Jag har en skröpplig man

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Har precis skickat iväg Peter med ambulans. (Nej, det är inte jag som slagit honom :rolleyes: .)

För två veckor sedan lyfte han en datorskärm och fick "ryggskott". Min store starke man?! Han knaprade mina piller med röda trianglar i tron att det skulle bli bättre. Tji fick han. Nu ikväll kunde han inte gå! Benen skakade och svetten rann. Så fort han rörde sig, skrek han. För att slippa behöva åka och köpa öronproppar till mig själv, valde jag att skicka iväg honom.*SKOJAR* De tror att han åkt på ett diskbråck... Vi får se vad de säger imorgon. Är det ett diskbråck, lär det inte bli enduro på mycket länge (vet inte ens om det är möjligt att köra enduro efter diskbråck...?) Håll tummarna för honom.

:(

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
e de verkligen körningen som du är orolig för kommer bli lidande.. eller det är :arsele :tuttar :7peta

Hoppas han blir bra iallafall :(

exiteme

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
AleX skrev:
e de verkligen körningen som du är orolig för kommer bli lidande.. eller det är :arsele :tuttar :7peta

Hoppas han blir bra iallafall :(

Jag är mest orolig över Peter. Hoppas att det bara är en komplikation på ryggskottet han fick. Hoppas han blir frisk snart, annars så kommer jag att få ett nervsammanbrott. Han gnäller mer än vad barnen gör när de är sjuka. :fakta

Och det där med :arsele :tuttar : Vadå, han kan väl ligga på rygg, så sköter jag resten.... :D

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
exiteme skrev:
Jag är mest orolig över Peter. Hoppas att det bara är en komplikation på ryggskottet han fick. Hoppas han blir frisk snart, annars så kommer jag att få ett nervsammanbrott. Han gnäller mer än vad barnen gör när de är sjuka. :fakta

Och det där med :arsele :tuttar : Vadå, han kan väl ligga på rygg, så sköter jag resten.... :D
¨

Somsagt hoppas han klarar sig ur det hela utan att få skador som följer han

Från det ena till det andra du har inte en tvilling syster i min ålder eller nått :rofl

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
AleX skrev:
Från det ena till det andra du har inte en tvilling syster i min ålder eller nått :rofl

Mavve mumla nått om någon dotter nån gång ;)

tomtenisse.gif
tomtefar.gif
julgran.gif
eldbock.gif

Hoppas guben blir bättre :tummenupp

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Ouch, diskbråck är fan värsta skitet, hoppas han inte har det iaf

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Det som brukar skilja ett vanligt ryggskott från diskbråck är att vid ryggskott så är höften ngt förskjuten åt nåt håll, samt att smärtan är koncentrerad till ryggen, vanligtvis nedre delen....
Vid diskbråck så har man ofta en smärta som vandrar ner i ena benet... och det brukar beskrivas som en blixt.... Det är ju disken mellan kotorna som har gått sönder , och trycker på nerven som går ut från kotpelaren.

Visst kan man köra cross efter diskbråck, men det kan ta tid.. i värsta fall år..
Helt beroende på om det blir en operation, eller om man väljer att det ska läka av sig självt. Men ont gör det.. jag vet, har själv haft ryggskott en gång, o det önskar jag inte min värsta fiende... man kan inte nysa, inte skratta inte sätta sig på muggen. För det gör FRUKTANSVÄRT ont....
Men han blir nog återställd ska du se.

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Nä, den är såld :(
*håller tummarna*

Ryggproblem är inte kul :fakta Hoppas det löser sig! Du får baka lite mer drömmar som tröst ;) Du kan få ett bra recept på saffransbullar à la Polly om du vill. :tummenupp (tröstäta är bra!)

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
AleX skrev:
¨

Skulle hon ha en tvillingsyster skulle hon med största sannolikt vara i samma ålder som exiteme själv, annars skulle jag gissa på att det är ngt lurt :)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Låter inte helt kul det där.
Ambulans: Hur får man diskbråck/ryggskott? Bara av överansträngning eller?
Vad kan man göra för att undvika det?

