Jag har en lite för stor hjälm..

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Mjah svider har det ju redan gjort. Gav cirka 4000:- för ett ordentligt skinställ från alpinestar som hade ett nypris på 12k :) Så den punkten är jag nöjd med. Sen har mina skor stålhätta och handskarna är de inge fel på.

Men ja, denna månaden har jag kanske totalt bränt 25k och inte ens börjat med övningskörningen :( som student svider det :D

Jag tycker hjälmen känns riktigt bra, med luftfickor osv. Bara att den som sagt är liite för stor. Kan man inte bra dra in nya inlägg i den?

Inte för att vara den som är den, men varför köpte du en begagnad hjälm som inte passade för? Vore det inte bättre med en Lidl/Feltema hjälm som faktiskt passade isf?
Sen skor med stålhätta :rolleyes:

Inte för att moralisera över vad du kör i, själv kör jag en del i tissha och gympadojjor... Bara du inte inbillar dig att du har en säker utrusning när du brummar omkring i en hjälm som inte passar och vanliga pjuck med stålhätta... Det är lixom inte bara tårna du vill skydda :rolleyes:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Inte för att vara den som är den, men varför köpte du en begagnad hjälm som inte passade för? Vore det inte bättre med en Lidl/Feltema hjälm som faktiskt passade isf?
Sen skor med stålhätta :rolleyes:

Inte för att moralisera över vad du kör i, själv kör jag en del i tissha och gympadojjor... Bara du inte inbillar dig att du har en säker utrusning när du brummar omkring i en hjälm som inte passar och vanliga pjuck med stålhätta... Det är lixom inte bara tårna du vill skydda :rolleyes:

Alltså det är ordentliga mc-stövlar inga vanliga skor ^^ Sen skinstället och ryggstödet passar ju bra, känner mig rätt orörlig och det är förjävligt att få på sig samt väger säkert 10 kilo allt som allt. Haha - okej, men 1500:- för en hyffsat grym hjälm, where do I find it?

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Denna ser mest ut som min hjälm:
http://www.pmo.se/images/hjalmar/AGV/longway/60-231-2_svart.jpg
Är inte hemma så kan inte plåta en bild och lägga upp.

Köpte den begagnad, av en pensionär som fick en stroke och slutat köra. Så hjälmen är i riktigt fint skick, dock lite för stor.

Han betalade 1800 nypris för den tror jag han sa.

Usch vad dyrt allt med MC är ^^

Tillägg: Kan tänka mig att köpa en ny hjälm, men då vill jag gärna ha något som är bra kvalité och riktigt prisvärd samt snygg.

Är det inte realistiskt att köra med en mössa då? :(

Inte för o va elak så tycker ja du bör sluta köpa på dej saker som inte passar ha med dej en kunning person om du nu inte kan detta.

Eller ta en tur till en mc butik INTE internet butik i butiken finns det kunniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing personal där kan du testa allt och det kan skilja på samma storlek even där allt är inte 100% i passform ja testa 3 hjälmar innan ja tycket den va ok i samma affär

om du nu kommer till en butik o köper en hjälm så kan du ha den gammla som reserv/sälja eller till den du skjussar....

(då du inte har bil kort eller mc kort som bort förklaring)

snart skriver nogon om pung skydd :gnissla

//Robin

Last edited:

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Systemhjalm/

Är detta en bra hjälm? Dom snackar ju om maximal säkerhet!

Inte för o va elak så tycker ja du bör sluta köpa på dej saker som inte passar ha med dej en kunning person om du nu inte kan detta.

Eller ta en tur till en mc butik INTE internet butik i butiken finns det kunniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing personal där kan du testa allt och det kan skilja på samma storlek even där allt är inte 100% i passform ja testa 3 hjälmar innan ja tycket den va ok i samma affär

(då du inte har bil kort eller mc kort som bort förklaring)

snart skriver nogon om pung skydd :gnissla

//Robin

Bilkort har jag sen 2 år, så trafikvana finns det. Kört flera gånger på längre roadtrips till Norge och Schweiz.

Alla andra delar passar ju, ryggskydd, skinställ, stövlar --- bara hjälmen!

