Jag har en skröpplig man

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
ambulans skrev:
förebygger gör man genom att träna , ofta vet man ju om att man har lite dålig rygg...
en olycka är ju svårt att förebygga. Men en stark ryggmuskelatur hjälper ju till att avlasta kotpelaren o diskarna när man bär...
träna och lyfta på rätt sätt.. gå två ggr i stället för att ta för mkt är ett hett tips. Att skada sig är gjort på ett ögonblick, och kan ta år att bli frisk ifrån.

Varje gång jag gör mat och ska ta med det till datorn för att äta det där ska allt med på en gång om jag så ska tappa det på vägen. Jag vägrar gå 2 gånger :tomten

Sen väl där sittandes o tuggandes inser jag att jag glömde släcka ljuset på vägen vilket stör mig så vansinnig mycket att jag ändå måste gå 2 ggr för att släcka det.

Men så e d :banana

Träna rygg ofta allihop, så får ni starka armar samtidigt :tummenupp

750RR

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Bågebabe skrev:
Attans otur med ryggen. Hoppas att det inte är diskbråck för det är ett rent h**vete.

Så länge man kan kontrollera tarm och blåsa vill farbror doktorn inte operera diskbråck. (Det beror även på var i ryggen bråcket sitter.) Att foten är bortdomnad mellan varven och att vissa saker inte går att göra längre det får man lära sig att leva med... :(

Fick mitt genom en riktigt manlig nysning! Jobbade en vecka efter det innan sambon tvingade mig till sjukhuset och jag blev akutopererad morgonen efter.
Hade strul med att gå på muggen så det var inte så mycket att tveka på. Blev klart bättre efter operationen men som Bågebabe säger så får man leva med att inte ha någon känsel i ena benet. Kan vara lite jobbigt ibland för när jag provsatt en nyburnad H-D i sommras så påpekade jag att det luktade bränt om den. Nu var det mitt ben som låg emot grenröret och jeansen började smälta som var orsaken. Fick ett vackert brännsår men jag kände ingentig av att det hände. Så för mig som är enormt spruträdd vet jag numer vilket ben nålen ska sätta i :tummenupp

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Bågebabe skrev:
Attans otur med ryggen. Hoppas att det inte är diskbråck för det är ett rent h**vete.

Så länge man kan kontrollera tarm och blåsa vill farbror doktorn inte operera diskbråck. (Det beror även på var i ryggen bråcket sitter.) Att foten är bortdomnad mellan varven och att vissa saker inte går att göra längre det får man lära sig att leva med... :(

/ Bågebabe

Tappar man kontrollen över tarm och blåsa, dvs inte känner att man blir kissnödig, har urin kvar i blåsan efter miktion osv. känselnedsättning i underlivet är också ett allvarligt tecken. Kallas för Cauda Equina syndrom och kräver akut ryggkirurgi.

Dock opererar vi också diskbråck enbart på smärtindikation men inte förrän någon månad har gått oftast. de flesta diskbråck läker ut spontant även om det tar tid och operationen är INTE riskfri. Dock, och det här är det viktiga vad gäller kirurgi, så måste symtomen exakt överenstämma med motsvarande magnetröntgenfynd för att vi överhuvudtaget ska ha något att operera. Man går liksom inte in i en rygg med kniv och gaffel på måfå. De allra flesta som har ryggsmärta med utstrålning i benet har inte diskbråck på MR. Det finns naturligtvis mycket mer att säga om onda ryggar, ett oerhört komplext ämne med stort lidande för de drabbade och den enes situation är inte den andras lik. Dock är vi oftast lite handfallna som ortopeder inför onda ryggar. Det är ett rent helvete för många och då nerver är klämda är det ofta svårt att få till en adekvat smärtlindring.

Hoppas det ger sig snart för gubben.

/The Doctor

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Hoppas det går bra med peter . Har själv problem med min rygg/nacke efter min vurpa med crossen som jag fortfarande inte kommer ihåg nåt från. Men jag går hos en bra kiropraktiker så det blir på det nästa år igen.Då utan hämmningar hoppas jag.

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.
Måste bara hålla med ambulans om att ryggskott är inte skönt,har själv varit med om en arbetsolycka för ca:6.5år sedan och låg i 3veckor utan att kunna gå,
fick massage,elterapi m.m men inget hjälper mig,jag har ofta återkommande besvär med ryggen som tex: bena domnar bort känns inte som jag har några ben.

I april detta år var jag på krogen med mina kamrater och åkte på akut ryggskott och domnade bort helt i bena så man blir som förlamad och ramlade ihop som en hösäck (Enbart lite berusad,så spriten hade inget med detta att göra) kompisarna vart oroliga så dom ringde ambulans....

Alla ni som kör hoj köp ryggskena och var rädd om ryggen för ni har bara en,och har man otur kan ingen rädda den om det går fel :fakta

ambulans skrev:
förebygger gör man genom att träna , ofta vet man ju om att man har lite dålig rygg...
en olycka är ju svårt att förebygga. Men en stark ryggmuskelatur hjälper ju till att avlasta kotpelaren o diskarna när man bär...
träna och lyfta på rätt sätt.. gå två ggr i stället för att ta för mkt är ett hett tips. Att skada sig är gjort på ett ögonblick, och kan ta år att bli frisk ifrån.

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
ryggen

:mad: hatar när ryggen spökar just nu gör den det för första gången på 4 år tack vare träning och jag som precis kommit i gång med träningen igen så lyckas man på något simpelt sätt sträcka ryggen och bäckenet låser sig samt ett ryggskott dag 11 nu och min kiropraktor/naprapat har fixat bäckenet och tar ryggen på torsdag nu är det knapra anti inflammatoriskt och lite annat som passar men allt har röda trianglar och jag säger saker jag inte borde samt känner mig ömsom flummig ömsom trött.

Tips träna ryggen så ni slipper denna plåga, träffar jag min gympa lärare :machinegu ska han få en jävla omgång :död , det är han som ska hjälpa barn att bygga upp sin kropp fysiskt så dem mår bra i livet.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Pertan skrev:
:mad:

Tips träna ryggen så ni slipper denna plåga, träffar jag min gympa lärare :machinegu ska han få en jävla omgång :död , det är han som ska hjälpa barn att bygga upp sin kropp fysiskt så dem mår bra i livet.

Mmmmmm, lyss på de kloka orden. Det är så ruggigt lätt att sabba ryggen och så otroligt svårt att få ordning på det igen. Jag har visserligen bara värk under den kalla årstiden men det räcker!

Var försiktiga där ute!

ChaosX

Våga vägra väg!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR 03
Sisådär...
Nu e man frisk i ryggen till 90%. Nu kan man börja snegla på "Gula lappen" om träningsdagar på Revinge igen.

Fan va gött... Att kunna kicka hojen igen är riktigt gött! Precis som att springa upp eller ner i trappan! :tungan

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Håller tummarna för honom med, min morbror fick också det tror jag och han blev sängliggandes i några veckor men nu är han på benen igen. Han får bara inte lyfta så tunga grejor annars är allt bra med honom.

Jag kan tänka mig att det är nog inte så större problem och köra hoj för det gör min morbror... IOFS så kör han på vägar oftast.

men du ska se att allt blir bra igen.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...