Exiteme: Hälsa Peter att han får ta o krya på sig mesamma :tummenupp

750RR

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
maverick_750rr skrev:
Låter inte helt kul det där.
Ambulans: Hur får man diskbråck/ryggskott? Bara av överansträngning eller?
Vad kan man göra för att undvika det?

Exiteme: Hälsa Peter att han får ta o krya på sig mesamma :tummenupp

750RR

Finns olika orsaker man får det av. man kan lyfta sig till det... dvs man lyfter fel. Disken är en stötdämpare som sitter i kotpelaren mellan just kotorna. Och trycks dom ihop för mkt, eller fel... så kan disken spricka i kanten och lite av disken sticker ut ... efter hela ryggen går dom stora nerverna ut som styr kroppens funktioner så som att kunna gå...
Men man kan ju råka ut för olyckor så att man får kotkompressioner = kotpelaren trycks ihop i längdriktingen så hårt att diskarna kläms.

Eller så kan man ha det genetiskt så att säga, att diskarna luckras upp, Dom blir försvagade , och kan brista. utan att ha lyft på fel sätt.
Ibland opererar man, ibland får det läka av sig självt. vad som styr detta vet jag faktist inte...
Böj på knäna när ni lyfter , för jag kan garantera att det här är en fruktansvärd smärta om man får det. och så handikappande att man knappt kan sätta sig på muggen :D

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
förebygger gör man genom att träna , ofta vet man ju om att man har lite dålig rygg...
en olycka är ju svårt att förebygga. Men en stark ryggmuskelatur hjälper ju till att avlasta kotpelaren o diskarna när man bär...
träna och lyfta på rätt sätt.. gå två ggr i stället för att ta för mkt är ett hett tips. Att skada sig är gjort på ett ögonblick, och kan ta år att bli frisk ifrån.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Är det inte så att magmusklerna bär upp 70-80% utav vikten? Och ryggmusklerna har en mindre roll i att hålla oss upprätta?
Både farsan, morfar och brorsan har haft ryggskott. Farsan fick det när han böjde sig ner och skulle ta på sig strumpan en gång, så det behöver inte vara i samband med lyft.
Själv har jag klarat mig bra hittills, även om jag ibland kan ha något fruktansvärt ont i ryggen... Kanske dags att börja tröna lite mag och ryggmuskler =).

kawafreak

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
kxf450 2008
Tråkigt att höra hoppas det blir bra snart!!

Min syster har haft problem med ryggen länge(vet dock inte vad) hon fick iallafall rådet av sin sjukgymnast att antingen börja med ridning eller åka hoj... skall tydligen vara bra för ryggen(för att inte tala om själen) så nu finns det ju verkligen anledning att åka hoj!!

Bågebabe

Desperado.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 1000 *SÅLD*
Attans otur med ryggen. Hoppas att det inte är diskbråck för det är ett rent h**vete.

Så länge man kan kontrollera tarm och blåsa vill farbror doktorn inte operera diskbråck. (Det beror även på var i ryggen bråcket sitter.) Att foten är bortdomnad mellan varven och att vissa saker inte går att göra längre det får man lära sig att leva med... :(

Jag har gått hos sjukgymnast en tid för att få en behandling som heter autotraktion. Det innebär att man spänns fast i en bänk och försiktigt töjer man ut ryggen så att disken ska få mer plats.
Man kan göra en övning hemma för att få samma effekt. Stå framför en bänk/ bord och bär upp kroppsvikten med armarna (händerna på bordet och raka armar) och släpp långsamt "ner" ryggen genom att böja knäna. Räkna långsamt till 15 och ställ dig försiktigt upp. Upprepa så ofta du orkar.

/ Bågebabe

exiteme

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Peter kom hem inatt igen. Glad o lycklig(are) med massor av morfin i kroppen. De tror att han fått en inflammation pga ryggskottet. Men med lite piller i olika färger, ska han bli bra igen. :tummenupp

Polly: Peter äter inte saffransbullar, men jag gör (i mängder!). Dessutom måste jag jobba för fullt med att fylla ut mammabyxorna jag köpte idag. (Äter jag inte hela tiden, så kräker jag bara). Kommer snart inte i hojbrallorna :gråta och måste ha annat att roa mig med!

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...