Jag har en lite för stor hjälm..

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Alla hjälmas som säljs är ju godkända, så du betalar inte för en säkrare hjälm rent stötupptagningsmässigt. Däremot får du en bekvämae hjälm som är tätare med mindre vindbrus, och dessutom lättare (minskar riskeen radikalt för nackskador vid ev crash, första biltemahjälmen du länkade vägde ju 2kilo!!!)

så som alla sagt hittills, absolut viktigast är en hjälm som passar ditt huvud, om biltemas kolfiberhjälm sitter som gjutet och du inte bryr dig om saker som vindbrus, så kör på, men är den rund i formen och du har ett ovalt huvud, elelr tvärt om, så leta vidare.

Behöver inte lägga mer än 2 lax för en hyffsad hjälm om du beställer online, dock måste du ju veta att den passar just ditt huvud bra

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
- MC-center har ganska litet utbud...

- Claessons har såvitt jag vet bara Anette :)tummenupp) som är serviceminded

- Oves motor är helt ok, hyffsat utbud och ibland riktigt bra service. Här köpte jag min hjälm för något år sen. Dock lite dyrare hjälmar många gånger.

- Bröderna Nilssons i Helsingborg har ett stort utbud i det lägre prissegmentet. Köpte hjälm till tjejen där. Fick en KBC kolfiberförstärkt glasfiberkomposit för under 2000:-. Dock kändes den personalen inte allt för kunnig när jag var där. Kan vara att det var mycket folk då och kanske extrainkallad personal? Som tur väl var så kunde jag stötta henne i valet och nu är tjejen nöjd! Tyst blev hjälmen också, tro att eller ej.

Det är ju inte alltid man har råd med det värsta. Så jag hade hellre köpt en ny hjälm för 1800:- som sitter bra än en svindyr hjälm som sitter som en rottingkorg på skallen...

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Mycket text att läsa, men jag anser den vara ytterst tänkvärd i alla fall:

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Nu skall man aldrig blint lita på sådana rapporter utan att själv gå igenom allt referensmaterial osv.
Läs och begrunda men ta det som skrivs med en nypa salt.

Jag litar på något vis mer på Arais mångåriga erfarenheter av krashade hjälmar än vad som provas fram i en labmiljö, men jag kan samtidigt inte sticka hål på textförfattarens teorier och resultat.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Säkerhetsutrusningens diskutioner tar aldrig slut...

en rekomendation är att kolla runt hos MC-handlare och testa dig fram... det kostar inte en krona. Har du tur hittar du en hjälm som reas ut till en bra peng å det finns ju kanske ett spelrum att ytterligare pruta.

APPAPP! Det kostar visst en hel del att köra omkring med hoj/bil! Nu ännutill när bränslet blivit så dyrt och inte vill man ju heller slita på delarna i onödan med det nya utblandade E10!

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Har läst tråden och inte sett någon som nämnt vad det är som åldras i hjälmen. Det är i dagens hjälmar skumplasten (frigoliten) som torkar och tappar stötupptagningsförmåga. Därför ska hjälmen inte vara gammal (5 år typ). Det ska stå tillverkningsår på hjälmen. I min Arai är det en lapp bakom kindkuddarna. Har fått ett tips om att det går att testa skumplastens status genom att bända lite på hjälmen. Om den knirkar, knarrar har skumplasten torkat och blivit spröd och därmed förlorad stötupptagningsförmåga.

brittisk hjälmtestare: http://sharp.direct.gov.uk/

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har också en lite för stor hjälm. Eller jag har för låg panna?
Inte förstor runtom. Det är jobbigt nog få in huvudet i den. Kruxet är att den sjunker ner och täcker för ögonen så om jag lutar huvudet lite framåt så ser jag nästan bara kåpan på hojen. Lösningen har blivit en instoppad disksvamp 5 x 8 x 3cm upptill i hjälmen som lyfter upp hjälmen lite/kompenserar för min låga panna.
I väntan på min hjärntransplantation så får det duga. :banana

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Har fått ett tips om att det går att testa skumplastens status genom att bända lite på hjälmen. Om den knirkar, knarrar har skumplasten torkat och blivit spröd och därmed förlorad stötupptagningsförmåga.

Hmm, min Shoei från -91 som använts i ur och skur under många, många tusen mil knarrar ungefär lika mycket som min veckogamla Arai gör när jag bänder i dem. Man måste nog verkligen ha öra för det där om metoden skall fungera..

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Om det är en Agv Longway så kan jag ha inredning i rätt storlek. Så vilken storlek är det du vill ha?

Rosborg

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Suzuki K7 1000
Jag har haft samma problem med en hjälm som är lite för stor. Så igår åkte jag till närmaste mc affär där dom fyllde upp med skumgummi innanför det vanliga vaddningen. Sen köpte jag tjockare kind kuddar. Så nu sitter hjälmen " like a glove"

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Hmm, min Shoei från -91 som använts i ur och skur under många, många tusen mil knarrar ungefär lika mycket som min veckogamla Arai gör när jag bänder i dem. Man måste nog verkligen ha öra för det där om metoden skall fungera..

Har inte prövat det själv, fick bara tipset från en person jag har stort förtroende för, som jag tänkte kunde ge någon vink på hur sprickbenägen skumplasten är. Verkar funka sisidär milt talat om du inte märker skillnad.. :glömdet Själv går jag efter ålder (om ingen oförutsedd åverkan sker).

@chronic: Vad som åldrades i hjälmar från gamla tillverkningsmetoder spelar nada roll idag - kör man med en sån idag är det något annat som felar..:rolleyes: SLÄNG SKITEN!

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Jag åker hellre med en godkänd hjälm för 500 kr som passar (tight) än en för 1800 som inte passar.

off topic: Jag åker med BUFF som lite värme för halsen. Men jag har ett jävla problem med att den korvar ihop sig som ett halsband runt halsen. Någon som känner igen problemet? Vad åker ni med? :huvet

Du tar o sticker in en bit över hakan o drar sen fast remmen så sitter fast o inte fladdrar med vinden

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...