Handelsboden, utan lite mer robusta grejer?

Handskarna är av läder och känns rätt robusta. Vad gäller ryggskydd har jag även inhandlat det ja, dock ett från lidl:s MC tema för 300 typ. Class 1 certifierat iallafall :p

Vet du hur hjälmen skall sitta då?

Vad som är lite för stor för dig, kan jag tänka mig är en hel storlek för mig.

Hjälmen skall sitta tajt.

http://www.youtube.com/watch?v=4U5UE-13Tp8

Jag är för trött för att kolla filmen så den kanske inte är något bra, men det finns massor, alt. gå till en mc affär och få hjälp, så får du känna hur det skall kännas om den sitter bra.

Så vad jag förstår är det enda egentliga alternativet att köpa en ny hjälm om den inte passar? Snarare än att byta innehållet :(

Last edited:
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...