Nu hoppas jag på ett snabbt svar innan det blir aktuellt att packa ihop om 5 minuter!

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Nog för att det finns en hel del vettiga grejer på Biltema, och jag håller inte alltid med den delen av kollektivet som sågar billiga grejer enbart pg a att det är billigt.

Men just hjälm tycker jag att du ska leta någon annanstans än på Biltema.

Åk till en välsorterad mc-handlare, testa lite olika hjälmar, och framförallt fråga dem om råd. Passform är A och O, och den skiljer sig en hel del (främst mellan olika märken).

Tänk även på att du kan använda samma hjälm i ett par år om du inte krockar med den, så det blir en investering, som faktiskt kan rädda ditt liv eller se till att du inte spenderar resten av dina dagar i rullstol.

Det är helt fel väg att gå att enbart leta efter det billigaste när det gäller hjälm.

Robin Hood

Gick med
26 Jan 2006
Hoj
TZR250

Bilkort har jag sen 2 år, så trafikvana finns det. Kört flera gånger på längre roadtrips till Norge och Schweiz.

Alla andra delar passar ju, ryggskydd, skinställ, stövlar --- bara hjälmen!

sorry ang kk men ja har för mej att du skulle gå till lidi o köpa ryggskydd, bröstskydd i enn annan tråd pg avsaknad av bil eller nogot saksamma :) men men ang hjälmen så bör du nog testa den

Ja skulle inte köpa den men det är ja det om du vill ha min åsikt :)

//Robin

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Men vafan människor, en hjälm består av plast och frigolit. Tack vare intrenet kan vi välja att tro på främlingar på forum, eller tester som visar att Lidl/Biltemahjälmar är dubbelt så säkra som kända märken...

Till TS, köp en baklava/rånarluva att ha under hjälmen. Eller fyll kinderna med fetvadd.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Du kunde köpa ett femtal commando-huvor, och prova dig fram. Har du jag skulle gissa att när du har en 4-5 huvor på dig så skall hjälmen börja bli ganska tajt.
Det blir billigare än att köpa ny hjälm!

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Ok Arai har inredningar som man kan ändra typ till tjockare kindkuddar mm. mig veterligen är dom en av få tillverkare som jag känner till har detta..
Jag har köpt tjockare kuddar till min RX7 hjälm och den sitter gjutet nu. Kolla ev. kan man även göra detta till din AGV. Sök hos generalagenten för AGV troligtvis Grahns eller duells...

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Men vafan människor, en hjälm består av plast och frigolit. Tack vare intrenet kan vi välja att tro på främlingar på forum, eller tester som visar att Lidl/Biltemahjälmar är dubbelt så säkra som kända märken...

Till TS, köp en baklava/rånarluva att ha under hjälmen. Eller fyll kinderna med fetvadd.

skriver från mobilen så ursäkta. nej alltså dom lär ju knappast kunna skriva att den har maximal säkerhet om så inte är fallet. har tänkt om och tror att passform är viktigt så jag tippar på att de blir en sån för 700:- , tror inte heller jag känner någon som lagt 4500 och uppåt på en hjälm...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
tror inte heller jag känner någon som lagt 4500 och uppåt på en hjälm...

Känner du någon som kör nåt annat än moped eller eventuellt glidare undrar man då?

För mig är det tvärtom, känner ingen som köpt en hjälm för under 4500:- eller åtminstone en hjälm som skulle ha kostat det i Sverige.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Jag åker hellre med en godkänd hjälm för 500 kr som passar (tight) än en för 1800 som inte passar.

off topic: Jag åker med BUFF som lite värme för halsen. Men jag har ett jävla problem med att den korvar ihop sig som ett halsband runt halsen. Någon som känner igen problemet? Vad åker ni med? :huvet

Robin Hood

Gick med
26 Jan 2006
Hoj
TZR250
skriver från mobilen så ursäkta. nej alltså dom lär ju knappast kunna skriva att den har maximal säkerhet om så inte är fallet. har tänkt om och tror att passform är viktigt så jag tippar på att de blir en sån för 700:- , tror inte heller jag känner någon som lagt 4500 och uppåt på en hjälm...

maximal säkerhet jodå det kallas reklam :D men se hur mycket rörliga delar den har ja vet polaren hadde en chep hjälm den lossnar i frigoliten och den va öppnings bar men det sket han i han kasta den efter 2 mån då va denn kass, men passar den din skalle så kör på bara och räkna med vind brus mm och att denn kommer o skramla isär då den har mycket rörliga delar, sen va folk tycker/skälva använder skit i deeeeeeet.

känner många som har hjälmar som kostat runt 4000 - 6000 kr sen vad dom har betalat det är en annan sak (med extra visir mm )

Sen va ju ditt ställ så tight enligt tidigare tråd allt e relativt lycka till

//Robin

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Så vad jag förstår är det enda egentliga alternativet att köpa en ny hjälm om den inte passar? Snarare än att byta innehållet :(

Kolla in Marco Simoncelli, han har ett knep.
Den dan han stått på pallen lär han behöva byta hjälm.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Off Topic: Det finns en massa säkerhets- och märkestalibaner här på SH, samt en viss kvot messerschmitts. Hos riktiga stjärnor finns flera av egenskaperna på en gång. Tipset är att sk*ta i alla som på ett eller annat sätt säger att du är dum eller snål. Dom är ändå mest ute efter att verka rika eller smarta.

On Topic: Eftersom skallar är olika och hjälmar likaså, så är det svårt att ge några allmänna råd. Jag har en rejäl neanderthalarvalk över ögonbrynen och har inte träffat på någon hjälm som passar perfekt på mig. Så jag har monterat ett tunt lager skumgummi½ under strategiska punkter under fodret i min favorithjälm. Funkar skitbra, men du kan nog inte justera mer än en storlek ner med den metoden.

Leta annars efter utförsäljning om du nu skall köpa nytt. Louis.de är billigare än fc-moto exempelvis. Ridersdiscount.com är snorbilliga och har fast pris på $25 för frakten.

Och förstås, undvik riskfyllda trafiksituationer så långt möjligt :D

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tack för alla svar. Tänker iallafall köpa en ny hjälm som jag känner mig nogurlunda säker i och som definitivt passar. Vad sägs om den hjälmen som biltema har då som ligger på runt 1500? (den i kolfiber).

Sen finns det någon bra shop i närheten av hässleholm/kristianstad?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Kolfiberhjalm/
denna menade jag, för att avrunda denna tråd tänkte jag att den måste ju vara bra för 1500 på biltema och sen så märkte jag att i 150 gungar nacken som fan med en tyngre hjälm...

Låter det bra? *HOPPAS* rata inte min idé snälla :D:confused:

Last edited:

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
Säkerhetsutrusningens diskutioner tar aldrig slut...

en rekomendation är att kolla runt hos MC-handlare och testa dig fram... det kostar inte en krona. Har du tur hittar du en hjälm som reas ut till en bra peng å det finns ju kanske ett spelrum att ytterligare pruta.

Om man vill begränsa sig i prisfrågan så får man ALLTID tumma på designen före funktionen.

Det viktigaste:

1. EJ plasthjälm (du vill ju inte att ditt huvud ska fungera som studsboll)
2. Hjälmen ska sitta fast och skönt (annars blir turerna obehagliga, korta eller i värsta fall utan hjälm).
3. Nu kommer vi till alla normer som ska uppfyllas... En "dålig" hjälm är ju bättre på huvudet än en snygg är på styret.

så gå in på nedan länk:

http://svt.se/2.58360/1.1574167/utskriftsvanligt_format?printerfriendly=true

Jag valde nu att uppgradera min hjälm till en ny ARAI RX-7 GP... då jag hade bestämt modell och storlek (för att det är den hjälmen som sitter bäst på mitt huvud) så var det bara att söka pris, detta pågick i några månader å nu sitter jag med min hjälm hemma, kanske inte den design jag valt i första hand (priset avgjorde) men när hjälmen sitter på huvudet så är det funktionen och bekvämligheten som är det viktigaste.

Gällande gungningen i högre hastigheter... Har inte med vikten att göra utan hur kursstabil hjälmen är.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...